Ajoneuvot Esittely Uutinen 28.5.2023
Täysin uusi Toyota Tacoma on reipas ja räväkkä irtiotto Hiluxista – emme kuitenkaan tule näkemään sitä
Pohjois-Amerikan vastine Toyota Hiluxille on monipuolinen, moderni, viihdyttävä ja yllättävä.
Toyota Hiluxia tunnetumpia ja laajemmalle levinneitä automalleja ei ole montaa, jos oikeasti yhtään. Vankan luottamuksen omaava avolava on raivannut tiensä maailman jokaiselle mantereelle – kirjaimellisesti – Etelämannerta myöten. Pohjois-Amerikkaa auto ei kuitenkaan ole Meksikoa pidemmälle onnistunut lämmittämään, ja siitä syystä Toyotan on täytynyt luoda sinne oma Tacoma-mallinsa, joka on tietenkin hieman isompi.
Pohjois-Amerikassa Tacomalla on useita kilpailijoita, joista vain Ford Ranger on sama tuote Atlantin molemmin puolin. Tacoma on hyvin iäkkäänäkin tuotteena ollut edustamansa midsize-luokan ylivoimaisesti myydyin malli. Tacomaa myytiin USA:ssa pelkästään vuonna 2022 huimat 237 000 kappaletta, siis kolme kertaa enemmän kuin kaikkia uusia autoja Suomessa yhteensä.
Seuraaja 8 vuoden jälkeen
Väistyvän polven Tacoma ehti olla tuotannossa kahdeksan vuotta (tekniikka huomattavasti vanhempaa), joten ero sukupolvien välillä on uuden mallin myötä oletettavastikin suuri.
Toyotan mallistosta löytyy myös full size pickup Tundra, joka koki vastaavansyvyisen uudistuksen vajaat kaksi vuotta sitten. Tacoma seuraa nyt isosiskoaan hyvin tarkasti eli luvassa on hyppäys TNGA-F -alustalle ja 330 hevosvoiman IForce Max -hybridivoimalinjan käyttöönotto. Mutta koska Tacoma on midsize pickup, voimalinjojen ei tarvitse olla aivan yhtä väkeviä kuin Tundrassa, ja V6:sta luovutaan kokonaan.
Tacoma saakin kolme eritehoista versiota 2,4-litraisesta rivinelosesta. Ahdettuna moottori tuottaa 285 hevosvoimaa ja 430 newtonmetriä. Kuten jo yksi monista tiiserikuvista tiesi etukäteen kertoa, Tacoman saa todellakin myös kuusivaihteisella KÄSIVALINTAISELLA vaihteistolla.
Lukuisia malliversiota
Toyota USA esitteli uuden Tacoman Havaijin trooppisissa maisemissa ja toi paikan päälle heti koko kattauksen eri malliversioita. Auton saa uudella kaksiovisella Xtra Cabilla tai perinteisellä neliovisella Double Cabilla. Lavan saa joko viiden tai kuuden jalan (6 jalkaa = n. 2 metriä) mittaisena.
Sitten on peräti kahdeksan varustetasoa, auki kirjoitettuna SR, SR5, TRD PreRunner, TRD Sport, TRD Off Road, Limited, TRD Pro sekä Trailhunter. Tacoma voi olla siis esimerkiksi pelkistetty, kaksipaikkainen ja takavetoinen työkalu tai sitten Trailhunterin tai TRD Pro:n kaltainen Baja-rassi. Myös premiumiin vivahtavia malliversioita tulee tarjolle.
Luonnollisesti myös erilaisen teknologian määrä Tacomassa on kasvanut, ja erityishuomio on kiinnittynyt maastoajon lisäksi perävaunun vetämiseen ja hallitsemiseen. Nämä ovat tietenkin nykyaikaisen avolavan perusinfraa. Tämän lisäksi monenlaiset hupia tai hyötyä painottavat yksityiskohdat ovat löytäneet tiensä tähän jopa leikkisäksi luonnehdittavaan avolavaan, kuten oheiset kuvatkin osoittavat.
Tällaisenaan uusi Tacoma enteilee mahdollisesti hyvinkin pian nähtävää uutta 4Runneria, joka on tikapuurungolle rakentuvana jylhänä maasturina meikäläisen Land Cruiserin Pohjois-Amerikan vastine. Uudessa Tacomassa nähtäviä elementtejä GA-F -alustoineen voi lisäksi odottaa tavalla tai toisella tulevaan Hiluxiin, jonka aika koittaa ennemmin tai myöhemmin.