18.7.2025

Uncharted, kartoittamaton – Subarun täyssähköuutuus piirtyy kartalle Toyota C-HR+:n sisarmallina

Kuva Subaru

Uncharted on ensimmäinen etuvetoisena saatava Subaru aikoihin, mutta toki myös liukkaasti kulkeva nelivetoversio tulee saataville.

Subaru on juuri julkistanut toisen täyssähkömallinsa Euroopan markkinoille. Ensimmäinen moinen nähtiin jo vuonna 2021, kun Subaru julkisti meille Solterran Toyota-yhteistyönsä hedelmänä.

Subaru Uncharted on hyvin luonnollinen jatkumo tähän kehityskulkuun, sillä myös se on ensisijaisesti uudelleenbrändätty Toyota, rullaten e-TNGA-alustalla, joka on Toyotan ja Subarun yhteistyössä kehittämä.

Uncharted on ei-perusmuotoisena sanana harvinaisen puoleinen nimivalinta automallille. Se tarkoittaa tässä tapauksessa kartoittamatonta, kuten vaikkapa kartoittamatonta seutua. Uncharted on silti hyvinkin kartoitettu mitä tulee sen asemointiin Subarun mallistossa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Pihiä etuvetoa tai täyttä Subarua

Subaru Uncharted on siis seulasmerkin näkemys Toyotan hiljattain lanseeraamasta kompaktimmasta täyssähkökatumaasturista C-HR+:sta. Tismalleen samalla logiikalla kuin vuoden lopulla markkinoille saatava C-HR+ on kompaktimpi vaihtoehto bZ4X:lle, asettuu Uncharted Subarun kompaktimmaksi katumaasturiksi Solterran alapuolelle.

Uncharted on akseliväliltään kymmenisen senttimetriä Solterraa lyhyempi, kokonaispituuden eron ollessa yli 15 senttimetriä. Uncharted ja Solterra ovat kuitenkin yhtä leveitä. Unchartedin erottaa Solterrasta parhaiten perän perusteella, joka on huomattavan viistetty.

Keulaansa Uncharted on saanut Subarun täyssähköautojen uuden, Solterran faceliftissä aiemmin esiin tuodun keulailmeen, joka perustuu erottuviin jaettuihin etuvaloihin sekä pelkistettyyn maskiin.

Isosiskoonsa Solterraan nähden Uncharted laajentaa Subarun täyssähkövalikoimaa selvästi myös voimalinjojen saralla.

Subaru tunnetaan symmetrisestä nelivetojärjestelmästään ja ylipäätään autonvalmistajana nelivedon suurena puolestapuhujana. Uncharted tekeekin melko merkittävän poikkeuksen Subarun tunnettuun linjaan tulemalla tarjolle myös etuvetoisena, peräti kahdella eri versiolla.

Hankintahinnaltaan edullisin vaihtoehto tulee olemaan pienemmällä 57,7 bruttokilowattitunnin akustolla varustettu Normal Range FWD, jonka toimintamatkaksi arvioidaan 445 kilometriä. Päivittämällä isompaan, 77 bruttokilowattitunnin akkuun saa käyttöönsä arviolta 585 kilometrin toimintamatkan omaavan Long Range FWD:n, joka on melko turvallisesti kaikkien aikojen pisimmän toimintamatkan sähkö-Subaru. Latauksen 10:stä 80:aan prosenttiin kerrotaan hoituvan puolessa tunnissa jopa kymmenen asteen pakkasella silloin kun käytetään akun esilämmitystä.

Uncharted tuo Subarun niiden autonvalmistajien joukkoon, joilla on tarjota sekä etu-, taka- että nelivetoinen auto mallistossaan, muistammehan, että joillain markkinoilla myydään edelleen takavetoista BRZ:aa.

Mikäli Subaru Unchartediltaan haluaa enemmän perinteistä Subaru-meininkiä, valinta kannattaa ehdottomasti kohdistaa nelivetoversioon, nimeltään AWD Dual Motor.

Se yhdistää isomman akkuvaihtoehdon kahden sähkömoottorin järjestelmään, joka tuottaa kokonaisuudessaan 252 kilowatin eli 338 hevosvoiman tehon. Yhdistelmä kuulostaa melkoiselta menijältä hiekkatiellä tai lumella, mutta asfaltillakin se kiihtyy nollasta sataan varsin vikkelästi, 5,0 sekunnissa. Auton etenemiskykyyn vaikuttaa varmasti myös 21 senttimetrin maavara. Vain bokseri puuttuu.

Niin ikään suomalaisille pyhä perävaunumassa on nelivetoversiossa tämän kokoluokan sähköautolle ihan kohtuullinen 1 500 kiloa jarrullisena.

Subaru Unchartedin myynnin on määrä käynnistyä vuoden 2025 viimeisellä neljänneksellä, ensimmäisten autojen saapuessa vastaavasti nykytiedon mukaan maahan vuoden 2026 ensimmäisellä neljänneksellä. Noille hujakoille täytyy odotella myös hintatietoja sekä muita lisätietoja.

Lähde: Subaru

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat