26.2.2024

Käytetyt erikoisuudet: Subaru BRZ eli Toyota GT86 eli Scion FR-S

200 hevosvoimaa, takaveto ja matala painopiste tekevät Subarusta hauskan ajettavan. Tilojen sijaan autossa onkin panostettu ajamisen hauskuuteen.

Jos sanonta ”rakkaalla lapsella on monta nimeä” pitää paikkansa, niin Subaru BRZ on tosi rakas lapsi, sitä nimittäin myytiin sekä Subarun, Toyotan että Scionin nimellä. Se ei sinällään ole ihme, että Subaru BRZ on suunniteltu yhdessä Toyotan kanssa, joka käytti Euroopan markkinoilla autosta mallimerkintää GT86. Perusteena Subarun ja Toyotan yhteistyölle oli yksinkertaisesti se, että vuonna 2008 Toyota osti 16,5 prosentin osuuden Fuji Heavy Industries -yhtiöstä, johon kuuluu myös Subaru-automerkki. Vähän vastaavanlainen yhteistyökuvio on nähty myös luokkaa ylempänä, kun Toyota ja BMW suunnittelivat yhdessä urheiluauton, joka kantaa nimiä Toyota Supra ja BMW Z4.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Ensimmäinen konsepti oli puhtaasti Toyota

Ensimmäinen konseptimalli nähtiin vuonna 2007, eli vuotta ennen edellä mainitun yrityskaupan toteutumista. Tuolloin Toyota esitteli FT-HS:n, jossa FT tuli sanoista Future Toyota, tulevaisuuden Toyota. Moottorina tällöin oli eteen sijoitettu V6-hybridi, ja sen jatkeena takaveto. Auto oli selkeästi 2+2 -paikkainen. Seuraava konseptimalli Toyota FT-86 nähtiin kaksi vuotta myöhemmin Tokion autonäyttelyssä, ja tällöin V6 hybridi oli oli vaihtunut Subarun nelisylinteriseen, vapaasti hengittävään boxeriin ja myös alusta oli vahvasti Subaru-sukuinen Imprezasta muokattu versio.

Subarun valmistama

Auton kehitystyötä johti pääinsinööri Testuya Tada. Valmis Toyota GT86 nähtiin joulukuussa 2011 Tokion autonäyttelyssä. Tuotanto alkoi helmikuun toisena päivänä 2012 Subarun Gunman tehtaalla, ja toimitukset saman vuoden huhtikuussa. Ensimmäisen vuoden aikana autoa valmistettiin Toyotan nimellä 7000 kappaletta ja Subaru BRZ -nimellä 3500 kappaletta. Lisäksi autoa myytiin Yhdysvalloissa Scion-brändillä ja koko nimi kuului Scion FR-S, jossa kirjaimet tarkoittivat etumoottoria (F=front), takavetoa (R=rear) ja S tuli sanasta Sport.

Kaksilitraisesta boxermoottorista kutiteltiin 200 hevosvoiman teho 7000 kierroksella ja 205 newtonmetrin vääntö saatiin sekin ulos korkealla 6400 kierroksen lukemalla. Malli- ja varusteversiosta riippuen auton paino oli vain 1200-1300 kilogrammaa. Kun huomioidaan auton alhainen massa, matala painopiste ja painojakauma jossa 53 prosenttia painosta oli etupyörillä, saatiin lopputuloksena ajettavuudeltaan erittäin hauska takavetoinen pirssi.

Tarjolla oli sekä manuaali- että automaattivaihteisto. Automaatissa tavoiteltiin kaksoiskytkinvaihteiston vastetta, ja tarjolla oli kolme eri ajotilaa: Sport, Normal ja Snow. Auton ilmanvastuskertoimeksi ilmoitettiin alhainen 0,27. Kiihtyvyydeksi nollasta sataan ilmoitettiin 7,6 sekuntia ja huippunopeudeksi 233 kilometriä tunnissa.

Toyotalla ja Subarulla pienet erot

Subaru BRZ:n mallimerkinnän kirjaimet merkitsivät boxermoottoria (B), takavetoa (R) ja viimeinen kirjain Z tuli sanasta Zenith. Toyotan käyttämä 86 taas oli pääosin peräisin moottorista, sillä sekä sylinterin halkaisija että iskunpituus olivat 86 millimetriä. Sama lukema saatiin myös kun mitattiin pakoputken päiden halkaisija. Subaru poikkesi Toyotasta mm. erilaisella säleiköllä, ajovaloilla ja etulokasuojan tuuletusaukoilla. Myös jousituksissa oli merkkien välillä pieniä eroja. BRZ:sta tehtiin mm. Japanin, Australian ja Yhdysvaltojen markkinoille erilaisia erikoisversioita, jotka poikkesivat perusmalleista mm. varustetasoltaan, sisustukseltaan ja väritykseltään. Ensimmäinen facelift nähtiin mallivuodelle 2016. Näin ollen nyt myynnissä oleva vuoden 2014 heinäkuussa käyttöön otettu Subaru BRZ on ensimmäistä sukupolvea. Mittarilukema on vain 24 200 kilometriä ja ilmoituksen mukaan Suomi-autolla on ollut vain yksi omistaja.

Varusteiksi ilmoitetaan mm. avaimeton sisäänkäynti ja käynnistys, navi, kahdet 17-tuumaiset renkaat, ilmastointi, lohkolämmitin sisäpistokkeella, istuinlämmittimet, pysäköintitutka sekä metalliväri. Auton hintapyyntö on 27 400 euroa ja sitä myy Autotalo Timo Salonen Oy Lempäälässä.

Teksti: Janne Huhtala; Kuvat: Tori Autot

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat