20.11.2023 Ajoneuvot TÜV-katsastusraportti: Tesla Model 3:ssa eniten vikoja 2–3-vuotiaiden ryhmässä Sisusta on pelkistetty: jopa hansikaslokero avataan kosketusnäytöltä. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kattavan yli 10 miljoonan katsastuksen saksalaisen aineiston perusteella akselistot ovat raskaiden sähköautojen akilleen kantapää. Kattava saksalainen TÜV-katsastusraportti jyvittää eri automallit määräaikaiskatsastuksissa havaittujen isojen vikojen aiheuttamien hylkäysmäärien perusteella.Uusimmassa raportissa on vain kolme sähköautoa, Volkswagen e-Golf, Renault Zoe ja Tesla Model 3. Edellisessä katsastusraportissa oli mukana ainoastaan Renault Zoe. Muista sähköautouutuuksista ei ole vielä ehtinyt kertyä tilastollisesti riittävän suurta aineistoa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPienemmät sähköautot menestyneet paremminSähköautojen tuloksissa on suuria eroja kokoluokasta riippuen. Muista aikaisemmista katsastusraporteista on käynyt ilmi, että pienemmät ja keskikokoiset sähköautot ovat saaneet hyviä arvosanoja, mutta isommat sähköautot ovat menestyneet heikommin, koska suuri massa ja teho kuluttavat alustan komponentteja.Tässäkin raportissa sähköautojen tulokset poikkeavat merkittävästi toisistaan.Nuorimmassa 2–3-vuotiaiden ikäryhmässä Volkswagen e-Golf sijoittui parhaimpien ja vähävikaisimpien joukkoon hylkäysprosentilla 2,6. Renault Zoe sijoittui keskiryhmään, sijalle 49 hylkäysprosentilla 5,1. Sähköautoille tyypilliseen tapaan Renault Zoen viat keskittyivät akselistoihin ja pyöräntuentaan.Nuorimman ikäryhmän heikoin ja runsasvikaisin on Tesla Model 3. Se sijoittui viimeiseksi 111 automallin joukossa hylkäysprosentilla 14,7.Vaikka Teslan sähkötekniikka on osoittautunut varsin käyttövarmaksi ja luotettavaksi, sähköautokaan ei ole viaton. Akut lisäävät omamassaa sadoilla kiloilla ja sähkömoottoreissa on heti liikkeellelähdössä mahtava vääntömomentti. Siksi pyöräntuenta on ison, raskaan ja tehokkaan auton akilleen kantapää: alustarakenteiden kulumisen aiheuttamat viat muodostavat merkittävän hylkäysmäärän jo 2–3-vuotiaissa autoissa.Uusimman TÜV-raportin mukaan Tesla Model 3:ssa on akselistovikoja jopa 14 kertaa enemmän kuin samanikäisissä autoissa keskimäärin. Sen sijaan jouset, iskunvaimentimet ja ohjauslaitteet ovat kestäviä ja vähävikaisia.Teslan jarrut tuppaavat ruostumaan, koska jarrut ovat vähäisellä käytöllä sähköauton liike-energian talteenotossa, jolloin auton sähkömoottori toimii generaattorina. Valovikoja on yli keskiarvon, etenkin led-lähivaloissa.10,2 miljoonaa katsastustaRaportti on mittava, sillä aineisto on kerätty 10,2 miljoonasta määräaikaiskatsastuksesta Saksassa aikavälillä heinäkuu 2022 – kesäkuu 2023. Uusimman, juuri ilmestyneen TÜV 2014-katsastusraportin tulokset on esitetty kuudessa eri ikäryhmässä aina 12–13 vuotta vanhoihin autoihin asti.Eri automallien keskinäinen tuloslista on koottu määräaikaiskatsastuksessa havaittujen isojen vikojen perusteella. Isot viat aiheuttavat hylkäyksen katsastuksessa ja auto on tuotava jälkitarkastukseen. Keskimäärin joka viides (20,5 %) henkilöauto hylätään.Raportissa tärkeimmät autoista tarkistettavat kohteet ovat korirakenne ja alusta, jarrut, pyöräntuenta, ohjauslaitteet, valot sekä ympäristötekijät (pakoputkisto, pakokaasupäästöt ja öljyvuodot).2–3-vuotiaat henkilöautotKeskimääräinen hylkäysprosentti katsastuksissa oli 5,7 %. Alla luetteloituna parhaat automallit 2–3-vuotiaiden autojen ryhmässä ja samalla koko raportin vähävikaisimmat mallit.Sija, malli, isojen vikojen osuus %Volkswagen Golf Sportsvan (2,0) Audi Q2 (2,1) Audi TT (2,5) Mercedes-Benz B-sarja (2,6), Mercedes-Benz GLC (2,6), Volkswagen e-Golf (2,6), Volkswagen T-Roc (2,6)Alla luetteloituna tuoreen TÜV-katsastusraportin huonoimmat ja vikaherkimmät mallit 2–3-vuotiaiden ryhmässä.Sija, malli, isojen vikojen osuus %111. Tesla Model 3 (14,7)110. Dacia Logan (11,4)109. Seat Alhambra (10,3)107. Opel Crossland (10,2), Dacia Dokker (10,2)Teksti: Timo Turkula Kuvituskuvat: Moottorin arkisto Lähteet: TÜV, Autobild Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 20.4.2025 Uutinen Tärkein turvattuna: mitä turvaistuimen valitsemisessa tulee ottaa huomioon ja entä jos niitä tarvitaankin kolme? 19.4.2025 Ajoneuvot Kia EV3 on World Car of the Year 2025 – toisen kerran peräkkäin Kia ja neljännen kerran peräkkäin korealainen sähköauto 18.4.2025 Uutinen Sähköiset Audi A6 ja Mini Cooper törmäyskokeissa – Euro NCAP 18.4.2025 Ajoneuvot Subaru Solterran suuri päivä: itselle elinkaaripäivitys ja yläpuolelle uusi isompi sisar Subaru Trailseeker 17.4.2025 Uutinen Onko puhelintehdas Nissanin uusi kaveri – ja voiko sähköautoja valmistaa kuka vain? 17.4.2025 Ajoneuvot Ministeri-Audin uusi tuleminen on täällä – Audi A6 Sedan C9 16.4.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz lakkauttaa ensi vuonna T-sarjan, EQT:n ja Citanin – tai siis Renault lakkauttaa ne Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 22.4.2025 American Car Show American Car Show 2025: jokunen oivallus villistä lännestä eli siis tuning-osastolta 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 19.4.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Fiat 131 Abarth Rally -replika 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous