23.11.2017 Ajoneuvot Uusi A, uusi aikakausi: Moottori tutustuu uuden Mercedes-Benz A-sarjan sisätiloihin Ohjauspyöriä on tarjolla montaa sorttia, eikä kuvassa edes näy kaikkein edullisinta nahatonta versiota. Perusdesign on kaikissa sama, mutta ohjauspyörän muoto, materiaalit ja verhoilu vaihtelee. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Moottori tutustui salattujen ovien takana tulevan Mercedes-Benz A-sarjan sisustaan. Kun kännykän kamerat sinetöidään numeroidulla tarralla, tietää olevansa jännän äärellä. Maanantaina 20. marraskuuta Moottori pääsi tutustumaan seuraavan sukupolven Mercedes-Benz A-sarjaan lähietäisyydeltä.Mercedes-Benzin kotikaupungissa Stuttgartissa järjestetyssä tilaisuudessa ei vielä esitelty auton ulkokuorta: studiomaisessa hämärästi valaistussa tilassa komeili maskeerausteipillä kiedottu viisiovinen pystyperä. Teipin alta erottuvat aiempaa viirumaisemmat etuvalot ja pelkistetymmät kyljet: tulokas noudattaa Mercedes-Benzin uutta muotoilufilosofiaa, joka luottaa puhtaisiin muotoihin ja mittasuhteisiin.Uutuuden kerrotaan kasvaneen akseliväliä 30 millimetriä ja kokonaispituutta peräti 120 milliä. Leveyttä korilla on 10 milliä aiempaa enemmän, mutta uusittujen peilien ansiosta kokonaisleveyden kerrotaan kaventuneen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKohokohtana sisustaSe mitoista ja ulkokuoresta. Uuteen A-sarjaan tutustuminen aloitetaan sisältä. Mercedes-Benzin sisätilojen muotoiluvastaava Hartmut Sinkwitz esittelee luonnospiirroksia, joissa lähes tasaisen kojelaudan muotoja rikkovat vain turbiinimaiset ilmastoinnin suuttimet. Kojelaudan päällä leijailee leveä tablettimainen näyttö.Sinkwitz kertoo perusteeman pysyneen edeltäjänsä tapaan urheilullisuudessa, mutta nyt tunnelmaa halutaan täydentää paremmalla käyttökokemuksella, teknisyydellä, ripauksella modernia luksusta ja parempaa tilantuntua.Lopputulos näyttää ensivilkaisulla valokuvissa valotehosteita ja näyttöä vaille edeltäjänsä kaltaiselta, mutta luonnossa tunnelma on kaikkea muuta kuin entisellään. Maskeeratun prototyypin sisusta vaikuttaa täysin lopulliselta, joskin yksilö on varusteltu runsain herkuin.Pelkistystä ja suuria näyttöjäOhjauspyörä on kuin suoraan uudistuneesta S-sarjasta, ja sen takaa paistaa kaksi suurta näyttöä: tässä versiossa molemmat ovat kymmentuumaisia, perusversio tulee toimeen kahdella seitsentuumaisella, ja välimuotona tarjotaan seitsemän ja kymmenen tuuman yhdistelmää.Ohjauspyöriä on tarjolla montaa sorttia, eikä kuvassa edes näy kaikkein edullisinta nahatonta versiota. Perusdesign on kaikissa sama, mutta ohjauspyörän muoto, materiaalit ja verhoilu vaihtelee.Näyttöpaneelin reunoilta linjat kaartuvat pehmeästi oviverhouksia kohti, vain E-sarjan Coupésta lainatut pyöreät turbiinimaiset ilmasuuttimet katkaisevat luonnolliset linjat. Samanlaiset suuttimet hallitsevat kojelaudan keskialuetta heti näytön alapuolella. Niiden alta löytyvät litteät pianomaiset kytkimet ilmastoinnin säädöllä.Käynnistyspainike sijaitsee ilmasuuttimien ja ohjauspyörän välissä: sijainti on ehtaa BMW:tä, samoin painikkeen viereen tuotu start-stop -järjestelmän poiskytkentämahdollisuus.Kosketuslevy hallitseeKeskikonsoli on pelkistetty. Automaattivaihteisessa prototyypissä etuosa tarjoaa runsaat lokerot tavaroille, vaihteensiirto tapahtuu Mercdes-Benzille tyypilliseen tapaan oikeasta viiksestä. Taaempana konsolista löytyy rannetuki ja suuri kosketuslevy: kompaktiluokan autot luopuvat Comand-järjestelmän rullasta. Käytettävyys selviää myöhemmin, sillä uusi käyttöliittymä paljastetaan vasta alkuvuonna 2018 CES-messuilla. Saa nähdä, onko uusi järjestelmä varustettu myös kosketusnäytöllä?Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTunnelmaa valaistuksellaNäyttöjen ja ilmasuuttimien ohella päähuomiota kerää tunnelmavalaistus. Mercedes-Benz kertoo 64 eri värin joukosta löytyvän 10 eri mielialaa. Valaistus yhdistää suoraa listojen välistä ja tuuletussuuttimien keskeltä paistavaa valoa pehmeämpään epäsuoraan valoon, joka on toteutettu valaisemalla listojen tai näyttöjen taustoja. Osa pitänee tunnelmavalaistusta kenties turhana kikkailuna, mutta omaan makuun prototyyppiauton sisätiloihin teknistä olemusta luonut valaistus sopii mainiosti.Ilmettä moneen makuunSisätilojen ilme jakautuu tyylipakettien mukaan. Tarjolla on lähtötaso, Style, Progressive ja AMG Line. Kaksi ensimmäistä saavat tulla toimeen ilman kojelaudan ja ovien koristelistoja. Hartmut Sinkwitzin näyttämien esimerkkiyhdistelmien perusteella sisäilme vaihtelee rajusti erilaisten yhdistelmien ansiosta: pelkistetymmät väri- ja materiaaliyhdistelmät korostavat yksinkertaista ilmettä, mikä tuo näytöt ja ilmasuuttimet selkeämmin esiin. Erityisesti muutama vaaleampi väriyhdistelmä vaikuttaa mielenkiintoiselta. Valitettavasti esityksen ja prototyyppiauton kuvaaminen kiellettiin, joten voimme esitellä vain Mercedes-Benzin toimittamia kuvia lopputuloksesta.Mercedes-Benz esitteli tulevan A-sarjan väri-, ohjaupyörä-, ja verhoiluvaihtomahdollisuuksia.Ehostettua tilantuntuaPirteämmän ja mielenkiintoisemman ilmeen ohella valmistaja kertoo panostaneensa tiloihin ja tilantuntuun. Pilarit ovat aiempaa kapeammat ja peilejä siirretty taaksepäin. Se tuo Volkswagen-konsernin autoista tutun aukon peilien ja pilarien väliin, joka pienentää katvetta huomattavasti. Myös B-pilari on aiempaa ohuempi ja hivenen taaempana, joten näkyvyys sivuille on kohentunut. Muutoksiin on ollut tarvetta, sillä huono näkyvyys ulos on ollut tehtaan mukaan yksi väistyvän A-sarjan suurimpia moitteita asiakkaiden keskuudessa.Kritiikkiä on satanut myös kapeaan tavaratilan lastausaukkoon. Nyt viirumaisia takavaloja on levitetty korista takaluukun puolelle, joten lastausaukkoa ei ole enää muotoiltu takavalojen ehdoilla. Tehdas kertookin luukun leventyneen parhaimmillaan jopa 200 milliä!Käyttöliittymä luottaa nyt kosketuslevyyn.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKäytettävyys etusijallaMercdedes-Benz kertoo tavaratilassa pääpainon olleen käytettävyydessä, ei äärimmäisessä litratilavuudessa. Huomattavasti kasvaneen peräylityksen ansiosta ruuma on silmin nähden aiempaa suurempi, ja sen kerrotaan nielevän muun muassa golf-bägit. Lisävarusteena selkänojan voi nyt asettaa pystympään lastausasentoon.Muuten lupaavan alkuvaikutelman ainoa moitemahdollisuus koskee takatiloja: tilaa on sinänsä mainiosti, mutta istuin on laskettu hyvin matalalle lähelle auton lattiaa, joka yhdessä niukan varvastilan kanssa pakottaa polvet koukkuun. Tällöin reidet irtoavat tasaisesta istuimesta, ja valtaosa ruumiin painosta kertyy pakaroille. Tehtaan edustajat kertoivat auton olevan vielä prototyyppi, jossa saatetaan tehdä hienosäätöä istuinten pehmusteille, mutta pääsyy ratkaisuun johtuu lastenistuinten vaatimuksista. Niin tai näin – moni kilpailija ja jopa pikkuauto suoriutuu paremmin. Keskikonsoli paljastaa 230 voltin vaihtovirtapistokkeen ja USB-C -latauspistokkeita.Julkaisuhetkellä A-sarjan värivalikoima painottuu harmaasävyihin: niitä on peräti kahdeksan, joista kaksi mattavärejä. Piristystä katukuvaan tuovat kirkkaan punainen ja keltainen sävy.Ensivuoden uutuuksiaMercedes-Benzin uuden A-sarjan virallinen julkistus tapahtuu ensivuoden puolella. Silloin selvinnee, miltä perusvarusteltu sisusta näyttää ja tuntuu: kuinka paljon kiehtovaa teknisyyden tunnetta menetetään, jos auton varusteista poistetaan suurimmat näytöt ja näyttävä tunnelmavalaistus? Toivottavasti huomattavan vähän, sillä A-sarjan sisusta tarjoaa perustan tuleville CLA-, B- ja GLA-sarjoille. Uutta A:ta tai jotakin muuta malliversiota tullaan valmistamaan Valmet Automotiven tehtailla Uudessakaupungissa, joten nyt esiteltyjen sisätilojen kiehtovuus koskettaa myös Suomea.Istuimia on kolmea tyyppiä: kankainen perusistuin, säädettävällä istuinosalla varustettu Comfort-istuin ja kiinteästä selkänojasta tunnistettava urheiluistuin. Nahalla ja Dinamica-keinonahalla verhottuihin Comfort- ja Sport -istuimiin on nyt tarjolla jäähdytys, Comfortin saa myös hierontatoiminnolla.Teksti: Lauri Ahtiainen, kuvat: Mercedes-Benz Lue lisää Kaikki artikkelit 6.9.2024 Uutinen Kuluttajan ostaman sähköauton valot huurtuivat jatkuvasti – myyjä ei korvannut, vaan kehotti kuivattamaan umpioita säännöllisesti 5.9.2024 Ajoneuvot Perheautojen kuninkaallinen Volvo XC90 jatkaa eloa EX90:n rinnalla tämän näköisenä 5.9.2024 Liikenneturvallisuus Tasoristeysonnettomuuksia sattunut harvinaisen vähän – kymmeniä risteyksiä poistetaan tai parannetaan joka vuosi 4.9.2024 Uutinen Auton Päivä tulee taas – tavoitteena yhä muistuttaa autoilun merkityksestä Suomessa 4.9.2024 Uutinen Takuun alaisen Kian lasikattoa korjattiin usean vuoden aikana eikä se tullut kuntoon – myyjäliike tarjosi hyvityksenä veloituksetonta huoltoa 3.9.2024 Uutinen Volkswagen ei pysy säästötavoitteessaan – leikattava vielä miljardeja 3.9.2024 Uutinen Autoalalta ehdotus alavireisen markkinan parantamiseksi – elokuun rekisteröinnit edelleen matalat 2.9.2024 Yleinen Toyota ja BMW suunnittelevat vety-yhteistyötä 2.9.2024 Ajoneuvot Lexus RZ 300e laajentaa näköaloja etuvedolla ja pidemmällä toimintamatkalla Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 6.9.2024 Laivat Laivat: Viking Glory ja -Grace liikennöivät itämeripäivän kunniaksi kokonaisen viikon ajan pelkällä biopolttoaineella 6.9.2024 Uutinen Kuluttajan ostaman sähköauton valot huurtuivat jatkuvasti – myyjä ei korvannut, vaan kehotti kuivattamaan umpioita säännöllisesti 6.9.2024 Koeajo Koeajo: Toyota Yaris Hybrid – kaupunkisukkula pihistelee 7.9.2024 Kuorma-autot Finnmetko 2024: Messujen veteraanikalusto – näillä autoilla ja koneilla saatiin puu liikkumaan 6.9.2024 Kuorma-autot Finnmetko 2024: Scania esitteli sähkökäyttöisen puutavara-auton 2.9.2024 Testit Rengastesti: kalliit kitkat ja halvat nastat - purevia piikkejä, liukkaita lamelleja 31.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Airbus rakensi jo 500. koneensa USA:ssa - eurooppalainen lentokonevalmistaja ei ole enää lainkaan tae valmistuksesta Euroopassa 31.8.2024 Moottoripyörät Koeajo: Kawasaki Ninja 7 Hybrid – uteliaisuus tappoi Ninjan 6.9.2024 Laivat Laivat: Viking Glory ja -Grace liikennöivät itämeripäivän kunniaksi kokonaisen viikon ajan pelkällä biopolttoaineella 2.9.2024 Esittely Koeistuttu: Audi Q5 – paljon uutta, jotain vanhaa 11.8.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Helsingissä on coolcationilla rekisterikilpi, joka voi helposti olla jopa kaksi kertaa kalliimpi kuin sitä kantava Brabuksen virittämä Mercedes-AMG G63 14.8.2024 Päivän kuva Päivän kuva: ensimmäinen suomalainen rallin maailmanmestari saapui erikoiskokeelle helikopterilla 24.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Finnair ja useat muut länsiyhtiöt ovat alkaneet käyttää Talebanin hallitseman Afganistanin ilmatilaa, koska se on turvallisin reitti Euroopasta Aasiaan 15.8.2024 Autoilu Autoliitto tyrmää: dieselautojen ajokielto on käytännössä mahdoton 11.8.2024 Koeajo Koeajo: Smart #1 – tämä on kyllä jo vähän noloa Volvon kannalta