29.6.2023 Ajoneuvot Vastuullisuusvertailu paljastaa merkittäviä eroja sähköautovalmistajien välillä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Finnwatchin vertailussa tarkasteltiin ihmisoikeuksia koskevia vastuullisuusprosesseja. Parhaiten menestyivät BMW, Tesla ja Volkswagen, kun taas Polestar, Škoda ja Kia pärjäsivät heikoimmin. Kansalaisjärjestö Finnwatch selvitti Suomen suosituimpien sähköautomerkkien vastuullisuutta keskittyen akkumineraalien toimitusketjuihin. Mineraalien arvoketjuissa on havaittu tunnetusti ympäristö- ja ihmisoikeusongelmia.Parhaiten pärjänneet BMW, Tesla ja Volkswagen ovat arvioineet kattavasti mineraaleihin liittyviä riskejä arvoketjuissaan. Nämä yritykset noudattavat kansainvälisiä yritysvastuustandardeja ja raportoivat avoimesti alihankintaketjuistaan sekä niihin kohdistetuista vastuullisuustoimenpiteistä.Vertailussa parhaiten menestyneistä yrityksistä vain BMW vastasi Finnwatchin kyselyyn, ja antoi osan pyydetyistä alihankintaketjunsa kaivoksia koskevista tiedoista. Tesla julkaisee vastuullisuusraportissaan joitain kaivoskohtaisia tietoja alihankintaketjustaan. Volkswagen on julkaissut sulattamot, joista se hankkii tinaa, tantaalia, volframia ja kultaa.– Alihankintaketjujen avoimuudessa on edelleen parannettavaa kaikilla yhtiöillä. Ilman läpinäkyvyyttä kaivostasolle sidosryhmät eivät voi tuoda epäkohtia yhtiöiden tietoon, ja monet ihmisoikeusongelmat jäävät pimentoon, kertoo Finnwatchin toiminnanjohtaja Sonja Finér.Volvo Cars voi nousta tulevina vuosina vastuullisimpien yritysten joukkoon kehittämällä ihmisoikeuksia koskevia prosessejaan vastatakseen tulevaan EU:n vastuullisuussääntelyyn, kuten yritysvastuudirektiiviin. Siinä missä Tesla ja Volkswagen julkaisevat jo vuosittain yksityiskohtaisia mineraaliketjujaan koskevia erillisiä yritysvastuuraportteja, Volvo lupaa julkaista omansa ensimmäistä kertaa vuoden 2024 aikana.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyOngelmien välttelyä ja sormien osoitteluaNissan pärjäsi vertailussa heikosti, sillä sen vastuullisuusprosessit eivät vaikuta kaikilta osin olevan kansainvälisten yritysvastuustandardien mukaisia. Korvaavien toimenpiteiden sijaan Nissan kehottaa alihankkijoitaan vetämään ostonsa pois ongelmatilanteissa. Mustavalkoista vaatimustenmukaisuutta korostava lähestymistapa näkyy yhtiön väitteissä siitä, että sen arvoketjuissa ei olisi tavattu lainkaan ihmisoikeusloukkauksia tai tiettyjä ihmisoikeusriskejä raportointivuonna 2021.– Riskitön ja ongelmaton arvoketju vaikuttaa epäuskottavalta ja kertoo todennäköisesti sekä heikosta riskienarvioinnista että vastuullisuusvalvonnasta. Samana vuonna esimerkiksi BMW kertoo identifioineensa ihmisoikeusriskejä 196 tavarantoimittajansa toiminnassa, Finér toteaa.Polestar ja Škoda vetoavat vastuullisuustyössään synergioihin, joita saavat osaomistajiltaan. Polestar viittaa Volvo Carsin toimenpiteisiin yritysvastuuraportoinnissaan, ja Škoda mainitsee Volkswagen-konsernilta saadut synergiaedut vastauksessaan Finnwatchille. Volvo Cars kuitenkin korosti, ettei se vastaa Polestarin vastuullisuutta koskeviin kysymyksiin. Volkswagen ei antanut vastauksia omasta tai Škodan vastuullisuudesta. Sekä Polestarin että Škodan omissa materiaaleissa tiedot akkumineraaleja koskevista vastuullisuusprosesseista ovat puutteellisia tai niitä ei ole lainkaan.Vertailussa heikoimmaksi jääneen Kian yritysvastuuraporteissa käytetty terminologia oli epämääräistä ja annetut tiedot niin suppeita, ettei sen vastuullisuusprosesseja voitu kattavasti arvioida. Yritykseltä yritettiin saada vastauksia kysymyksiin suomalaisen maahantuojan kautta siinä kuitenkaan onnistumatta.Vastuullisuutta ja läpinäkyvyyttä edistettäväSähköautojen akkuihin tarvitaan isoja määriä monenlaisia mineraaleja, joiden kaivaminen tapahtuu usein globaalin etelän maissa.– Sähköautojen markkinat ovat kasvamassa räjähdysmäisesti, mikä johtaa akkumineraalien kysynnän nopeaan kasvuun. Ellei kaivossektorin vastuullisuusongelmia saada hallintaan, voivat arvoketjut häiriintyä ja materiaalien saatavuus heikentyä. Asianmukaisen huolellisuuden noudattaminen arvoketjuissa on yrityksille välttämätöntä, Finér muistuttaa.Finnwatch kertoo vaativansa, että EU-tason neuvottelujen loppusuoralla olevassa yritysvastuudirektiivissä riskiperusteiset huolellisuusvelvoitteet ulotetaan toimitusketjussa raaka-ainetuotannon tasolle asti koko arvoketjuun. Kansalaisjärjestön mukaan myös toimitusketjujen läpinäkyvyyttä on edistettävä sekä yritysvastuusääntelyn keinoin että lisäämällä tullitietojen yleisöjulkisuutta.Lähde: Finnwatch Lue lisää Kaikki artikkelit 15.1.2025 Liikenneturvallisuus Jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden liikennekuolemat eivät ole vähentyneet 14.1.2025 Ajoneuvot Päivän kuva: tasavallan presidentin entinen virka-Mercedes kuljettaa nyt muiden maiden päämiehiä 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 14.1.2025 Moottoriurheilu Viime kaudella säväyttänyt Mārtiņš Sesks ajaa tällä kaudella kuusi rallia WRC-autolla – aloittaa työt jo Ruotsin MM-rallissa! 14.1.2025 Matkailu Ulkomaille halajaa jo moni, matkustusinto kasvanut viime vuodesta 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 13.1.2025 Ajoneuvot Tokyo Auto Salon: TOM’S Classicin kasari-Corollat 13.1.2025 Ajoneuvot Autot ikääntyvät – auttaisiko 1 000–2 000 euron tuki uuden auton ostajalle? 13.1.2025 Ajoneuvot Mazda 6e tarkoittaa täyssähköistä viistoperää tutulla nimellä nyt myös Euroopan markkinoille Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 13.1.2025 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Custom Active – tilaa tarjouksessa 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 15.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Born VZ – kylkimyyryssä talvikelin kimppuun 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti