29.6.2023

Vastuullisuusvertailu paljastaa merkittäviä eroja sähköautovalmistajien välillä

NAF Motor suurin sähköautotesti Norja

Finnwatchin vertailussa tarkasteltiin ihmisoikeuksia koskevia vastuullisuusprosesseja. Parhaiten menestyivät BMW, Tesla ja Volkswagen, kun taas Polestar, Škoda ja Kia pärjäsivät heikoimmin.

Kansalaisjärjestö Finnwatch selvitti Suomen suosituimpien sähköautomerkkien vastuullisuutta keskittyen akkumineraalien toimitusketjuihin. Mineraalien arvoketjuissa on havaittu tunnetusti ympäristö- ja ihmisoikeusongelmia.

Parhaiten pärjänneet BMW, Tesla ja Volkswagen ovat arvioineet kattavasti mineraaleihin liittyviä riskejä arvoketjuissaan. Nämä yritykset noudattavat kansainvälisiä yritysvastuustandardeja ja raportoivat avoimesti alihankintaketjuistaan sekä niihin kohdistetuista vastuullisuustoimenpiteistä.

Vertailussa parhaiten menestyneistä yrityksistä vain BMW vastasi Finnwatchin kyselyyn, ja antoi osan pyydetyistä alihankintaketjunsa kaivoksia koskevista tiedoista. Tesla julkaisee vastuullisuusraportissaan joitain kaivoskohtaisia tietoja alihankintaketjustaan. Volkswagen on julkaissut sulattamot, joista se hankkii tinaa, tantaalia, volframia ja kultaa.

– Alihankintaketjujen avoimuudessa on edelleen parannettavaa kaikilla yhtiöillä. Ilman läpinäkyvyyttä kaivostasolle sidosryhmät eivät voi tuoda epäkohtia yhtiöiden tietoon, ja monet ihmisoikeusongelmat jäävät pimentoon, kertoo Finnwatchin toiminnanjohtaja Sonja Finér.

Volvo Cars voi nousta tulevina vuosina vastuullisimpien yritysten joukkoon kehittämällä ihmisoikeuksia koskevia prosessejaan vastatakseen tulevaan EU:n vastuullisuussääntelyyn, kuten yritysvastuudirektiiviin. Siinä missä Tesla ja Volkswagen julkaisevat jo vuosittain yksityiskohtaisia mineraaliketjujaan koskevia erillisiä yritysvastuuraportteja, Volvo lupaa julkaista omansa ensimmäistä kertaa vuoden 2024 aikana.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Ongelmien välttelyä ja sormien osoittelua

Nissan pärjäsi vertailussa heikosti, sillä sen vastuullisuusprosessit eivät vaikuta kaikilta osin olevan kansainvälisten yritysvastuustandardien mukaisia. Korvaavien toimenpiteiden sijaan Nissan kehottaa alihankkijoitaan vetämään ostonsa pois ongelmatilanteissa. Mustavalkoista vaatimustenmukaisuutta korostava lähestymistapa näkyy yhtiön väitteissä siitä, että sen arvoketjuissa ei olisi tavattu lainkaan ihmisoikeusloukkauksia tai tiettyjä ihmisoikeusriskejä raportointivuonna 2021.

– Riskitön ja ongelmaton arvoketju vaikuttaa epäuskottavalta ja kertoo todennäköisesti sekä heikosta riskienarvioinnista että vastuullisuusvalvonnasta. Samana vuonna esimerkiksi BMW kertoo identifioineensa ihmisoikeusriskejä 196 tavarantoimittajansa toiminnassa, Finér toteaa.

Polestar ja Škoda vetoavat vastuullisuustyössään synergioihin, joita saavat osaomistajiltaan. Polestar viittaa Volvo Carsin toimenpiteisiin yritysvastuuraportoinnissaan, ja Škoda mainitsee Volkswagen-konsernilta saadut synergiaedut vastauksessaan Finnwatchille. Volvo Cars kuitenkin korosti, ettei se vastaa Polestarin vastuullisuutta koskeviin kysymyksiin. Volkswagen ei antanut vastauksia omasta tai Škodan vastuullisuudesta. Sekä Polestarin että Škodan omissa materiaaleissa tiedot akkumineraaleja koskevista vastuullisuusprosesseista ovat puutteellisia tai niitä ei ole lainkaan.

Vertailussa heikoimmaksi jääneen Kian yritysvastuuraporteissa käytetty terminologia oli epämääräistä ja annetut tiedot niin suppeita, ettei sen vastuullisuusprosesseja voitu kattavasti arvioida. Yritykseltä yritettiin saada vastauksia kysymyksiin suomalaisen maahantuojan kautta siinä kuitenkaan onnistumatta.

Vastuullisuutta ja läpinäkyvyyttä edistettävä

Sähköautojen akkuihin tarvitaan isoja määriä monenlaisia mineraaleja, joiden kaivaminen tapahtuu usein globaalin etelän maissa.

– Sähköautojen markkinat ovat kasvamassa räjähdysmäisesti, mikä johtaa akkumineraalien kysynnän nopeaan kasvuun. Ellei kaivossektorin vastuullisuusongelmia saada hallintaan, voivat arvoketjut häiriintyä ja materiaalien saatavuus heikentyä. Asianmukaisen huolellisuuden noudattaminen arvoketjuissa on yrityksille välttämätöntä, Finér muistuttaa.

Finnwatch kertoo vaativansa, että EU-tason neuvottelujen loppusuoralla olevassa yritysvastuudirektiivissä riskiperusteiset huolellisuusvelvoitteet ulotetaan toimitusketjussa raaka-ainetuotannon tasolle asti koko arvoketjuun. Kansalaisjärjestön mukaan myös toimitusketjujen läpinäkyvyyttä on edistettävä sekä yritysvastuusääntelyn keinoin että lisäämällä tullitietojen yleisöjulkisuutta.

Lähde: Finnwatch

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat