7.10.2018 Ajoneuvot Uusi Lexus ES – hiukan vielä Camryäkin komeampi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Euroopassa vihdoin nähtävä Lexus ES korvaa aiemman GS:n ja viitoittaa isojen sedanien luokkaa Toyota Camryn yläpuolella. Katumaasturivouhotuksen keskellä tuntuu erikoiselta, että Toyota hyökkää isojen sedanien segmenttiin niin Camryllä kuin uudella Lexus ES:llä. Samankaltaisuuksista huolimatta Lexus muistuttaa enemmän yhdysvaltalaista Toyota Avalonia. Samalla ES korvaa Euroopassa hiukan nahkeasti vastaanotetun GS:n. Samalla malli on osa merkin strategiaa kasvattaa Euroopan myyntiä kolmanneksella vuodesta 2017 vuoteen 2020.Camryn tavoin uusi Lexus ES perustuu Toyotan GA-K -pohjarakenteeseen. Akselivälissä Lexus tosin kirii jo 45 mm lisää pituutta Toyotaan verrattuna, joten kyseessä on jälleen pykälän verran isompi auto varsinkin takapenkillä mitattuna. Lexus ja Toyota eroavat toisistaan myös esimerkiksi verhoilun, alustan komponenttien ja äänieristyksen kaltaisissa yksityiskohdissa. Valmistajan mukaan modulaarinen yhteisrakenne auttaa korin vääntöjäykkyyden ja keveyden suhteen.– ES on aina ollut elegantti premium-sedan. Tämän sukupolven malliin olemme lisänneet rohkeita elementtejä, jotka haastavat asiakkaiden perinteisiä odotuksia, toteaa Yasuo Kajino, ensimmäistä kertaa Euroopassa nähtävän ES:n pääsuunnittelija.ES 300h tuo tarjolle, jälleen Camryn tavoin, 2,5-litraisen nelisylinterisen bensiinimoottorin Toyotan ja Lexuksen hybridijärjestelmän yhteydessä. NiMH-korkeajänniteakku on sijoitettu takaistuimen alle, kiitos aiempaa kompaktimman koon. Järjestelmän kokonaisteho on 218 hevosvoimaa ja Lexus ES:n WLTP-syklin alustavat hiilidioksidit alkavat 120 grammasta kilometriä kohti. Sisätiloissa auto on aito nykymallin Lexus, joten pienillä apuviiksillä koristeltu mittaristo on lainattu LC:n esittelemästä tyylikirjasta. Voimakkaasti veistetyt muodot rytmittävät etuistuinten tiloja, takatilojen keskittyessä yksinkertaisuuteen ja riittäviin jalkatiloihin. Kaartuva kattolinja saattaa rajoittaa takaistuinten käytettävyyttä koripallojoukkueen kuljettamisessa, mutta keskimittaisille tilaa on reilusti.Lexus ES:n hinnat paljastuvat lähiaikoina, mutta muuttolintujen kuiskuttelemien huhujen mukaan ES:n hinnat alkavat osapuilleen siitä, missä Camryn mallisto saavuttaa ylärajansa. Suomessa Lexus ES nähdään ensi vuoden alussa.Teksti ja kuvat: Aake KinnunenMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot – toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio 8.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harvinainen Saab-Lancia 600 – Pohjolan Delta oli aikansa Vuoden Auto 8.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: Isuzun osastolla oltiin yksityiskohtia myöten vuodessa 1989 8.5.2025 Ajoneuvot Jeep Compass jatkaa spaghettiwesterniä täysin uuden sukupolven muodossa 7.5.2025 Klassikko Classic Motorshow 2025: saksalainen edustusauto, jonka merkki ei olekaan aivan helppo 7.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: muistatko nämä takalasien iskulauseet? 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus – Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harrasteparkin sadat vaihtuvat klassikot kruunaavat autonäyttelyn 6.5.2025 Uutinen Classic Motorshow 2025: Omistajien helmien kymmenen upeaa finalistia Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harvinainen Saab-Lancia 600 – Pohjolan Delta oli aikansa Vuoden Auto 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus - Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 8.5.2025 Yleinen Ilmavoimien Baana 25 -harjoitus sulkee nelostien viikoksi Tikkakosken varalaskupaikan kohdalta 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa