1.9.2022 Ajoneuvot Uusi logo ja konseptiauto Vision 7S: Škodan lähivuodet merkitsevät muutoksia Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Škoda Vision 7S -konseptiauto on konkreettinen osoitus tšekkimerkin tulevista vuosista, joihin mahtuu kaikkea uudessta strategiasta aina uuteen logoon ja ilmeeseen. Suomalaisten suosikkimerkkeihin kuuluva Škoda on ollut Volkswagen-ryhmän osana jo yli 30 vuotta. Nyt tšekkimerkki halusi kertoa lähivuosien tulevasta suunnasta, oman identiteetin etsimisestä, uudesta logosta ja kaikkea tätä ilmentävästä Vision 7S -konseptiautosta. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Oma suunta Škoda haluaa tulevien vuosien osalta keskittyä enemmän omaan polkuunsa. Markkinointimielessä yhtiön tähtäimessä ovat muut merkit, joilta se haluaa kaapata markkinaosuuksia VW-konsernisisariaan nopeammin, eli kasvua haetaan VW-ryhmän ulkopuolelta. Samalla Škoda asemoi itsensä enemmän erilleen VW-ryhmän merkeistä. Vision 7S -konseptiauton esittelyvideossa ollut teinityttären uhma äitiään kohtaan oli toimitusjohtaja Klaus Zellmerin mukaan täysi sattuma, mutta ei ole vaikea kuvitella, että tšekit haluavat tehdä omia ratkaisujaan konsernin yhteisistä peruspalikoista. Kaikki ei kuitenkaan ole pelkkää muutosta. Škodalla ollaan tietoisia, että merkistä pidetään monilla markkina-alueilla erityisesti rahalle tarjotun vastineen takia, eikä siitä haluta luopua jatkossakaan. Asiakkaat tulevat ensin, oli kyse autojen tilankäytöstä tai merkin saavutettavuudesta. Jopa Simply Clever -ratkaisuja halutaan tuoda uuteen aikaan, jossa ideat yltävät digitaalipuolelle. Yhtiö panostaa sähköistymiseen 5,6 miljardia euroa seuraavan viiden vuoden aikana. Lisäksi digitalisaatiota edistetään 700 miljoonalla eurolla ja työntekijöiden koulutusta kehitetään 500 miljoonalla eurolla. 2030 mennessä hiilidioksidipäästöt halutaan puolittaa vuoden 2020 tasoon verrattuna. Viestintäpäällikkö Ariane Kilian ja Škoda Vision 7S -työryhmä. Ajan hengen mukaan Škoda haluaa kiihdyttää sähköistä kehitystä tuomalla kolme uutta täyssähkömallia vuoteen 2026 mennessä. Ne sijoittuvat pikkuautoluokkaan, kompaktien katumaasturien luokkaan sekä seitsemänpaikkaisten luokkaan. Perinteisemmistä automalleista tšekkimerkki kertoi, että ensi vuonna aiheina ovat uudistuva Kodiaq ja Superb ja 2024 nähdään Octavian uusimmat tuulet. Uusi ilme Osana uudistumista on Škodan uusi ilme, joka lähtee aina logosta alkaen. Tuttu siipinuolimerkki jää edelleen käyttöön, mutta sen kolmiulotteisuus on saanut väistyä litteyden tieltä. Muutos on hyvin samanlainen, kuin mitä lukuisat muut automerkit ovat tehneet viime vuosina ja sen perustelu on sama: painotuotteiden väistyessä näyttöjen tieltä on kannattaa panostaa kontrastiin. Škodan uudet värit ovat Emerald Green ja Electric Green. Ehkä selkeämpi muutos on panostus tekstilogoon. Siipinuoli väistyy useissa käyttökohteissa selkeän ja helposti tunnistettavan tekstilogon alta. Uuteen logoon on haettu inspiraatiota Škoda Auton menneisyydestä. Toisaalta merkki ei ole halunnut luopua S-kirjaimen hatusta (háček) vaan se on nyt integroitu osaksi s-kirjaimen yläkoukkua. Kyseessä on pieni muutos, josta puhutaan varmasti yllättävän pitkään. Uusi logo valittiin 165 ehdotuksen joukosta. Ensimmäisenä uusi ilme otetaan käyttöön viestinnässä ja vuodesta 2024 alkaen myös uusissa automalleissa. Toimitusjohtaja Klaus Zellmer ja markkinointijohtaja Martin Jahn esittelivät joitain harkittuja logoversioita. Brändi-identiteetin myötä on muuttunut myös muotokieli. Tulevat Škodat muotoillaan uuden Modern Solid -muotokielen mukaisesti, joka on selkeä erkaantuminen nykyisestä kolmioita ja kristallihiontaa yhdistelevästä tyylistä. Uusi sensorit piilottava sileä keulailme on sekin saanut nimen ja kyseessä Tech-Deck Face. Škoda-tekstilogon lisäksi mielenkiintoisin varsinainen yksityiskohta ovat T-malliset valot, jotka saattavat tuoda mieleen joitain kilpailijoita. Škoda Vision 7S Ensimmäinen konkreettinen esimerkki uudesta muotokielestä saatiin minuutteja myöhemmin Škoda Vision 7S -konseptiauton muodossa. Muiden Vision-sarjan konseptiautojen tapaan auto tuskin tulee sellaisenaan tuotantoon, mutta silhuetti ja joitain ideoita saatetaan nähdä esimerkiksi edellä mainitussa seitsemänpaikkaisessa täyssähköautossa. Vision 7S perustuu Enyaq iV:n käyttämään MEB-täyssähkörakenteeseen. Auton WLTP-toimintamatkaksi kerrotaan yli 600 kilometriä 89 kilowattitunnin akulla ja lataamisen huipputehoksi 200 kilowattia. Muilta osin konseptiauton tekniset tiedot ovat avoimet. Pituutta autolla on 5 016 mm, josta akselivälin osuus on 3 075 mm. Leveyttä on 1 940 mm ja korkeutta 1 888 mm, joten tilat kuudelle aikuiselle järjestyvät osittain massiivisten ulkomittojen myötä. Maavaraa konseptissa on 242 mm. Tech Deck -keulailmeen ja T-muotoisten ajovalojen lisäksi Škoda on leikitellyt keulailmeellä uuden logon ja “käänteisen tehokyhmyn” muodossa, eli konepellissa on keskellä syvennys. Puskureissa olevat oranssit elementit voidaan vetää hinausta varten vetolenkeiksi tai niillä voidaan katkaista auton sähköt onnettomuustilanteessa. Konseptihengessä sivupeilit on korvattu kameroilla ja ovenkahvojen virkaa toimittavat valaistut hipaisulaatat. Pyöränkaarissa on haettu hiukan jämäkkää kulmikkuutta, mutta täysien audien sijaan Škoda on muistanut, että kaariin tuleva pyörä on kuitenkin ympyrän muotoinen. Mustalta styroksilta näyttävät komponentit auton sisä- ja ulkopuolella on tehty kierrätetyistä renkaista. Vihreä mattaväri on nimeltään Explorer Green. Vision 7S on nimensä mukaisesti seitsemänpaikkainen, mutta yksi paikoista on keskitunneliin integroitu lastenistuin. Olettaa sopii, että yhdessäkään perheessä ei ole jatkuvasti parivuotiasta lasta. Škoda on kuitenkin ideoinut, että lapsen kannattaa olla aikuisten keskellä ja lisäksi lastenistuimen kameranäkymä on saatavissa tietoviihdejärjestelmän ruudulle. Ilmeisesti Škodan muotoiluosastolla uskotaan afrikkalaiseen sanontaan “lapsen kasvattaminen vaatii kokonaisen kylän”. Ovissa on omat kankaiset kosketusnäyttöpinnat, joiden avulla voidaan ilmaista esimerkiksi ilmastoinnin lämpötilaa tai ovien lukitusta. Toisaalta pintoihin voi piirtää tai kirjoittaa pieniä viestejä. Matkustajilla on istumapaikoillaan omat magneettiset kännykkäpidikkeet. Kojelaudan keskipisteenä on 14,6-tuumainen kosketusnäyttö. Vision 7S:n idea on, että auton voi muuntaa lataustaukojen ajaksi erillisellä Relax-tilalla, jossa istuimet kääntyvät enemmän toisiaan kohti, kosketusnäyttö kiepahtaa vaaka-asentoon mediasisältöjä varten ja auto vetää kojelautaa viitisen senttiä sisäänpäin. Nähtäväksi jää, löytyykö tuotantomallista ylimääräistä tilaa kojelautamekanismille, mutta ainakin merkki on tunnistanut monikäytön mahdollisuudet erilaisten pidempien taukojen aikana. Relax-modessa kojelauta painuu sisään ja tietoviihdejärjestelmän näyttö kääntyy vaakasuuntaan. Ajotilassa kosketusnäyttö on pystyasennossa, jotta kuljettaja pääsee siihen paremmin käsiksi. Tarvittaessa kosketukset voi suorittaa myös älypuhelimen ruudulla. Ohjauspyörä on konseptiautomaisen kokeileva ja kojelaudan hyllyn varjosta löytyy myös erillinen mittaristonäyttö. Keskitunnelissa on lisäksi kolme säätörullaa, joiden keskellä on näyttö hiukan Jaguar Land Roverin tapaan. – Voin luvata, että rullat tulevat takaisin, naurahtaa toimitusjohtaja Zellmer asiasta kysyttäessä. Hän ei selvästikään ole hipaisupintojen suurin ystävä. Teksti: Aake Kinnunen Kuvat: Aake Kinnunen ja Škoda Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 27.4.2024 Liikenne Suomalaisten tyytyväisyys joukkoliikenteeseen on noussut – takseihin päinvastoin 26.4.2024 Moottoripyörät Testi: Vedenpitävä reppu pyöräilyyn ja moottoripyöräilyyn – vesitiiveys menee käytettävyyden edelle 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 27.4.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – 1991 Rover Mini Classic 1300 oli aikamatka 60-luvulle jo uutena 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 27.4.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: mistä tietää, että automaattisesti palavat takavalot varmasti palavat? 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?