23.11.2017 Ajoneuvot Uusi A, uusi aikakausi: Moottori tutustuu uuden Mercedes-Benz A-sarjan sisätiloihin Ohjauspyöriä on tarjolla montaa sorttia, eikä kuvassa edes näy kaikkein edullisinta nahatonta versiota. Perusdesign on kaikissa sama, mutta ohjauspyörän muoto, materiaalit ja verhoilu vaihtelee. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Moottori tutustui salattujen ovien takana tulevan Mercedes-Benz A-sarjan sisustaan. Kun kännykän kamerat sinetöidään numeroidulla tarralla, tietää olevansa jännän äärellä. Maanantaina 20. marraskuuta Moottori pääsi tutustumaan seuraavan sukupolven Mercedes-Benz A-sarjaan lähietäisyydeltä.Mercedes-Benzin kotikaupungissa Stuttgartissa järjestetyssä tilaisuudessa ei vielä esitelty auton ulkokuorta: studiomaisessa hämärästi valaistussa tilassa komeili maskeerausteipillä kiedottu viisiovinen pystyperä. Teipin alta erottuvat aiempaa viirumaisemmat etuvalot ja pelkistetymmät kyljet: tulokas noudattaa Mercedes-Benzin uutta muotoilufilosofiaa, joka luottaa puhtaisiin muotoihin ja mittasuhteisiin.Uutuuden kerrotaan kasvaneen akseliväliä 30 millimetriä ja kokonaispituutta peräti 120 milliä. Leveyttä korilla on 10 milliä aiempaa enemmän, mutta uusittujen peilien ansiosta kokonaisleveyden kerrotaan kaventuneen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKohokohtana sisustaSe mitoista ja ulkokuoresta. Uuteen A-sarjaan tutustuminen aloitetaan sisältä. Mercedes-Benzin sisätilojen muotoiluvastaava Hartmut Sinkwitz esittelee luonnospiirroksia, joissa lähes tasaisen kojelaudan muotoja rikkovat vain turbiinimaiset ilmastoinnin suuttimet. Kojelaudan päällä leijailee leveä tablettimainen näyttö.Sinkwitz kertoo perusteeman pysyneen edeltäjänsä tapaan urheilullisuudessa, mutta nyt tunnelmaa halutaan täydentää paremmalla käyttökokemuksella, teknisyydellä, ripauksella modernia luksusta ja parempaa tilantuntua.Lopputulos näyttää ensivilkaisulla valokuvissa valotehosteita ja näyttöä vaille edeltäjänsä kaltaiselta, mutta luonnossa tunnelma on kaikkea muuta kuin entisellään. Maskeeratun prototyypin sisusta vaikuttaa täysin lopulliselta, joskin yksilö on varusteltu runsain herkuin.Pelkistystä ja suuria näyttöjäOhjauspyörä on kuin suoraan uudistuneesta S-sarjasta, ja sen takaa paistaa kaksi suurta näyttöä: tässä versiossa molemmat ovat kymmentuumaisia, perusversio tulee toimeen kahdella seitsentuumaisella, ja välimuotona tarjotaan seitsemän ja kymmenen tuuman yhdistelmää.Ohjauspyöriä on tarjolla montaa sorttia, eikä kuvassa edes näy kaikkein edullisinta nahatonta versiota. Perusdesign on kaikissa sama, mutta ohjauspyörän muoto, materiaalit ja verhoilu vaihtelee.Näyttöpaneelin reunoilta linjat kaartuvat pehmeästi oviverhouksia kohti, vain E-sarjan Coupésta lainatut pyöreät turbiinimaiset ilmasuuttimet katkaisevat luonnolliset linjat. Samanlaiset suuttimet hallitsevat kojelaudan keskialuetta heti näytön alapuolella. Niiden alta löytyvät litteät pianomaiset kytkimet ilmastoinnin säädöllä.Käynnistyspainike sijaitsee ilmasuuttimien ja ohjauspyörän välissä: sijainti on ehtaa BMW:tä, samoin painikkeen viereen tuotu start-stop -järjestelmän poiskytkentämahdollisuus.Kosketuslevy hallitseeKeskikonsoli on pelkistetty. Automaattivaihteisessa prototyypissä etuosa tarjoaa runsaat lokerot tavaroille, vaihteensiirto tapahtuu Mercdes-Benzille tyypilliseen tapaan oikeasta viiksestä. Taaempana konsolista löytyy rannetuki ja suuri kosketuslevy: kompaktiluokan autot luopuvat Comand-järjestelmän rullasta. Käytettävyys selviää myöhemmin, sillä uusi käyttöliittymä paljastetaan vasta alkuvuonna 2018 CES-messuilla. Saa nähdä, onko uusi järjestelmä varustettu myös kosketusnäytöllä?Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTunnelmaa valaistuksellaNäyttöjen ja ilmasuuttimien ohella päähuomiota kerää tunnelmavalaistus. Mercedes-Benz kertoo 64 eri värin joukosta löytyvän 10 eri mielialaa. Valaistus yhdistää suoraa listojen välistä ja tuuletussuuttimien keskeltä paistavaa valoa pehmeämpään epäsuoraan valoon, joka on toteutettu valaisemalla listojen tai näyttöjen taustoja. Osa pitänee tunnelmavalaistusta kenties turhana kikkailuna, mutta omaan makuun prototyyppiauton sisätiloihin teknistä olemusta luonut valaistus sopii mainiosti.Ilmettä moneen makuunSisätilojen ilme jakautuu tyylipakettien mukaan. Tarjolla on lähtötaso, Style, Progressive ja AMG Line. Kaksi ensimmäistä saavat tulla toimeen ilman kojelaudan ja ovien koristelistoja. Hartmut Sinkwitzin näyttämien esimerkkiyhdistelmien perusteella sisäilme vaihtelee rajusti erilaisten yhdistelmien ansiosta: pelkistetymmät väri- ja materiaaliyhdistelmät korostavat yksinkertaista ilmettä, mikä tuo näytöt ja ilmasuuttimet selkeämmin esiin. Erityisesti muutama vaaleampi väriyhdistelmä vaikuttaa mielenkiintoiselta. Valitettavasti esityksen ja prototyyppiauton kuvaaminen kiellettiin, joten voimme esitellä vain Mercedes-Benzin toimittamia kuvia lopputuloksesta.Mercedes-Benz esitteli tulevan A-sarjan väri-, ohjaupyörä-, ja verhoiluvaihtomahdollisuuksia.Ehostettua tilantuntuaPirteämmän ja mielenkiintoisemman ilmeen ohella valmistaja kertoo panostaneensa tiloihin ja tilantuntuun. Pilarit ovat aiempaa kapeammat ja peilejä siirretty taaksepäin. Se tuo Volkswagen-konsernin autoista tutun aukon peilien ja pilarien väliin, joka pienentää katvetta huomattavasti. Myös B-pilari on aiempaa ohuempi ja hivenen taaempana, joten näkyvyys sivuille on kohentunut. Muutoksiin on ollut tarvetta, sillä huono näkyvyys ulos on ollut tehtaan mukaan yksi väistyvän A-sarjan suurimpia moitteita asiakkaiden keskuudessa.Kritiikkiä on satanut myös kapeaan tavaratilan lastausaukkoon. Nyt viirumaisia takavaloja on levitetty korista takaluukun puolelle, joten lastausaukkoa ei ole enää muotoiltu takavalojen ehdoilla. Tehdas kertookin luukun leventyneen parhaimmillaan jopa 200 milliä!Käyttöliittymä luottaa nyt kosketuslevyyn.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKäytettävyys etusijallaMercdedes-Benz kertoo tavaratilassa pääpainon olleen käytettävyydessä, ei äärimmäisessä litratilavuudessa. Huomattavasti kasvaneen peräylityksen ansiosta ruuma on silmin nähden aiempaa suurempi, ja sen kerrotaan nielevän muun muassa golf-bägit. Lisävarusteena selkänojan voi nyt asettaa pystympään lastausasentoon.Muuten lupaavan alkuvaikutelman ainoa moitemahdollisuus koskee takatiloja: tilaa on sinänsä mainiosti, mutta istuin on laskettu hyvin matalalle lähelle auton lattiaa, joka yhdessä niukan varvastilan kanssa pakottaa polvet koukkuun. Tällöin reidet irtoavat tasaisesta istuimesta, ja valtaosa ruumiin painosta kertyy pakaroille. Tehtaan edustajat kertoivat auton olevan vielä prototyyppi, jossa saatetaan tehdä hienosäätöä istuinten pehmusteille, mutta pääsyy ratkaisuun johtuu lastenistuinten vaatimuksista. Niin tai näin – moni kilpailija ja jopa pikkuauto suoriutuu paremmin. Keskikonsoli paljastaa 230 voltin vaihtovirtapistokkeen ja USB-C -latauspistokkeita.Julkaisuhetkellä A-sarjan värivalikoima painottuu harmaasävyihin: niitä on peräti kahdeksan, joista kaksi mattavärejä. Piristystä katukuvaan tuovat kirkkaan punainen ja keltainen sävy.Ensivuoden uutuuksiaMercedes-Benzin uuden A-sarjan virallinen julkistus tapahtuu ensivuoden puolella. Silloin selvinnee, miltä perusvarusteltu sisusta näyttää ja tuntuu: kuinka paljon kiehtovaa teknisyyden tunnetta menetetään, jos auton varusteista poistetaan suurimmat näytöt ja näyttävä tunnelmavalaistus? Toivottavasti huomattavan vähän, sillä A-sarjan sisusta tarjoaa perustan tuleville CLA-, B- ja GLA-sarjoille. Uutta A:ta tai jotakin muuta malliversiota tullaan valmistamaan Valmet Automotiven tehtailla Uudessakaupungissa, joten nyt esiteltyjen sisätilojen kiehtovuus koskettaa myös Suomea.Istuimia on kolmea tyyppiä: kankainen perusistuin, säädettävällä istuinosalla varustettu Comfort-istuin ja kiinteästä selkänojasta tunnistettava urheiluistuin. Nahalla ja Dinamica-keinonahalla verhottuihin Comfort- ja Sport -istuimiin on nyt tarjolla jäähdytys, Comfortin saa myös hierontatoiminnolla.Teksti: Lauri Ahtiainen, kuvat: Mercedes-Benz Lue lisää Kaikki artikkelit 6.6.2025 Ajoneuvot Kia Sportagekin on nyt suututettu, mutta valmistaja kutsuu sitä hienostuneimmaksi Sportageksi ikinä 6.6.2025 Uutinen Kiinan kuristusote: nousevatko harvinaiset maametallit ja magneetit seuraaviksi piisiruiksi? 6.6.2025 Uutinen Täysin uusi Nissan Leaf lähestyy – aerodynaamisin Nissan ikinä, toimintamatka 300–500 kilometriä 5.6.2025 Ajoneuvot Lähes joka kolmas auto hylättiin katsastuksessa – myös sähköautojen viat kasvussa 5.6.2025 Liikenneturvallisuus Kiveniskemät yleistyvät tuulilaseissa – lähes joka toisessa autossa vaurioita 5.6.2025 Ajoneuvot Bentley Bentayga Speed on nyt nopeampi ja pystyy driftaamaan, mutta 8 sylinteriä on vähemmän kuin 12 sylinteriä 4.6.2025 Moottoriurheilu Omalla autolla katukiihdytyksiin – helppo ensikosketus kiihdytysautoiluun 3.6.2025 Autoilu Uusien autojen markkina laahaa edelleen – pakettiautot pitävät sitä nyt pinnalla 2.6.2025 Uutinen Lehdistörallin päätös – vanha Peugeot kesti lähes 3 000 kilometrin roadtripin ralleineen lähes ongelmitta Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 5.6.2025 Käyttötesti Kesäkausi ja odottamaton ohjelmistopäivitys – Dacia Dusterin käyttötesti 4.6.2025 Tapahtumat Päivän kuva: Scania LT146 6x4 -vetopöytäauto – "nokka, lippa ja veekasi" 5.6.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-AMG E 53 – Arvaamattoman Mukava Giesi 6.6.2025 Uutinen Täysin uusi Nissan Leaf lähestyy – aerodynaamisin Nissan ikinä, toimintamatka 300–500 kilometriä 4.6.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Volkswagen oli ihan kaikille - jopa diktaattoreille 31.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Viritetty VW Kupla '70 1.6.2025 Matkailu 85 vuotta sitten käytiin yksi merkittävimmistä toisen maailmansodan operaatioista 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 4.6.2025 Tapahtumat Päivän kuva: Scania LT146 6x4 -vetopöytäauto – "nokka, lippa ja veekasi" 30.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: innovatiiviset lämmityslaitteen säätimet 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä”