30.9.2024

Upouusi Toyota Land Cruiser on vihdoinkin saanut Suomi-hinnat – mitä pidät 124 778 euron alkaen-hintalapusta?

Kuva Toyota

Toyota Land Cruiser on mennyt kertaheitolla vähintään 15 vuoden verran kehitystä eteenpäin - ihan hinnastoa myöten.

Toyota esitteli maailmanlaajuisesti uuden sukupolven Land Cruiser Pradon eli eurooppalaisittain Land Cruiserin reilut vuosi sitten. Olemme siis kärsivällisesti saaneet odottaa uutuusmallin hintatietoja samalla, kun vuonna 2009 esitelty edeltäjämalli on tehnyt hidasta ja kunniakasta lähtöään sen tieltä pois.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Pitkälle toistasataa tonnia

Kuten tiedämme, uusi Land Cruiser on perusteellinen uudistus poikkeuksellisen korkeaan malli-ikään yltäneeseen edeltäjäänsä nähden. Viimeisimmälle TNGA-F -tikapuurunkorakenteelle tehty uutuus on paikoin pitkä loikka teknologisessa ja tyylillisessäkin mielessä.

Yksi asia periytyy kuitenkin käytännössä suoraan edeltäjästä täällä läntisen Euroopan markkinoilla. Se on 2,8-litrainen, 150 kilowattia ja 500 newtonmetriä tuottava turbodieselrivinelonen. Väkevä dieselmoottori yhdistettynä isokokoiseen nelivetoautoon tarkoittaa Land Cruiserille kylmää kohtelua Suomen autoverojärjestelmältä.

Näinpä uuden Land Cruiserin alkaen-hinta Entry -varustetasolla asettuu 124 778 euroon, mikä on noin 19 000 euroa kovempi kuin viime mallivuoden edellisen sukupolven Land Cruiserilla 24 prosentin arvonlisäverokannalla. Lähtötason mallin jälkeen seuraavana vastaan tulevat 140 740 euron Legend ja 146 218 euron Prestige. Ne tulevat ennen 164 615 euron Executivea, joka on asettunut tukevasti huippumalliksi.

Toyota itse pyytää avausmalli Entrystä vain noin kahdeksan tonnia enemmän kuin edeltäjän avausmalli Activesta vuosi sitten, sisältäen nousseen alvin. Autoveron osuus on kasvanut vielä hurjemmin. Entrystä sitä maksetaan noin 50 000 euroa, kun taas Executivesta valtion kassaan kilahtaa jopa 68 000 euroa. Ilman autoveroa Executivekin olisi siis alle sadan tonnin auto.

Kaikki mainitut mallit ovat olleet henkilöautoja, sillä edeltäjän kaltaista 2-paikkaista tehdaspakettiautoversiota uudesta Land Cruiserista ei ainakaan vielä tarjota hinnastossa. Pelkästään edeltäjän hinnaston perusteella laskemalla uutuuden mahdollisen pakettiautoversion voisi laskea olevan karkeasti noin 95 000 euron hintainen Entry -varustetasolla. Tällä arvauksella ei kuitenkaan ole mitään virallista pohjaa.

Jos uutta Land Cruiseria verrataan hintansa puolesta sen kilpailijoihin, mieleen tulee Suomen markkinoilla oikeastaan vain kaksi varteenotettavaa kilpailijaa, jotka osuvat voimalinjaltaan, maasto-ominaisuuksiltaan ja kyvyiltään (kuten 3,5 tonnin vetomassaltaan) samaan hintaluokkaan sen kanssa. Ne ovat molemmat Land Rovereita. Defenderin alkaen-hinta on dieselinä 114 000 euroa, ja Discoveryn lähes täysin sama.

Peilaten edeltäjäsukupolviin, myös uusi Land Cruiser tullee säilyttämään yhä suuremman arvonsa erinomaisen hyvin.

Lähde: Toyota

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat