12.2.2024

TÜV-katsastus: Audi, Mercedes-Benz ja Volkswagen kärjessä 10–11-vuotiaissa autoissa

Audi TT RS
Jarrut voi lisävarusteena päivittää hiilikuitukeraamisiin.

Iäkkäiden eli 10–11-vuotiaiden automallien kärkikolmikkoon sijoittuneet ovat hyvin erilaisia autoja, urheiluauto, keskikokoinen tila-auto ja iso katumaasturi.

Saksalainen TÜV-katsastusraportti paljastaa, että Audi, Mercedes-Benz ja Volkswagen ovat kärjessä 10–11-vuotiaiden henkilöautojen ryhmässä. Kymmenen parhaan joukossa on seitsemän saksalaista, kaksi japanilaista ja yksi brittiläissaksalainen.

10–11-vuotiaiden automallien paras on Audi TT -urheiluauto (hylkäysprosentti 12,3 %). Mercedes-Benz B-sarjan tila-auto sijoittui toiseksi ja iso katumaasturi Volkswagen Touareg kolmanneksi. VW Touaregin tuloksen arvoa nostaa, että sen keskimääräinen ajomäärä on yksi ikäluokkansa suurimpia, 180 000 km. Vertailun vuoksi Audi TT ja Mercedes-Benz B-sarja, molemmat 107 000 km.

Honda Jazz ja Mercedes-Benz GLE/ML sijoittuivat tasapistein neljänneksi. Edellä mainittujen lisäksi kärkikymmenikössä ovat seuraavat mallit paremmuusjärjestyksessä: Toyota RAV4, Audi Q5 ja Volkswagen Golf Plus tasapistein, BMW X1 ja Mini.

Heikoimmat ja monivikaisimmat automallit ovat Renault Twingo (hylkäysprosentti 36,2 %), Dacia Logan (35,5 %), Renault Clio (34,6 %) sekä Fiat Punto ja Fiat Panda tasapistein (34,2 %). Häntäpäästä löytyy myös suomalaisten suosikki Nissan Qashqai, joka jäi sijalle 87. eli 13. heikoimmaksi hylkäysprosentilla 31,6 %.

10–11-vuotiaiden henkilöautojen keskimääräinen hylkäysprosentti on 23,8 %.

25 vähävikaisinta automallia, 10–11-vuotiaat henkilöautot

Sija, malli, keskimääräinen ajomäärä km, isojen vikojen osuus %

Mikäli automallin vikaindeksi on sama eri malleilla, ovat automallit listassa aakkosjärjestyksessä.

  • Audi TT (107 000) (12,3)
  • Mercedes-Benz B-sarja (107 000) (14,6)
  • Volkswagen Touareg (180 000) (15,6)
  • Honda Jazz (100 000) (16,2)
  • Mercedes-Benz GLE/ML (164 000) (16,2)
  • Toyota RAV4 (129 000) (16,6)
  • Audi Q5 (158 000) (16,8)
  • Volkswagen Golf Plus (101 000) (16,8)
  • BMW X1 (133 000) (17,2)
  • Mini (103 000) (17,5)
  • Mazda 3 (112 000) (17,8)
  • Audi A6/A7 (185 000) (18,2)
  • Mercedes-Benz E-sarja Coupé (119 000) (18,2)
  • Audi A3 (137 000) (18,5)
  • Mitsubishi ASX (132 000) (18,5)
  • Opel Agila B (74 000) (18,6)
  • Volvo XC60 (171 000) (18,6)
  • Audi Q3 (128 000) (18,8)
  • Mercedes-Benz GLK (146 000) (18,8)
  • Audi A1 (114 000) (19,5)
  • Audi A4/A5 (168 000) (19,8)
  • Škoda Citigo (96 000) (19,8)
  • Volkwagen Golf (137 000) (20,1)
  • BMW X5/X6 (178 000) (20,4)
  • Škoda Yeti (127 000) (20,5)
Citroën Berlingo

25 monivikaisinta automallia, 10–11-vuotiaat henkilöautot

Sija, malli, keskimääräinen ajomäärä km, isojen vikojen osuus %

Mikäli automallin vikaindeksi on sama eri malleilla, ovat automallit listassa aakkosjärjestyksessä.

  • Citroën Berlingo (139 000) (28,2)
  • Ford Ka (90 000) (29,2)
  • Ford Focus (190 000) (29,2)
  • Kia Picanto (88 000) (29,3)
  • BMW 5-sarja/6-sarja (184 000) (29,4)
  • Renault Scénic (121 000) (29,4)
  • Ford S-Max (175 000) (30,1)
  • Hyundai i30 (124 000) (30,2)
  • Kia Ceed (122 000) (30,2)
  • Nissan Micra (90 000) (30,3)
  • Fiat 500 (89 000) (30,5)
  • Hyundai i20 (104 000) (30,9)
  • Kia Sportage (129 000) (31,2)
  • Nissan Qashqai (132 000) (31,6)
  • Ford Galaxy (181 000) (31,7)
  • Ford Mondeo (176 000) (32,3)
  • Peugeot 207 (102 000) 32,7)
  • Dacia Sandero (106 000) (33,7)
  • Dacia Duster (123 000) (33,7)
  • Citroën C3 (101 000) (33,9)
  • Renault Mégane (137 000) (33,9)
  • Fiat Panda (89 000) (34,2)
  • Fiat Punto (106 000) (34,2)
  • Renault Clio (103 000) (34,6)
  • Dacia Logan (133 000) (35,5)
  • Renault Twingo (95 000) (36,2)

Katsastukset aikavälillä heinäkuu 2022 – kesäkuu 2023. Keskimääräinen hylkäysprosentti 23,8 %

Mielenkiintoista on, että BMW löytyy sekä 25 parhaan että 25 heikoimman listalta. Se osoittaa, että samankin valmistajan automallien laadussa voi olla suuria eroja mallisarjasta riippuen. Lisäksi eri mallien ajomäärien suuret erot vaikuttavat vikamääriin.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Lähes joka kolmas Nissan Qashqai hylättiin

Suositun Nissan Qashqain ensimmäisen mallisarjan (J10) pitkäaikaiskestävyys ei ole paras mahdollinen. 10–11-vuotiaista Qashqaista hylättiin 31,6 prosenttia. Toinen sukupolvi (J11) vuosimallista 2014 alkaen on osoittautunut laadultaan paremmaksi.

Suosittuja eteläkorealaisia automalleja on runsaasti 25 heikoimman joukossa. Se osoittaa, että yli 10 vuotta sitten eteläkorealaisten autojen laatu ei ollut saavuttanut parhainta laatutasoa. Viime vuosina eteläkorealaiset ovat parantaneet laatuaan merkittävästi, mutta eivät vieläkään yllä ihan kärkisijoille.

Saksalainen kattava TÜV-katsastusraportti pohjaa yli 10,2 miljoonaan määräaikaiskatsastukseen aikavälillä heinäkuu 2022 – kesäkuu 2023.

Raportissa on mukana 221 automallia, joista valtaosa niistä on myynnissä ja käytössä myös Suomessa. Suomalaisestakin näkökulmasta TÜV-katsastusraportin suuri ansio on se, että tuloslistassa on mainittu kunkin automallin keskimääräiset matkamittarilukemat kussakin ikäryhmässä. Se auttaa suhteuttamaan vikojen määrän mallin ajomäärään.

Nissan NV300

Isoilla tila-autoilla ajetaan runsaasti

Ajomäärät vaihtelevat suuresti paitsi malleittain, myös kokoluokittain. Pikkuautoilla ajetaan vähän, samoin avo- ja urheiluautoilla. Ison keskiluokan autoilla (esim. Volkswagen Passat, Škoda Superb, Ford Mondeo) ajetaan paljon, samoin isoilla autoilla (esim. Audi A6, BMW 5-sarja ja Mercedes-Benz E-sarja).

Myös isoilla tila-autoilla (esimerkiksi Ford S-Max, Volkswagen Sharan) ja kookkailla katumaastureilla (esim. BMW X5, Audi Q7/Q8 ja Mercedes-Benz GLE/ML) ajetaan runsaasti, mikä lisää vikojen mahdollisuutta.

Teksti: Timo Turkula Kuvat: Moottorin arkisto, valmistajat Lähteet: AutoBild TÜV-Report 2024, 172 sivua, hinta Saksassa 5,90 euroa, AutoBild TÜV-Report 2024 -digiTÜVAutobild 

Lisää aiheesta

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia