19.7.2024 Tekniikka Uutta tekniikkaa: Audi A5:n himmenevä panoraamakatto Teksti Vesa Eskola Kuva Audi, Saint-Gobain Sekurit Audi A5 Avant Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Unohtakaa väliverhot, uusi PDLC-tekniikka (Polymer Dispersed Liquid Crystal eli polymeerihajotettu nestekide) taikoo auton panoraamakaton kirkkaasta lasista hetkessä maitolasimaisen. Isot panoraamakatot ovat hienoja. Ne luovat matkustamoon aivan uudenlaisen avaruuden ja valon tunteen. Kuumana päivänä iso lasi vain lämpenee ja myös päästää sisään lämpöä, joten sen ja matkustamon väliin tarvitaan väliverho – mielellään tietysti sähkökäyttöinen. Entä jos olisi olemassa toisenlainen ratkaisu?Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy48 voltin tekniikkaa tämäkinPDLC-tekniikka ei ole keksintönä uusi. Samaa sumentamistekniikkaa on käytetty jo aiemmin mm. rakennusteollisuudessa; esimerkiksi konttorissa, jossa vaikkapa kokoustilan lasiseinät pitää saada tarvittaessa sumennettua. Asuinrakennuksissa teknologiaa on käytetty puolestaan esimerkiksi kylpyhuoneiden ikkunoissa. Myös lentokoneissa on käytössä vastaavaa teknologiaa. Uudessa Audi A5 -perheessä lasikaton himmentämiseen on luonnollisesti myös useampi asetus, joten vain myös osa katosta voidaan himmentää.Periaatteessa kyseessä on varsin yksinkertainen ratkaisu. Nestekiteet liuotetaan ensin nestemäiseen polymeeriin – siis eräänlaiseen kalvoon. Taikatemppu tämän PDLC-kalvon sumentamiseen onnistuu nestekidemolekyylien sähköisen luonteen ansiosta. Kiteillä on negatiivinen ja positiivinen napavaraus eli toinen pää on negatiivinen ja toinen positiivinen.Kun kalvossa ei ole sähköjännitettä, kiteet lepäävät kalvossa pääosin vaaka-asennossa, eikä valo pääse kulkemaan vapaasti kalvon läpi. Valo taittuu kiteistä toisiin, joten kalvo on maitolasimainen. Kun kalvoon kytketään 48 voltin jännite, sähkökenttä saa kiteet asettumaan samansuuntaisesti pystyyn kuin tinasotilaat. Näin valo pääsee kulkemaan kiteiden läpi hyvin vähäisellä sironnalla eli katto on läpinäkyvä.Kasvattaa pääntilaaAudi A5:n takapenkillä ei ole liikaa ylimääräistä pääntilaa, joten panoraamakatto tuo apua tähänkin. Normaalisti iso lasikaton ja matkustamon välissä pitäisi siis olla avattava/suljettava väliverho. Sumennustekniikan ansiosta sellaista ei tarvita, joten katon rakenteissa säästyy tilaa muutaman sentin verran. PDLC-katto on myös kevyempi kuin perinteinen lasinen panoraamakatto, jossa on sähköisesti ohjattu väliverho.Kirkkaalla säällä sumennetun lasin läpi pääsee enemmän valoa kuin väliverhon läpi. Tätä tärkeämpi on kuitenkin katon ominaisuus suojata matkustajia lämpötilan vaihteluilta. Lasin sisin kerros on 100 kertaa ohuempi kuin hiuskarva, mutta se heijastaa suurimman osan auringon säteiden infrapunasäteilystä. Toinen kerros estää lämpöä pääsemästä auton sisätiloihin kesällä ja vastaavasti poistumasta autosta talvella. Lue lisää Kaikki artikkelit 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 27.6.2024 Tekniikka PPE – kun digitaalisuus määrittelee auton valmistuksen 5.7.2018 Ajoneuvot Hyvästit peileille – Audin e-tron-sähköauto luottaa kamerapohjaisiin virtuaalipeileihin 29.8.2017 Ajoneuvot Naapurikateudelle indeksi: Audi siirtyy keksittyihin mallimerkintöihin 30.6.2017 Ajoneuvot Maailmankirjat sekaisin: Audi harkitsee takavetoisia RS-malleja, ja BMW M3 saanee nelivedon 29.6.2017 Ajoneuvot Uuden Audi A8:n aktiivinen alusta ennakoi töyssyt 18.6.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Audi julkisti brutaalin dieselkäyttöisen superauton, R8 V12 TDI:n 17.6.2025 Ajoneuvot Audi Q3:n kolmas sukupolvi sai ensi-iltansa, ja se uppoaa kuin puu metsään isosisartensa sekaan 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot – toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio 7.5.2025 Klassikko Classic Motorshow 2025: saksalainen edustusauto, jonka merkki ei olekaan aivan helppo 2.5.2025 Historia Viimeiset käynnistykset: viekas ja viekoitteleva vitoskone 19.4.2025 Koeajo Koeajo: Audi A6 Avant e-tron Performance – sähköistyminen ja vaihto takavetoon 18.4.2025 Uutinen Sähköiset Audi A6 ja Mini Cooper törmäyskokeissa – Euro NCAP 17.4.2025 Ajoneuvot Ministeri-Audin uusi tuleminen on täällä – Audi A6 Sedan C9 14.4.2025 Euro NCAP Audi, Cupra ja Polestar muiden kanssa viiden tähden tahdissa – Euro NCAP huhtikuu 2025 Kommentit (2) Sama tekniikka on ymmärtääkseni käytössä myös ID.7 -mallin lasikatossa. Kyllä, ja sama tekniikka on käytössä myös jo useammassa Renaultin mallissa. Teknologia tulee yleistymään, koska se ei ole kovin kallis toteuttaa ja tuo mukanaan monia etuja. Auton paino alenee verrattuna siihen, jos käytössä oli normaali lasikatto ja moottorilla ohjattu väliverho, ja lisäksi väliverhon poistaminen kattoverhoilun rakenteista kasvattaa pääntilaa parilla sentillä. Lisäksi himmennys voidaan säätää vain osaan lasista eli esimerkiksi takapenkillä matkustavien lasten suojaksi. Katon käytössä on toki rajoitteita kovalla pakkasella. Esimerkiksi Renaultilla himmennys ei toimi yli 20 asteen pakkasilla – mutta toisaalta sen tarve on silloin myös luonnollisesti vähäisempi. Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 12.7.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: 1965 Aston Martin DB5 12.7.2025 Moottoripyörät Moottoripyöräkortti taskuun – näin tutkinto etenee 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen