24.5.2017 Liikenne Uusi auto huimasti vanhaa turvallisempi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Yli 250 000 henkilöautojen kolaria paljastavat: uusi auto tarjoaa keskimäärin 10–20 prosenttia paremman suojan kuljettajalleen kymmenen vuotta vanhempiin autoihin verrattuna. Ajoneuvon iällä on merkittävä vaikutus turvallisuuteen, paljastaa tuore ja kattava tutkimus. Uusimmat autot tarjoavan kuljettajalleen keskimäärin 10–20 prosenttia paremman suojan kymmenen vuotta vanhempiin autoihin verrattuna.Onnettomuustietoinstituutti OTIn ja Trafin rahoittamassa tutkimuksessa arvioitiin henkilöautojen kolariturvallisuuden kehitystä tarkastelemalla eri automallien onnettomuusmääriä sekä kuljettajien loukkaantumisia. Aineisto oli kattava, sillä sen ohjana on 254 943 liikennevakuutuksesta korvattua kahden henkilöauton välistä yhteenajo-onnettomuutta vuosilta 2005–2014. Näissä onnettomuuksissa loukkaantui 35 511 henkilöauton kuljettajaa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy”Autokannan uudistaminen tärkeää”Suomessa henkilöautojen keski-ikä on lähes 12 vuotta. Tässä suhteessa olemme Euroopan takapajula. Tuore tutkimus luo paineita autokannan uudistamiselle myös turvallisuuden näkökulmasta.– Tulokset omalta osaltaan vahvistavat näkemystä autokannan uudistamisen tärkeydestä ja esimerkiksi tässä tutkimuksessa arvioitiin, että ajoneuvokannan keski-iän nuorentaminen yhdellä vuodella voisi vähentää pelkästään henkilöautojen yhteenajoissa loukkaantuneiden kuljettajien määrää kahdella prosentilla, tieliikennejohtaja Marko Sillanpää Trafista kertoo.– Kaikki onnettomuustyypit huomioiden vaikutus olisi vieläkin suurempi, esimerkiksi ajonvakausjärjestelmä vähentää suistumisonnettomuuksia tehokkaasti.Huimaa kehitystäHenkilöautojen kolariturvallisuus on kohentunut merkittävästi 2000-luvulla.Vakiovarusteiksi tulleiden passiivisten turvavarusteiden, kuten turvatyynyjen, hätäjarrutustehostimen sekä ajonvakausjärjestelmän rinnalla yhä useammasta autosta löytyy myös edistyneempää aktiivista turvatekniikkaa.Trafin Sillanpään mukaan olisi jatkotutkimisen arvoista, paljonko henkilöautojen turvavarusteilla on merkitystä sen suhteen, aiheutuuko onnettomuuksissa autossa matkustaville vakavia vai lieviä loukkaantumisia.Koko luo turvaaMitä pienempi auto on kooltaan, sen suurempi riski kuljettajalla on loukkaantua kolarissa.Keskeinen tutkimustulos siis on, että kahden henkilöauton välisissä yhteenajo-onnettomuuksissa kuljettajan loukkaantumisriski vähenee auton koon kasvaessa.Suurempien kokoluokkien uusimmat autot osoittautuivat tutkimuksessa merkittävästi autokannan keskivertoautoa turvallisemmiksi.Tutkimuksen perusteella painavammat autot ovat yleisesti ottaen kuljettajalleen turvallisempia. Automallien painon kasvu on kuitenkin viime aikoina hidastunut esimerkiksi materiaalien kehittymisen ja ympäristövaatimusten seurauksena.Myös pienempien autoluokkien painoero suurempiin perheautoihin on kaventunut.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKuljettajalla suuri vastuuAuton tekniikan ja turvavarusteiden kehitys ei poista vastuuta etuistuimen selkänojan ja ratin välistä.– Kuljettaja on ajoturvallisuuden tärkein tekijä. Kuljettaja voi vaikuttaa turvallisuuteen paitsi ajotavoillaan ja ajokunnollaan, myös autoon liittyvillä valinnoilla ja huolenpidolla, OTIn liikenneturvallisuustutkija Esa Räty tähdentää.Nyt julkistetun tutkimuksen laaja aineisto paljastaa senkin, että eritoten nuoret miehet ajavat pienillä ja vanhoilla autoilla. Tällaisissa autoissa kuljettajilla – ja myös matkustajilla – on tavallista suurempi riski loukkaantua tai kuolla verrattuna uudempiin ja kookkaampiin autoihin.Yhtälö on erityisen hankala, kun tiedetään, että nuoret autoilijat ovat liikenteessä kokemattomia ja eritoten nuoret miehet ottavat tyypillisesti enemmän riskejä kuin naiset ja kokeneemmat kuljettajat.Tutustu törmäystesteihin!Räty patistelee autoa valitessa ostajia tutustumaan törmäystestien tuloksiin sekä penäämään auton myyjältä seikkaperäistä selvitystä kyseisen automallin kaikista turvavarusteista.– Uutta autoa ostaessa kannattaa selvittää myös lisävarusteena saatavat turvavarusteet, Räty vinkkaa. Parempaan päin Autojen kolariturvallisuus on kohentunut vuosien kuluessa. Autojen ajosuoritteeseen suhteutettu kuljettajan loukkaantumisriski on pienentynyt kaikissa autojen kokoluokissa. Suhteellisesti eniten on kehittynyt pienten autojen turvallisuus. Uusimpien pienten autojen turvallisuus on lähellä koko autokannan keskivertoautoa. Kuljettajan laskennallinen loukkaantumisriski oli 1.0 autossa, jonka käyttöönottovuosi oli vuosien 2010–14 välillä. Jos auton käyttöönottovuosi oli 1990–94, nousi riski arvoon 1.8. Tutkimuksessa käytetty laskennallinen loukkaantumisriski määritellään näin: loukkaantuneiden kuljettajien laskennallinen määrä / 10 miljoonaa ajokilometriä. Tuloksista näkyy myös autojen kolariturvallisuuden kehityksen tasoittuminen, joka on alkanut ensin suuremmissa kokoluokissa ja myöhemmin myös pienemmissä autoissa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kuinka turvallinen on oma autoni? Hyvä kysymys, johon ei ole yksiselitteistä vastausta – tähänkään pätevään tutkimukseen pohjautuen. Onnettomuustietoinstituutin (OTI) ja Trafin tuoreeseen tutkimustietoon perustuva automalliliite on tietopaketti eri automallien turvallisuudesta. Tilastolistaus kertoo eri automallien kuljettajien laskennallisesta loukkaantumisriskistä, mutta on tuloksiltaan kuitenkin vain viitteellinen. Tuloksia tarkastelevan on huomioitava, että: ”Automallilista ei sovellu johtopäätöksien tekemiseen yksittäisten automallien välillä, koska kaikkia automalleista riippumattomia tekijöitä ei ole voitu huomioida tutkimusta tehdessä. Lista soveltuu paremmin autosukupolvien tai autokokoluokkien välisen turvallisuuskehityksen tarkasteluun.” www.oti.fi/automallitutkimus Teksti: Marko Jokela Kuva: ShutterstockLähde: OTI, Trafi, Räty, E., & Kari, T. 2017, Henkilöautojen kolariturvallisuuden kehitys 2017 Lue lisää Kaikki artikkelit 14.7.2025 Uutinen Nissanin tehdas Sunderlandissa on ensimmäinen laatuaan Euroopassa – näin siellä syntyy koko kansan katumaasturi Nissan Qashqai 13.7.2025 Uutinen Volkswagenin Yhdysvaltain piina jatkuu: ID. Buzz huilaa nyt tariffien takia 9.7.2025 Ajoneuvot Puolustusvoimat tilaa Scanialta 15 paloautoa – autojen täysi varustelu tehdään Säynätsalossa 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 8.7.2025 Autonhoito Yksi yllättävä kohta naarmuuntuu helposti sähköautossa – auton maalipinnan suojaaminen suojakalvolla yleistyy koko ajan enemmän 8.7.2025 Uutinen Maailman vanhin Rolls-Royce-kerho visiitillä Suomessa: ”Kerho on perustettu ajamista varten” 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 6.7.2025 Uutinen Pikkuautot pulassa Euroopassa kiristyvien säädösten kanssa – avuksi Japani-tyyliset kääpiöautot? 4.7.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 3.7.2025 julkaisemaan verkkojuttuun Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen