8.1.2019 Ajoneuvot Uusi 8,4-tuumainen kosketusnäyttö, ja tietysti 640-hevosvomainen V10: Lamborghini Huracán EVO Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Edes superautot eivät ole aikaa vahvempia: uusittu tietoviihdejärjestelmä parempine liitettävyysominaisuuksineen on nyt kohokohta myös Lamborghinissa. Nelipyöräohjaus, hiotumpaa aerodynamiikkaa ja ennakoivaa ajonhallintaa. Siinä Lamborghini Huracán Evo tärkeimmät uudistukset – niin, ja onhan autossa nyt Huracán Performante -mallista lainattu 640-hevosvoimainen versio V10-moottorista. Ennakoiva ajonhallintajärjestelmä on lamborghiniksi Lamborghini Dinamica Veicolo Integrata, eli vähemmän romanttisesti LDVI. Yksi ohjainyksikkö hallitsee ajonvakautuksen toimintaa, magnetoreologisten iskunvaimentimien säätöjä, nelipyöräohjausta ja nelivedon hallintaa. Aiemminkin Huracániin saatavilla ollut muuttuva ohjausvälitys on nyt laajentunut täydeksi nelipyöräohjaukseksi, minkä kerrotaan parantavan ketteryyttä kaupungissa ja vakautta vauhdissa ja jarrutuksissa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Askel kuljettajan edellä Lamborgini kertoo LDVI:n kykenevän ennakoimaan kuljettajan aikeet ohjausliikkeiden, jarru- ja kaasupolkimien käytön sekä valitun vaihteen perusteella. Myös Animaksi nimetyn ajotilakytkimen valinta, lamborghiniksi Strada, Sport ja Corsa, vaikuttaa tietysti auton käytökseen. Perinteisin numeroarvon uudistuneen Huracánin suorituskyky on tietysti vaikuttava, kuten nykypäivän superautolta voi odottaa: 5,2-litrainen V10 kehittää mainitut 640 hevosvoimaa komealla 8000 kierroksella minuutissa. 1 422 kilon omamassan ansiosta seisova satanen taittuu 2,9 sekunnissa ja kaksisataa kilometriä tunnissa saavutetaan 9,0 sekuntiin. Huippunopeudeksi valmistaja kertoo 325 kilometriä tunnissa. Lamborghinin mukaan mallipäivitys tuo myös uutta aerodynamiikkaa. Uusittu etupuskuri antaa matalamman ilmeen, mutta parantaa myös aerodynamaista tehokkuutta etuhuuleen rakennetun siiven ansiosta. Kyljestä vuosimallin 2019 erottaa vanteista ja uusista ilmanottoaukoista. Perää hallitsevat kilpa-Huracáneista tuttu läpinäkyvä konepeitto, ja kaksoispakoputket on nyt sijoitettu ylemmäs takapuskurissa. Aeorodynaaminen hiominen ulottuu auton pohjaan saakka, joten valmistajan mukaan auto ”parantaa ensimmäiseen Huracán-sukupolveen verrattuna maaefektiä ja aerodynaamista tehokkuutta yli viisi kertaa paremmaksi”. Ja suurempi kosketusnäyttö Vuonna 2019 villi ja vapaa V10-moottori ei toki enää riitä. Italialaisen superauton vetovoimaisuudessa auttaa myös uusi 8,4-tuumainen kosketusnäyttö, joka tukee monisormikosketusta. Ilmastoinnin hallinnan lisäksi järjestelmä osaa Apple CarPlay-älypuhelinpeilauksen. Ehkä merkin luonteeseen sopivammin näytöltä pääsee myös analysoimaan auton telemetriajärjestelmää. Ensimmäiset Lamborghini Huracán Evo -mallit toimitetaan keväällä 2019. Teksti: Lauri Ahtiainen, lähde ja kuvat: Lamborghini Lue lisää Kaikki artikkelit 26.7.2024 Ajoneuvot Dacia Sandero töytäisi Tesla Model Y:n pois Euroopan myydyimmän automallin paikalta vuoden 2024 ensimmäisellä puolikkaalla 25.7.2024 Uutinen Hyväkuntoinen soratie päihittää pahasti vaurioituneen päällystetyn tien 24.7.2024 Uutinen Käytettyjen autojen kauppa elpyy – sähkö- ja hybridiautojen kysyntä kasvussa 23.7.2024 Ajoneuvot Uudet Porsche Panamera GTS ja -Turbo S E-Hybrid antavat tilaa V8:lle, teholle ja Nürburgring-ennätykselle 23.7.2024 Uutinen Akun kestävyys mietityttää suomalaisia sähköauton hankinnassa – todellisuudessa akkuvahingot ovat harvinaisia 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 22.7.2024 Uutinen Suomen teiden heikko kunto vaarantaa liikenneturvallisuuden – moni väistelee päällystevaurioita pujottelemalla 22.7.2024 Ajoneuvot Selvitimme myös Suomessa myytävien pakettiautomallistojen keski-iät – hyötyautot ovat keskimääräiseltä malli-iältään yli puolet henkilöautoja vanhempia 21.7.2024 Autoilu Haamuautot haasteena – romutettavaksi tarkoitetut autot on kierrätettävä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan