10.12.2022

Uudistunut Ford Ranger Platinum – Amerikanmallin moottorilla

Ford Ranger Platinum kulkee saman 3,0-litraisen V6-turbodieselmoottorin voimin kuin Pohjois-Amerikassa myytävä isompi Ford F-150 -malli.

Ford on päivittänyt Ranger-mallistoaan. Uudistuneen Ranger-malliston huipulla on Raptor-versio, jota olemme päässeet jo maistelemaan.

Rangerin ulkomuoto on täysin tunnistettavaa ja auto on uudistuksen myötä myös nykyaikaistunut entisestään. Perusmalliston huipulla oleva Ranger Platinum on saatavana ainoastaan viisipaikkaisena ja double-cab -ohjaamolla.

Kuljettajan ja etumatkustajan nahkaistuimissa on tarjolla rei’itys, 10-suuntainen sähkösäätö, lämmitys- ja jäähdystystoiminnot sekä kontrastiompeleet. Ohjaamossa on tummat vaahterapuupinnat.

Ohjaamossa on kaksi 12-tuumaista näyttöä; kuljettajan perinteisen mittariston korvaa täysin digitaalinen mittaristopaneeli ja kojelaudan päällä on pystysuuntainen kosketusnäyttö. Kosketusnäytön takaa löytyvät Fordin SYNC 4A -tietoviihdejärjestelmä. Lisäksi  Ford Ranger Platinumissa on lisäksi vakiona kahdeksan kaiutinta sisältävä B&O-audiojärjestelmä ja mobiililaitteiden langaton lataus.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Platinum eroaa ulkoisesti muista malleista

Ulkoisesti Ranger Platinum erottuu muista Ranger-malleista muun muassa etusäleikön ja silkkikromiviimeisteltyjen yksityiskohtien ansiosta. Lisäksi mallissa on uudet 20 tuuman kevytmetallivanteet, joissa on korkeakiiltoiset Ebony-väriset viimeistelyt. Autosta löyty myös pehmeästi sulkeutuva takaluukku, tummennetut ikkunat ja Rangerille tunnusomaiset matriisi-LED-ajovalot päiväajovaloineen.

Langaton päivitettävyys on yleistyvä kaikissa autoissa ja Ranger Platinumissa on vakiona FordPass Connect -modeemi, jonka kautta auto voi ottaa vastaan langattomia Ford Power-Up -ohjelmistopäivityksiä.

Ford Ranger Wildtrakin kuljettajaa avustavien järjestelmien lisäksi Platinum-mallissa on vakiona myös aktiivinen pysäköintiavustin Park Out Assist -toiminnolla, 7 kuolleen kulman varoitusjärjestelmä risteävän liikenteen varoituksella ja perävaunun tunnistusjärjestelmällä, kaistanvaihtovaroitus ja -apu sekä 360-asteinen kamera.

240 hevosvoimainen V6-diesel

Vaikka automaailmassa eletään tällä hetkellä voimakkaasti sähköistymisen aikaa, Ford Ranger Platium on vielä varustettu järeällä dieselillä. Rangerissa on Fordin 240-hevosvoimainen 3,0 litran V6-turbodieselmoottori. Sama V6-turbodieselmoottori on käytössä myös Pohjois-Amerikassa myytävissä Fordin luksusmaastureissa ja Ford F-150 -mallissa. Moottorissa on vääntömomenttia 600 newtonmetriä.

Ranger Platinumissa on Rangerin uusi elektronisesti ohjattu jatkuvasti käytössä oleva nelivetojärjestelmä ja Fordin 10-vaihteinen automaattivaihteisto. Rangerin vetopaino on myös vakuuttava. Autossa on jopa jopa 3500 kilon jarrullinen vetopaino sekä yli tuhannen kilon kantavuus.

– Ford Ranger on jo aiemmin asettanut standardit suorituskyvylle, monikäyttöisyydelle ja kyvykkyydelle avolava-autosegmentissä. Nyt se asettaa standardit myös ylellisyydelle. Upea uusi Platinum sopii asiakkaille, jotka arvostavat huippulaatua ja teknologiaa, mutta haluavat autoltaan samat loistavat ominaisuudet, joiden ansiosta Ranger on Euroopan myydyin avolava-auto, sanoo Ford Pro Europen General Manager Hans Schep.

Ranger Platinum-mallin valmistus käynnistyy Fordin tehtailla Etelä-Afrikassa maaliskuun alussa, ja se on nyt Euroopassa tilattavissa. Ensimmäisten eurooppalaisten asiakkaiden odotetaan saavan autonsa loppukeväästä. Suomeen automalli on odotettavissa vuoden 2023 jälkimmäisellä puoliskolla.

Ford Ranger -mallisto on tällä hetkellä kaikkien aikojen laajin. Uuden sukupolven Ranger-mallistosta ovat jo aiemmin tulleet myyntiin Raptor-, Wildtrak- ja Limited- mallit. Nyt eurooppalaiset asiakkaat voivat tilata Platinum-mallin lisäksi myös XL- ja XLT-malleja, jotka soveltuvat erinomaisesti työkäyttöön esimerkiksi rakennusalalla, metsätaloudessa ja pelastuspalvelussa.

Lähde: Ford

Luetuimmat