21.8.2022 Liikenne Yli kovaa kulkevan sähköpotkulaudan käyttö voi koitua kalliiksi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Asiantuntija muistuttaa, että laitteet, jotka ylittävät kevyen sähköisen liikennevälineen maksimirajat nopeuden tai tehon osalta, tulee aina liikennevakuuttaa. Katukuvassa voi viilettää myös sellaisia sähköpotkulautoja, joilla voi päästellä lujempaa kuin määräykset sallivat.Liikennevakuutuskeskus (LVK) muistuttaa sähköpotkulautojen ja vastaavien kulkupelien ostajia selvittämään vakuuttamisvelvollisuuden kannalta hankittavan laitteen huippunopeuden ja -tehon. Pääsääntö on selkeä: mikäli laite kulkee yli 25 km/h tai se on teholtaan yli 1 kW, se tulee liikennevakuuttaa.Liikennevakuutuskeskus teroittaa mieliin, että laitteen itse säätäminen kulkemaan korkeintaan 25 kilometriä tunnissa ei poista laitteen vakuuttamisvelvollisuutta.Liikennevakuutuskeskuksen mukaan kulkupelin huippunopeudeksi katsotaan laitteen valmistajan, maahantuojan tai myyjäliikkeen asettama huippunopeus.Eräissä myynti-ilmoituksissa on kerrottu, että katukäyttöön on kaupan sähköpotkulautoja, joiden nimellisteho on jopa 2–3 kW ja laudan huippunopeus voi olla jopa 60 km/h tai enemmän.Liikennevakuutuskeskuksen korvauspäällikkö Antti Tuulensuu lupautuu kertomaan vakuutusvelvollisuuden ja korvausten eri puolista.Mitä laki sanoo korvausvelvollisuuksista, jos aiheuttaja on ajanut luvattomalla ylikovaa kulkevalla sähköpotkulaudalla (jonka nimellisteho tai nopeus on yli sallitun) ja aiheuttanut kolarin a, kevyen liikenteen väylällä, b, tieliikenteen seassa?– Laitteet, jotka ylittävät kevyen sähköisen liikennevälineen maksimirajat nopeuden tai tehon osalta, tulee liikennevakuuttaa. Vakuuttamattoman laitteen aiheuttamista vahingoista vastaa liikennevakuutuslain mukaisesti Liikennevakuutuskeskus.– Jos laitteen teho on yli 1 kW tai nopeus yli 25 km/h, on suositeltavaa selvittää, saako laitetta käyttää Suomen tieliikenteessä.Mitä käytäntö on tällaisessa kolaritilanteessa aiheuttajan omien esinevahinkojen ja vammautumisten korvauksien suhteen?– Vakuuttamattoman ajoneuvon omistaja ei ole oikeutettu liikennevakuutuslain mukaisiin korvauksiin kärsimistään henkilövahingoista, eikä omalle ajoneuvolle aiheutuneita vahinkoja liikennevakuutuslain mukaan korvata. Myös mahdollisen vapaaehtoisen omaisuusvakuutuksen osalta korvattavuudessa voi olla rajoituksia, jos laite ei ole määräysten mukainen.Voiko vakuuttamattomalla sähköpotkulaudalla kolarin aiheuttava joutua rikosoikeudellisiin vastuisiin ja pitkiin korvausaikoihin, jos seurauksena on vaikea pitkäkestoista kuntoutusta vaativa ja/tai työkyvyn romahduttava vamma?– Kolaroinnista voi seurata erilaisia rikosoikeudellisia seuraamuksia. Kyseeseen voi tulla esimerkiksi liikenneturvallisuuden vaarantaminen tai vammantuottamus.Joutuuko ao. kolarin aiheuttaja maksamaan myös takautuvasti jotakin vakuutusmaksuja, lauta kun ei olisi voinutkaan olla liikenteeseen rekisteröity ja vakuutettu?– Liikennevakuuttamisvelvollisuus koskee lähtökohtaisesti myös sellaista ajoneuvoa, jota ei tarvitse rekisteröidä. Myös sellaisilla liikennevakuutuslaissa tarkoitetuilla ajoneuvoilla, kuten tehokkailla ja nopeilla sähköpotkulaudoilla, tulee olla liikennevakuutus, vaikka niitä ei ole rekisteröity liikennekäyttöön, korvauspäällikkö Antti Tuulensuu selvittää.– Ajoneuvoa ei saa käyttää edes maastoajossa ilman vakuutusta. Mikäli ajoneuvon lakisääteisen liikennevakuutuksen ottaminen on laiminlyöty, Liikennevakuutuskeskus perii vakuutusmaksua vastaavan maksun sekä laiminlyöntimaksun siltä ajalta, jonka ajoneuvo on ollut vakuuttamaton.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKevyet moottoriajoneuvot vakuutettavaLVK:n nettisivuilla on lista ajoneuvoista, jotka tarvitsee vakuuttaa. Tämän velvollisuuden piiriin kuuluvat kevyet moottoriajoneuvot.Jos liikkumisväline ylittää joko 1 kW tai 25 km/h, se tulee liikennevakuuttaa.Maksimiteholla (kW tai W) tarkoitetaan liikkumisvälineen eteenpäin vieviä voimia.Liikennevakuutus otetaan vakuutusyhtiöstä. Liikennevakuutuksen ottaminen on laissa määrätty velvoite.Näin sanoo laki kevyistä sähkökulkineistaLiikenne- ja viestintävirasto Traficomin nettisivuilla kerrotaan, miten lait suhtautuvat kevyisiin sähköajoneuvoihin kuten kovasti suosittuihin sähköpotkulautoihin.Traficom valistaa, että kevyitä sähköajoneuvoja ovat muun muassa erilaiset itsestään tasapainottuvat Segway-tyyppiset henkilökuljettimet, sähköpotkulaudat, yksinomaan iäkkäiden henkilöiden tai liikuntarajoitteisten käyttöön tarkoitetut kolmi- tai nelipyöräiset skootterit, sähkörollaattorit sekä muut vastaavat ajoneuvot.Käytöstä kerrotaan seuraavaa: ”Isompia, enintään 25 km/h kulkevia ja maksimissaan 1 kW tehoisia kevyitä sähköajoneuvoja käytetään polkupyöräilijän liikennesäännöillä, eli oikea paikka näillä laitteilla liikkumiseen on pääsääntöisesti pyörätie. Tosin kävelyvauhtia liikuttaessa itsestään tasapainottuvilla laitteilla saa käyttää myös jalkakäytävää.”Sähköavusteiset polkupyörät eivät tarvitse liikennevakuutusta. Niissä moottorin teho saa olla korkeintaan 250 W ja avustuksen tulee kytkeytyä pois päältä, kun nopeutta on yli 25 km/h. Pyörässä voi olla niin sanottu lähtöavustus, eli se voi liikkua polkematta enintään 6 km/h. Nämä luokitellaan lainsäädännössä polkupyöriksi, ja niillä liikuttaessa noudatetaan polkupyöräilijöiden liikennesääntöjä.Näille kevyille sähköajoneuvoille kuten sähköavusteisille polkupyörille ei siis ei tarvitse eikä voi ottaa liikennevakuutusta.Tee nettitesti!Liikennevakuutuskeskuksen verkkosivuilla on nettitesti, joka auttaa arvioimaan, tuleeko ajoneuvolle ottaa liikennevakuutus.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Mikä Liikennevakuutuskeskus? Liikennevakuutuskeskus (LVK) on se taho, joka viimekädessä turvaa liikennevahingon kärsineen oikeudet. Keskus huolehtii myös lakisääteisen liikennevakuutuksen laiminlyönnin seurauksista. Keskuksen jäseniä ovat kaikki liikennevakuutuksia myöntävät vakuutusyhtiöt Suomessa. Liikennevakuutuskeskuksessa toimiva Onnettomuustietoinstituutti (OTI) edistää liikenneturvallisuutta koordinoimalla liikenneonnettomuuksien tutkijalautakuntien toimintaa ja keräämällä tilastotietoa onnettomuuksista. Teksti: Marko Jokela Avausgrafiikka: Traficom Lähteet: Traficom, Liikennevakuutuskeskus & tämä Lue lisää Kaikki artikkelit 31.5.2025 Uutinen Lehdistörallin ensimmäinen päivä: perinpohjaisella toheloinnilla varmistettiin häntäsija jo ensiminuuteilla 30.5.2025 Uutinen BMW M2 CS – lisää lisää, mutta jääkö tämä M2:n viimeiseksi sähköttömäksi versioksi? 30.5.2025 Uutinen Matka lehdistöralliin: Porsche 911 ja Lada Samara samassa kilpailussa saivat jännityksen vaihtumaan naureskeluun 29.5.2025 Uutinen Neljälle entiselle VW-pomolle tuomio Dieselgatesta 28.5.2025 Uutinen Vanhalla yli 300 000 kilometriä ajetulla Peugeotilla autokisaan – viime hetken valmistelut Press Rallya varten 27.5.2025 Uutinen Renault 4 alkaen alle 30 000 euroa – akun esilämmityksellä hinta nousee tuhansia 26.5.2025 Uutinen Mercedekseltä hintashokki: uusi sähköinen CLA alkaen 49990 euroa! 23.5.2025 Uutinen Vetyauto Toyota Mirai tarjolle myös Suomessa – hinta selviää toistaiseksi vain itse kysymällä 23.5.2025 Liikenneturvallisuus Testivaatimukset kiristyivät – näin turvaistuimet pärjäsivät Autoliiton testissä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 31.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Viritetty VW Kupla '70 30.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: innovatiiviset lämmityslaitteen säätimet 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 31.5.2025 Ajoneuvot Land Rover toteutti Defenderiin varttia vaille faceliftin, eikä ole unohtanut Discoveryakaan 31.5.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: mitä tehdä, kun avaimet jäivät lukitun auton sisälle? 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 26.5.2025 Uutinen Mercedekseltä hintashokki: uusi sähköinen CLA alkaen 49990 euroa! 26.5.2025 Laivat Kaksi maailman vanhinta risteilyvarustamoa toivat peräkkäin aluksensa Helsinkiin - nuorempi varustamoista täyttää juuri 185 vuotta 31.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Viritetty VW Kupla '70 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä”