20.11.2021 Ajoneuvot Uusitutuvien polttoaineiden ilmailukerho kasvaa: Embraer kirjoitti jäsenanomuksensa neljällä konseptikoneella Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Brasilialainen lentokonevalmistaja Embraer julkisti vaihtoehtoisia energianlähteitä laajasti hyödyntävän Energia -konseptilaivueen. Siihen kuuluu liikennelentokoneita yhdeksänpaikkaisesta aina 50-paikkaiseen asti. Neljän eri konseptikoneen koko ja hyötykuormakapasiteetti noudattelevat karkeasti niiden utopia-astetta. Utopistisimmat voimanlähteet kantavat pienimmän kuorman ja jo teknisesti täysin mahdolliset ja käytössäkin olevat ratkaisut suurimman kuorman, ja vievät sen lisäksi pisimmän matkan päähän. Niin se vain menee.Energia-laivueeseen kuuluu täyssähköinen vaihtoehto, hybridivaihtoehto, polttokennovaihtoehto sekä uusiutuvilla polttoaineilla ruokittava potkuriturbiinivaihtoehto. Koneet esiteltiin maanantaina 8. marraskuuta ison mediahuomion kera brasilialaisvalmistajan päämajassa, São José dos Camposissa, São Paulon osavaltiossa. Mielenkiintoisiin, toistaiseksi vielä havainnekuvissa esiintyviin konseptikoneisiin sekä niiden ominaisuuksiin ja mahdollisuuksiin kelpaa tutustua nyt tarkemmin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySähköä - E9-FETässä samalla pikku hiljaa opimme, mitä ulkoisesti monimutkaiselta näyttävät mallimerkinnät tarkoittavat. Tämä ensimmäinen vaihtoehto on maksimissaan yhdeksänpaikkainen (E9) ja täyssähköinen (Full Electric – FE). E9-FE on futurististisen näköinen ilmestys. Ylätasosiivet ovat Embraerin uusimman E2 -suihkumatkustajakonemalliston tavoin, mutta sitä enemmän, kärjistään voimakkaasti taaksepäin kaartuvat. Sähkömoottorin sijoittelu peräsimeen ei ole aivan tavaton, mutta hyvin harvoin nähty. Tavoitteena on vähentää matkustamoon kantautuvaa melua. Potkurin lavat on muotoiltu erittäin hiljaisiksi, ja tämä ominaisuus yhdistettynä sähkömoottorin äänettömyyteen vähentää koneen melua 80 % verrattuna vastaaviin polttomoottorisiin.Toimintamatkaa Embraer lupaa E9-FE:lle 370 kilometrin verran. Koneessa on vaihdettava akkupaketti, minkä ansiosta akkuja ei tarvitse kääntöajan puitteissa latailla. Akut siis latautuvat ja odottavat lentokentällä, kunnes ne vaihdetaan koneeseen taas uutta lentoa varten. Mistään maailman lentoliikenteen mullistajasta ei tässä ehkä ole kyse – niin kuin ei missään tähän asti nähdyssä sähkölentokoneessa – mutta kone voisi olla erinomainen valinta esimerkiksi saariston sisäiseen liikenteeseen tai vuoristoon, sähkömoottori kun ei pelkää ohutta ilmanalaa ja on käyttökustannuksiltaan edullinen matalan kapasiteetin reiteillä. Liikenteeseen sähköinen Embraer olisi valmistajan mukaan valmis vuoteen 2035 mennessä.Embraer on jo esitellyt toimivan sähkölentokoneen, pienen yksimoottorisen, tyyppimerkinnällä EMB-203 Ipanema.Hybridiä - E9-HEHybridivaihtoehdossa on niin ikään kyse yhdeksänpaikkaisesta koneesta ja siihen yhdistyvästä Hybrid Electric (HE) -voimalinjasta. Tässä palataan osittain ajassa taaksepäin, kun vanha kunnon mäntämoottori otetaan takaisin liikennelentokoneeseen. Sen tehtävä on jyrähtää käyntiin vasta matkalentokorkeudessa, kahden sähkömoottorin hoitaessa rullauksen, lentoonlähdön ja tavoitekorkeuteen nousun paikallisesti päästöttömästi ja huomattavan vähäisellä melulla. Polttoainetta ratkaisu säästää 50 % vastaavankokoiseen polttomoottorikoneeseen verrattuna.E9-HE:ssä on alatasosiivet, ja sen kaksi potkuria sijoittuvat muidenkin Energia -perheen jäsenten tavoin takarunkoon. Toimintamatkaksi ilmoitetaan reilut 900 kilometriä, mikä riittäisi teoriassa esimerkiksi Helsingin ja Varsovan välille.Tuotannon aloitusta brasilialaisvalmistaja kertoo E9-HE:n kohdalla suunnittelevansa. Se tapahtuisi näillä näkymin vuoteen 2030 mennessä.Vetyä - E19-H2FCValtiojohdon yksityissuihkarit herättävät toisinaan päästöillään pahennusta. E19-H2FC poistaisi riittävällä kantamalla kerralla tämän ongelman.19-paikkaisen vetypolttokennokennokoneen tyyppimerkintä alkaa olla jo aika pitkä. H2 Fuel Cell, niin kuin lyhenne auki kirjoitettuna kuuluu, voisi valmistajan mukaan olla valmis liikenteeseen vuoteen 2035 mennessä. E19-H2FC on täyssähkö- ja hybridivaihtoehtoja suurempi. Koon kasvattamisessa valttina on muun muassa se, että nesteyttämällä varastoitu vety on polttoaineena kevyempää kuin esimerkiksi kerosiini ja huomattavasti kevyempää kuin vastaavasti akusto.Vetyversion kantamaksi kerrotaan E9-FE:n kanssa yhteneväiset 370 kilometriä, mutta valmistajan mukaan toimintamatkaa voidaan kasvattaa asiakkaan tarpeista riippuen.E9-FE:tä nopeammalla aikataululla Embraer aikoo saada vetykäyttöisen esittelylentokoneen ilmaan vuonna 2025.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMonipolttoainekone - E50-H2GTEnergia -perheen suurin jäsen nielee useampaakin eri polttoainetta. E50-H2GT:n voimanlähteenä toimii kaksi potkuriturbiinia, jotka toimivat periaatteessa ihan samalla tavalla kuin mitkä tahansa nykyäänkin käytössä olevat vastaavat. Merkittävin ero nykymoottoreihin on se, että kuten mallimerkinnästäkin voidaan päätellä, tässä polttoaineeksi kelpaa myös vety. Sillä toimintamatkan kerrotaan olevan noin 650 kilometriä. Vedyn ohella voidaan käyttää uusiutuvaa lentopolttoainetta, kuten Neste My:ta tai ihan perinteistä Jet A-1 -kerosiinia, toimintamatkan yltäessä jälkimmäisillä 900 kilometrin paremmalle puolelle. Istuinpaikkoja tulee olemaan 35:stä 50:een, mikä on jo esimerkiksi ATR -koneiden tuntumassa.Perustavanlaatuinen osa taloudellisuutta niin lentokoneiden, kuin minkä tahansa muidenkin suuremmilla nopeuksilla liikkuvien kulkuneuvojen kohdalla on muotoilu. Havainnekuvissa korostuvat tässäkin kärjistään taaksepäin kaareutuvat siivet, joita nähdään Embraer E2-sarjan lisäksi Boeingin uusimmissa laajarunkotyypeissä sekä nykyaikaisimmissa purjelentokoneissa. Siipi on joustava, ja se taipuu lentoonlähdössä perusasennostaan poistaakseen pyörteitä ja parantaakseen näin siiven nostovoimaa. Moottorit on sijoitettu tässäkin taakse, siitä kiittävät matkustajat.Monipolttoainesyöttöliikennekonetta odotetaan liikenteeseen vasta vuodelle 2040, mutta toteutuessaan E50-H2GT:stä on odotettavissa muita esiteltyjä vaihtoehtoja huomattavastikin varteenotettavampi, tärkeämpi ja suositumpi vaihtoehtoisia energianlähteitä hyödyntävä konetyyppi. Nopeammalla aikataululla, vuoteen 2030 mennessä Embraer aikoo saada kaikille konetyypeilleen tyyppihyväksyntään SAF- eli uusiutuvan lentopolttoaineen kelpuutuksen.E195-E2 kaartuvine siipineen ja vielä toistaiseksi kerosiinilla käyvine uusimman sukupolven PW1919G -moottoreineen.Kun sitten mennään kolmenkymmenen vuoden päähän, aina 2050-luvun korville, on Embraerilla suunnitelmissa tuoda markkinoille E2-H2, mikä tarkoittaa vain yhtä asiaa, vetykäyttöistä suihkumatkustajakonetta.Lähteet: Simple Flying, Aviation Today, Embraer S. A. Kuvat: Embraer S. A. Teksti: Benjamin HelanderLisää aiheestaAirbusin vahva ilmailuvuosi Ahdingosta valoon – Airbus 50 vuotta Finnair harkitsee 19-paikkaisten sähkölentokoneiden hankkimista lyhyille reiteille Ilmailukilvan valtit: kapearunkoiset suihkukoneet yleistyvät Jättikoneiden valtakausi päättyy – korona viimeisteli 747:n ja A380:n kohtalot Sähköä ilmassa – Suomen ensimmäinen sähkölentokone Pipistrel Alpha Electro Taivas salamoi – Rolls-Royce tähtää sähkölentokoneiden nopeusennätykseen Ovatko vaihtoehtoiset polttoaineet vastaus ilmailun päästöihin? Lue lisää Kaikki artikkelit 2.1.2025 Uutinen Autojen ensirekisteröinnit jäivät peräti 30 prosenttia pitkän ajan keskiarvoa alhaisemmaksi: ”Pahin kuitenkin ohi” 2.1.2025 Ajoneuvot Frauscher x Porsche 850 Fantom on paras keino nauttia Porsche Macan Turbosta vetten päällä 1.1.2025 Käytetyt autot Asiakkaan ostama Sitikka oli niin rikki, että se ei enää startannut autoliikkeen pihasta – myyjän mielestä ei vikaa 31.12.2024 Ajoneuvot Hämmästyttävä joukko automalleja, jotka ovat ensi kertaa museorekisteröitävissä vuodesta 2025 alkaen 30.12.2024 Ajoneuvot Muskeliauton uusi aikakausi Dodge Charger Daytona saapuu vuoden sisällä Eurooppaan, tiedetään kertoa 29.12.2024 Uutinen Suomen sähköautokanta vastatuulessa – kasvu lepää käytettyjen tuontiautojen varassa 29.12.2024 Ajoneuvot Voittaako tämä tuulilasi vihdoin talven? – Genesis testaa 48-volttista, metalloitua lämmitettävää tuulilasia 27.12.2024 Kuluttajat Terävähampainen jyrsijä kalusi auton johtosarjan ja sisäosia – vakuutusyhtiö ei korvannut lähes 6 000 euron korjauskustannuksia 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon – yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Volkswagen pisti viisi sylinteriä V-muotoon 1.1.2025 Käytetyt autot Asiakkaan ostama Sitikka oli niin rikki, että se ei enää startannut autoliikkeen pihasta – myyjän mielestä ei vikaa 2.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Leon Sportstourer VZ eHybrid – kuuma espanjalainen talvikelissä 31.12.2024 Historia Viimeiset käynnistykset: V12 ja tusinan taianomainen tasapaino 31.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: V126 vs S124 – vielä kerran vertaillen 27.12.2024 Kuluttajat Terävähampainen jyrsijä kalusi auton johtosarjan ja sisäosia – vakuutusyhtiö ei korvannut lähes 6 000 euron korjauskustannuksia 1.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Volkswagen pisti viisi sylinteriä V-muotoon 31.12.2024 Historia Viimeiset käynnistykset: V12 ja tusinan taianomainen tasapaino 1.1.2025 Käytetyt autot Asiakkaan ostama Sitikka oli niin rikki, että se ei enää startannut autoliikkeen pihasta – myyjän mielestä ei vikaa 28.12.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Audi Sport quattro '84 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja 7.12.2024 Lentokoneet Norwegian avaa kesäkuussa 2025 kaksi täysin uutta lentoreittiä Helsinki-Vantaalta - kohteina Romania ja Malta