9.6.2023

Lexus GX heittäytyi poikkeuksellisen maskuliiniseksi – tässä on todennäköisesti vahvaa esimakua tulevasta Land Cruiserista

Kolmannen sukupolven Lexus GX seuraa vuodesta 2009 valmistettua edeltäjäänsä. Uutuus on jo käytännössä Land Rover Defenderiin rinnastettava todellinen maastoauto. Uusi GX on todennäköisesti vahva ennakkokuva nykyisen Land Cruiserin odotetusta seuraajasta.

Lexus järjestelee tällä hetkellä maasturimallistoaan hieman uusiksi, ja vaikka GX ei olekaan mallistossa tulokas, on sillä kolmannessa polvessaan selvästi erilainen rooli kuin aikaisemmin. Lexus GX:hän on aina ollut Toyota Land Cruiser Pradon eli länsieurooppalaisen Land Cruiserin ylellisempi sisarmalli. Se on myös esitelty Toyota-perustamallinsa jälkeen. Tällä kertaa tilanne on toinen.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Land Cruiser Hybrid tulossa?

Lexuksen lanseeraama uusi GX tulee myyntiin muun muassa Pohjois-Amerikassa, Lähi-idässä sekä itäisessä Euroopassa, tarkoittaen vallitsevassa maailmantilanteessa ehkä lähinnä Ukrainaa sikäli kun siellä myyntiverkosto toimii sekä Kaukasuksen alueen valtioita.

Länsieurooppalaisittain hyvin kiintoisaa GX:ssä on kuitenkin sen oletettava sukulaisuussuhde tulevaan Toyota Land Cruiseriin. Nykyinen J150-sarja on ollut maisemissa jo 14 vuoden ajan, ja alkaa lukuisista päivityksistä huolimatta vaikuttaa ikääntyneeltä, vaikka tekniikka toki pelaa, jos mahdollista, paremmin kuin koskaan.

Uusi GX on enimmillään seitsenpaikkainen. Sivulleaukeavasta takaluukusta on nyt luovuttu, joten todennäköisesti kaikissa tälle pohjalle tehtävissä malleissa ja malliversioissa vararengas sijaitsee takaluukun sijaan auton alla.

Ison Toyota Land Cruiser 300:n sekä GX:n isosisko Lexus LX:n sukulaisuussuhteen perusteella voisi hyvinkin uskoa, että uudella GX:llä on paljonkin tekemistä kovasti odotettavan Land Cruiser -uutuuden kanssa. On hyvin todennäköistä, että tuleva Land Cruiser Jxxx tulee jakamaan pintapeltejä lukuun ottamatta korinsa sekä uuden sukupolven TNGA-F -tikapuurunkonsa nyt nähtävän GX:n kanssa.

Sen sijaan 3,5-litraista tuplaturbo-V6 -bensiinimoottoria tuleva Länsi-Euroopan Land Cruiser tuskin on jakamassa GX:n kanssa. GX:n myynnin käynnistävä turbomoottori korvaa edeltäjässä nähdyn janoisen, vapaastihengittävän 4,6-litraisen V8:n. Tehoa uuden sukupolven voimanlähde tarjoaa runsaasti edeltäjäänsä enemmän, 354 hevosvoimaa (+ 58 hv), ja vääntöä vielä enemmän, 650 newtonmetriä (+ 212 Nm). Jatkeena on nyt kuusiportaisen sijaan uusi 10-vaihteinen automaatti.

GX jakaa V6 -moottorinsa uusien Land Cruiser 300:n/Lexus LX:n, Toyota Tundran/Sequoian sekä Toyota Tacoman kanssa, ja autoa kutsutaan tässä asussa GX 550:ksi.

GX tullaan valmistamaan jatkossakin Japanissa.

Erittäin mielenkiintoiseksi homma menee siinä vaiheessa, kun Lexus lanseeraa uudesta GX:stä hybridiversion. Todennäköisesti edellämainittujen mallien kanssa jaettava iForce Max -voimalinja saattaa tietää meikäläistä Land Cruiser Hybridiä, jota muuten on aiemminkin uumoiltu. Jos ajatuksissa mennään vielä pidemmälle, Euroopassa Land Cruiserin voisi lisäksi kuvitella perivän nykymallista tuoreehkon 2,8-litraisen rivi-4-dieselin.

Kovaan kerhoon

Ainakin allekirjoittanut on usein yön pimeimpinä tunteina pohtinut kuumeisesti, miksi Lexus ei ole lähtenyt tekemään vastinetta Land Rover Defenderin tai Mercedes-Benz G-sarjan kaltaisille maastoautoille, jotka yhdistävät karskin maastoauton luksusautoon - hintoineen päivineen. Tässä se nyt vihdoin on.

GX:n "spindle grille" -keulamaski ei ole lainkaan niin massiivinen kuin isosisko LX:ssä.

Lexus GX näyttää selvästi edeltäjäänsä enemmän maasto-orientoituneelta varsinkin rujoimman Overtrail -varustetason kera. Valittaviksi tulevat myös oletettavasti vähän kesymmän oloiset Premium ja Premium+ sekä ainakin nimen perusteella tasokkaampaan suuntaan ajatuksia vievät Luxury sekä Luxury+.

Nyt olemuksellista eroa on saatu aiempaa enemmän myös LX:ään, joka saa rauhassa olla puhdas luksusmaasturi. GX:n kulmikas olemus ja erittäin maskuliiniset muodot viestivät myös Lexuksen uudenlaisesta rohkeudesta rikkoa aiempia rajoja - toiseen suuntaan sen teki aiemmin kuluvalla viikolla pikkucrossover LBX.

Lexus tarjoaa uuteen GX:ään avustimia ja muita ominaisuuksia, joita edeltäjässä ei joko ollut tai ne edustivat vanhempaa sukupolvea. Päivitystä edeltäjään on esimerkiksi isosiskon tapaan sähköisesti toteutettu KDSS, joka siis poistaa tarvittaessa kallistuksenvakaajat pelistä isompien joustovarojen nimissä. Myös iskunvaimentimet ovat vakiona adaptiiviset, ja maastoauton kyvykkyyslistalle voi lisätä täyden 3 500 kilon vetomassan. Nämä ovat ominaisuuksia, joita on odotettavissa lyhentämättöminä myös tulevaan Land Cruiseriin.

GX on ottanut niin ikään sisätilojensa ilmeessä reilun askeleen modernimpaan suuntaan. Kuljettaja katselee 12,3-tuumaista täysin digitaalista mittaristoa ja keskellä on suurikokoinen, 14-tuumainen tietoviihdenäyttö.

Vankassa maastoautossa on lisäksi nelivetoon ja muuhun voimalinjan sekä alustan toimintaan liittyviä säätöjä, jotka hoituvat edelleen perinteisillä painikkeilla. Ja näkyyhän jyrkkä tuulilasi sekä muutoinkin vankka profiili auton kojelaudalla aika tavalla.

Lähde ja kuvat: Lexus Teksti: Benjamin Helander

Luetuimmat