28.4.2020 Ajoneuvot Uuden auton rakentamisen ihanuus ja tuska – nämä varusteet valitsimme Mercedes-Benz A 250 e:n puolen vuoden koeajoon Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kylmät hermot kohtaavat halun saada kaiken. Kuinka varustelimme puolen vuoden koeajoon saapuneen Mercedes-Benz A 250 e:n? Uuden auton suunnittelussa on jotain kiehtovaa: voi valita värin, vanteet, sisustat ja varusteet. Nykyään hupia voi harrastaa ilmaiseksi autonvalmistajien nettisivujen konfiguraattoreilla ja muutokset näkee heti. Niillä leikkiessä palaa helposti tunti jos toinenkin, etenkin jos kohteena on erittäin runsaasti räätälöitävä luksusauto.Leikki muuttuu totiseksi, kun tietää rakentavansa ihan oikeaa autoa. Tilanne tuli vastaan alkuvuodesta, kun Veho suostui pyyntöömme ajaa Mercedes-Benz A 250 e:llä puolen vuoden pitkä koeajo – tästä kerroimme jo viime viikolla.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyRunsaasti herkkujaAuton rakentamista helpotti maahantuojan ehdottama varsin laaja perusvarustelu: Business Style -varustelun päälle ehdotettiin aktiivista vakionopeudensäädintä, langatonta puhelimen latausta ja Premium Plus -pakettia. Jälkimmäinen onkin erittäin kattava, sisältäen muun muassa sähkösäätöiset istuimet, lasikattoluukun, avaimettoman käytön, tunnelmavalaistuksen ja kenties tärkeimpänä MBUX-käyttöjärjestelmän suuremmat näytöt sekä mittaristoon että keskinäyttöön. Etenkin viime mainitut tuovat suuren piristyksen sisätiloihin, mutta kattavalla paketilla on runsas hinta: 6 360 euroa. Se saisi pohtimaan pitkään herkkujen tarpeellisuutta, jos autoa tilaisi omalla rahalla itselleen eikä puolen vuoden testiin.Erittäin kattavan perusvarustelun päälle pyysimme vielä muutamaa lisävarustetta. Älypuhelimen integrointi on hienolta kuulostava varuste, mikä käytännössä tarkoittaa iPhonen CarPlay -näytönpeilausta auton ruudulle. 400 euroa on paljon rahaa moisesta, mutta toiminto on osoittautunut erinomaisen käteväksi.Kannattaako parempi äänentoisto?Premium Plus -pakettiin kuului jo parannettu äänentoisto, mutta lisävarustelistalta löytynyt Burmester -äänentoisto kuulosti liian houkuttelevalta. Mercedes-Maybachissa 7 000 euroa maksanut Burmester-äänentoisto teki suuren vaikutuksen, A 250 e:hen Burmester maksaa vain 550 euroa. Kuinka hyvin se soi?Tämän päälle valikoitui vielä lämmitettävä ohjauspyörä: meidän kesän läpi kestävän koeajojakson aikana 210 euroa maksavaa varustetta ei toivottavasti liikaa tarvita, mutta joskus testimme jälkeen erinomaisesti varusteltu A-sarjamme siirtyy seuraavalle omistajalleen, ja hän toivottavasti osaa arvostaa valintaamme pakkasaamuina.Värin vaikeusSitten edessä oli vielä vaikein: väri. Hillitty? Räväkkä? Jotain siltä väliltä? Värin valinta median koeajoautoon toki eroaa yksityiskäytöstä: halusimme tunnistettavaa ja erottuvaa, eikä jälleenmyyntiarvosta tai lian näkyvyydestä tarvinnut liiaksi välittää. Ensimmäinen vaihtoehtomme oli näyttävä patagonian punainen, mutta värin rajasi pois sen myöhäinen tuotannon aloitus. Päädyimme denimin siniseen, josta tosin kevätauringossa löytää petrolin sinisen sävyjä.Sinisen pariksi sopivat 17-tuumaiset 10-puolaiset vanteet, valinnaisvarusteet ilman lisähintaa.Pysyimme peruskokoisissa vanteissa mukavuus- ja rengasmelusyistä. Teoriassa koko lienee myös herkimmin rullaava, joten pientä ekoetuakin siinä saattaa olla.Koko varusteluprosessin jälkeen alkoi pitkä odotus: ei A 250 e toki ikioma auto ole, mutta auton suunnittelun jälkeen sitä odottaa aivan eri tavalla. Kalenterissa lukeva päivämäärä ei enää tarkoita jonkun sattumanvaraisen auton saapumista, vaan meidän itse rakentaman A 250 e:n saamista ajoon.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Puolen vuoden koeajo: Mercedes-Benz A 250 e EQ Power Lue myös juttusarjan aiemmat osat: Puolen vuoden koeajo: kuinka Mercedes-Benz A 250 e:n akun lataaminen vaikuttaa kulutukseen moottoritiellä? Puolen vuoden koeajo: kuinka ladattava hybridi Mercedes-Benz A 250 e toimii, kun sähkö loppuu? Kuinka pitkälle ladattava hybridi Mercedes-Benz A 250 e kulkee pelkällä sähköllä? Ensimmäiset viikot Mercedes-Benz A 250 e:llä: polttomoottori odottaa yhä käynnistymistä Uuden auton rakentamisen ihanuus ja tuska – nämä varusteet valitsimme Mercedes-Benz A 250 e:n puolen vuoden koeajoon Mercedes-Benz A 250 e puolen vuoden koeajossa – nyt selviää mitä ladattava hybridi kuluttaa oikeassa elämässä? Teksti: Lauri Ahtiainen, kuvat: Mercedes-Benz.fi Lue lisää Kaikki artikkelit 2.2.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Xpeng G9 ei pidä kynttilää vakan alla 31.1.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Xpeng G6 – kiinalaisista sähköyrittäjistä kaikkein tuorein haluaa vedota ostajiin teknologiallaan 31.1.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Tesla Model Y ”Juniper” – myyntitykin uudistukset konkreettisesti nähtävillä 28.1.2025 Ajoneuvot Dacian suurin ja komein eli Bigster tulee ennakkomyyntiin 28 399 euron alkaen-hinnalla 27.1.2025 Ajoneuvot Tesla Model Y ”Juniper” on nyt tilattavissa Suomessakin – toimitukset käyntiin maaliskuussa 23.1.2025 Ajoneuvot Dacia Sandero oli Euroopan myydyin auto vuonna 2024 – polttomoottoriset hatchbackit valtasivat itse asiassa koko top 3:n 22.1.2025 Ajoneuvot Italiassa valmistettiin vuonna 2024 vähiten autoja sitten vuoden 1956, mutta Fiat oli silti maailmanlaajuisesti myydyin Stellantis-brändi 20.1.2025 Ajoneuvot Maistiainen: Renault Master Blue dCi 150 L3H2 – iso mutta ketterä vuoden pakettiauto 19.1.2025 Ajoneuvot Renault Rafale tarjoilee lippulaivan tyyliä ja ominaisuuksia alkaen 41 390 eurolla Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 5.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – kuin ostaisit käytetyn auton, ja hyvä niin 4.2.2025 Uutinen Taksin käyttäjien turva ryöstöhinnoitteluun – taksamittari 4.2.2025 Uutinen Pariton vai parillinen? Audi remontoi mallistonumeronsa – takaisin entiselleen 4.2.2025 Koeajo Koeajo: DFSK EC75 – markkinoiden halvin tonniluokan sähköpakettiauto 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 1.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Nopeusennätys-Audi 5000 CS quattro '86 2.2.2025 Moottoripyöränäyttely Rieju Xplora 557 – laatuosilla varustettu adventure yllättää hinnallaan 5.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – kuin ostaisit käytetyn auton, ja hyvä niin 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla