21.7.2016

Tyhjäkäyntiäänestä se lähti – Volkswagenin dieselhuijauksen taustat

Volkswagen

Päästöhuijausskandaalin oikeuskäsittelyvyyhti sen kuin kiihtyy Yhdysvalloissa. Samalla esiin ovat tulleet Volkswagenin dieselhuijauksen taustat.

Yhdysvalloissa oikeudenkäynnit Volkswagenin dieseleiden päästöhuijauksesta jatkuvat edelleen. New Yorkin, Massachusettesin ja Marylandin osavaltiot ovat nostaneet nyt siviilikanteen yhtiötä vastaan. Samalla esille on tullut uusia todisteita huijauksen lähtökohdista ja siihen osallisista tahoista.

Kanteen mukaan päästöhuijauksen taustalla on Audin moottorinohjausohjelmisto, jonka valmistaja kehitti vuonna 1999 pehmentääkseen 3,0-litraisen V6-dieselinsä tyhjäkäyntiääntä. Äänen vähentäminen tapahtui puolestaan ennen varsinaista polttoaineen ruiskutusta tapahtuvalla lisäruiskutuksella, josta aiheutui puolestaan enemmän typpioksidipäästöjä. Osaksi tätä "akustista toimintoa" lisättiin myös toiminto, joka sammutti polttoaineen lisäruiskutuksen testitilanteessa. Testitilanteen tunnistukseen käytettiin tietoa ohjauspyörän liikkeistä.

Ohjelmiston käyttö suoranaiseen päästöhuijaamiseen alkoi vasta vuonna 2006. Volkswagenin insinöörit päättivät hyödyntää Audin kehitystyötä selvitäkseen Yhdysvaltain päästörajoista, sillä Volkswagenin käyttämät typpioksidiansat eivät olisi muuten kestäneet niiltä vaadittua 150 000 mailin etäisyyttä. Ilman ohjelmistoa moottoreiden tuottama noki olisi tukkinut päästösuodattimet jo 50 000 mailin kohdalla. Myöhemmin ohjelmistoa kehitettiin edelleen kuuden version verran.

Kanteen tietojen mukaan Volkswagen-ryhmän entinen pääjohtaja Martin Winterkorn ja nykyinen pääjohtaja Matthias Müller ovat tienneet päästöhuijausmekanismista. Lisäksi kanteessa nimetään yli 24 muuta henkilöä, insinöörejä ja johtajia, jotka ovat tienneet tai osallistuneet päästöhuijausjärjestelmän kehitykseen. Esimerkiksi Müllerin kerrotaan tienneen päästöjärjestelmistä jo vuonna 2006. Tuolloin hänelle tehtiin selväksi, että Audin ajoneuvoissa ei ollut tarpeellisia päästönhallintajärjestelmiä Yhdysvaltain markkinoille.

Lähde: Automotive News, Autoblog Kuva: Shutterstock

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat