1.2.2024

Uudet Smartit esiteltiin ensimmäistä kertaa Suomessa – entistä fiksuimpina?

Veho aloittaa kahden uuden Smart-sähköautomallin myynnin Suomessa. Autojen mallit on nimetty trendikkäästi #1 ja #3.

Automerkki Smart muistetaan pienistä kääpiöautoistaan, kaksipaikkaisesta Fortwo- sekä nelipaikkaisesta Forfour-malleistaan. Automerkki syntyi alunperin Mercedeksen ja sveitsiläisen kelloja valmistavan Swatchin yhteisyrityksenä, tarkoituksenaan valmistaa innovatiivisia ja nuorisoa kosiskelevia ja myös edullisia autoja. Aivan kuten Swatchkin oli, ja on edelleen.

Vuonna 2017 Smartin Fortwo-mallista esiteltiin myös täyssähköinen malli ja vuoden 2020 jälkeen Smart on myynyt vain sähköautoja.

Sitä Smart on tänäkin päivänä, se valmistaa vain sähköautoja.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Uudet mallit #1 ja #3

Smartin uuden tulemisen taustalla on vuonna 2019 perustettu kokonaan uusi yritys, jonka omistavat puoliksi Smartin tuotemerkin omistanut Mercedes sekä kiinalainen autovalmistaja Geely. Yrityksen tarkoituksena on tuoda markkinoille kompakteja sähköautoja, joista mallit #1 ja #3 ovat ensimmäiset.

Mallit #2 ja #4 lienevät jo suunnittelupöydällä ja pitkällä ja joidenkin huhujen mukaan malli #2 korvaisi vuonna 2025 Smartin kaksipaikkaisen ForTwo-mallin. Smartin nelonen olisi vuorossa 2026.

Vanhaa Smartia nyt Suomessa esitellyissä autoissa on oikeastaan enää vain nimi ja logo. Automerkki on herätetty henkiin kokonaan uudelleen uudella mallistolla ja brändi-ilmeellä.

Koska Mercedes edustaa premiumia ja kalliimpia autoja, Smart on Mercedeksen tapa päästä käsiksi edullisempien sähköautojen segmenttiin ja saada sieltä jalansijaa Smartin avulla, tämä tunnustetaan avoimesti myös Mercedeksen ja Smartin Suomen maahantuojalla Vehollakin.

Nyt, Smartin 25-vuotisjuhlavuotena voisi sanoa, että Smart on entistä fiksumpi, ainakin Suomen olosuhteisiin, sillä Fortwo on siitäkin huolimatta, että se nauttii hyvää suosiota esimerkiksi Italiassa, hieman pieni auto Suomen pitkille etäisyyksille.

Kompakteja suv-malleja

Smartin uutuudet, ykkönen ja kolmonen, edustavat nyt miniautojen sijaan kompaktien autojen luokkaa, missä Smart on kokonaan uusi peluri.

Ykkönen on kompakti suv-malli, jossa istutaan hieman korkeammalla, auton jousitus on mukavuuspainotteinen. Muokattavuutta erilaisiin tarpeisiin tarjoaa liukuva takaistuin.

Kolmonen on puolestaan urheilullisempi coupé, jonka alusta ja istuinkorkeus on matalammalla. Koska Smartin uusia tuotteita on verrattu monesti Volvon EX30-malliin, niin verrataan hieman nytkin. Volvo EX30, kuten myös Zeekr X -sähköauto jakavat saman perusrakenteen Smartien kanssa.

Smart ykkönen on 3,7 milliä pidempi ja 8,8 senttiä korkeampi kuin Volvo EX30. Akseliväli Smartissa on tasan 10 senttiä Volvoa pidempi.

Smart kolmonen puolestaan on pituudeltaan peräti 16,7 senttiä pidempi. Korkeutta Smartissa on 7 milliä Volvoa enemmän, mutta akseliväliä peräti 13,5 Volvoa enemmän. Mittojensa puolesta Smart menee melkein kokonaan toiseen luokkaan verrattuna Volvoon.

Veho aloittaa uusien Smart-autojensa myynnin varsinaisesti huhtikuussa. Silloin maahantuoja Veho lupaa, että kaikki prosessit ovat kunnossa huoltoa myöten, vaikka autot ovat jo nyt hinnoiteltu ja tilattavissa. Smartin uutuuksia aletaan myydä Vehon toimipisteissä Espoon Olarissa, Vantaan Airport-myymälässä sekä Turussa ja Tampereella. Smarteille rakennetaan kevään aikana myymälöihin omat shop-in-shop -osastot.

Neljällä eri varustelulla

Molemmista autoista on jo kuitenkin myynnissä neljä eri tavoin varusteltua autoa. Varustetasot ovat Pro, Pro+, Pulse sekä Brabus. Pulse-varustetaso tulee kolmosen hinnastoon kevään aikana. Se sijoittuu hinnallisesti Pro+:n ja Brabusin väliin.

Smart on myös rakentanut auton valintaprosessin mahdollisimman helpoksi. Asiakas valitsee valittavissa olevista varustetasoista mieluisan, eikä mitään tehdaslisävarusteita ole ruksittavissa. Asiakas valitse vain auton ulkovärin.

Sekä ykkönen että kolmonen tulevat myyntiin kahdella eri akkukoolla. Tarjolla on nettokapasiteetiltaan 47 kilowattitunnin akku ja 62 kilowattitunnin akku. Alhaisin Pro-varustetaso on aina energiasisällöltään pienemmällä akulla ja se on takavetoinen. Pro+ -taso on myös takavetoinen, mutta siinä on energiasisällöltään isompi akku. Pulse- ja Brabus-varustellut autot ovat nelivetoisia, joissa on 62 kilowattitunnin ajoakku.

Lisäksi kolmosesta tulee myyntiin rajoitetun erän 25th Anniversary Edition, joka on takavetoinen ja varustettu i62 kilowattitunnin akulla. Autossa on esimerkiksi erikoisväri sekä vain kyseiseen malliin saatavilla olevat vanteet.  Kun se on takavetoinen, siinä on aerodynaaminen korisarja, sekä eri sähkömoottori kuin Smarteissa muuten, sen WLTP-syklin mukainen toimintamatka on Smart-malleista pisin. WLTP-lukemaksi kyseiselle mallille ilmoitetaan 455 kilometriä.

Muuten Smartien WLTP-toimintamatka jää 62 kilowattitunnin akulla varustetuilla autoissa reiluun 400 kilometriin, 47 kilowattitunnin akulla varustetuissa autoissa se on runsas 300 kilometriä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Akun esilämmitys tarjolla

Myös automallien latauksessa on hieman eroa varustetasosta riippuen. Pro-malleissa auton sisäinen laturi on yksivaiheinen 7,4 kilowattia. Pro+ -tasosta alkaen sisäinen laturi on jo 22-kilowattinen. Maksimaalinen pikalatausteho Pro-varusteisessa autossa on enimmillään 130 kilowattia, Pro+ -tasosta alkaen 20 kilowattia suurempi. Akun esilämmitys Smarteihin asennetaan OTA-päivityksenä tämän vuoden ensimmäisen neljänneksen aikana. Kuljettaja saa kytkettyä esilämmityksen päälle manuaalisesti.

Edullisimmillaan Smartin ykkösen saa 39 390 euron hinnalla. Kallein Brabus-versio maksa 53 250 euroa. Kolmosen kohdalla hinnat alkaen malli maksaa 41 600 euroa ja kallein Brabus-malli 55 700 euroa.

Saksalainen Brabus on alunperin tunnettu siitä, että se on erikoistunut muun muassa Mercedes-, Maybach- ja Smart-autojen viritykseen, mutta aiemman tiiviin yhteistyön automerkkien lisäksi se on nyt myös Smartien varustelutaso.

Smarteille annetaan viiden vuoden takuu ilman kilometrirajaa ja autojen akkutakuu on kahdeksan vuotta tai 200 000 kilometriä.

Smartit ovat raikas uusi tuulahdus sähköautojen markkinaan. Ensituntuman perusteella ne tarjoavat melko hyvin rahoille vastinetta, mutta sen lisäksi myös sitä mitä Smartit ovat alunperin olleetkin innovatiivisuutta nuoreen makuun. Kumpikin malli, sekä Smart #1 ja #3 taipuvat myös helposti myös perhekäyttöön, niissä molemmissa on erimerkiksi takapenkillä väljät tilat kompaktista koostaan huolimatta. Smart on nyt taas täällä ja melko varmasti nimenomaan fiksumpana kuin koskaan.

Smartien tiloihin, ajettavuuteen ja muuhun toiminnallisuuteen palataan myöhemmin Moottorin koeajoissa.

Teksti ja kuvat Manu Tuppurainen

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat