30.7.2022

Kuinka miljoona mailia ajettu Tundra auttoi Toyotaa tekemään nykyisestä vieläkin paremman?

Toyota Tundra

Toyota avasi viimeisimmän Tundran kehitystyökuvioita nyt, kun uutuus on ollut markkinoilla melkein vuoden. Yhdeksässä vuodessa miljoona mailia mittariinsa kerännyt avolava opetti Toyotalle, että tuote on erinomainen, mutta jostain löytyy aina parannettavaakin.

Louisianan osavaltiossa asuvan, mutta työnsä puolesta ympäri Yhdysvaltoja autolla kiertävän Victor Sheppardin vuoden 2007 Toyota Tundra saavutti vuonna 2016 vain yhdeksässä vuodessa miljoonan mailin eli noin 1,6 miljoonan kilometrin maagisen rajan, näin tiettävästi ensimmäisenä kahdesta Tundra-yksilöstä mallin historian aikana. Tultuaan tietoiseksi miehen ja auton saavutuksesta halusi Toyota ostaa Sheppardin Tundran ja tarjosi vaihdossa upouutta vuoden 2016 Tundraa. Erinomaisen hyvät kaupat syntyivät, ja näin Toyotalla oli uuden sukupolven suunnittelutyössä ainutlaatuinen mahdollisuus ottaa oppia lähes kaiken nähneeltä edeltäjältä.

Edellispolven Tundra, joka siis on todistetusti kykeneväinen miljoonaan mailiin.

Miljoonan mailin Tundrassa oli vaihtohetkellä kaksi näkyvää vikaa: kuljettajan puolen aurinkolipan mekanismi oli rikki, ja matkamittari jämähtänyt lukemaan 999 999 mailia, sen enempää se ei siis ota. Kuljettajan istuin oli kilometrimäärään nähden erinomaisessa kunnossa. Verhoilu oli lähes ehjä ja penkin runko uudenveroinen. Huomautettakoon tähän liittyen, että Sheppard on kertonut olevansa kaksi metriä pitkä ja painavansa 190 kiloa. Hän on paitsi ajanut Tundrallaan, myös nukkunut siinä matkojensa varrella.

Tältä vuoden 2007 Tundran ohjaamo on näyttänyt tehdasuutena.

1,6 miljoonaa kilometriä kiertänyt voimalinja oli sekin hyvin alkuperäisessä kunnossa. Noin 200 000 kilometriä vuodessa ajanut Sheppard oli teettänyt autoon kaikki huollot täsmälleen ajallaan, perusöljynvaihdoista hihnanvaihtoihin ynnä muihin huolto-ohjelman mukaisiin toimenpiteisiin. Mitään ylimääräisiä korjauksia ei kuitenkaan ollut tarvinnut tehdä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Lavasta muodostui suurin parannuskohde

Ainoa kohta, joka Sheppardin Tundrassa näytti selkeämpiä väsymisen merkkejä, oli lava. Öljynporauksen parissa työskentelevänä hän kuljettaa Tundrallaan kaikenlaista painavaa ja haastavan muotoista, mikä oli vaatinut lavalta veronsa kulumisen ja korroosion muodossa.

Tundran sekä myös Sequoian, Tacoman ja 4Runnerin pääosin Yhdysvaltojen maaperällä tapahtuneesta kehitystyöstä vastannut pääsuunnittelija Mike Sweers kertoo, että täysin uuden Tundran suunnittelussa lavan materiaaleihin sekä myös rakenteeseen on kiinnitetty Sheppardin Tundrasta opitun perusteella erityistä huomiota. Lavan materiaalit ovat komposiitteja, jotka kestävät erinomaisesti koroosiota, ja ovat myös kevyitä. Myös auton pohjana oleva TNGA-F -tikapuurunko on suunniteltu lavan osalta eri tavalla, ollen muun muassa lineaarisempi. Lavan kantavuus on kasvanut 880 kiloon. Myös muita tavaratiloja on kasvatettu tekemällä muun muassa takapenkkien alle lisää säilytystilaa - paitsi ensi kertaa tarjolla olevassa iForce MAX -hybridimallissa, jonka akku sijaitsee siellä.

Testatakseen uudelleen suunnitellun lavan kestävyyttä, järjestivät suunnittelijat hurjalta kuulostavan testiohjelman, jossa lavalle heiteltiin kaikenlaista kivistä lähtien, ja tiputettiin lopulta nosturista V8-moottori. Läpi meni. Epäselväksi tämän perusteella jäi kuitenkin vielä, onko Toyota korjannut aivan kaikkia puutteita: kiertääkö mittari nyt yli 999 999 mailia?

Katso videolta, kuinka Tundran lava ottaa vastaan sille pudotettavia taakkoja:

Lähde ja kuvat: Toyota

Luetuimmat