6.11.2024

Valtteri Bottas lähtee Sauberilta, pitkä suomalaisputki F1:ssä päättyy – lohdutuksena ensi kaudella mukana on yksi Kimi

Kuva Moottorin arkisto, Sauber, Mercedes

Päätökseensä näyttää tulevan myös Bottaksen 13-vuotinen henkilökohtainen F1-ura, kun Sauber vaihtaa ensi kaudelle molemmat kuljettajansa. Tilalle tulee uusia nimiä muiden muassa Italiasta ja Brasiliasta.

Formula 1 -talli Kick Sauber on päättänyt lopettaa yhteistyönsä molempien nykyisten kuljettajiensa kanssa tähän kauteen, mikä tarkoittaa, että sekä kiinalainen Zhou Guanyu että suomalainen Valtteri Bottas jäävät ilman F1-tallipaikkaa tulevalla kaudella 2025. Kumpikaan Kick Sauberin eli edelliseltä nimeltään Sauber Alfa Romeon kuljettajista ei ole kerännyt pian päättyvän kauden 2024 aikana pisteen pistettä.

Suomalaisesta näkökulmasta uutinen oli tietysti erityisen harmillinen. Bottas on jatkanut suomalaisten pitkää perinnettä autourheilun kuninkuusluokassa. Suomesta on tainnut tulla väkilukuun suhteutettuna eniten F1-kuljettajia heti Monacon jälkeen (Charles Leclerc riittänee yksin nostamaan vajaan 40 000 asukkaan kaupunkivaltion kärkeen), ja Bottaksen oma ura on ollut yksi sarjan menestyksekkäimmistä eri mittareilla tarkasteltuna.

Formula 1 Kanadan GP

Vaikkei sitä kirkkainta titteliä - maailmanmestaruutta - 12 kauden aikana nyt 35-vuotiaalle Bottakselle lopulta tullutkaan, on hän esimerkiksi palkintopallisijojen tilastossa 10. sijalla päästyään suihkuttamaan sampanjaa peräti 67 kertaa. Osakilpailuvoittoja Bottaksen F1-uralle mahtui kymmenen kappaletta. Bottaksella on myös ennätyksellinen määrä uran aikana kerrytettyjä pisteitä ilman maailmanmestaruutta.

Bottas aloitti varsinaisen F1-kilpauransa kaudesta 2013 Williamsilla, ennen siirtymistään kaudelle 2017 Mercedekselle, jolla oli tuolloin hurja menestysputki käynnissä. Kaudesta 2022 aina kauden 2024 loppuun Bottas on ollut Sauberilla, jolla myös pisimmän F1-uran tehnyt, ja toistaiseksi viimeinen suomalainen Formula ykkösten maailmanmestari Kimi Räikkönen viimeiset F1-kautensa ajoi.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Uutta verta ennen Audin aikaa

Samalla kun perinteikäs F1-maa Suomi valitettavasti poistuu autourheilun kuninkuusluokasta ainakin määräämättömäksi ajaksi, toinen hyvin perinteikäs F1-maa saa tauon jälkeen kuljettajansa sisään.

Bottaksen ja Zhoun tilalle Kick Sauberille tulee nimittäin brasilialainen, 20-vuotias Gabriel Bartoleto. Hän nousee F1:een voitettuaan jo F3- ja F2-sarjat. Bartoleto seuraa Brasilian kunniakasta F1-perinnettä muiden muassa Ayrton Sennan, Rubens Barrichellon ja Felipe Massan jalanjäljissä.

Toinen Kick Sauberin ensi kauden kuljettajista sai nimensä sopimuspaperiin jo viime keväänä, ja hän on saksalainen Nico Hülkenberg, joka pitää hänkin ennätystä hallussaan suurimmalla määrällä F1-startteja ilman yhtäkään palkintopallisijoitusta. Hän ajaa tällä hetkellä amerikkalaistalli Haasin riveissä. Niin ikään Saksa on tunnetusti yksi kovimmista F1-maista, ja viimeiseen 15 vuoteen mahtuu useita saksalaisten maailmanmestaruuksia Sebastian Vettelin sekä Nico Rosbergin ajamina.

Formula 1 kysyi tekoälyltä: ken on heistä kaikkein nopein

Bartoleto ja Hülkenberg kilpailevat siis ensi kaudesta alkaen tallikavereina Kick Sauberilla, jonka tallipäällikkönä toimii aiemmin Ferrarilta potkut saanut italialainen Mattia Binotto. Talli ajaa nykyisellään enää yhden kauden, sillä vuodesta 2026 alkaen tallin on määrä muuttua Audi Works Teamiksi, toteuttaen pitkään hautuneen lupauksen Audin liittymisestä F1-sarjaan. Audi liittyy oikean autonvalmistajan nimellä Formula ykkösiin näillä näkymin Aston Martinin, Alpinen, Ferrarin, McLarenin ja Mercedeksen seuraan.

Kimi mukana ensi kauden lähtöviivalla

Kulunut kausi oli alussa poikkeuksellinen hauskasti siinä mielessä, että se ei poikennut asetelmiltaan mitenkään edeltäjästään. Kauden 2024 alussa lähtöviivalla olivat siis tasan samat kuljettajat samoissa talleissa, kuin jotka olivat kauden 2023 päättäneet.

Seuraavalla kaudella muutoksia tulee siis varmasti, mutta myös tämän kauden kuluessa niitä on tullut. Williams nimittäin antoi kesken kauden elokuussa potkut amerikkalaisvahvistukselleen Logan Sargeantille toistuvien epäonnistumisten vuoksi. Sargeantin tilalle thaimaalaisen Alexander Albonin tallikaveriksi tuli ensimmäinen argentiinalainen F1-kuljettaja pitkiin aikoihin, 21-vuotias Franco Colapinto.

Ensi kaudelle yksi suurimmista muutoksista on se, että Mercedeksellä pitkään käytännössä ykköskuljettajan asemassa ajanut, Valtteri Bottaksenkin tallikaverina aikoinaan ollut, ja Mercedeksellä kuusi maailmanmestaruutta voittanut brittiläinen Lewis Hamilton siirtyy hegemoniallisesti Ferrarin leipiin 40 vuoden iässä.

Hamiltonin isoihin ajajan kenkiin hyppää puolestaan italialainen Andrea Kimi Antonelli eli kutsumanimeltään Kimi Antonelli, joka tulee ajamaan kaudesta 2025 alkaen Mercedeksellä, brittiläisen George Russellin tallikaverina. Ainakin tällä kertaa latinankielinen sananlasku "nomen est omen", nimi on enne, pitää paikkansa, sillä vuonna 2006 syntynyt Antonelli on saanut toisen nimensä ja siis kutsumanimensä Kimi Räikkösen mukaan, joka ajoi tuolloin Ferrarilla, ja voitti italialaistallissa toistaiseksi viimeisen suomalaisen maailmanmestaruuden vuonna 2007.

Lähteet: Top Gear, Formula 1, tallit

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat