11.2.2020 Liikenne Tutkimus: Vuotuinen dieselvero pois, polttoaine kalliimmaksi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tuore tutkimus ennakoi, mitä vaikutuksia olisi dieselpolttoaineen verotuen poistolla ja nykyisen käyttövoimaveron samanaikaisella poistolla. Haitalliset vaikutukset kotitalouksille voidaan kompensoida eri tavoilla. Dieselpolttoaineen verotuen poistaminen olisi tehokas taloudellinen ohjauskeino päästöjen vähentämiseksi, arvioidaan tuoreessa tutkimuksessa, jonka on tehnyt Pellervon taloustutkimus PTT ja Merit Economics. Verotuen poisto todennäköisesti pienentäisi dieselin kulutusta ja laskisi päästöjä. Tutkimuksen mallinnuksella saavutetaan noin kolmen prosentin päästöjen vuotuinen vähenemä. Se tarkoittaa noin 370 000 tonnia vähemmän hiilidioksipäästöjä. Päästöt vähenisivät sitä kautta, että dieselillä oletetusti ajettaisiin vähemmän, koska dieselin litrahinta kallistuisi nykyisestä – ja osa dieselautoilijoista myös vaihtaisi toisiin käyttövoimiin. – Päästöjen väheneminen ei ole hirveän paljon, mutta oikeaan suuntaan: pitkällä ajalla kertymä on merkittävä. Ja päästöjen vähenemiseen päästäisiin varsin helpolla keinolla, PTT:n tutkimusjohtaja, dosentti Olli-Pekka Ruuskanen arvioi. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Dieselautot keskimääräistä nuorempia Ruuskanen huomauttaa, että Suomi on sitoutunut merkittäviin päästövähennyksiin liikenteessä, ja tavoitteisiin pääseminen vaatii tehokasta taloudellista ohjausta, jota dieselin verotuen poisto olisi. Tutkimuksen mukaan dieselin erilainen verokohtelu bensiiniin verrattuna heikentää mahdollisuuksia saavuttaa teknologianeutraalia ja kustannustehokasta vähennystä päästöihin. Dieselin verotuki on kohdistettu eritoten hyötyliikenteen, varsinkin raskaan kumipyöräliikenteen tarpeisiin ja sen kilpailukyvyn takaamiseksi. Valtio perii dieselautojen yksityiskäyttäjiltä käyttövoimaveroa, jotta keskimääräisellä vuosittaisella ajosuoritteella ei syntyisi verotukea verrattuna bensiinikäyttöiseen autoon. Liikennekäytössä olevista noin 2,7 miljoonasta henkilöautosta noin 750 000 on dieselautoja. Näiden lisäksi teillä liikkuu 310 000 dieseliä käyttävää pakettiautoa, yli 90 000 kuorma-autoa ja 12 000 linja-autoa. Suomalaisten dieselhenkilöautojen keski-ikä valtakunnallisesti on 8,7 vuotta ja Uudellamaalla 6,8 vuotta, selviää Traficomin tiedoista. Suomen koko henkilöautokannan keski-ikä on 12,2 vuotta. Paljon ajavat maksumiehiksi Veromuutoksissa tulee ottaa tasavertaisuus huomioon. – Dieselveron kiristyminen vaikuttaisi tietty eniten dieselautoilijoihin, jotka ajavat paljon. Alueellisesti kuritusvaikutus kohdistuisi väkevimmin Kymenlaaksoon, Etelä-Karjalaan ja Lappiin, jossa on suhteellisesti enemmän dieselautoja, PTT:n tutkimusjohtaja Olli-Pekka Ruuskanen arvioi. Kalliimmat kilometrit eli raskaampi dieselpolttoaineen verotus voidaan Ruuskasen mukaan kompensoida kotitalouksille kahdella eri tavalla: ansiotulon veron alentamisen tai könttäsumman kautta. Ansiotuloverotuksen alentaminen toisi Ruuskasen mukaan myös seurannaisvaikutuksia: se voisi lisätä muuta kulutusta ja sitä kautta yhteiskunnan taloudellista hyvinvointia ja toimeliaisuutta. Kuritusta ja kompensaatioita Ruuskanen kertoo, että arvioinnin lähtökohtana oli, että veromuutosten olisivat vaikutuksiltaan mahdollisimman neutraaleja. – Se oli tavoite: valtion saamat aiempaa suuremmat verotuotot korkeammin verotetusta dieselistä kompensoidaan kotitalouksille. Valtion verotuottojen ja kotitalouksien veroasteen näkökulmasta vaikutukset olisivat mahdollisimman neutraaleja. – Ideana ei ole, että valtio vain syö lisää veroeuroja, vaan että veromuutoksella saataisiin myönteisiä vaikutuksia myös liikenteen päästöihin. Veromuutoksista huolimatta dieselautoilijat eivät siis suhteettomasti kärsisi muutoksesta, Ruuskanen taustoittaa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Päätöksenteon tarpeisiin Dieselin verotuen vaikutusten arviointi -tutkimus on osa valtioneuvoston selvitys- ja tutkimustoiminnan julkaisusarjaa eli käytännössä se on tehty liikenne - ja viestintäministeriön, ympäristöministeriön sekä valtiovarainministeriön käyttöön, jotta ennen poliittisia linjapäätöksiä voitaisiin ennakoida, millaisia olisivat dieselin verotuen poistamisen pitkäaikaisvaikutukset ympäristölle, kilpailukyvylle ja alueelliselle kehitykselle. PTT:n tutkimuksen taustalla on ekonomisten laajalti käyttämä ns. yleisen tasapainon laskentamalli, jonka avulla pyritään ennakoimaan pitkän aikavälin vaikutuksia koko kansantalouteen ja sen eri osiin kuten kotitalouksin ja yrityksiin sekä valtion verotuottoihin. Teksti: Marko Jokela Kuvat: Moottorin arkisto Lähteet: PTT, Traficom Lue lisää Kaikki artikkelit 4.5.2024 Liikenne Turun seudun Föli-bussiliikenne voitokas 4.5.2024 Liikenne Liikennevakutuuksen historia – satavuotiasta suojaa 2.5.2024 Uutinen Autojen ensirekisteröinnit pahasti jäljessä viime vuodesta 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 27.4.2024 Liikenne Suomalaisten tyytyväisyys joukkoliikenteeseen on noussut – takseihin päinvastoin 26.4.2024 Moottoripyörät Testi: Vedenpitävä reppu pyöräilyyn ja moottoripyöräilyyn – vesitiiveys menee käytettävyyden edelle Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 4.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: voiko automaattivaihteista autoa hinata? 4.5.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Citroën 2CV 4x4 'Sahara' on rättäreiden kunkku 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 5.5.2024 Moottoripyörät Honda GL 1800 Gold Wing saamassa 8-sylinterisen kilpailijan 4.5.2024 Ajoneuvot Ferrari 12 Cilindri - nimi kertoo kaiken oleellisen tästä upeasta super-grand tourerista 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 29.4.2024 Koeajo Koeajo: Ostohousut jalkaan! Sähköfarkku Peugeot e308 SW hurmaa mökkikansan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe