16.5.2025

Uuden Xpeng P7:n ensimmäiset kuvat julki – merkittävä muutos valmistajan muotokieleen

Kuva Xpeng
Xpeng P7

Xpeng P7 uudistuu ainakin muotoilultaan merkittävästi. Tarkemmat tiedot tulevasta mallista ovat vielä julkaisematta.

Kiinalaisvalmistajan iso perheauto Xpeng P7 uudistuu lähiaikoina. Nyt uudistuneesta versiosta on julkaistu ensimmäiset kuvat. Xpeng rantautui merkkinä hiljattain myös Suomeen ja Moottori on koejanut tällä hetkellä Suomessa myytävät G6 ja G9 -mallit.

XPengin päämuotoilija Rafik Ferrag kertoo mietteitään uutuudesta. Ferrag on myös nykyisen sukupolven P7:n muotoilija.

– Alkuperäinen P7 oli virstanpylväs Xpengille ja käännekohta Kiinan sähköautojen markkinassa. Tämän uuden sukupolven myötä suunnittelimme täyssähköisen, urheilullisen auton, joka vakuuttaa joka kulmasta tarkasteltuna, Ferrag toteaa.

Xpeng P7

Ensimmäinen P7 julkaistiin vuonna 2018. Xpeng kertoo itse olevansa tekoälypohjaiseen autoiluun nojaava yritys, joka suunnittelee, kehittää ja valmistaa älykkäitä sähköajoneuvoja kasvavan teknologiatietoisen kuluttajajoukon tarpeisiin. Ei siis ihme, että Xpengin autot näyttävät futuristisille, eikä P7 tee tässä poikkeusta.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Tekoälyn määrittelemä ajoneuvo

Autosta ei paljasteta vielä teknisiä tietoja, mutta valmistajan mukaan kyseessä on ”maailman ensimmäinen tekoälyn määrittelemä ajoneuvo”, mitä se ikinä tarkoittaakaan. Ajo-ominaisuuksia kuvaillaan kehittyneiksi ja ihmismäisiksi.

Xpeng P7

Muutokset Xpeng P7:n ulkonäössä ovat merkittäviä. Nykyinen malli näyttää melkoisen tavalliselle perhe-sedanille, kun uudessa esimerkiksi kattolinja kaartuu huomattavan pitkältä matkalta tehden auton perästä pitkän ja näyttävän näköisen. On mahdollista, että kyseessä on kiinalaisvalmistajan uusi muotoilusuuntaus, jota myös seuraavat mallit tulevat mukailemaan. Päämuotoilija Ferrag tuntuu ainakin olevan ylpeä luomuksestaan.

Xpeng P7

– Ensimmäinen P7 ei ollut missään vaiheessa minulle pelkkä auto - siitä tuli osa sieluani. Tällä kertaa johdin suurempaa tiimiä kohtaamaan ja ylittämään vielä kunnianhimoisempia haasteita. Tulevaisuus ei ole enää käsitteellinen asia jonka saapumista odotamme - olemme rakentaneet sen ja se on nyt täällä, Ferrag maalailee.

Koeajo: Xpeng G6 – tehty myös Teslan kiusaksi

Euro NCAP Audi Ford Renault Subaru Jeep BYD Xpeng

Euro NCAP jakoi tähtiä – Jeep Avenger erottuu joukosta väärällä tavalla

Koeajo: Xpeng G9 – onko tässä markkinoiden paras kiinalaisauto?

Koeistuttu: Xpeng G9 ei pidä kynttilää vakan alla

Koeistuttu: Xpeng G6 – kiinalaisista sähköyrittäjistä kaikkein tuorein haluaa vedota ostajiin teknologiallaan

BYD Seal Euro NCAP

Syksyn Euro NCAP: Lexus RZ, Xpeng P7 ja BYDin merelliset viiden tähden vauhdissa

Volkswagen ID.4 GTX

Volkswagen sähköautojen rekisteröinneissä ykkönen Suomessa – syynä ainakin laaja mallisto

Tesla toimitti ensimmäisen itseajavan auton asiakkaalle Texasissa – täysin ilman kuljettajaa

Autojen ensirekisteröinnit edelleen alamaissa – romutuspalkkiolla haetaan autokauppaan piristystä

Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen

BYD Tang sähköauto

Kiinan autoteollisuudessa paisutellaan lukuja myymällä uusia autoja ”käytettyinä” ulkomaille

Vuosi sähköllä

Autoklinikka etsii Suomen parasta parkkihallia – nettiäänestys käynnissä

Nissan tehdas Sunderland

Sähköautotehtaat nousseet turistikohteiksi Kiinassa – tuhannet jonottavat kierroksille

Renault 5 Comfort Range sähköauto koeajo Suomi kokemukset

Koeajo: Renault 5 – miten vuoden puhutuin pärjää Suomessa?

Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat