20.11.2023

TÜV-katsastusraportti: Tesla Model 3:ssa eniten vikoja 2–3-vuotiaiden ryhmässä

Tesla Model 3
Sisusta on pelkistetty: jopa hansikaslokero avataan kosketusnäytöltä.

Kattavan yli 10 miljoonan katsastuksen saksalaisen aineiston perusteella akselistot ovat raskaiden sähköautojen akilleen kantapää.

Kattava saksalainen TÜV-katsastusraportti jyvittää eri automallit määräaikaiskatsastuksissa havaittujen isojen vikojen aiheuttamien hylkäysmäärien perusteella.

Uusimmassa raportissa on vain kolme sähköautoa, Volkswagen e-Golf, Renault Zoe ja Tesla Model 3. Edellisessä katsastusraportissa oli mukana ainoastaan Renault Zoe. Muista sähköautouutuuksista ei ole vielä ehtinyt kertyä tilastollisesti riittävän suurta aineistoa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Pienemmät sähköautot menestyneet paremmin

Sähköautojen tuloksissa on suuria eroja kokoluokasta riippuen. Muista aikaisemmista katsastusraporteista on käynyt ilmi, että pienemmät ja keskikokoiset sähköautot ovat saaneet hyviä arvosanoja, mutta isommat sähköautot ovat menestyneet heikommin, koska suuri massa ja teho kuluttavat alustan komponentteja.

Tässäkin raportissa sähköautojen tulokset poikkeavat merkittävästi toisistaan.

Nuorimmassa 2–3-vuotiaiden ikäryhmässä Volkswagen e-Golf sijoittui parhaimpien ja vähävikaisimpien joukkoon hylkäysprosentilla 2,6. Renault Zoe sijoittui keskiryhmään, sijalle 49 hylkäysprosentilla 5,1. Sähköautoille tyypilliseen tapaan Renault Zoen viat keskittyivät akselistoihin ja pyöräntuentaan.

Nuorimman ikäryhmän heikoin ja runsasvikaisin on Tesla Model 3. Se sijoittui viimeiseksi 111 automallin joukossa hylkäysprosentilla 14,7.

Vaikka Teslan sähkötekniikka on osoittautunut varsin käyttövarmaksi ja luotettavaksi, sähköautokaan ei ole viaton. Akut lisäävät omamassaa sadoilla kiloilla ja sähkömoottoreissa on heti liikkeellelähdössä mahtava vääntömomentti. Siksi pyöräntuenta on ison, raskaan ja tehokkaan auton akilleen kantapää: alustarakenteiden kulumisen aiheuttamat viat muodostavat merkittävän hylkäysmäärän jo 2–3-vuotiaissa autoissa.

Uusimman TÜV-raportin mukaan Tesla Model 3:ssa on akselistovikoja jopa 14 kertaa enemmän kuin samanikäisissä autoissa keskimäärin. Sen sijaan jouset, iskunvaimentimet ja ohjauslaitteet ovat kestäviä ja vähävikaisia.

Teslan jarrut tuppaavat ruostumaan, koska jarrut ovat vähäisellä käytöllä sähköauton liike-energian talteenotossa, jolloin auton sähkömoottori toimii generaattorina. Valovikoja on yli keskiarvon, etenkin led-lähivaloissa.

10,2 miljoonaa katsastusta

Raportti on mittava, sillä aineisto on kerätty 10,2 miljoonasta määräaikaiskatsastuksesta Saksassa aikavälillä heinäkuu 2022 – kesäkuu 2023. Uusimman, juuri ilmestyneen TÜV 2014-katsastusraportin tulokset on esitetty kuudessa eri ikäryhmässä aina 12–13 vuotta vanhoihin autoihin asti.

Eri automallien keskinäinen tuloslista on koottu määräaikaiskatsastuksessa havaittujen isojen vikojen perusteella. Isot viat aiheuttavat hylkäyksen katsastuksessa ja auto on tuotava jälkitarkastukseen. Keskimäärin joka viides (20,5 %) henkilöauto hylätään.

Raportissa tärkeimmät autoista tarkistettavat kohteet ovat korirakenne ja alusta, jarrut, pyöräntuenta, ohjauslaitteet, valot sekä ympäristötekijät (pakoputkisto, pakokaasupäästöt ja öljyvuodot).

Käytetty auto katsastus

2–3-vuotiaat henkilöautot

Keskimääräinen hylkäysprosentti katsastuksissa oli 5,7 %. Alla luetteloituna parhaat automallit 2–3-vuotiaiden autojen ryhmässä ja samalla koko raportin vähävikaisimmat mallit.

Sija, malli, isojen vikojen osuus %

  1. Volkswagen Golf Sportsvan (2,0)
  2. Audi Q2 (2,1)
  3. Audi TT (2,5)
  4. Mercedes-Benz B-sarja (2,6), Mercedes-Benz GLC (2,6), Volkswagen e-Golf (2,6), Volkswagen T-Roc (2,6)

Alla luetteloituna tuoreen TÜV-katsastusraportin huonoimmat ja vikaherkimmät mallit 2–3-vuotiaiden ryhmässä.

Sija, malli, isojen vikojen osuus %

111. Tesla Model 3 (14,7)

110. Dacia Logan (11,4)

109. Seat Alhambra (10,3)

107. Opel Crossland (10,2), Dacia Dokker (10,2)

Teksti: Timo Turkula Kuvituskuvat: Moottorin arkisto Lähteet: TÜVAutobild 

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat