15.1.2021 Ajoneuvot Uusi Nissan Qashqai paljastaa voimalinjansa: e-Power ja mHEV Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uusi Nissan Qashqai antaa vielä hetken odottaa itseään, mutta nyt sen moottoritarjonta ja oikeastaan koko voimalinja on selvillä. Uusi Nissan Qashqai nähdään varmasti vielä tämän vuoden aikana, vaikka tarkemmasta julkaisuaikataulusta ollaan vielä hiljaa. Viimeksi raportoimme sen sisätiloista ja digitaalisista uudistuksista. Saimme jo aiemmin hieman vihiä tulevan mallin perusrakenteesta ja voimalinjoista, mutta tällä kertaa avattiin tekniset tiedotkin.Pian esiteltävä täysin uusi ja tuleva Nissan Qashqai luopuu dieselistä, joka on myös Nissanin strategia suuremmassa mittakaavassa. Sitä korvaamaan tulee uusi e-Power-voimalinja, josta lisää piakkoin. Perinteiset polttomoottorivaihtoehdot päivittyvät samassa yhteydessä kevythybrideiksi, joista käytetään englanniksi lyhennettä mHEV.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyye-PowerUusi voimalinja lienee kaikkein mielenkiintoisin osa tulevaa automallia. Uusi Nissan Qashqai tulee saamaan Japanissa jo vuonna 2016 Notessa julkaistun e-Power-teknologian. Nissan kehuukin voimalinjan saaneen siellä erinomaisen vastaanoton ja nostaneen kertaheitolla Noten kaikkein myydyimmäksi autoksi.– Siksi olemme innoissamme saadessamme tuoda tämän myös Eurooppaan, sanoo Nissan Europen insinööri Adam Robertson. Kyseessä on sarjahybridivoimalinja e-Power, jossa polttomoottori ei koskaan pyöritä renkaita. Sen sijaan polttomoottori toimii generaattorina luoden energiaa akustoon, jolla sähkömoottoria pyöritetään. On tärkeää ymmärtää, että Nissan e-Power -mallien akustoa ei voi ladata ulkoisesta lähteestä. Ainoa energia tulee tankattavasta bensiinistä ja vain pyöriä pyörittävä moottori on sähkömoottori polttomoottorin sijaan. Toki sähkömoottorin ja akuston pari sallii jarrutusenergian talteenoton hyötysuhteen parantamiseksi.Hyvin pienen akuston koko on 2 kilowattituntia ja sen avulla on mahdollista liikkua noin 1-3 kilometriä polttomoottori sammutettuna. Polttomoottorin pyöriessä toimintamatka on noin 600 - 700 kilometriä, eli tavallisen polttomoottoriauton luokkaa. Nissan kuitenkin kertoo etujen olevan sähköisen ajon sallimassa yhden polkimen ajossa, nopeassa reagoinnissa, välittömästi tarjolla olevassa väännössä sekä saumattomassa kiihtyvyydessä. Asiakkaat nauttivat Nissanin mukaan esimerkiksi sähköauto Leafilla ajamisesta sen sähköisen voimalinjan osalta, joten samanlaista tunnetta haluttiin tuoda myös muilla keinoin saataville. Nissan Qashqai e-Power on aina etuvetoinen ja järjestelmän huipputeho on 140 kilowattia, joka vastaa 188 hevosvoiman lukemia. Tämä on huomattavasti enemmän kuin Japanissa myynnissä ollut 95-kilowattinen järjestelmä, jotta eurooppalaiset ostajat ovat varmasti tyytyväisiä suorituskykyyn. Järjestelmän generaattorina toimiva polttomoottori on moderni 1,5-litrainen muuttuvalla puristussuhteella (VCR) varustettu MR15 DDT. Se on valittu tähän käyttöön, koska sen avulla pystytään saavuttamaan sekä hyvä hyötysuhde normaalissa käytössä että tarvittaessa tuottamaan riittävästi tehoa hetkellisesti.Nissan lupailee, että tämä MR15-tunnuksella kulkeva polttomoottori on riittävän hiljainen kaikissa tilanteissa. – Käytimme paljon aikaa moottorin hienosäätämiseen, jotta se kuulostaa luonnolliselta. Polttomoottori lisää kierroksia lineaarisesti nopeuden mukaan. Samoin keskityimme siihen miten ja milloin moottori käynnistyy, jotta sitä ei huomaisi, sanoo Robertson.Huippunopeudesta ei ole vielä tietoa, sillä järjestelmä on yhä kokeiluvaiheessa, mutta Nissan lupailee sen saavuttavan vähintään 170 kilometriä tunnissa. Lataushybridiä ei ole suunnitelmissa, joten sellaista on turha jäädä odottamaan. Samoin e-Power tulee vain etuvetoisena, joten nelikkoa haluavien on katsottava kevythybridien suuntaan.mHEVKaikki perinteisemmät polttomoottorivaihtoehdot tulevat olemaan bensiinikäyttöisiä kevythybridivoimalinjoja. Nissan käyttää näissä 12 voltin sähköjärjestelmää ja perusteluna on painonsäästö. Kevythybridijärjestelmän sähköinen puoli voi ottaa vastaan ja luovuttaa noin 4 kilowatin verran energiaa.Moottori on aina edeltäjästä tuttu 1,3-litrainen nelisylinterinen turbomoottori kahtena eri tehoversiona: 103 kW ja 116 kW. Näistä tehokkaampi on tarjolla nelivetoisena ja automaattivaihteisena.Perusmallina tulee toimimaan 140-hevosvoimainen etuvetomalli käsivalintaisella vaihteistolla. Myös tehokkaampi 158-hevosvoimainen versio samasta moottorista on saatavilla käsikäskytteisellä vaihteistolla etuvetoisena. Lisähinnasta tehokkaampaan moottoriin saa automaattivaihteiston tai automaattivaihteiston ja nelivedon. Automaattivaihteistona toimii uusi CVT-lyhenteellä tunnettu Xtronic-variaattorivaihteisto. Tulevassa Qashqaissa sen kerrotaan välttävän kuminauhamaisuus käyttämällä kovemmissa kiihdytyksissä pykäliä, jotta se tuntuisi enemmän perinteiseltä vaihteistolta. Kaupunkinopeuksissa ja -pyörittelyssä sen portaattomuutta voidaan kuitenkin hyödyntää pitämään moottorin kierrokset tasaisena, hyötysuhde hyvänä ja voimanlähde huomaamattomana. Kuvat ja lähde: Nissan Lue lisää Kaikki artikkelit 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot – toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio 8.5.2025 Ajoneuvot Jeep Compass jatkaa spaghettiwesterniä täysin uuden sukupolven muodossa 7.5.2025 Liikenne Sähköpotkulaudalla saa kyyditä – väärin! 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus – Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Uutinen Classic Motorshow 2025: Omistajien helmien kymmenen upeaa finalistia 6.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Mercedes-Benz CLA – vanhaa vain ja ainoastaan nimi 5.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow’ssa vieraili jälleen yli 20 000 kävijää 5.5.2025 Ajoneuvot Aston Martin DBX S tuo ”vain” 2 198 kilon edestä Valhallaa mökkitielle 4.5.2025 Ajatuksia autoista Sovelluksia vielä sovellusten jälkeenkin – Ajatuksia autoista Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harvinainen Saab-Lancia 600 – Pohjolan Delta oli aikansa Vuoden Auto 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus - Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 7.5.2025 Klassikko Classic Motorshow 2025: saksalainen edustusauto, jonka merkki ei olekaan aivan helppo 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa