21.8.2022 Liikenne Yli kovaa kulkevan sähköpotkulaudan käyttö voi koitua kalliiksi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Asiantuntija muistuttaa, että laitteet, jotka ylittävät kevyen sähköisen liikennevälineen maksimirajat nopeuden tai tehon osalta, tulee aina liikennevakuuttaa. Katukuvassa voi viilettää myös sellaisia sähköpotkulautoja, joilla voi päästellä lujempaa kuin määräykset sallivat.Liikennevakuutuskeskus (LVK) muistuttaa sähköpotkulautojen ja vastaavien kulkupelien ostajia selvittämään vakuuttamisvelvollisuuden kannalta hankittavan laitteen huippunopeuden ja -tehon. Pääsääntö on selkeä: mikäli laite kulkee yli 25 km/h tai se on teholtaan yli 1 kW, se tulee liikennevakuuttaa.Liikennevakuutuskeskus teroittaa mieliin, että laitteen itse säätäminen kulkemaan korkeintaan 25 kilometriä tunnissa ei poista laitteen vakuuttamisvelvollisuutta.Liikennevakuutuskeskuksen mukaan kulkupelin huippunopeudeksi katsotaan laitteen valmistajan, maahantuojan tai myyjäliikkeen asettama huippunopeus.Eräissä myynti-ilmoituksissa on kerrottu, että katukäyttöön on kaupan sähköpotkulautoja, joiden nimellisteho on jopa 2–3 kW ja laudan huippunopeus voi olla jopa 60 km/h tai enemmän.Liikennevakuutuskeskuksen korvauspäällikkö Antti Tuulensuu lupautuu kertomaan vakuutusvelvollisuuden ja korvausten eri puolista.Mitä laki sanoo korvausvelvollisuuksista, jos aiheuttaja on ajanut luvattomalla ylikovaa kulkevalla sähköpotkulaudalla (jonka nimellisteho tai nopeus on yli sallitun) ja aiheuttanut kolarin a, kevyen liikenteen väylällä, b, tieliikenteen seassa?– Laitteet, jotka ylittävät kevyen sähköisen liikennevälineen maksimirajat nopeuden tai tehon osalta, tulee liikennevakuuttaa. Vakuuttamattoman laitteen aiheuttamista vahingoista vastaa liikennevakuutuslain mukaisesti Liikennevakuutuskeskus.– Jos laitteen teho on yli 1 kW tai nopeus yli 25 km/h, on suositeltavaa selvittää, saako laitetta käyttää Suomen tieliikenteessä.Mitä käytäntö on tällaisessa kolaritilanteessa aiheuttajan omien esinevahinkojen ja vammautumisten korvauksien suhteen?– Vakuuttamattoman ajoneuvon omistaja ei ole oikeutettu liikennevakuutuslain mukaisiin korvauksiin kärsimistään henkilövahingoista, eikä omalle ajoneuvolle aiheutuneita vahinkoja liikennevakuutuslain mukaan korvata. Myös mahdollisen vapaaehtoisen omaisuusvakuutuksen osalta korvattavuudessa voi olla rajoituksia, jos laite ei ole määräysten mukainen.Voiko vakuuttamattomalla sähköpotkulaudalla kolarin aiheuttava joutua rikosoikeudellisiin vastuisiin ja pitkiin korvausaikoihin, jos seurauksena on vaikea pitkäkestoista kuntoutusta vaativa ja/tai työkyvyn romahduttava vamma?– Kolaroinnista voi seurata erilaisia rikosoikeudellisia seuraamuksia. Kyseeseen voi tulla esimerkiksi liikenneturvallisuuden vaarantaminen tai vammantuottamus.Joutuuko ao. kolarin aiheuttaja maksamaan myös takautuvasti jotakin vakuutusmaksuja, lauta kun ei olisi voinutkaan olla liikenteeseen rekisteröity ja vakuutettu?– Liikennevakuuttamisvelvollisuus koskee lähtökohtaisesti myös sellaista ajoneuvoa, jota ei tarvitse rekisteröidä. Myös sellaisilla liikennevakuutuslaissa tarkoitetuilla ajoneuvoilla, kuten tehokkailla ja nopeilla sähköpotkulaudoilla, tulee olla liikennevakuutus, vaikka niitä ei ole rekisteröity liikennekäyttöön, korvauspäällikkö Antti Tuulensuu selvittää.– Ajoneuvoa ei saa käyttää edes maastoajossa ilman vakuutusta. Mikäli ajoneuvon lakisääteisen liikennevakuutuksen ottaminen on laiminlyöty, Liikennevakuutuskeskus perii vakuutusmaksua vastaavan maksun sekä laiminlyöntimaksun siltä ajalta, jonka ajoneuvo on ollut vakuuttamaton.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKevyet moottoriajoneuvot vakuutettavaLVK:n nettisivuilla on lista ajoneuvoista, jotka tarvitsee vakuuttaa. Tämän velvollisuuden piiriin kuuluvat kevyet moottoriajoneuvot.Jos liikkumisväline ylittää joko 1 kW tai 25 km/h, se tulee liikennevakuuttaa.Maksimiteholla (kW tai W) tarkoitetaan liikkumisvälineen eteenpäin vieviä voimia.Liikennevakuutus otetaan vakuutusyhtiöstä. Liikennevakuutuksen ottaminen on laissa määrätty velvoite.Näin sanoo laki kevyistä sähkökulkineistaLiikenne- ja viestintävirasto Traficomin nettisivuilla kerrotaan, miten lait suhtautuvat kevyisiin sähköajoneuvoihin kuten kovasti suosittuihin sähköpotkulautoihin.Traficom valistaa, että kevyitä sähköajoneuvoja ovat muun muassa erilaiset itsestään tasapainottuvat Segway-tyyppiset henkilökuljettimet, sähköpotkulaudat, yksinomaan iäkkäiden henkilöiden tai liikuntarajoitteisten käyttöön tarkoitetut kolmi- tai nelipyöräiset skootterit, sähkörollaattorit sekä muut vastaavat ajoneuvot.Käytöstä kerrotaan seuraavaa: ”Isompia, enintään 25 km/h kulkevia ja maksimissaan 1 kW tehoisia kevyitä sähköajoneuvoja käytetään polkupyöräilijän liikennesäännöillä, eli oikea paikka näillä laitteilla liikkumiseen on pääsääntöisesti pyörätie. Tosin kävelyvauhtia liikuttaessa itsestään tasapainottuvilla laitteilla saa käyttää myös jalkakäytävää.”Sähköavusteiset polkupyörät eivät tarvitse liikennevakuutusta. Niissä moottorin teho saa olla korkeintaan 250 W ja avustuksen tulee kytkeytyä pois päältä, kun nopeutta on yli 25 km/h. Pyörässä voi olla niin sanottu lähtöavustus, eli se voi liikkua polkematta enintään 6 km/h. Nämä luokitellaan lainsäädännössä polkupyöriksi, ja niillä liikuttaessa noudatetaan polkupyöräilijöiden liikennesääntöjä.Näille kevyille sähköajoneuvoille kuten sähköavusteisille polkupyörille ei siis ei tarvitse eikä voi ottaa liikennevakuutusta.Tee nettitesti!Liikennevakuutuskeskuksen verkkosivuilla on nettitesti, joka auttaa arvioimaan, tuleeko ajoneuvolle ottaa liikennevakuutus.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Mikä Liikennevakuutuskeskus? Liikennevakuutuskeskus (LVK) on se taho, joka viimekädessä turvaa liikennevahingon kärsineen oikeudet. Keskus huolehtii myös lakisääteisen liikennevakuutuksen laiminlyönnin seurauksista. Keskuksen jäseniä ovat kaikki liikennevakuutuksia myöntävät vakuutusyhtiöt Suomessa. Liikennevakuutuskeskuksessa toimiva Onnettomuustietoinstituutti (OTI) edistää liikenneturvallisuutta koordinoimalla liikenneonnettomuuksien tutkijalautakuntien toimintaa ja keräämällä tilastotietoa onnettomuuksista. Teksti: Marko Jokela Avausgrafiikka: Traficom Lähteet: Traficom, Liikennevakuutuskeskus & tämä Lue lisää Kaikki artikkelit 1.4.2025 Uutinen Vanhassa vara parempi: Volvo hakee edellisen pääjohtajan takaisin eläkkeeltä 1.4.2025 Uutinen Helsingin nastarengaskielto saa jatkoa ja laajenee – nouseeko kuntavaalien kiistakapulaksi? 31.3.2025 Autoilu Kyllä se tulee – kesä ja kesänopeudet! 30.3.2025 Autoilu Autoilija, näin voit välttää ruuhkat ja kiertää tietyöt 29.3.2025 Uutinen Traficom: kuljettaja on vastuussa, vaikka auto jarruttaisi itsestään 28.3.2025 Uutinen Autotuojat ja teollisuus: Trumpin tuontitulleista kärsii eniten amerikkalaiset kuluttajat 28.3.2025 Autoilun hinta Uudet autot turvallisempia, 1000–2000 euron kierrätyspalkkion ideoijat muistuttavat 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 27.3.2025 Kuluttajat Autolasien hinnat ovat nousseet huimasti viime vuosina – vakuutusyhtiölle jopa yli 10 000 euron yksittäinen korvaus tuulilasivahingosta! Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 31.3.2025 Lentokoneet Japan Airlines toi Boeing 777-300ER:n kesäkaudeksi Helsinki-Vantaalle, vaikka on jo eläköittämässä tätä maailman suurinta kaksimoottorityyppiä 1.4.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: moottorin vikavalo syttyi heti, mitä muuta vikaa vanhasta Toyota Prius -hybridistä löytyi? 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 1.4.2025 Yleinen Päivän kuva: Ankkurien hautausmaalla 31.3.2025 Autoilu Kyllä se tulee – kesä ja kesänopeudet! 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 31.3.2025 Lentokoneet Japan Airlines toi Boeing 777-300ER:n kesäkaudeksi Helsinki-Vantaalle, vaikka on jo eläköittämässä tätä maailman suurinta kaksimoottorityyppiä 27.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti alkaa: Dacia Duster 4x4 – järkirakkautta ensisilmäyksellä 30.3.2025 Ajatuksia autoista “Se ei ole puhelin, se on auto” – VW-pomon kommentti kertoo paljon mielentilastamme – Ajatuksia autoista 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle