15.11.2023

Uusi Finnsirius-alus kyntää myötätuulessa – matkustajamäärät kasvoivat yli odotusten

Kuva Marko Jokela

Finnlinesin Naantali–Långnäs–Kapellskär-reitin uusi ja uudenlainen Finnsirius-alus on löytänyt matkustajansa kahden ensimmäisen kuukauden aikana.

Se oli Finnlines-varustamolle riski, joka näyttää kannattaneen. Uusi ja varustamolleen palvelukonseptiltaan täysin uudenlainen Superstar-luokan rahtimatkustajalaiva on iso satojen miljoonien eurojen investointi, jossa on aina riskinsä. Kaksi ensimmäistä liikennöintikuukautta kuitenkin osoittavat, että tähdistöstä nimensä saanut M/S Finnsirius tuikkii kirkkaana merenkulun tähtitaivaalla.

Moottori osallistui Finnsiriuksen neitsytristeilylle, josta kerrottiin otsikolla Uuden Finnsiriuksen salat – saariston suojissa ruotsinlaivojen malliin.

Samaista syyskuista artikkelia varten Moottori pyysi varustamolta ennakkoarviota, miten uusi alus tulee vaikuttamaan reitin matkustajamääriin. Finnlines kuljettaa Naantalin-reitillä vuosittain noin 250 000 matkustajaa, johon kuuluvat myös rekkakuskit. Yhtiö kertoi tavoitteekseen kasvattaa matkustajamääriä ”ainakin kymmenyksellä vuodessa uusien alusten voimin”.

Tuoreiden lukujen valossa näyttää vahvasti siltä, että ennakko-odotuksista ollaan jopa edellä, sillä matkustajamäärät ovat kasvaneet merkittävästi. Kuluneen kahden kuukauden aikana reitillä matkusti reilut 60 prosenttia enemmän matkustajia edellisvuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Ahvenanmaalaiset löytäneet reitin

Laivatulokkaan aloitettua liikennöinnin Suomen, Ahvenanmaan ja Ruotsin yhdistävällä Naantali–Långnäs–Kapellskär-reitillä on käynyt ilmi, että myös ahvenanmaalaiset ovat löytäneet yhteydet ja matkustajamäärä Ahvenanmaalta niin manner-Suomeen kuin Ruotsiin on noussut huomattavasti.

– Olen erittäin tyytyväinen Suomen, Ahvenanmaan ja Ruotsin välisen reittimme matkustajamäärien kehitykseen. Varsinkin Ahvenanmaan luvut ilahduttavat, sillä tuotamme luotettavia ja miellyttäviä kuljetuspalveluja. Haluamme myös olla vahva kumppani Ahvenanmaan matkailu- ja hotellialalle, Finnlinesin matkustajapalvelujen johtaja Marco Palmu kertoo.

– Kahden ensimmäisen kuukauden perusteella on käynyt ilmi, että matkustajistamme noin puolet ovat olleet kanta-asiakkaita, mutta risteilyasiakkaista valtaosa on ollut uusia matkustajia yhtiöllemme, Palmu kertoo.

Uudenlainen ruokamaailma

Finnsiriuksen ruokamaailma on nykyaikainen ja tarkoittaa monenlaisia ravintoloita, laadukkaita raaka-aineita ja ruokahävikin hallintaa.

Moottorin aiemmassa artikkelissa kerrotaan tarkemmin, mitä tarkoittaa huippukokki Henri Alén yhteistyössä Finnlinesin keittiöpäällikkö Dan Grönvallin kanssa suunnittelemat Finnsiriuksen ruokailuvaihtoehdot.

Laivayhtiön aiemmin teettämän asiakaskyselyn mukaan 60 prosenttia matkustajista piti kestävyyttä ja vastuullisuutta erittäin- tai melko tärkeänä perusteena matkapäätösten teossa, 40 prosentille vastuullisuus oli erittäin tärkeä tekijä.

Keittiöpäällikkö Sami Mäkinen ja tarjoilija Riikka Mäkitalo valmistelevat Cargo Buffetia asiakkaiden tulla.

Automatkailijalle järkevät aikataulut

Suomalaisille Ruotsiin tai siitä edemmäs Eurooppaan omalla autolla suuntaavalle matkailijalle Naantali lähtösatamana tarjoaa otolliset aikataulut ja otollisen määränpääsataman.

Merimatka kestää 8–9 tuntia. Alus irtoaa Naantalin sataman laiturista aamupäivällä joko kello 10.30 (torstai–sunnuntai) tai kello 11.45 (maanantai–keskiviikko).

Naantali–Långnäs–Kapellskär-reitin valitsevat auton kanssa matkailevat pääsevät kätevästi jatkamaan matkaa määräsatamista jonottamatta, sillä perillä ollaan kaupunkikeskustojen ulkopuolella ja ruuhka-aikojen jälkeen. E18-valtaväylälle pääsee suoraan Kapellskärin satamasta.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Finncanopus tulee ensi vuonna

Reitille tulee myös toinen uusi alus eli Finnsiriuksen sisarlaiva. Finncanopus aloittaa liikennöinnin samalla reitillä vuoden 2024 alussa.

Palmu luettelee uusien alusten valtteja matkailijan näkökulmasta. Niitä ovat rauhallinen merimatka, luotettavat aikataulut ja tilava autokansi.

Finnsirius ja sen sisaralus Finncanopus ovat enemmän rahti- kuin matkustajalaivoja. Ropax-alusten pituus on 235 metriä ja lastikapasiteetti 5 200 kaistametriä. Alukset vetävät sisuksiinsa noin 200 henkilöautoa ja 300 kuorma-autoa matkaa kohden.

Finnlines on ollut yli 75 vuoden ajan Suomen suurin tuonti- ja vientikuljettaja.

Teksti ja kuvat: Marko Jokela Lähde: Finnlines

Lisää aiheesta

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat