28.4.2020 Ajoneuvot Uuden auton rakentamisen ihanuus ja tuska – nämä varusteet valitsimme Mercedes-Benz A 250 e:n puolen vuoden koeajoon Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kylmät hermot kohtaavat halun saada kaiken. Kuinka varustelimme puolen vuoden koeajoon saapuneen Mercedes-Benz A 250 e:n? Uuden auton suunnittelussa on jotain kiehtovaa: voi valita värin, vanteet, sisustat ja varusteet. Nykyään hupia voi harrastaa ilmaiseksi autonvalmistajien nettisivujen konfiguraattoreilla ja muutokset näkee heti. Niillä leikkiessä palaa helposti tunti jos toinenkin, etenkin jos kohteena on erittäin runsaasti räätälöitävä luksusauto. Leikki muuttuu totiseksi, kun tietää rakentavansa ihan oikeaa autoa. Tilanne tuli vastaan alkuvuodesta, kun Veho suostui pyyntöömme ajaa Mercedes-Benz A 250 e:llä puolen vuoden pitkä koeajo – tästä kerroimme jo viime viikolla. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Runsaasti herkkuja Auton rakentamista helpotti maahantuojan ehdottama varsin laaja perusvarustelu: Business Style -varustelun päälle ehdotettiin aktiivista vakionopeudensäädintä, langatonta puhelimen latausta ja Premium Plus -pakettia. Jälkimmäinen onkin erittäin kattava, sisältäen muun muassa sähkösäätöiset istuimet, lasikattoluukun, avaimettoman käytön, tunnelmavalaistuksen ja kenties tärkeimpänä MBUX-käyttöjärjestelmän suuremmat näytöt sekä mittaristoon että keskinäyttöön. Etenkin viime mainitut tuovat suuren piristyksen sisätiloihin, mutta kattavalla paketilla on runsas hinta: 6 360 euroa. Se saisi pohtimaan pitkään herkkujen tarpeellisuutta, jos autoa tilaisi omalla rahalla itselleen eikä puolen vuoden testiin. Erittäin kattavan perusvarustelun päälle pyysimme vielä muutamaa lisävarustetta. Älypuhelimen integrointi on hienolta kuulostava varuste, mikä käytännössä tarkoittaa iPhonen CarPlay -näytönpeilausta auton ruudulle. 400 euroa on paljon rahaa moisesta, mutta toiminto on osoittautunut erinomaisen käteväksi. Kannattaako parempi äänentoisto? Premium Plus -pakettiin kuului jo parannettu äänentoisto, mutta lisävarustelistalta löytynyt Burmester -äänentoisto kuulosti liian houkuttelevalta. Mercedes-Maybachissa 7 000 euroa maksanut Burmester-äänentoisto teki suuren vaikutuksen, A 250 e:hen Burmester maksaa vain 550 euroa. Kuinka hyvin se soi? Tämän päälle valikoitui vielä lämmitettävä ohjauspyörä: meidän kesän läpi kestävän koeajojakson aikana 210 euroa maksavaa varustetta ei toivottavasti liikaa tarvita, mutta joskus testimme jälkeen erinomaisesti varusteltu A-sarjamme siirtyy seuraavalle omistajalleen, ja hän toivottavasti osaa arvostaa valintaamme pakkasaamuina. Värin vaikeus Sitten edessä oli vielä vaikein: väri. Hillitty? Räväkkä? Jotain siltä väliltä? Värin valinta median koeajoautoon toki eroaa yksityiskäytöstä: halusimme tunnistettavaa ja erottuvaa, eikä jälleenmyyntiarvosta tai lian näkyvyydestä tarvinnut liiaksi välittää. Ensimmäinen vaihtoehtomme oli näyttävä patagonian punainen, mutta värin rajasi pois sen myöhäinen tuotannon aloitus. Päädyimme denimin siniseen, josta tosin kevätauringossa löytää petrolin sinisen sävyjä. Sinisen pariksi sopivat 17-tuumaiset 10-puolaiset vanteet, valinnaisvarusteet ilman lisähintaa. Pysyimme peruskokoisissa vanteissa mukavuus- ja rengasmelusyistä. Teoriassa koko lienee myös herkimmin rullaava, joten pientä ekoetuakin siinä saattaa olla. Koko varusteluprosessin jälkeen alkoi pitkä odotus: ei A 250 e toki ikioma auto ole, mutta auton suunnittelun jälkeen sitä odottaa aivan eri tavalla. Kalenterissa lukeva päivämäärä ei enää tarkoita jonkun sattumanvaraisen auton saapumista, vaan meidän itse rakentaman A 250 e:n saamista ajoon. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Puolen vuoden koeajo: Mercedes-Benz A 250 e EQ Power Lue myös juttusarjan aiemmat osat: Puolen vuoden koeajo: kuinka Mercedes-Benz A 250 e:n akun lataaminen vaikuttaa kulutukseen moottoritiellä? Puolen vuoden koeajo: kuinka ladattava hybridi Mercedes-Benz A 250 e toimii, kun sähkö loppuu? Kuinka pitkälle ladattava hybridi Mercedes-Benz A 250 e kulkee pelkällä sähköllä? Ensimmäiset viikot Mercedes-Benz A 250 e:llä: polttomoottori odottaa yhä käynnistymistä Uuden auton rakentamisen ihanuus ja tuska – nämä varusteet valitsimme Mercedes-Benz A 250 e:n puolen vuoden koeajoon Mercedes-Benz A 250 e puolen vuoden koeajossa – nyt selviää mitä ladattava hybridi kuluttaa oikeassa elämässä? Teksti: Lauri Ahtiainen, kuvat: Mercedes-Benz.fi Lue lisää Kaikki artikkelit 6.5.2024 Ajoneuvot Mini Aceman on BMW:n vastine tulikuumille kompaktien premiumsähköcrossovereiden markkinoille 5.5.2024 Ajoneuvot Land Rover valmistelee kahta superuutuutta – virallisissa salakuvissa täyssähköinen Range Rover sekä V8-mörkö Defender Octa 4.5.2024 Ajoneuvot Ferrari 12 Cilindri – nimi kertoo kaiken oleellisen tästä upeasta super-grand tourerista 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 30.4.2024 Ajoneuvot Kialta raskaamman sarjan uutisia – ”järjettömän tehokas” EV9 GT ja globaalien markkinoiden Tasman-avolava luvassa alle vuoden sisällä 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 6.5.2024 Uutinen Automyyjä myi Land Roverin ruostesuojattuna – auton alustassa ruostetta ja takapalkki olikin läpimätä 6.5.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model X – yhä erilainen entinen nuori 4.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: voiko automaattivaihteista autoa hinata? 6.5.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: VW Karmann Ghia - kun saksalainen luotettavuus ja italialainen tyyli kohtaavat 5.5.2024 Moottoripyörät Honda GL 1800 Gold Wing saamassa 8-sylinterisen kilpailijan 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 4.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: voiko automaattivaihteista autoa hinata? 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 4.5.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Citroën 2CV 4x4 'Sahara' on rättäreiden kunkku 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe