15.11.2023 Uutinen Uusi Finnsirius-alus kyntää myötätuulessa – matkustajamäärät kasvoivat yli odotusten Teksti Marko Jokela Kuva Marko Jokela Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Finnlinesin Naantali–Långnäs–Kapellskär-reitin uusi ja uudenlainen Finnsirius-alus on löytänyt matkustajansa kahden ensimmäisen kuukauden aikana. Se oli Finnlines-varustamolle riski, joka näyttää kannattaneen. Uusi ja varustamolleen palvelukonseptiltaan täysin uudenlainen Superstar-luokan rahtimatkustajalaiva on iso satojen miljoonien eurojen investointi, jossa on aina riskinsä. Kaksi ensimmäistä liikennöintikuukautta kuitenkin osoittavat, että tähdistöstä nimensä saanut M/S Finnsirius tuikkii kirkkaana merenkulun tähtitaivaalla.Moottori osallistui Finnsiriuksen neitsytristeilylle, josta kerrottiin otsikolla Uuden Finnsiriuksen salat – saariston suojissa ruotsinlaivojen malliin.Samaista syyskuista artikkelia varten Moottori pyysi varustamolta ennakkoarviota, miten uusi alus tulee vaikuttamaan reitin matkustajamääriin. Finnlines kuljettaa Naantalin-reitillä vuosittain noin 250 000 matkustajaa, johon kuuluvat myös rekkakuskit. Yhtiö kertoi tavoitteekseen kasvattaa matkustajamääriä ”ainakin kymmenyksellä vuodessa uusien alusten voimin”.Tuoreiden lukujen valossa näyttää vahvasti siltä, että ennakko-odotuksista ollaan jopa edellä, sillä matkustajamäärät ovat kasvaneet merkittävästi. Kuluneen kahden kuukauden aikana reitillä matkusti reilut 60 prosenttia enemmän matkustajia edellisvuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAhvenanmaalaiset löytäneet reitinLaivatulokkaan aloitettua liikennöinnin Suomen, Ahvenanmaan ja Ruotsin yhdistävällä Naantali–Långnäs–Kapellskär-reitillä on käynyt ilmi, että myös ahvenanmaalaiset ovat löytäneet yhteydet ja matkustajamäärä Ahvenanmaalta niin manner-Suomeen kuin Ruotsiin on noussut huomattavasti.– Olen erittäin tyytyväinen Suomen, Ahvenanmaan ja Ruotsin välisen reittimme matkustajamäärien kehitykseen. Varsinkin Ahvenanmaan luvut ilahduttavat, sillä tuotamme luotettavia ja miellyttäviä kuljetuspalveluja. Haluamme myös olla vahva kumppani Ahvenanmaan matkailu- ja hotellialalle, Finnlinesin matkustajapalvelujen johtaja Marco Palmu kertoo.– Kahden ensimmäisen kuukauden perusteella on käynyt ilmi, että matkustajistamme noin puolet ovat olleet kanta-asiakkaita, mutta risteilyasiakkaista valtaosa on ollut uusia matkustajia yhtiöllemme, Palmu kertoo. Uudenlainen ruokamaailmaFinnsiriuksen ruokamaailma on nykyaikainen ja tarkoittaa monenlaisia ravintoloita, laadukkaita raaka-aineita ja ruokahävikin hallintaa.Moottorin aiemmassa artikkelissa kerrotaan tarkemmin, mitä tarkoittaa huippukokki Henri Alén yhteistyössä Finnlinesin keittiöpäällikkö Dan Grönvallin kanssa suunnittelemat Finnsiriuksen ruokailuvaihtoehdot.Laivayhtiön aiemmin teettämän asiakaskyselyn mukaan 60 prosenttia matkustajista piti kestävyyttä ja vastuullisuutta erittäin- tai melko tärkeänä perusteena matkapäätösten teossa, 40 prosentille vastuullisuus oli erittäin tärkeä tekijä.Keittiöpäällikkö Sami Mäkinen ja tarjoilija Riikka Mäkitalo valmistelevat Cargo Buffetia asiakkaiden tulla.Automatkailijalle järkevät aikataulutSuomalaisille Ruotsiin tai siitä edemmäs Eurooppaan omalla autolla suuntaavalle matkailijalle Naantali lähtösatamana tarjoaa otolliset aikataulut ja otollisen määränpääsataman.Merimatka kestää 8–9 tuntia. Alus irtoaa Naantalin sataman laiturista aamupäivällä joko kello 10.30 (torstai–sunnuntai) tai kello 11.45 (maanantai–keskiviikko).Naantali–Långnäs–Kapellskär-reitin valitsevat auton kanssa matkailevat pääsevät kätevästi jatkamaan matkaa määräsatamista jonottamatta, sillä perillä ollaan kaupunkikeskustojen ulkopuolella ja ruuhka-aikojen jälkeen. E18-valtaväylälle pääsee suoraan Kapellskärin satamasta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Finncanopus tulee ensi vuonna Reitille tulee myös toinen uusi alus eli Finnsiriuksen sisarlaiva. Finncanopus aloittaa liikennöinnin samalla reitillä vuoden 2024 alussa. Palmu luettelee uusien alusten valtteja matkailijan näkökulmasta. Niitä ovat rauhallinen merimatka, luotettavat aikataulut ja tilava autokansi. Finnsirius ja sen sisaralus Finncanopus ovat enemmän rahti- kuin matkustajalaivoja. Ropax-alusten pituus on 235 metriä ja lastikapasiteetti 5 200 kaistametriä. Alukset vetävät sisuksiinsa noin 200 henkilöautoa ja 300 kuorma-autoa matkaa kohden. Finnlines on ollut yli 75 vuoden ajan Suomen suurin tuonti- ja vientikuljettaja. Teksti ja kuvat: Marko Jokela Lähde: FinnlinesLisää aiheestaUuden Finnsiriuksen salat – saariston suojissa ruotsinlaivojen malliin Päivän kuva: Finnsirius Airiston tyvenessä Vuoden 2023 Ropax-laiva on valittu – voittajasta ei liene epäselvyyksiä M/S Finncanopus laskettiin vesille – Finnlinesin uusista lippulaivoista molemmat luovutetaan tänä vuonna Lue lisää Kaikki artikkelit 22.5.2025 Uutinen Volkswagen-pomo paljastaa: autot saavat jälleen ”kunnon nimet” 21.5.2025 Laivat Yltäkylläinen risteily Välimerellä – Espanja, Ranska, Italia ja Malta yhdellä reitillä 20.5.2025 Uutinen Rouheampi ja kyvykkäämpi – Fiat Grande Panda 4×4 -konsepti antaa viitteitä tulevasta 19.5.2025 Matkailu Dacia Duster -kierros Itä-Euroopassa: osa 3 – EU:n ulkopuolelle 19.5.2025 Yleinen ”Tähän investointi Euroopassa on vaikeaa” – VW-pomo epäileväisenä sarjahybrideistä 18.5.2025 Matkailu Slovenia on hieno keskieurooppalainen maa 18.5.2025 Matkailu Matkavinkki Tukholma: Pohjoismaista elämää 500 vuotta – Nordiska museet ei petä 16.5.2025 Uutinen Uuden Xpeng P7:n ensimmäiset kuvat julki – merkittävä muutos valmistajan muotokieleen 16.5.2025 Uutinen Nissanille miljarditappiot – luvassa lisää tehtaiden sulkemisia ja irtisanomisia Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Uutinen Volkswagen-pomo paljastaa: autot saavat jälleen "kunnon nimet" 21.5.2025 Koeajo Koeajo: Dongfeng Nammi Box – nyt ei jää ikävä 20.5.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-Maybach S 580 e – unelmia ja toimistohommia 20.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Muistatko Marcus Grönholmin MM–Peugeotin? 206 WRC on häijyn hintainen ralliohjus 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 20.5.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-Maybach S 580 e – unelmia ja toimistohommia 16.5.2025 Uutinen Toyota bZ4X Touring – tilavampi Toyotan sähköuutuus on tyyliltään jopa hieman farmarimainen 18.5.2025 Lentokoneet Ryanair ilmoitti olevansa valmis harkitsemaan kiinalaisia matkustajakoneita - amerikkalaiset lähettivät heti vakavan varoituksen 19.5.2025 Laivat Liittolaismaiden laivat ovat yhä tutumpi näky Helsingin satamassa - yksi niistä oli kaunis mutta tappava ranskalaisfregatti Aconit 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi?