11.2.2020 Liikenne Tutkimus: Vuotuinen dieselvero pois, polttoaine kalliimmaksi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tuore tutkimus ennakoi, mitä vaikutuksia olisi dieselpolttoaineen verotuen poistolla ja nykyisen käyttövoimaveron samanaikaisella poistolla. Haitalliset vaikutukset kotitalouksille voidaan kompensoida eri tavoilla. Dieselpolttoaineen verotuen poistaminen olisi tehokas taloudellinen ohjauskeino päästöjen vähentämiseksi, arvioidaan tuoreessa tutkimuksessa, jonka on tehnyt Pellervon taloustutkimus PTT ja Merit Economics.Verotuen poisto todennäköisesti pienentäisi dieselin kulutusta ja laskisi päästöjä. Tutkimuksen mallinnuksella saavutetaan noin kolmen prosentin päästöjen vuotuinen vähenemä. Se tarkoittaa noin 370 000 tonnia vähemmän hiilidioksipäästöjä. Päästöt vähenisivät sitä kautta, että dieselillä oletetusti ajettaisiin vähemmän, koska dieselin litrahinta kallistuisi nykyisestä – ja osa dieselautoilijoista myös vaihtaisi toisiin käyttövoimiin.– Päästöjen väheneminen ei ole hirveän paljon, mutta oikeaan suuntaan: pitkällä ajalla kertymä on merkittävä. Ja päästöjen vähenemiseen päästäisiin varsin helpolla keinolla, PTT:n tutkimusjohtaja, dosentti Olli-Pekka Ruuskanen arvioi.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyDieselautot keskimääräistä nuorempiaRuuskanen huomauttaa, että Suomi on sitoutunut merkittäviin päästövähennyksiin liikenteessä, ja tavoitteisiin pääseminen vaatii tehokasta taloudellista ohjausta, jota dieselin verotuen poisto olisi.Tutkimuksen mukaan dieselin erilainen verokohtelu bensiiniin verrattuna heikentää mahdollisuuksia saavuttaa teknologianeutraalia ja kustannustehokasta vähennystä päästöihin.Dieselin verotuki on kohdistettu eritoten hyötyliikenteen, varsinkin raskaan kumipyöräliikenteen tarpeisiin ja sen kilpailukyvyn takaamiseksi. Valtio perii dieselautojen yksityiskäyttäjiltä käyttövoimaveroa, jotta keskimääräisellä vuosittaisella ajosuoritteella ei syntyisi verotukea verrattuna bensiinikäyttöiseen autoon.Liikennekäytössä olevista noin 2,7 miljoonasta henkilöautosta noin 750 000 on dieselautoja. Näiden lisäksi teillä liikkuu 310 000 dieseliä käyttävää pakettiautoa, yli 90 000 kuorma-autoa ja 12 000 linja-autoa.Suomalaisten dieselhenkilöautojen keski-ikä valtakunnallisesti on 8,7 vuotta ja Uudellamaalla 6,8 vuotta, selviää Traficomin tiedoista. Suomen koko henkilöautokannan keski-ikä on 12,2 vuotta. Paljon ajavat maksumiehiksi Veromuutoksissa tulee ottaa tasavertaisuus huomioon. – Dieselveron kiristyminen vaikuttaisi tietty eniten dieselautoilijoihin, jotka ajavat paljon. Alueellisesti kuritusvaikutus kohdistuisi väkevimmin Kymenlaaksoon, Etelä-Karjalaan ja Lappiin, jossa on suhteellisesti enemmän dieselautoja, PTT:n tutkimusjohtaja Olli-Pekka Ruuskanen arvioi. Kalliimmat kilometrit eli raskaampi dieselpolttoaineen verotus voidaan Ruuskasen mukaan kompensoida kotitalouksille kahdella eri tavalla: ansiotulon veron alentamisen tai könttäsumman kautta. Ansiotuloverotuksen alentaminen toisi Ruuskasen mukaan myös seurannaisvaikutuksia: se voisi lisätä muuta kulutusta ja sitä kautta yhteiskunnan taloudellista hyvinvointia ja toimeliaisuutta. Kuritusta ja kompensaatioitaRuuskanen kertoo, että arvioinnin lähtökohtana oli, että veromuutosten olisivat vaikutuksiltaan mahdollisimman neutraaleja.– Se oli tavoite: valtion saamat aiempaa suuremmat verotuotot korkeammin verotetusta dieselistä kompensoidaan kotitalouksille. Valtion verotuottojen ja kotitalouksien veroasteen näkökulmasta vaikutukset olisivat mahdollisimman neutraaleja.– Ideana ei ole, että valtio vain syö lisää veroeuroja, vaan että veromuutoksella saataisiin myönteisiä vaikutuksia myös liikenteen päästöihin. Veromuutoksista huolimatta dieselautoilijat eivät siis suhteettomasti kärsisi muutoksesta, Ruuskanen taustoittaa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPäätöksenteon tarpeisiinDieselin verotuen vaikutusten arviointi -tutkimus on osa valtioneuvoston selvitys- ja tutkimustoiminnan julkaisusarjaa eli käytännössä se on tehty liikenne - ja viestintäministeriön, ympäristöministeriön sekä valtiovarainministeriön käyttöön, jotta ennen poliittisia linjapäätöksiä voitaisiin ennakoida, millaisia olisivat dieselin verotuen poistamisen pitkäaikaisvaikutukset ympäristölle, kilpailukyvylle ja alueelliselle kehitykselle.PTT:n tutkimuksen taustalla on ekonomisten laajalti käyttämä ns. yleisen tasapainon laskentamalli, jonka avulla pyritään ennakoimaan pitkän aikavälin vaikutuksia koko kansantalouteen ja sen eri osiin kuten kotitalouksin ja yrityksiin sekä valtion verotuottoihin.Teksti: Marko Jokela Kuvat: Moottorin arkisto Lähteet: PTT, Traficom Lue lisää Kaikki artikkelit 7.5.2025 Liikenne Autoliitto muistuttaa pysäköintialueiden väistämissäännöistä – ”toisin kuin usein kuvitellaan…” 7.5.2025 Liikenne Sähköpotkulaudalla saa kyyditä – väärin! 6.5.2025 Uutinen Classic Motorshow 2025: Omistajien helmien kymmenen upeaa finalistia 5.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow’ssa vieraili jälleen yli 20 000 kävijää 4.5.2025 Ajatuksia autoista Sovelluksia vielä sovellusten jälkeenkin – Ajatuksia autoista 2.5.2025 Uutinen Täyssähköautojen määrä koko autokannasta lähes 5 prosenttia – ensirekisteröinneissä pieni pilkahdus valosta 2.5.2025 Uutinen Volvo aloittaa 1,6 miljardin säästökuurin – irtisanomisilta ei vältytä 30.4.2025 Yleinen Ensin tariffit, sitten U-käännös – Trump höllää autoalan tariffitaakkaa 29.4.2025 Sähköautot Sähkisten osuus Suomen autokannasta nousi jo 11,2 prosenttiin Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harvinainen Saab-Lancia 600 – Pohjolan Delta oli aikansa Vuoden Auto 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus - Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 8.5.2025 Yleinen Ilmavoimien Baana 25 -harjoitus sulkee nelostien viikoksi Tikkakosken varalaskupaikan kohdalta 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa