21.7.2016 Ajoneuvot Tyhjäkäyntiäänestä se lähti – Volkswagenin dieselhuijauksen taustat Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Päästöhuijausskandaalin oikeuskäsittelyvyyhti sen kuin kiihtyy Yhdysvalloissa. Samalla esiin ovat tulleet Volkswagenin dieselhuijauksen taustat. Yhdysvalloissa oikeudenkäynnit Volkswagenin dieseleiden päästöhuijauksesta jatkuvat edelleen. New Yorkin, Massachusettesin ja Marylandin osavaltiot ovat nostaneet nyt siviilikanteen yhtiötä vastaan. Samalla esille on tullut uusia todisteita huijauksen lähtökohdista ja siihen osallisista tahoista.Kanteen mukaan päästöhuijauksen taustalla on Audin moottorinohjausohjelmisto, jonka valmistaja kehitti vuonna 1999 pehmentääkseen 3,0-litraisen V6-dieselinsä tyhjäkäyntiääntä. Äänen vähentäminen tapahtui puolestaan ennen varsinaista polttoaineen ruiskutusta tapahtuvalla lisäruiskutuksella, josta aiheutui puolestaan enemmän typpioksidipäästöjä. Osaksi tätä "akustista toimintoa" lisättiin myös toiminto, joka sammutti polttoaineen lisäruiskutuksen testitilanteessa. Testitilanteen tunnistukseen käytettiin tietoa ohjauspyörän liikkeistä.Ohjelmiston käyttö suoranaiseen päästöhuijaamiseen alkoi vasta vuonna 2006. Volkswagenin insinöörit päättivät hyödyntää Audin kehitystyötä selvitäkseen Yhdysvaltain päästörajoista, sillä Volkswagenin käyttämät typpioksidiansat eivät olisi muuten kestäneet niiltä vaadittua 150 000 mailin etäisyyttä. Ilman ohjelmistoa moottoreiden tuottama noki olisi tukkinut päästösuodattimet jo 50 000 mailin kohdalla. Myöhemmin ohjelmistoa kehitettiin edelleen kuuden version verran.Kanteen tietojen mukaan Volkswagen-ryhmän entinen pääjohtaja Martin Winterkorn ja nykyinen pääjohtaja Matthias Müller ovat tienneet päästöhuijausmekanismista. Lisäksi kanteessa nimetään yli 24 muuta henkilöä, insinöörejä ja johtajia, jotka ovat tienneet tai osallistuneet päästöhuijausjärjestelmän kehitykseen. Esimerkiksi Müllerin kerrotaan tienneen päästöjärjestelmistä jo vuonna 2006. Tuolloin hänelle tehtiin selväksi, että Audin ajoneuvoissa ei ollut tarpeellisia päästönhallintajärjestelmiä Yhdysvaltain markkinoille.Lähde: Automotive News, Autoblog Kuva: ShutterstockMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 11.3.2025 Liikennepolitiikka Isot kaupungit huolissaan – liikenteen kehittämisen rahoitus ei ole riittävää ja näyttää laskevan 11.3.2025 Uutinen Holtiton ajelu kuriin, promilleraja sähköpotkulautailuun – tavoitteena kuripaketti 1.5. alkaen 10.3.2025 Autoilu Uutta pintaa yli 3 000 tiekilometrille – tiestön nykykunnon ylläpito vaatisi enemmän 10.3.2025 Ajoneuvot MG S5 on MG 4:n SUV-sisar, joka tulee korvaamaan MG ZS EV:n 8.3.2025 Ajoneuvot Maskuliinisesta maasturista tulikin naistenauto – Women’s Worldwide Car of the Year 2025 on Hyundai Santa Fe 8.3.2025 Ajoneuvot Moottori 100 vuotta: Matka Euroopan halki – päämääränä viedä kenttäambulansseja Ukrainaan 7.3.2025 Liikennepolitiikka Autoliitto: tavoitteeksi matka-aikojen lyhentäminen – 300 miljoonaa euroa perustienpitoon ja 300 miljoonaa euroa korjausvelan poistamiseen 6.3.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tästä lentokoneesta Ilmavoimat sai alkunsa – päivälleen 107 vuotta sitten 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 9.3.2025 Laivat Rauman telakka rakensi Tallinnan-laivan ja Tasmanian-laivan - näin käyttötarkoitus erottaa ulkoisesti hyvin samanlaiset alukset toisistaan 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 10.3.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: VR:n erikoinen härpäke - Valmet VB-10 -laituritraktori 9.3.2025 Koeajo Koeajo: Toyota Proace Max – paraneeko pakettiauto logoa vaihtamalla? 10.3.2025 Kuluttajat Sportti-Audi paljastui parin vuoden jälkeen pahasti kolaroiduksi – myyjä tarjosi 500 euron hyvitystä, toinen autoliike ei huolinut autoa edes vaihdossa 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle 4.3.2025 Uutinen Lusmuilu käy autoilijalle kalliiksi – ennätysmäärä liikennekäytöstä poistettuja ajoneuvoja jäi kiinni rysän päältä 4.3.2025 Ajoneuvot Tämä on rehellisesti uuden sukupolven Audi A6 Avant - rehellisesti bensiinillä ja dieselillä, tosin Suomessa vain lataushybridinä 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 19.2.2025 Kuluttajat Fordin Ecoboost-moottorien jakopääongelmat puhuttavat – Ford on Briteissä myöntänyt massiivisen virheen, Suomessa ei 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle