24.5.2017 Liikenne Uusi auto huimasti vanhaa turvallisempi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Yli 250 000 henkilöautojen kolaria paljastavat: uusi auto tarjoaa keskimäärin 10–20 prosenttia paremman suojan kuljettajalleen kymmenen vuotta vanhempiin autoihin verrattuna. Ajoneuvon iällä on merkittävä vaikutus turvallisuuteen, paljastaa tuore ja kattava tutkimus. Uusimmat autot tarjoavan kuljettajalleen keskimäärin 10–20 prosenttia paremman suojan kymmenen vuotta vanhempiin autoihin verrattuna.Onnettomuustietoinstituutti OTIn ja Trafin rahoittamassa tutkimuksessa arvioitiin henkilöautojen kolariturvallisuuden kehitystä tarkastelemalla eri automallien onnettomuusmääriä sekä kuljettajien loukkaantumisia. Aineisto oli kattava, sillä sen ohjana on 254 943 liikennevakuutuksesta korvattua kahden henkilöauton välistä yhteenajo-onnettomuutta vuosilta 2005–2014. Näissä onnettomuuksissa loukkaantui 35 511 henkilöauton kuljettajaa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy”Autokannan uudistaminen tärkeää”Suomessa henkilöautojen keski-ikä on lähes 12 vuotta. Tässä suhteessa olemme Euroopan takapajula. Tuore tutkimus luo paineita autokannan uudistamiselle myös turvallisuuden näkökulmasta.– Tulokset omalta osaltaan vahvistavat näkemystä autokannan uudistamisen tärkeydestä ja esimerkiksi tässä tutkimuksessa arvioitiin, että ajoneuvokannan keski-iän nuorentaminen yhdellä vuodella voisi vähentää pelkästään henkilöautojen yhteenajoissa loukkaantuneiden kuljettajien määrää kahdella prosentilla, tieliikennejohtaja Marko Sillanpää Trafista kertoo.– Kaikki onnettomuustyypit huomioiden vaikutus olisi vieläkin suurempi, esimerkiksi ajonvakausjärjestelmä vähentää suistumisonnettomuuksia tehokkaasti.Huimaa kehitystäHenkilöautojen kolariturvallisuus on kohentunut merkittävästi 2000-luvulla.Vakiovarusteiksi tulleiden passiivisten turvavarusteiden, kuten turvatyynyjen, hätäjarrutustehostimen sekä ajonvakausjärjestelmän rinnalla yhä useammasta autosta löytyy myös edistyneempää aktiivista turvatekniikkaa.Trafin Sillanpään mukaan olisi jatkotutkimisen arvoista, paljonko henkilöautojen turvavarusteilla on merkitystä sen suhteen, aiheutuuko onnettomuuksissa autossa matkustaville vakavia vai lieviä loukkaantumisia.Koko luo turvaaMitä pienempi auto on kooltaan, sen suurempi riski kuljettajalla on loukkaantua kolarissa.Keskeinen tutkimustulos siis on, että kahden henkilöauton välisissä yhteenajo-onnettomuuksissa kuljettajan loukkaantumisriski vähenee auton koon kasvaessa.Suurempien kokoluokkien uusimmat autot osoittautuivat tutkimuksessa merkittävästi autokannan keskivertoautoa turvallisemmiksi.Tutkimuksen perusteella painavammat autot ovat yleisesti ottaen kuljettajalleen turvallisempia. Automallien painon kasvu on kuitenkin viime aikoina hidastunut esimerkiksi materiaalien kehittymisen ja ympäristövaatimusten seurauksena.Myös pienempien autoluokkien painoero suurempiin perheautoihin on kaventunut.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKuljettajalla suuri vastuuAuton tekniikan ja turvavarusteiden kehitys ei poista vastuuta etuistuimen selkänojan ja ratin välistä.– Kuljettaja on ajoturvallisuuden tärkein tekijä. Kuljettaja voi vaikuttaa turvallisuuteen paitsi ajotavoillaan ja ajokunnollaan, myös autoon liittyvillä valinnoilla ja huolenpidolla, OTIn liikenneturvallisuustutkija Esa Räty tähdentää.Nyt julkistetun tutkimuksen laaja aineisto paljastaa senkin, että eritoten nuoret miehet ajavat pienillä ja vanhoilla autoilla. Tällaisissa autoissa kuljettajilla – ja myös matkustajilla – on tavallista suurempi riski loukkaantua tai kuolla verrattuna uudempiin ja kookkaampiin autoihin.Yhtälö on erityisen hankala, kun tiedetään, että nuoret autoilijat ovat liikenteessä kokemattomia ja eritoten nuoret miehet ottavat tyypillisesti enemmän riskejä kuin naiset ja kokeneemmat kuljettajat.Tutustu törmäystesteihin!Räty patistelee autoa valitessa ostajia tutustumaan törmäystestien tuloksiin sekä penäämään auton myyjältä seikkaperäistä selvitystä kyseisen automallin kaikista turvavarusteista.– Uutta autoa ostaessa kannattaa selvittää myös lisävarusteena saatavat turvavarusteet, Räty vinkkaa. Parempaan päin Autojen kolariturvallisuus on kohentunut vuosien kuluessa. Autojen ajosuoritteeseen suhteutettu kuljettajan loukkaantumisriski on pienentynyt kaikissa autojen kokoluokissa. Suhteellisesti eniten on kehittynyt pienten autojen turvallisuus. Uusimpien pienten autojen turvallisuus on lähellä koko autokannan keskivertoautoa. Kuljettajan laskennallinen loukkaantumisriski oli 1.0 autossa, jonka käyttöönottovuosi oli vuosien 2010–14 välillä. Jos auton käyttöönottovuosi oli 1990–94, nousi riski arvoon 1.8. Tutkimuksessa käytetty laskennallinen loukkaantumisriski määritellään näin: loukkaantuneiden kuljettajien laskennallinen määrä / 10 miljoonaa ajokilometriä. Tuloksista näkyy myös autojen kolariturvallisuuden kehityksen tasoittuminen, joka on alkanut ensin suuremmissa kokoluokissa ja myöhemmin myös pienemmissä autoissa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kuinka turvallinen on oma autoni? Hyvä kysymys, johon ei ole yksiselitteistä vastausta – tähänkään pätevään tutkimukseen pohjautuen. Onnettomuustietoinstituutin (OTI) ja Trafin tuoreeseen tutkimustietoon perustuva automalliliite on tietopaketti eri automallien turvallisuudesta. Tilastolistaus kertoo eri automallien kuljettajien laskennallisesta loukkaantumisriskistä, mutta on tuloksiltaan kuitenkin vain viitteellinen. Tuloksia tarkastelevan on huomioitava, että: ”Automallilista ei sovellu johtopäätöksien tekemiseen yksittäisten automallien välillä, koska kaikkia automalleista riippumattomia tekijöitä ei ole voitu huomioida tutkimusta tehdessä. Lista soveltuu paremmin autosukupolvien tai autokokoluokkien välisen turvallisuuskehityksen tarkasteluun.” www.oti.fi/automallitutkimus Teksti: Marko Jokela Kuva: ShutterstockLähde: OTI, Trafi, Räty, E., & Kari, T. 2017, Henkilöautojen kolariturvallisuuden kehitys 2017 Lue lisää Kaikki artikkelit 12.6.2025 Uutinen Kiina ja EU sopimassa tariffit korvaavasta minimihintajärjestelmästä – mutta neuvoteltavaa on vielä 11.6.2025 Uutinen Ranskalaiset Tesla-kuljettajat haastavat tehtaan oikeuteen Muskin aiheuttamasta mainehaitasta 11.6.2025 Uutinen Trumpin tullit iskevät Euroopan autoteollisuuteen – vienti vaakalaudalla 8.6.2025 Ajatuksia autoista Aika entinen ei koskaan enää palaa: Dieselgate rikkoi autoalan viattomuuden 10 vuotta sitten – Ajatuksia autoista 7.6.2025 Yleinen Volvo keksii turvavyön uudelleen – nyt tekoälyllä ja ohjelmistopäivityksillä 6.6.2025 Uutinen Kiinan kuristusote: nousevatko harvinaiset maametallit ja magneetit seuraaviksi piisiruiksi? 6.6.2025 Uutinen Täysin uusi Nissan Leaf lähestyy – aerodynaamisin Nissan ikinä, toimintamatka 300–500 kilometriä 5.6.2025 Liikenneturvallisuus Kiveniskemät yleistyvät tuulilaseissa – lähes joka toisessa autossa vaurioita 4.6.2025 Moottoriurheilu Omalla autolla katukiihdytyksiin – helppo ensikosketus kiihdytysautoiluun Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 10.6.2025 Käyttötesti käytetyllä Teimme huollon Toyota Priuksen 300 000 kilometrin kunniaksi ja löysimme öljyiset sytytystulpat – varsinaiset viat jäivät vielä odottamaan vuoroaan 11.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sähkömoottorin nerokkuus paljastuu viimeistään avattaessa 11.6.2025 Lentokoneet EU on päivittänyt lentoyhtiöiden mustan listan - sille pääsee jopa 2020-luvun konekalustolla, mutta sieltä pääsee pois kun on antanut valelentäjille potkut 11.6.2025 Moottoripyörät Koeajo: BMW R 12 G/S – kahden maailman retrontäyteinen liitto 12.6.2025 Lentokoneet Laajarungoille käyttöä - Finnair tekee comebackin Kanadaan 11 vuoden tauon jälkeen toukokuussa 2026 10.6.2025 Käyttötesti käytetyllä Teimme huollon Toyota Priuksen 300 000 kilometrin kunniaksi ja löysimme öljyiset sytytystulpat – varsinaiset viat jäivät vielä odottamaan vuoroaan 8.6.2025 Matkailu Viron ilmailumuseossa mieleen nousee synkkiä ajatuksia, mitä jos… 9.6.2025 Laivat Maailman meret ovat taas vähän turvallisempia - katastrofaalisen historian omaava entinen Sally Albatros/Silja Opera on romutettavana 5.6.2025 Käyttötesti Kesäkausi ja odottamaton ohjelmistopäivitys – Dacia Dusterin käyttötesti 9.6.2025 Kuluttajat Uuden matkailuauton omistajalta yli 14 000 euron vaatimus myyjälle – kuluttajariitalautakunta ei voinutkaan ottaa kantaa asiaan 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 26.5.2025 Uutinen Mercedekseltä hintashokki: uusi sähköinen CLA alkaen 49990 euroa!