16.12.2024

Valhalla, Aston Martin Valhalla on hyperauto, yli tuhannen hevosvoiman hybridihyperauto

Kuva Aston Martin

Vuosikausien odotus on päättynyt, kun Aston on vihdoin saanut katulaillisen hyperautonsa minttiin 999 kappaleen valmistuserää varten.

Kuluneen syksyn aikana olemme saaneet lukea sekä Ferrarin että McLarenin uuden sukupolven panostuksista omiin hyperautosarjoihinsa. Näin tapahtuu kerran vuosikymmenessä. Joskus tällaiset perinteikkäämmät hyperautovalmistajat saavat kilpakentällä myös seuraa. Juuri niin on käynyt nyt, kun Ferrari F80 ja McLaren W1 saivat kaverikseen harvinaisen pitkään kypsytetyn Aston Martin Valhallan.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Valhalla teki pitkään tuloaan

On hyvin mahdollista, että monet lukijoista ovat kuulleet Aston Martin Valhallasta aiemminkin. Kyseessä on nimittäin toinen Astonin viime vuosikymmenen puolella esittelemistä hyperautoprojekteista.

Oli ratakireä Valkyrie, ja sitten tuli Valkyrien poika, Valhalla, liikennekäyttöön sopiva hyperauto. Vuoden 2019 jälkeen Valhalla on muuttunut eri tavoin, ja myös sen tuotannon aloittamista on siirretty jopa vuosia eteenpäin.

Nyt on kuitenkin edetty pisteeseen, jossa Aston Martin on valmis julkistamaan tuotantovalmiin Valhallan, joka on merkille itselleen melko historiallinen malli.

Astonin ensimmäinen lataushybridi

Valhalla on mainittujen kilpasisartensa tavoin hybridi ja vieläpä töpselistä ladattava sellainen eli se edustaa Aston Martinin näkökulmasta täysin uutta tekniikkaa. Tämä on kuitenkin standardi tässä hyperautoluokassa, jossa formula 1 -tekniikkaa päästetään lähes mutkitta kadulle. Oma F1-tallihan löytyy niin Ferrarilta, McLarenilta kuin myös Aston Martinilta.

Mielenkiintoista kerrottavaa ei ole pelkästään sähköisen puolen asioista, vaan myös polttomoottorista, joka on tuttu, Mercedes-AMG:ltä lainattu 4,0-litrainen tuplaturbo-V8. Moottori eroaa kuitenkin hieman totutusta, sillä se on toteutettu litteällä kammella ja kuivasumppuvoitelulla. Jälkimmäinen ratkaisu on erityisen hyvä tehostamaan voitelua suurten G-voimien alaisuudessa, vaikkapa radalla.

Polttomoottori tuottaa jo yksikseenkin lähemmäs sata hevosvoimaa enemmän kuin vuosia sitten luvattiin. Tehoa siitä irtoaa siis 828 hevosvoimaa, jonka päälle lisätään kolmen sähkömoottorin yhdessä tuottamat 251 hevosvoimaa.

Sähkömoottoreista kaksi on sijoitettu etuakselille. Ne tekevät Valhallasta nelivetoisen, vastaavat turboviiveen täyttämisestä, keräävät jarrutusenergiaa talteen, korvaavat peruutusvaihteen ja hoitavat torque vectoringin. Kolmas sähkömoottori sijaitsee puolestaan 8-vaihteisen kaksoiskytkinautomaattivaihdelaatikon yhteydessä. Sähkömoottoreita ruokkii töpselistäkin ladattava ajoakku, jonka varassa Valhallalla on mahdollista ajaa 14 kilometrin verran, 140 km/h asti ja etuvetoisena pelkällä sähköllä.

Koko järjestelmän yhteisteho on 1 079 hevosvoimaa ja -vääntömomentti 1 100 newtonmetriä. Niillä avuin Valhalla saavuttaa elektronisesti rajoitetun 350 km/h huippunopeutensa ja kiihtyy nollasta sataan 2,5 sekunnissa.

Tehokas aero

Ferrari F80:ssa ja McLaren W1:ssä on toinen toistaan tehokkaampi aerodynamiikka, ja molemmat autot painautuvat tiehen jopa yli tuhannen kilon downforcella. Aston Martin Valhalla yltää 600 kilon downforceen nopeusalueilla 240 km/h - 350 km/h. Tämä on toteutettu luonnollisesti sekä passiivisilla keinoilla että aktiivisilla keinoilla, kuten sieltä formuloista tutulla DRS:llä.

Downforcea tietyissä tilanteissa todella tarvitaan, sillä Aston on saanut Valhallasta sen painavasta voimalinjasta huolimatta varsin kevyen. Omamassaa hiilikuitumonokokin varaan rakennetulla autolla on vain 1 655 kiloa. Se tarkoittaa tehopainosuhdetta 652 hevosvoimaa per tonni.

Aston Martin valmistaa tehtaallaan Ison-Britannian Gaydonissa 999 Valhallaa vuoden 2025 toisella puoliskolla. Hintapyyntiä Valkyrien pojalla on yli 800 000 Englannin puntaa.

Lähde: Aston Martin

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat