14.11.2023 Uutinen Vähäpäästöisten työsuhdeautojen veroedun poisto hidastaisi autoilun sähköistymistä, arvioi autoleasingyhtiö Teksti Marko Jokela Kuva Moottorin arkisto Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Selvityksen mukaan liki 80 prosentilla autoedun hyödyntäjistä on kokonaispalkkamalli, jossa autoetu on osa kokonaispalkkaa eikä näin vaikuta lainkaan työntekijän verotettaviin kokonaistuloihin. Kaavailtu vähäpäästöisten työsuhdeautojen alennetun verotusarvon poisto vähentäisi tuoreen selvityksen mukaan työsuhdeautoilijoiden halukkuutta valita vähäpäästöinen tai päästötön auto. Nykyisestä veroedusta hyötyvät etenkin täyssähköisillä työsuhdeautoilla ajavat kansalaiset. Selvitys tuo myös esiin, että työsuhdekäytössä olevien päästöttömien ja vähäpäästöisten autojen verokannustimen vaikutus valtiontalouteen on huomattavasti arvioitua pienempi.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLiikenneministeri poistaisi edunLiikenneministeri Lulu Ranne (ps) on kertonut kannattavansa vähäpäästöisten työsuhdeautojen alennetun verotusarvon poistoa. Kyseessä on Sanna Marinin (sd) hallituksen käyttöön ottama veroetu, jonka mukaan täyssähköisten työsuhdeautojen verotusarvo alenee 170 eurolla kuukaudessa ja vähäpäästöisten autojen verotusarvo 85 eurolla kuukaudessa.Moottori uutisoi näistä kaavailuista aiemmin otsikolla Liikenneministeri: täyssähköisten ja pihien työsuhdeautojen verotuki poistuu. Moottorin haastattelema Lulu Ranne totesi uutisessa, että ”Rahaa on niukasti, joten euroja ei tule kohdistaa tukiin, jotka eivät ole välttämättömiä, vaikuttavia tai tarkoituksenmukaisia.”Tämän tyyppisen tukitoimenpiteen ongelmana on liikenneministerin mukaan muun muassa se, että verotuen arvioidaan ”kohdistuvan noin 90 prosenttisesti niihin sähköautoihin, jotka muutenkin otettaisiin käyttöön tukikauden aikana.”Laskelmien oletus virheellinen?Nykyisin käytössä olevan veroetumallin on laskettu aiheuttavan 59 miljoonan euron vuosittaiset veromenetykset. Valtiovarainministeriön laskelma perustuu oletukseen, että työsuhdeautoilijoiden autoetu lisätään palkkaan, ja että vähäpäästöisen tai päästöttömän auton valitseminen pienentäisi näin työntekijän verotettavia tuloja.Autoleasingyhtiö Secto Automotiven tilaaman selvityksen perusteella laskelmien pohjana oleva oletus on virheellinen.Selvityksen mukaan lähes 80 prosentilla autoedun hyödyntäjistä on työsopimuksessaan kokonaispalkkamalli, jossa autoetu on osa kokonaispalkkaa eikä näin vaikuta lainkaan työntekijän verotettaviin kokonaistuloihin.”Näin ollen myös alennetun verotusarvon poistosta saatavat säästöt olisivat todellisuudessa vain murto-osa valtiovarainministeriön laskelmassaan esittämästä arviosta”, toteaa autoleasingyhtiö.1 000–2 000 euroa lisälaskuaTäyssähköisellä tai muulla vähäpäästöisellä työsuhdeautolla ajavalle alennetun veroarvon poistaminen aiheuttaisi 1 000–2 000 euron vuosittaisen lisälaskun. Secton selvityksen vastaajista 53 prosenttia arvioikin, että muutos vähentäisi työntekijöiden kiinnostusta valita työsuhdeautokseen ladattava tai täyssähköinen auto.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKäyttövoimamurros kaipaa työsuhdeautojaSuomen liikenteen sähköistyminen on merkittävä osa liikenteen haitallisten päästöjen vähentämistä – ja työsuhdeautoilla on merkitystä sähköautoilun yleistymisessä. Autokannan uudistumisessa työsuhdeautot ovat sikälikin merkittävässä roolissa, että uusi työsuhdehenkilöauto tulee käytettyjen autojen markkinoille 3–4 vuoden päästä lisäten sellaisten täyssähköisten autojen tarjontaa, johon on useammalla kotitaloudella varaa.Noin joka viides teillämme liikkuva auto on joko entinen tai nykyinen työsuhdeauto.– Verokannustimen poistaminen tarkoittaisi yksiselitteisesti sitä, että autoilun sähköistyminen hidastuu Suomessa. Tämä hidastaa liikenteen kokonaispäästöjen alentamista ja vaikeuttaa Suomen ilmastotavoitteiden saavuttamista. Samalla se lisää painetta kiristää polttoaineen hintaa nostavaa jakeluvelvoitetta, Secto Automotiven toimitusjohtaja Matias Henkola arvioi.Hän myöntää, että Suomen runsaat 70 000 työsuhdeautoa edustavat pientä osuutta koko autokannasta, mutta tähdentää, että niiden rooli sähköautoilun yleistymisessä on tärkeä.– Työsuhdeautoilijoilla on muita alempi kynnys kokeilla uusia teknologioita ja toimia edelläkävijöinä, Henkola sanoo.Henkolan mukaan olisi surullista, jos vähäpäästöisten työsuhdeautojen alennetun verotusarvon poisto perustuisi virheellisiin oletuksiin.– Todennäköisesti säästöjä ei synny lainkaan, jos otetaan huomioon, että sähköautot hyödyntävät käyttövoimanaan puhdasta kotimaista energiaa tuontipolttoaineen sijasta. Kaikista tänä vuonna Suomessa rekisteröidyistä uusista autoista 33 prosenttia on ollut täyssähköisiä. Uusista leasingautoista sen sijaan jo yli 70 prosenttia on täysin tai osin sähköisiä. Näin selvitys toteutettiin Secto Automotiven teettämä selvitys toteutettiin lokakuun aikana ja siihen vastasi yhteensä 270 henkilöä organisaatioista, joilla on käytössään työsuhdeautoja. Selvityksen toteutti tutkimusyhtiö ValueClinic. Teksti: Marko Jokela Kuvituskuvat: Moottorin arkisto Lähde: Secto Automotive a:2:{i:0;s:6:"149132";i:1;s:6:"144329";} Lue lisää Kaikki artikkelit 15.1.2025 Autoilu Tässä maakunnassa ajetaan tilastojen mukaan kaikista iäkkäimmillä autoilla 15.1.2025 Liikenneturvallisuus Jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden liikennekuolemat eivät ole vähentyneet 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 14.1.2025 Moottoriurheilu Viime kaudella säväyttänyt Mārtiņš Sesks ajaa tällä kaudella kuusi rallia WRC-autolla – aloittaa työt jo Ruotsin MM-rallissa! 14.1.2025 Matkailu Ulkomaille halajaa jo moni, matkustusinto kasvanut viime vuodesta 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 13.1.2025 Ajoneuvot Autot ikääntyvät – auttaisiko 1 000–2 000 euron tuki uuden auton ostajalle? 10.1.2025 Uutinen Autoliitto vinkkaa: näillä laitteilla autoilija ottaa niskalenkin pakkasista 9.1.2025 Autoilu Kuolemaan johtaneet kohtaamiskolarit vähenivät – ylinopeudet riskitekijänä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 13.1.2025 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Custom Active – tilaa tarjouksessa 15.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Born VZ – kylkimyyryssä talvikelin kimppuun 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti