2.8.2023

Eräs maailman odotetuimmista autouutuksista on tässä – Euroopan uusi Toyota Land Cruiser on vihdoin tosiasia ja katsokaa miltä se näyttää!

Toyota Land Cruiser uudistuu sen verran harvoin, että kerralla voi laittaa enemmänkin asioita uusiksi. J250 kulkeekin odotetusti täysin uudella, 50 % aiempaa jäykemmällä TNGA-F -alustalla ja näyttää aivan eri autolta. Moni etukäteen uumoiltu asia osoittautui siis paikkansapitäväksi, joskin vielä odotettuakin korostetummin. Tässä on yksi vuosikymmenen kiistatta muistettavimmista autouutuuksista, joka kantanee aina seuraavalle vuosikymmenelle asti.

Samalla, kun Toyota esitteli maailmalle uuden painoksen kevyemmästä Land Cruiserista sen edeltäjän 14 tuotantovuoden jälkeen, koko Land Cruiser -perhe voitiin julistaa jälleen ajantasaiseksi. Uudistuskierroshan lähti liikkeelle jälleen läntisen Euroopan ulkopuolelle jääneestä 300-sarjan täysikokoisesta Land Cruiserista pari vuotta sitten.

Saammeko esitellä, Toyota Land Cruiser -perhepotretti: vasemmalta oikealle J300, piakkoin faceliftattava 40-vuotias J70 ja tuoreista tuorein J250.

Välissä 300:sta nähtiin myös Lexus-painos LX. Mutta sitten, vain joitain viikkoja takaperin Lexus julkisti salaperäisissä merkeissä uuden GX:n, mikä oli vääjäämätön signaali tulevasta Land Cruiser -perheen täydennyksestä, joka on samalla paitsi maasturilegendan uusi sukupolvi Länsi-Eurooppaan, myös Land Cruiser -mallinimen paluu Pohjois-Amerikan markkinoille.

Maailmanlaajuinen puolijohdepula alkaa onneksi olemaan pikku hiljaa voitettu kriisi, mutta se ehti viivästyttää tämän uutuuden lanseerausta jopa ainakin vuodella. Nähtäväksi jää tämän osalta seuraavaksi, millä aikataululla uusia Land Cruisereita lopulta lähdetään Eurooppaan laivaamaan, nyt kun lakana on vihdoinkin vedetty uutuuden päältä pois maailmanensi-illan merkiksi.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Modernia retroilua - ja vankkaa maasturia

Jo Land Cruiserin tiiserikampanjan aikana selvisi, että uutuuden markkinoinnissa ja jopa muotoilussa tultaisiin ammentamaan eri tavoin auton mallihistoriasta modernin retromallin lailla. Siihen on kyllä kieltämättä Toyota Land Cruiserilla varaakin. Toinen puoli ilmeisen täydelliseksi saadussa ennakkokuvassa oli mainittu täysin uusi Lexus GX, joka kaikessa maskuliinisuudessaan onnistui jopa muuttamaan kuvaa koko automallista uuteen suuntaan.

Uuden Land Cruiser J250:n kohdalla voidaan puhua jo pelkän habituksen osalta merkittävästä uudistuksesta. Land Cruiserin (selvyyden vuoksi muualla maailmassa Land Cruiser Pradon) edellinen sukupolvenvaihdos nähtiin vuonna 2009, kun J120 vaihtui J150:ksi. Tuolloin kyse ei ollut läheskään niin radikaalista muutoksesta kuin nyt. Tuolloinen muutos oli käytännössä vain elinkaaripäivitys, mutta nyt uusiksi on mennyt perustavia asioita niin kuoressa kuin syvällä sen allakin.

Persoonaa on kehissä tuhatmäärin edeltäjää enemmän, ja etenkin 3 000 kappaleen voimalla Eurooppaan suunnattavan First Editionin kohdalla. Katsokaa nyt, Toyota Land Cruiser leikittelee väreillä ja herättää sympatiaa pyöreillä lampuilla!

First Editionin jälkeen lamput muuttuvat ainakin kaikissa alkuvaiheen malleissa kulmikkaiksi.

Land Cruiser on immuuni automaailman megatrendien joskus ärsyttävältä tuntuville kehityskuluille, jotka tuppaavat tekemään ikonisistakin mallinimistä sähköcrossovereita. Land Cruiserista ei voi tehdä crossoveria, vaan korkeintaan aina vain enemmän maasturin, kuten nyt on selvästi tehtykin. Globaalit markkinatarpeet pitävät myös hyvin visusti huolen siitä, että Land Cruiser valitsee tulevaisuudessakin käyttövoimakseen nimenomaan menoveden.

Tutulla dieselillä liikkeelle

Yksi harvoista asioista, joka ei heti muutu, vaan pysyy itse asiassa väistyvään J150:een nähden täysin samana, on Euroopan-mallin voimanlähde. Jotain tuttua ja turvallista.

Euroopan voimanlähteenä jatkaa siis 2,8-litrainen dieselrivinelonen 150 kilowatin eli 204 hevosvoiman tehoilla ja 500 newtonmetrin vääntömomentilla. Aiemman kuusilovisen korvaava uusi 8-vaihteinen DirectShift -automaattivaihteisto takaa, että standardinomainen 3,5 tonnin perävaunumassa on jatkossakin helppo nakki. Kevythybridiä tulee Toyotan mukaan Euroopassa tarjolle vuodesta 2025 alkaen.

Muiden markkinoiden voimanlähteisiin palataan myöhemmin tarkemman esittelyn yhteydessä, mutta mainittakoon, että veekutoset saavat siellä tehdä tietä 2,4-litraiselle hybridivoimalinjalle.

Mitä on 14 vuotta eteenpäin Land Cruiserin tapaan?

Toyota Land Cruiser J150:n 14 vuoden takaisen ensiesittelyn jälkeen automaailma on mennyt kovasti eteenpäin, mutta J150 on varsin pitkälti ollut ja pysynyt. Uuteen J250 -polveen siirryttäessä onkin siis lupa odottaa uudistuksia teknologian saralla.

Jos otetaan pelkkien valokuvien ja muutamien Tokiosta kantautuneiden, melko vähäistenkin ensitietojen perusteella ennakkomaistiainen uutuuden kojelaudasta, voidaan sanoa, että Jeep Wrangler taisi saada juuri kilpailijan Japanista.

J250 tulee saataville viisi- ja seitsenpaikkaisena.

Land Cruiser on J150:een asti luottanut melko perinteisiin keinoihin mitä tulee maastoauton rakentamiseen. Hienostuneet erillisjousitukset ovat tehneet tilaa jäykille taka-akseleille ja muille "rujouksille". Nyt Toyotan voisi sanoa venyttäneen tätä filosofiaa ainakin sen verran, että joitain Länsi-Euroopan Land Cruiserissa aiemmin näkemättömiä ratkaisuja otetaan käyttöön. Tällaisia ovat esimerkiksi sähköinen ohjaustehostin sekä etuakselin kallistuksenvakaajan poiskytkentämahdollisuus ensimmäistä kertaa koskaan Toyotassa.

Onhan kuitenkin toki niin, että TNGA-F on edelleen erillisrunkorakenne, ja moderneista aksenteista huolimatta uutuus on ulkonäöltäänkin jopa entistä villisieluisemman näköinen.

Lähde ja kuvat: Toyota Teksti: Benjamin Helander

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat