28.4.2020 Ajoneuvot Uuden auton rakentamisen ihanuus ja tuska – nämä varusteet valitsimme Mercedes-Benz A 250 e:n puolen vuoden koeajoon Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kylmät hermot kohtaavat halun saada kaiken. Kuinka varustelimme puolen vuoden koeajoon saapuneen Mercedes-Benz A 250 e:n? Uuden auton suunnittelussa on jotain kiehtovaa: voi valita värin, vanteet, sisustat ja varusteet. Nykyään hupia voi harrastaa ilmaiseksi autonvalmistajien nettisivujen konfiguraattoreilla ja muutokset näkee heti. Niillä leikkiessä palaa helposti tunti jos toinenkin, etenkin jos kohteena on erittäin runsaasti räätälöitävä luksusauto.Leikki muuttuu totiseksi, kun tietää rakentavansa ihan oikeaa autoa. Tilanne tuli vastaan alkuvuodesta, kun Veho suostui pyyntöömme ajaa Mercedes-Benz A 250 e:llä puolen vuoden pitkä koeajo – tästä kerroimme jo viime viikolla.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyRunsaasti herkkujaAuton rakentamista helpotti maahantuojan ehdottama varsin laaja perusvarustelu: Business Style -varustelun päälle ehdotettiin aktiivista vakionopeudensäädintä, langatonta puhelimen latausta ja Premium Plus -pakettia. Jälkimmäinen onkin erittäin kattava, sisältäen muun muassa sähkösäätöiset istuimet, lasikattoluukun, avaimettoman käytön, tunnelmavalaistuksen ja kenties tärkeimpänä MBUX-käyttöjärjestelmän suuremmat näytöt sekä mittaristoon että keskinäyttöön. Etenkin viime mainitut tuovat suuren piristyksen sisätiloihin, mutta kattavalla paketilla on runsas hinta: 6 360 euroa. Se saisi pohtimaan pitkään herkkujen tarpeellisuutta, jos autoa tilaisi omalla rahalla itselleen eikä puolen vuoden testiin.Erittäin kattavan perusvarustelun päälle pyysimme vielä muutamaa lisävarustetta. Älypuhelimen integrointi on hienolta kuulostava varuste, mikä käytännössä tarkoittaa iPhonen CarPlay -näytönpeilausta auton ruudulle. 400 euroa on paljon rahaa moisesta, mutta toiminto on osoittautunut erinomaisen käteväksi.Kannattaako parempi äänentoisto?Premium Plus -pakettiin kuului jo parannettu äänentoisto, mutta lisävarustelistalta löytynyt Burmester -äänentoisto kuulosti liian houkuttelevalta. Mercedes-Maybachissa 7 000 euroa maksanut Burmester-äänentoisto teki suuren vaikutuksen, A 250 e:hen Burmester maksaa vain 550 euroa. Kuinka hyvin se soi?Tämän päälle valikoitui vielä lämmitettävä ohjauspyörä: meidän kesän läpi kestävän koeajojakson aikana 210 euroa maksavaa varustetta ei toivottavasti liikaa tarvita, mutta joskus testimme jälkeen erinomaisesti varusteltu A-sarjamme siirtyy seuraavalle omistajalleen, ja hän toivottavasti osaa arvostaa valintaamme pakkasaamuina.Värin vaikeusSitten edessä oli vielä vaikein: väri. Hillitty? Räväkkä? Jotain siltä väliltä? Värin valinta median koeajoautoon toki eroaa yksityiskäytöstä: halusimme tunnistettavaa ja erottuvaa, eikä jälleenmyyntiarvosta tai lian näkyvyydestä tarvinnut liiaksi välittää. Ensimmäinen vaihtoehtomme oli näyttävä patagonian punainen, mutta värin rajasi pois sen myöhäinen tuotannon aloitus. Päädyimme denimin siniseen, josta tosin kevätauringossa löytää petrolin sinisen sävyjä.Sinisen pariksi sopivat 17-tuumaiset 10-puolaiset vanteet, valinnaisvarusteet ilman lisähintaa.Pysyimme peruskokoisissa vanteissa mukavuus- ja rengasmelusyistä. Teoriassa koko lienee myös herkimmin rullaava, joten pientä ekoetuakin siinä saattaa olla.Koko varusteluprosessin jälkeen alkoi pitkä odotus: ei A 250 e toki ikioma auto ole, mutta auton suunnittelun jälkeen sitä odottaa aivan eri tavalla. Kalenterissa lukeva päivämäärä ei enää tarkoita jonkun sattumanvaraisen auton saapumista, vaan meidän itse rakentaman A 250 e:n saamista ajoon.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Puolen vuoden koeajo: Mercedes-Benz A 250 e EQ Power Lue myös juttusarjan aiemmat osat: Puolen vuoden koeajo: kuinka Mercedes-Benz A 250 e:n akun lataaminen vaikuttaa kulutukseen moottoritiellä? Puolen vuoden koeajo: kuinka ladattava hybridi Mercedes-Benz A 250 e toimii, kun sähkö loppuu? Kuinka pitkälle ladattava hybridi Mercedes-Benz A 250 e kulkee pelkällä sähköllä? Ensimmäiset viikot Mercedes-Benz A 250 e:llä: polttomoottori odottaa yhä käynnistymistä Uuden auton rakentamisen ihanuus ja tuska – nämä varusteet valitsimme Mercedes-Benz A 250 e:n puolen vuoden koeajoon Mercedes-Benz A 250 e puolen vuoden koeajossa – nyt selviää mitä ladattava hybridi kuluttaa oikeassa elämässä? Teksti: Lauri Ahtiainen, kuvat: Mercedes-Benz.fi Lue lisää Kaikki artikkelit 14.1.2025 Ajoneuvot Päivän kuva: tasavallan presidentin entinen virka-Mercedes kuljettaa nyt muiden maiden päämiehiä 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 13.1.2025 Ajoneuvot Tokyo Auto Salon: TOM’S Classicin kasari-Corollat 13.1.2025 Ajoneuvot Autot ikääntyvät – auttaisiko 1 000–2 000 euron tuki uuden auton ostajalle? 13.1.2025 Ajoneuvot Mazda 6e tarkoittaa täyssähköistä viistoperää tutulla nimellä nyt myös Euroopan markkinoille 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 11.1.2025 Ajoneuvot Renault 5 E-Tech Electric ja Alpine A290 ovat Vuoden Auto Euroopassa – Renaultille toinen voitto peräkkäin, Alpinelle ensimmäinen koskaan 10.1.2025 Ajoneuvot Odotettu Tesla Model Y ”Juniper” esiteltiin Kiinassa – tässä on maailman myydyimmän automallin toinen painos 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 13.1.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: BMW 740i E38 tuo potentiaaliset museoautot modernien herkkujen aikaan 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 13.1.2025 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Custom Active – tilaa tarjouksessa 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 7.1.2025 Henkilö Pehr G. Gyllenhammar: Volvo-johtajan omat autot 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti