8.1.2019 Ajoneuvot Uusi 8,4-tuumainen kosketusnäyttö, ja tietysti 640-hevosvomainen V10: Lamborghini Huracán EVO Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Edes superautot eivät ole aikaa vahvempia: uusittu tietoviihdejärjestelmä parempine liitettävyysominaisuuksineen on nyt kohokohta myös Lamborghinissa. Nelipyöräohjaus, hiotumpaa aerodynamiikkaa ja ennakoivaa ajonhallintaa. Siinä Lamborghini Huracán Evo tärkeimmät uudistukset – niin, ja onhan autossa nyt Huracán Performante -mallista lainattu 640-hevosvoimainen versio V10-moottorista.Ennakoiva ajonhallintajärjestelmä on lamborghiniksi Lamborghini Dinamica Veicolo Integrata, eli vähemmän romanttisesti LDVI. Yksi ohjainyksikkö hallitsee ajonvakautuksen toimintaa, magnetoreologisten iskunvaimentimien säätöjä, nelipyöräohjausta ja nelivedon hallintaa.Aiemminkin Huracániin saatavilla ollut muuttuva ohjausvälitys on nyt laajentunut täydeksi nelipyöräohjaukseksi, minkä kerrotaan parantavan ketteryyttä kaupungissa ja vakautta vauhdissa ja jarrutuksissa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAskel kuljettajan edelläLamborgini kertoo LDVI:n kykenevän ennakoimaan kuljettajan aikeet ohjausliikkeiden, jarru- ja kaasupolkimien käytön sekä valitun vaihteen perusteella. Myös Animaksi nimetyn ajotilakytkimen valinta, lamborghiniksi Strada, Sport ja Corsa, vaikuttaa tietysti auton käytökseen.Perinteisin numeroarvon uudistuneen Huracánin suorituskyky on tietysti vaikuttava, kuten nykypäivän superautolta voi odottaa: 5,2-litrainen V10 kehittää mainitut 640 hevosvoimaa komealla 8000 kierroksella minuutissa. 1 422 kilon omamassan ansiosta seisova satanen taittuu 2,9 sekunnissa ja kaksisataa kilometriä tunnissa saavutetaan 9,0 sekuntiin. Huippunopeudeksi valmistaja kertoo 325 kilometriä tunnissa.Lamborghinin mukaan mallipäivitys tuo myös uutta aerodynamiikkaa. Uusittu etupuskuri antaa matalamman ilmeen, mutta parantaa myös aerodynamaista tehokkuutta etuhuuleen rakennetun siiven ansiosta. Kyljestä vuosimallin 2019 erottaa vanteista ja uusista ilmanottoaukoista. Perää hallitsevat kilpa-Huracáneista tuttu läpinäkyvä konepeitto, ja kaksoispakoputket on nyt sijoitettu ylemmäs takapuskurissa. Aeorodynaaminen hiominen ulottuu auton pohjaan saakka, joten valmistajan mukaan auto ”parantaa ensimmäiseen Huracán-sukupolveen verrattuna maaefektiä ja aerodynaamista tehokkuutta yli viisi kertaa paremmaksi”.Ja suurempi kosketusnäyttöVuonna 2019 villi ja vapaa V10-moottori ei toki enää riitä. Italialaisen superauton vetovoimaisuudessa auttaa myös uusi 8,4-tuumainen kosketusnäyttö, joka tukee monisormikosketusta. Ilmastoinnin hallinnan lisäksi järjestelmä osaa Apple CarPlay-älypuhelinpeilauksen. Ehkä merkin luonteeseen sopivammin näytöltä pääsee myös analysoimaan auton telemetriajärjestelmää.Ensimmäiset Lamborghini Huracán Evo -mallit toimitetaan keväällä 2019.Teksti: Lauri Ahtiainen, lähde ja kuvat: Lamborghini Lue lisää Kaikki artikkelit 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon – yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 20.12.2024 Moottoriurheilu Formula-fanin viime tingan lahjavinkki: Lego Icons McLaren MP4/4 Senna 20.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Dongfeng Nammi Box on erikoisimpia sähköautoja vähään aikaan – 25 tonnilla saa paljon, muttei tarkoituksellisestikaan miellytetä kaikkia 20.12.2024 Uutinen Volkswagenin ID.-täyssähköautot ylittivät 10000 auton rajan Suomessa 20.12.2024 Ajoneuvot Autoliitto varoittaa: pitkät pyhät vaaraksi autoille – ”nyt olisi korkea aika tarkistaa…” 18.12.2024 Automatkailu Ulkomaille automatkaileva, ensi vuonna helpottuu – Vihreä kortti digitaaliseksi 17.12.2024 Uutinen Tämäkin oli kiinalaisille autoille langetettujen rangaistustullien vaikutusta – suuri määrä hybridejä myyntiin 17.12.2024 Autoilu Vähäpäästöisten autojen pysäköintialennus Helsingissä loppuu monilta ensi vuonna Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon - yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 26.12.2024 Lentokoneet Mitä tulee, kun yhdistää historian suurimman ja nopeimman matkustajalentokoneen? - British Airwaysin uusi ykkösluokka 25.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi Q4 e-tron – entistä pidemmälle ja entistä paremmin 24.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz 250 TD ja ihanat ajomuistot syysretkeltä 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 23.12.2024 Laivat Helsingissä rakennettiin neljän vuoden aikana kuuden aluksen loistoristeilijäluokka - nyt tuoreinkin niistä on 20-vuotias 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 22.12.2024 Lentokoneet Finnair vastaanotti jo toiseksi viimeisen Airbus A350 -yksilönsä - tervetuloa kotiin, OH-LWT 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja