8.1.2019 Ajoneuvot Uusi 8,4-tuumainen kosketusnäyttö, ja tietysti 640-hevosvomainen V10: Lamborghini Huracán EVO Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Edes superautot eivät ole aikaa vahvempia: uusittu tietoviihdejärjestelmä parempine liitettävyysominaisuuksineen on nyt kohokohta myös Lamborghinissa. Nelipyöräohjaus, hiotumpaa aerodynamiikkaa ja ennakoivaa ajonhallintaa. Siinä Lamborghini Huracán Evo tärkeimmät uudistukset – niin, ja onhan autossa nyt Huracán Performante -mallista lainattu 640-hevosvoimainen versio V10-moottorista.Ennakoiva ajonhallintajärjestelmä on lamborghiniksi Lamborghini Dinamica Veicolo Integrata, eli vähemmän romanttisesti LDVI. Yksi ohjainyksikkö hallitsee ajonvakautuksen toimintaa, magnetoreologisten iskunvaimentimien säätöjä, nelipyöräohjausta ja nelivedon hallintaa.Aiemminkin Huracániin saatavilla ollut muuttuva ohjausvälitys on nyt laajentunut täydeksi nelipyöräohjaukseksi, minkä kerrotaan parantavan ketteryyttä kaupungissa ja vakautta vauhdissa ja jarrutuksissa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAskel kuljettajan edelläLamborgini kertoo LDVI:n kykenevän ennakoimaan kuljettajan aikeet ohjausliikkeiden, jarru- ja kaasupolkimien käytön sekä valitun vaihteen perusteella. Myös Animaksi nimetyn ajotilakytkimen valinta, lamborghiniksi Strada, Sport ja Corsa, vaikuttaa tietysti auton käytökseen.Perinteisin numeroarvon uudistuneen Huracánin suorituskyky on tietysti vaikuttava, kuten nykypäivän superautolta voi odottaa: 5,2-litrainen V10 kehittää mainitut 640 hevosvoimaa komealla 8000 kierroksella minuutissa. 1 422 kilon omamassan ansiosta seisova satanen taittuu 2,9 sekunnissa ja kaksisataa kilometriä tunnissa saavutetaan 9,0 sekuntiin. Huippunopeudeksi valmistaja kertoo 325 kilometriä tunnissa.Lamborghinin mukaan mallipäivitys tuo myös uutta aerodynamiikkaa. Uusittu etupuskuri antaa matalamman ilmeen, mutta parantaa myös aerodynamaista tehokkuutta etuhuuleen rakennetun siiven ansiosta. Kyljestä vuosimallin 2019 erottaa vanteista ja uusista ilmanottoaukoista. Perää hallitsevat kilpa-Huracáneista tuttu läpinäkyvä konepeitto, ja kaksoispakoputket on nyt sijoitettu ylemmäs takapuskurissa. Aeorodynaaminen hiominen ulottuu auton pohjaan saakka, joten valmistajan mukaan auto ”parantaa ensimmäiseen Huracán-sukupolveen verrattuna maaefektiä ja aerodynaamista tehokkuutta yli viisi kertaa paremmaksi”.Ja suurempi kosketusnäyttöVuonna 2019 villi ja vapaa V10-moottori ei toki enää riitä. Italialaisen superauton vetovoimaisuudessa auttaa myös uusi 8,4-tuumainen kosketusnäyttö, joka tukee monisormikosketusta. Ilmastoinnin hallinnan lisäksi järjestelmä osaa Apple CarPlay-älypuhelinpeilauksen. Ehkä merkin luonteeseen sopivammin näytöltä pääsee myös analysoimaan auton telemetriajärjestelmää.Ensimmäiset Lamborghini Huracán Evo -mallit toimitetaan keväällä 2019.Teksti: Lauri Ahtiainen, lähde ja kuvat: Lamborghini Lue lisää Kaikki artikkelit 15.5.2025 Ajoneuvot Fiat on valmistanut esisarjan 500 Hybridit – kehityksen meneminen tavallaan takapakkia on tässä kohtaa täysin välttämätöntä 13.5.2025 Sähköautot BYD lisää lataushybridit Euroopan tehtaiden valikoimaan – taustalla kasvanut kysyntä 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Ajoneuvot Euroopan komissiolta kaksi vuotta armonaikaa autojen päästörajoille – näin äänestivät suomalaismepit 12.5.2025 Uutinen Suomen ainoan Cadillac Lyriq -automallin omistaja: ”Cadillac pelasti minut syövän kauheudelta” 11.5.2025 Autoilu Tero Kallio – autohullu luita ja ytimiä myöten 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 10.5.2025 Uutinen Ferrarin ensimmäinen sähköauto saapuu ensi vuonna – esittely tapahtuu kolmessa vaiheessa 9.5.2025 Ajoneuvot Toyota Corolla Cross pesi kasvonsa – auttaako GR Sport sitä kipuamaan korkeammalle myyntitilastoissa? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.5.2025 Autoilun hinta Kuluvertailu: vanhan diesel-Volvon vaihto uudempaan – sotaratsusta sähköön? 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 14.5.2025 Yleinen Pääkirjoitus: Esteitä ylittävä sähköauto valtaa markkinoita 13.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Toyota Priuksen älyavainjärjestelmän korjaus oli älyttömän helppoa 12.5.2025 Kuluttajat Lähes 13-vuotiaan Mersun maalipinta irtosi – myyjä tarjosi 300 euroa, ostaja vaati lähes kymppitonnin hintaista uudelleenmaalausta 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Lentokoneet Dubai International, maailman vilkkain kansainvälinen lentoasema, tullaan lakkauttamaan - tilalle jopa viisi kertaa suurempi korvaaja 12.5.2025 Kuluttajat Lähes 13-vuotiaan Mersun maalipinta irtosi – myyjä tarjosi 300 euroa, ostaja vaati lähes kymppitonnin hintaista uudelleenmaalausta 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous