1.4.2023

Ford Ranger Wildtrak X ja Tremor – vain pykälää Raptorin alapuolella

Ford kasvattaa uuden Rangerin perusmallistoa kahdella uudella malliversiolla, jotka lainaavat elementtejä huippumalli Ranger Raptorista. Wildtrak X tarjoaa saman asian premiumimmassa muodossa, Tremor on puolestaan monikäyttöinen työkalu. Tarjolla on myös mielenkiintoinen uusi lisävaruste.

Tuorein Ford Ranger -sukupolvi on ollut markkinoilla vasta hetken, mutta siitä tarjottavien malliversioiden määrä on jo ennätystasolla. Myös Euroopan tarjonnassa näkyy nyt se, että Rangerin ydinalueella, eteläisellä pallonpuoliskolla, avolavoja käytetään ihan kaikkeen.

Ranger-mallisto kattaa laajuudessaan perusmallit työkaluiksi tarkoitetuista XL:stä ja XLT:stä työkalun ja vapaa-ajan ajoneuvon yhdistävään Limitediin. Ranger Platinumissa vapaa-aika yhdistyy premium-leimaan, ja Wildtrak yhdistää nämä vielä maastokykyyn. Wildtrak X puolestaan yhdistää nämä kaikki: työkalun, vapaa-ajan ajoneuvon, premium-leiman ja maastokyvyn.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

26 milliä korkeammalla

Wildtrak X:ssä on siis keskitytty jatkokehittämään Wildtrakista etenemiskykyisempi versio. Suurin vastuu - myös ulkonäön kannalta - on asetettu pyöräosastolle. Wildtrak X kulkeekin Bilsteinin iskunvaimentimilla 26 milliä perusmallin Rangeria korkeammalla ja raideleveys on kasvanut 30 millimetrillä. 17-tuumaisten vanteiden ympärillä olevissa 265/70 -maastorenkaissa on asiaankuuluvasti valkoiset tekstit.

Etenemiskykyä epätasaisissa maastoissa tuetaan Wildtrak X:ssä myös ajoavustimilla. Niihin kuuluu esimerkiksi Trail Control, joka on suunnilleen vakionopeudensäätimen vastine pellolla. Sillä voi valita 32 km/h asti nopeuden, jonka auto pitää ottaen samalla huomioon maastonkohdat. Näin kuljettaja pystyy keskittymään ohjaamiseen.

Tiukoissa paikoissa kääntymistä puolestaan avustaa Trail Turn Assist, joka jarruttaa pyöriä sisäkaarteessa, mahdollistaen näin 25 prosenttia tiukemman kurvin. Wildtrak X:ssä on myös perusmalleja tehokkaampi ohjaustehostin.

Rock Crawl Mode lainataan Raptorista. Se on sarja säätöjä, jotka vaikuttavat kaasunvasteeseen sekä vaihdelaatikon ja luistoneston toimintaan hyvin hankalissa, erityisesti kivikkoisissa paikoissa.

Moottorina Wildtrak X:ssä on aina 2-litrainen tuplaturbodiesel, joka erityisesti 500 newtonmetrin väännöllään tukee raskasta maastoajoa ja muita Wildtrak X:n eteen heitettäviä haasteita.

Tremor on sama asia peruskuorissa

XLT-varustetasolle rakennettu Ranger Tremor sisältää kaikki edellä mainitut päivitykset, mutta samalla pelkistetymmän ilmeen.

Tremorista on toki työkaluksi avolavaa tarvitsevalle, mutta jos vapaa-ajallaan Rangerinsa haluaa oikeasti maastoon viedä, voisi tämä olla muutenkin se vähemmän haavoittuva, niin sanotusti järkevämpi vaihtoehto. Tremor tulee varmasti olemaan myös hankintahinnaltaan edullisempi.

Sisällä Tremorissa niin istuinverhoilut kuin lattiatkin on vuorattu vettä hylkivällä ja helposti puhdistettavalla vinyylillä. Lisävarusteluettelo kattaa muun muassa valmiuden vinsseille sekä lisävalaistusta.

Lavateline lisää kuljetusmahdollisuuksia

Ford tarjoaa nyt Ranger Wildtrakiin, Wildtrak X:ään, Tremoriin ja Limitediin uutta kuljetusratkaisua, Flexible Rack Systemiä.

Ratkaisua voisi suomeksi luonnehtia lavatelineeksi. Lavan reunoihin kiinnittyvä ja liikuteltava teline mahdollistaa pitkien esineiden, kuten esimerkiksi kanoottien tai vaikkapa puutavaran kuljettamisen niin, että esineen toinen pää on hytin katolla, toinen pää puolestaan lavan ylle kaartuvassa telineessä.

Näin pitkiä esineitä ei tarvitse roikottaa perälaudan ulkopuolella, ja lava on vapaa muille kuljetettaville tavaroille.

Lähde ja kuvat: Ford Teksti: Benjamin Helander

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat