16.7.2025

Välienselvittely Ranskan ykkösmerkin paikasta on huipussaan, kun nyt myös Renault teki maan presidentille oman näkemyksensä virka-autosta

Kuva Renault, DS

Alle kaksi kuukautta vanha presidentillinen DS No8 sai kilpailijakseen ainutlaatuisen version Renault Rafalesta, joka on panssaroitu, pidennetty ja varustettu aidoilla marmorisomisteilla.

Ranska on yksi maailman tunnetuimpia autonvalmistajamaita, ja henkilöautomerkkejä maasta löytyy tunnetusti kolme suurta, Citroën, Peugeot ja Renault. Mikä näistä on maan ykkösmerkki, on melkeinpä makuasian tasoinen kysymys.

Stellantis erotti viime vuosikymmenen puolella Citroënista erillisen premiumsiiven DS Automobilesin, jota se kovasti kauppaa maan selvänä ykkösmerkkinä. Renault on kuitenkin vahvasti eri mieltä asiasta.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Täyssähköä kattoluukulla vai lataushybridi pitkällä akselivälillä?

Ranskan istuvaa presidenttiä ja samalla virkansa puolesta Andorran toista ruhtinaskumppania Emmanuel Macronia on todellakin viimeisten parin kuukauden aikana hemmoteltu jopa kahdella uudella virka-autolla.

Toukokuussa DS Automobiles hemmotteli presidenttiä toisen maailmansodan päättymisen 80-vuotisjuhlan kunniaksi uutuusmalli DS No8:sta tehdyllä paraatiluokan virka-autolla.

Presidentillinen DS No8 sai seuraa.

DS on valmistanut Élysée-palatsille virka-autoja useasti aiemminkin, mutta DS No8 on niistä ensimmäinen täyssähköinen. Itse asiassa se on tiettävästi maailman ensimmäinen täyssähköinen virka-auto tasavallan presidentin käytössä. Siinä on myös kattoluukku, jonka läpi presidentti voi juhlatilaisuuksissa seistä ja vilkutella kansalle.

Renault puolestaan toimitti oman näkemyksensä virka-autosta Ranskan kansallispäivänä 14. heinäkuuta.

Se perustuu Renault Rafale -uutuuteen, joka on monella tavalla Renaultin lähin vastine DS No8:lle.

Presidentillisessä Renault Rafalessa ei ole vilkutuskattoluukkua, mutta sen sijaan eräs toinen valtakunnan ykkösauton hyve siitä löytyy. Renault on nimittäin pidentänyt autoa 4,8 senttimetrillä, ja tehnyt ainakin toistaiseksi maailman ainoan pitkän akselivälin Renault Rafalen. Toki se on myös varsin suurella todennäköisyydellä maailman ainoa panssaroitu Renault Rafale.

Ulkoisesti Renault on stailannut oman presidentillisen autonsa hyvin samaan tapaan kuin rakas vihollisensa kotimaasta. Renault on sekoittanut oman eksklusiivisen sinisen sävynsä, Bleu Présidencen, verhoamaan auton koria. Ranskan lipun tricolori-yksityiskohtia on niin ikään samalla tavalla ympäri autoa, näkyvimpänä keulamaskissa.

Myöskään sisätilat eivät ole jääneet vaille presidentillistä erikoiskohtelua. Toki akselivälin pidennys tuo lisää väljyyttä Rafalen jo valmiiksi mukaville takatiloille, mutta myös viimeistelyssä muutamat Ranskan parhaat käsityöosaajat ovat saaneet laittaa parastaan.

Varmasti erottuvimmat yksityiskohdat sisätiloissa ovat Pyreneiden marmorista valmistetut listat sekä etuistuinten valaistut reiät, jotka normaalisti Rafalen Esprit Alpine -huippuversiossa muodostavat selkänojiin Alpinen logon, mutta nyt ne kirjailevatkin kirjainyhdistelmän RF, république française, Ranskan tasavalta.

Voimanlähteenä presidentillisessä Renault Rafalessa on järein saatavilla oleva, 300-hevosvoimainen lataushybridivoimalinja.

Renault, kuten myös DS, Citroën ja Peugeot, on aiemminkin toimittanut virka-autoja Ranskan presidentille, itse asiassa ensimmäisen kerran jo vuonna 1920. Tällä vuosituhannella virka-autona on Renault-malleista ainakin takavuosien omaperäinen Vel Satis, siis ennen Rafalea.

Lähteet: Renault, DS Automobiles

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat