30.7.2022 Ajoneuvot Kuinka miljoona mailia ajettu Tundra auttoi Toyotaa tekemään nykyisestä vieläkin paremman? Teksti Benjamin Helander Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Toyota avasi viimeisimmän Tundran kehitystyökuvioita nyt, kun uutuus on ollut markkinoilla melkein vuoden. Yhdeksässä vuodessa miljoona mailia mittariinsa kerännyt avolava opetti Toyotalle, että tuote on erinomainen, mutta jostain löytyy aina parannettavaakin. Louisianan osavaltiossa asuvan, mutta työnsä puolesta ympäri Yhdysvaltoja autolla kiertävän Victor Sheppardin vuoden 2007 Toyota Tundra saavutti vuonna 2016 vain yhdeksässä vuodessa miljoonan mailin eli noin 1,6 miljoonan kilometrin maagisen rajan, näin tiettävästi ensimmäisenä kahdesta Tundra-yksilöstä mallin historian aikana. Tultuaan tietoiseksi miehen ja auton saavutuksesta halusi Toyota ostaa Sheppardin Tundran ja tarjosi vaihdossa upouutta vuoden 2016 Tundraa. Erinomaisen hyvät kaupat syntyivät, ja näin Toyotalla oli uuden sukupolven suunnittelutyössä ainutlaatuinen mahdollisuus ottaa oppia lähes kaiken nähneeltä edeltäjältä. Edellispolven Tundra, joka siis on todistetusti kykeneväinen miljoonaan mailiin. Miljoonan mailin Tundrassa oli vaihtohetkellä kaksi näkyvää vikaa: kuljettajan puolen aurinkolipan mekanismi oli rikki, ja matkamittari jämähtänyt lukemaan 999 999 mailia, sen enempää se ei siis ota. Kuljettajan istuin oli kilometrimäärään nähden erinomaisessa kunnossa. Verhoilu oli lähes ehjä ja penkin runko uudenveroinen. Huomautettakoon tähän liittyen, että Sheppard on kertonut olevansa kaksi metriä pitkä ja painavansa 190 kiloa. Hän on paitsi ajanut Tundrallaan, myös nukkunut siinä matkojensa varrella. Tältä vuoden 2007 Tundran ohjaamo on näyttänyt tehdasuutena. 1,6 miljoonaa kilometriä kiertänyt voimalinja oli sekin hyvin alkuperäisessä kunnossa. Noin 200 000 kilometriä vuodessa ajanut Sheppard oli teettänyt autoon kaikki huollot täsmälleen ajallaan, perusöljynvaihdoista hihnanvaihtoihin ynnä muihin huolto-ohjelman mukaisiin toimenpiteisiin. Mitään ylimääräisiä korjauksia ei kuitenkaan ollut tarvinnut tehdä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lavasta muodostui suurin parannuskohde Ainoa kohta, joka Sheppardin Tundrassa näytti selkeämpiä väsymisen merkkejä, oli lava. Öljynporauksen parissa työskentelevänä hän kuljettaa Tundrallaan kaikenlaista painavaa ja haastavan muotoista, mikä oli vaatinut lavalta veronsa kulumisen ja korroosion muodossa. Tundran sekä myös Sequoian, Tacoman ja 4Runnerin pääosin Yhdysvaltojen maaperällä tapahtuneesta kehitystyöstä vastannut pääsuunnittelija Mike Sweers kertoo, että täysin uuden Tundran suunnittelussa lavan materiaaleihin sekä myös rakenteeseen on kiinnitetty Sheppardin Tundrasta opitun perusteella erityistä huomiota. Lavan materiaalit ovat komposiitteja, jotka kestävät erinomaisesti koroosiota, ja ovat myös kevyitä. Myös auton pohjana oleva TNGA-F -tikapuurunko on suunniteltu lavan osalta eri tavalla, ollen muun muassa lineaarisempi. Lavan kantavuus on kasvanut 880 kiloon. Myös muita tavaratiloja on kasvatettu tekemällä muun muassa takapenkkien alle lisää säilytystilaa - paitsi ensi kertaa tarjolla olevassa iForce MAX -hybridimallissa, jonka akku sijaitsee siellä. Testatakseen uudelleen suunnitellun lavan kestävyyttä, järjestivät suunnittelijat hurjalta kuulostavan testiohjelman, jossa lavalle heiteltiin kaikenlaista kivistä lähtien, ja tiputettiin lopulta nosturista V8-moottori. Läpi meni. Epäselväksi tämän perusteella jäi kuitenkin vielä, onko Toyota korjannut aivan kaikkia puutteita: kiertääkö mittari nyt yli 999 999 mailia? Katso videolta, kuinka Tundran lava ottaa vastaan sille pudotettavia taakkoja: Lähde ja kuvat: Toyota Lue lisää Kaikki artikkelit 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 16.4.2024 Uutinen Dacia Duster alkaen 24399 euroa – eikä muitakaan hintoja tarvitse muistaa kuin kaksi 15.4.2024 Ajoneuvot Melkoisen uskomaton käänne: Alfa Romeo joutuu vaihtamaan alle viikon vanhan uutuutensa nimen, koska se on tulkittu lain vastaiseksi – tervetuloa siis uusi Alfa Romeo Junior 14.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-EQ EQS päivittyi – keulassa on nyt enemmän S-sarjaa 13.4.2024 Ajoneuvot Tässä on uudistunut Audi S3 – reseptissä mukana aiempaa enemmän ÄRRÄSSÄÄ Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 18.4.2024 Esittely Koeistuttu: Mazda CX-80 – kun iso katumaasturi haluaa olla 7-paikkainen tila-auto 18.4.2024 Moottoripyörät "Jotain suurta tulossa" - BMW:ltä vihaisempi versio R18-retromallista? 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?