15.11.2023 Uutinen Uusi Finnsirius-alus kyntää myötätuulessa – matkustajamäärät kasvoivat yli odotusten Teksti Marko Jokela Kuva Marko Jokela Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Finnlinesin Naantali–Långnäs–Kapellskär-reitin uusi ja uudenlainen Finnsirius-alus on löytänyt matkustajansa kahden ensimmäisen kuukauden aikana. Se oli Finnlines-varustamolle riski, joka näyttää kannattaneen. Uusi ja varustamolleen palvelukonseptiltaan täysin uudenlainen Superstar-luokan rahtimatkustajalaiva on iso satojen miljoonien eurojen investointi, jossa on aina riskinsä. Kaksi ensimmäistä liikennöintikuukautta kuitenkin osoittavat, että tähdistöstä nimensä saanut M/S Finnsirius tuikkii kirkkaana merenkulun tähtitaivaalla.Moottori osallistui Finnsiriuksen neitsytristeilylle, josta kerrottiin otsikolla Uuden Finnsiriuksen salat – saariston suojissa ruotsinlaivojen malliin.Samaista syyskuista artikkelia varten Moottori pyysi varustamolta ennakkoarviota, miten uusi alus tulee vaikuttamaan reitin matkustajamääriin. Finnlines kuljettaa Naantalin-reitillä vuosittain noin 250 000 matkustajaa, johon kuuluvat myös rekkakuskit. Yhtiö kertoi tavoitteekseen kasvattaa matkustajamääriä ”ainakin kymmenyksellä vuodessa uusien alusten voimin”.Tuoreiden lukujen valossa näyttää vahvasti siltä, että ennakko-odotuksista ollaan jopa edellä, sillä matkustajamäärät ovat kasvaneet merkittävästi. Kuluneen kahden kuukauden aikana reitillä matkusti reilut 60 prosenttia enemmän matkustajia edellisvuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAhvenanmaalaiset löytäneet reitinLaivatulokkaan aloitettua liikennöinnin Suomen, Ahvenanmaan ja Ruotsin yhdistävällä Naantali–Långnäs–Kapellskär-reitillä on käynyt ilmi, että myös ahvenanmaalaiset ovat löytäneet yhteydet ja matkustajamäärä Ahvenanmaalta niin manner-Suomeen kuin Ruotsiin on noussut huomattavasti.– Olen erittäin tyytyväinen Suomen, Ahvenanmaan ja Ruotsin välisen reittimme matkustajamäärien kehitykseen. Varsinkin Ahvenanmaan luvut ilahduttavat, sillä tuotamme luotettavia ja miellyttäviä kuljetuspalveluja. Haluamme myös olla vahva kumppani Ahvenanmaan matkailu- ja hotellialalle, Finnlinesin matkustajapalvelujen johtaja Marco Palmu kertoo.– Kahden ensimmäisen kuukauden perusteella on käynyt ilmi, että matkustajistamme noin puolet ovat olleet kanta-asiakkaita, mutta risteilyasiakkaista valtaosa on ollut uusia matkustajia yhtiöllemme, Palmu kertoo. Uudenlainen ruokamaailmaFinnsiriuksen ruokamaailma on nykyaikainen ja tarkoittaa monenlaisia ravintoloita, laadukkaita raaka-aineita ja ruokahävikin hallintaa.Moottorin aiemmassa artikkelissa kerrotaan tarkemmin, mitä tarkoittaa huippukokki Henri Alén yhteistyössä Finnlinesin keittiöpäällikkö Dan Grönvallin kanssa suunnittelemat Finnsiriuksen ruokailuvaihtoehdot.Laivayhtiön aiemmin teettämän asiakaskyselyn mukaan 60 prosenttia matkustajista piti kestävyyttä ja vastuullisuutta erittäin- tai melko tärkeänä perusteena matkapäätösten teossa, 40 prosentille vastuullisuus oli erittäin tärkeä tekijä.Keittiöpäällikkö Sami Mäkinen ja tarjoilija Riikka Mäkitalo valmistelevat Cargo Buffetia asiakkaiden tulla.Automatkailijalle järkevät aikataulutSuomalaisille Ruotsiin tai siitä edemmäs Eurooppaan omalla autolla suuntaavalle matkailijalle Naantali lähtösatamana tarjoaa otolliset aikataulut ja otollisen määränpääsataman.Merimatka kestää 8–9 tuntia. Alus irtoaa Naantalin sataman laiturista aamupäivällä joko kello 10.30 (torstai–sunnuntai) tai kello 11.45 (maanantai–keskiviikko).Naantali–Långnäs–Kapellskär-reitin valitsevat auton kanssa matkailevat pääsevät kätevästi jatkamaan matkaa määräsatamista jonottamatta, sillä perillä ollaan kaupunkikeskustojen ulkopuolella ja ruuhka-aikojen jälkeen. E18-valtaväylälle pääsee suoraan Kapellskärin satamasta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Finncanopus tulee ensi vuonna Reitille tulee myös toinen uusi alus eli Finnsiriuksen sisarlaiva. Finncanopus aloittaa liikennöinnin samalla reitillä vuoden 2024 alussa. Palmu luettelee uusien alusten valtteja matkailijan näkökulmasta. Niitä ovat rauhallinen merimatka, luotettavat aikataulut ja tilava autokansi. Finnsirius ja sen sisaralus Finncanopus ovat enemmän rahti- kuin matkustajalaivoja. Ropax-alusten pituus on 235 metriä ja lastikapasiteetti 5 200 kaistametriä. Alukset vetävät sisuksiinsa noin 200 henkilöautoa ja 300 kuorma-autoa matkaa kohden. Finnlines on ollut yli 75 vuoden ajan Suomen suurin tuonti- ja vientikuljettaja. Teksti ja kuvat: Marko Jokela Lähde: FinnlinesLisää aiheestaUuden Finnsiriuksen salat – saariston suojissa ruotsinlaivojen malliin Päivän kuva: Finnsirius Airiston tyvenessä Vuoden 2023 Ropax-laiva on valittu – voittajasta ei liene epäselvyyksiä M/S Finncanopus laskettiin vesille – Finnlinesin uusista lippulaivoista molemmat luovutetaan tänä vuonna Lue lisää Kaikki artikkelit 22.11.2024 Yleinen Helsingin polttomoottorikielto saa Autoliitolta tyrmäyksen: ”Tavoitteena tehdä kaupunkilaisten elämästä vaikeaa” 21.11.2024 Uutinen Autoliitto kiittelee lakiaikeita: riippumattomien autokorjaamojen tilanne kohenisi 21.11.2024 Yleinen Tunisia – omatoimisille seikkailijoille 20.11.2024 Uutinen Vuoden Auto Suomessa 2025: nämä kuusi mallia etenevät finaaliin – kalleimmankin lähtöhinta alle 42 000 euroa! 20.11.2024 Uutinen Helsinki pohtii polttomoottoriautojen kieltoja 19.11.2024 Uutinen Ajoneuvon vuosivero esillä lakiluonnoksessa – ei kuitenkaan realistinen vaihtoehto lähiaikoina 19.11.2024 Matkailu Erikoiset unet: designelämyksiä aulasta alkaen 18.11.2024 Vuoden Auto Suomessa Vuoden Auto Suomessa 2025: 45 uutuusmallia – mitä seuraavaksi tapahtuu? 18.11.2024 Matkailu Maailman joulutorit – Helsinki mainittu! Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 20.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: "Transitporter" on pian täällä - Ford Transit palaa siis ainakin välillisesti Poliisi-maijan tehtävään 21.11.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A6 E-tron – matalan profiilin sähköä 21.11.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguan -lataushybridi lupaa pitkiä sähköisiä ajomatkoja 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 20.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: "Transitporter" on pian täällä - Ford Transit palaa siis ainakin välillisesti Poliisi-maijan tehtävään 16.11.2024 Koeajo Maistiainen: Kia EV3 – onko tässä yksi vuoden odotetuimmista sähköautoista? 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä 1.11.2024 Käytetyt autot Tehokkaaseen AMG-Mersuun asennettiin viritysohjelmisto ja moottori hajosi – kuluttajariitalautakunta ratkaisi laskun maksajan 7.11.2024 Autoilu Teslan haamujarrutuksia on raportoitu ympäri maailmaa – suomalainen Teslan omistaja aloitti taistelun autojättiä vastaan 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 10.11.2024 Lentokoneet Finnair uudisti ensimmäisen Embraerinsa - kone on nyt joka lentoonlähdössä noin kahden aikuisen verran kevyempi 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä