22.8.2024 Uutinen Tutkimus osoittaa – Z-sukupolvella paljon kiinnostusta klassikkoautoihin Kuva Moottori Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Hagertyn tekemän tutkimuksen mukaan Z-sukupolvi on kiinnostunut keräily- ja klassikkoautoista. Keräilyautot ja klassikkoautot kiinnostavat nuoria, Z-sukupolvea, kertoo Hagertyn tekemä tutkimus. Hagerty on yhdysvaltalainen yritys, joka on erikoistunut juuri klassikko- ja keräilyautojen vakuuttamiseen.Hagerty teki kyselyn Z-sukupolvelle, eli vuosina 1997–2012 syntyneille. Lähes puolet eli 47 prosenttia kyselyyn vastanneista Z-sukupolven edustajista ilmoitti, että he ovat kiinnostuneita klassikkoauton hankkimisesta itselleen. Z-sukupolven vastaajista peräti 32 prosenttia kertoi, että he ovat omistaneet tai omistavat jo tällä hetkellä klassisen harrasteajoneuvon. Milleniaaleilla, eli vuosina 1981–1996-syntyneillä sama vastaus oli 30 prosentilla vastaajista.Muun muassa 77 prosenttia Z-sukupolven vastaajista sanoi joko rakastavansa tai pitävänsä ajamisesta, mikä Hagertyn mukaan osoittaa lupaavaa tulevaisuutta paitsi autoteollisuudelle myös keräilyautojen yhteisölle.Puolet autolla ajavista tutkimukseen vastanneista sanoi tuntevansa vapauden tunnetta ajon aikana. Ylipäätään suosituimpia vastauksia olivat sellaiset asiat, jotka korostivat harrastukseen liittyvää emotionaalista yhteyttä ja psyykkistä mielihyvää aiheuttavia hyötyjä.Vastaajista 43 prosenttia myös uskoi, että klassiset autot ovat olennainen osa Amerikan historiaa. Vastaajien mukaan autoja tulisi säilyttää samalla tavalla järjestelmällisesti kuten historiallisia rakennuksia ja arkkitehtuuria. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyEi pelkkää Youtubea tai Instagramia– Seuraava autoharrastajien sukupolvi on täällä ja luo meille elävät markkinat auttaaksemme harrastajia pitämään suojaamaan, ostamaan, myymään ja nauttimaan erikoisajoneuvoistaan, McKeel Hagerty , Hagertyn toimitusjohtaja ja hallituksen puheenjohtaja sanoo. – Data osoittaa selvästi, että Z-sukupolvi ei vain pelaa autovideopelejä, katsele YouTubea tai luo sosiaalisen median sisältöä, vaan he myös löytävät tapoja osallistua keräilyautojen yhteisöön, Hagerty sanoo.Sosiaalisella medialla on kuitenkin tärkeä rooli kyseisten ikäluokkien kohdalla, mitä tulee myös klassikkoautojen harrastamiseen. Vaikka kiinnostuminen klassikkoautoja kohtaan monella on alkanut autonäyttelystä, niin vuorovaikutusta muista klassikkoista kiinnostuneiden kanssa haetaan sosiaalisesta mediasta, kuten Youtubesta tai Instagramista. Itse ajaminen tuli vasta kolmanneksi suosituimpana tapana olla vuorovaikutuksessa muiden ajoneuvoista innostuneiden kanssa.Mazda Miatat suosiossaHagertyn tietojen mukaan nuoremmat harrastajat ovat osoittaneet kiinnostusta laajaan valikoimaan autoja viimeisten neljän vuosikymmenen ajalta. Hagertyn tilastotietojen mukaan ajoneuvo, joka on eniten Z-sukupolven suosiossa ovat vuosimallien 1990–1998 Mazda Miatat. Milleniaalit ovat puolestaan eniten kiinnostuneita GMT400-sarjan pick up-avolavoista. Näitä autoja edustavat GMC Sierrat sekä Chevroletin vastaavat vuosina 1988–2000 valmistetut avolavat.Hagerty teetätti tutkimuksen kansainväliseltä markkinatutkimustoimisto OnePollilta. Tutkimuksessa muun muassa kysyttiin yli 2000 amerikkalaiselta, millainen rooli autoilla on heidän elämässään.Lähde Hagerty Lue lisää Kaikki artikkelit 9.2.2025 Klassikko Klassikko: Daimler Mercedes 37/90 Kettenwagen vm. 1912 – ensimmäinen johtotähti 7.2.2025 Klassikko Ruotsin kuningasperheen entinen Mercedes-Benz 600 Pullman huutokaupattavana – hinta-arvio jopa 250 000 euroa 18.1.2025 Klassikko Syväsukellus alkulähteille: Porsche 911 SWB ja Porschen “kakkosalbumi” 3.1.2025 Klassikko Freyn Mazda-museo on kiertomäntäkirkko Münchenin lähellä 25.12.2024 Klassikko Klassikko: Škoda Octavia RS vm. 2000 – Willkommen in der Familie! 21.12.2024 Historia Aikakone koneiden aikaan – Alfa Romeo Museo Storico 10.10.2024 Klassikko Klassikko: Jaguar XJ220 – oman aikansa nopein 8.10.2024 Uutinen Ylpeästi sähköllä: Brittiläinen Kia PridEV-sähkökonversio 24.9.2024 Klassikko Volkswagen Golf – 50 vuotta kärkitulosta Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 13.2.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguan – onko lataushybridin pikalataamisessa mitään järkeä? 14.2.2025 Yleinen Tiedätkö mikä on Suomen yleisin autoverotettu ajoneuvo? 14.2.2025 Kuluttajat Land Rover sylki öljyt pihalle pian kaupanteon jälkeen – myyjäliikkeen oli korvattava, vaikka auto oli vanha ja lähes 250 000 kilometriä ajettu 12.2.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Mercedes-Benz tunki 5,5-litraisen V8:n seesteisen B-sarjalaisen keulan alle ja käänsi vedon takapyörille 13.2.2025 Vene 25 Båt Vene 25 Båt: Arrofoil 25 Cabin - tämä ruotsalainen hydrofoilivene säästää sähkön sijasta rutkasti bensaa 12.2.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Mercedes-Benz tunki 5,5-litraisen V8:n seesteisen B-sarjalaisen keulan alle ja käänsi vedon takapyörille 9.2.2025 Lentokoneet Suomalaistenkin kaukolomien pitkäaikainen työjuhta on poissa - TUI siirsi viimeisen Boeing 767:nsa aavikolle 10.2.2025 Autoilu Bensan hinta nousussa – kuinka korkealle litrahinta voi kivuta? 8.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Audi A8L 6.3 W12 Security 10.2.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 3-ovinen Mercedes-Benz 300 GE, jota kauneusleikkaus on koittanut nuorentaa 22 vuodella 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle: ”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 12.2.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Mercedes-Benz tunki 5,5-litraisen V8:n seesteisen B-sarjalaisen keulan alle ja käänsi vedon takapyörille 9.2.2025 Lentokoneet Suomalaistenkin kaukolomien pitkäaikainen työjuhta on poissa - TUI siirsi viimeisen Boeing 767:nsa aavikolle