29.6.2023 Ajoneuvot Vastuullisuusvertailu paljastaa merkittäviä eroja sähköautovalmistajien välillä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Finnwatchin vertailussa tarkasteltiin ihmisoikeuksia koskevia vastuullisuusprosesseja. Parhaiten menestyivät BMW, Tesla ja Volkswagen, kun taas Polestar, Å koda ja Kia pärjäsivät heikoimmin. Kansalaisjärjestö Finnwatch selvitti Suomen suosituimpien sähköautomerkkien vastuullisuutta keskittyen akkumineraalien toimitusketjuihin. Mineraalien arvoketjuissa on havaittu tunnetusti ympäristö- ja ihmisoikeusongelmia.Parhaiten pärjänneet BMW, Tesla ja Volkswagen ovat arvioineet kattavasti mineraaleihin liittyviä riskejä arvoketjuissaan. Nämä yritykset noudattavat kansainvälisiä yritysvastuustandardeja ja raportoivat avoimesti alihankintaketjuistaan sekä niihin kohdistetuista vastuullisuustoimenpiteistä.Vertailussa parhaiten menestyneistä yrityksistä vain BMW vastasi Finnwatchin kyselyyn, ja antoi osan pyydetyistä alihankintaketjunsa kaivoksia koskevista tiedoista. Tesla julkaisee vastuullisuusraportissaan joitain kaivoskohtaisia tietoja alihankintaketjustaan. Volkswagen on julkaissut sulattamot, joista se hankkii tinaa, tantaalia, volframia ja kultaa.– Alihankintaketjujen avoimuudessa on edelleen parannettavaa kaikilla yhtiöillä. Ilman läpinäkyvyyttä kaivostasolle sidosryhmät eivät voi tuoda epäkohtia yhtiöiden tietoon, ja monet ihmisoikeusongelmat jäävät pimentoon, kertoo Finnwatchin toiminnanjohtaja Sonja Finér.Volvo Cars voi nousta tulevina vuosina vastuullisimpien yritysten joukkoon kehittämällä ihmisoikeuksia koskevia prosessejaan vastatakseen tulevaan EU:n vastuullisuussääntelyyn, kuten yritysvastuudirektiiviin. Siinä missä Tesla ja Volkswagen julkaisevat jo vuosittain yksityiskohtaisia mineraaliketjujaan koskevia erillisiä yritysvastuuraportteja, Volvo lupaa julkaista omansa ensimmäistä kertaa vuoden 2024 aikana.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyOngelmien välttelyä ja sormien osoitteluaNissan pärjäsi vertailussa heikosti, sillä sen vastuullisuusprosessit eivät vaikuta kaikilta osin olevan kansainvälisten yritysvastuustandardien mukaisia. Korvaavien toimenpiteiden sijaan Nissan kehottaa alihankkijoitaan vetämään ostonsa pois ongelmatilanteissa. Mustavalkoista vaatimustenmukaisuutta korostava lähestymistapa näkyy yhtiön väitteissä siitä, että sen arvoketjuissa ei olisi tavattu lainkaan ihmisoikeusloukkauksia tai tiettyjä ihmisoikeusriskejä raportointivuonna 2021.– Riskitön ja ongelmaton arvoketju vaikuttaa epäuskottavalta ja kertoo todennäköisesti sekä heikosta riskienarvioinnista että vastuullisuusvalvonnasta. Samana vuonna esimerkiksi BMW kertoo identifioineensa ihmisoikeusriskejä 196 tavarantoimittajansa toiminnassa, Finér toteaa.Polestar ja Å koda vetoavat vastuullisuustyössään synergioihin, joita saavat osaomistajiltaan. Polestar viittaa Volvo Carsin toimenpiteisiin yritysvastuuraportoinnissaan, ja Å koda mainitsee Volkswagen-konsernilta saadut synergiaedut vastauksessaan Finnwatchille. Volvo Cars kuitenkin korosti, ettei se vastaa Polestarin vastuullisuutta koskeviin kysymyksiin. Volkswagen ei antanut vastauksia omasta tai Å kodan vastuullisuudesta. Sekä Polestarin että Å kodan omissa materiaaleissa tiedot akkumineraaleja koskevista vastuullisuusprosesseista ovat puutteellisia tai niitä ei ole lainkaan.Vertailussa heikoimmaksi jääneen Kian yritysvastuuraporteissa käytetty terminologia oli epämääräistä ja annetut tiedot niin suppeita, ettei sen vastuullisuusprosesseja voitu kattavasti arvioida. Yritykseltä yritettiin saada vastauksia kysymyksiin suomalaisen maahantuojan kautta siinä kuitenkaan onnistumatta.Vastuullisuutta ja läpinäkyvyyttä edistettäväSähköautojen akkuihin tarvitaan isoja määriä monenlaisia mineraaleja, joiden kaivaminen tapahtuu usein globaalin etelän maissa.– Sähköautojen markkinat ovat kasvamassa räjähdysmäisesti, mikä johtaa akkumineraalien kysynnän nopeaan kasvuun. Ellei kaivossektorin vastuullisuusongelmia saada hallintaan, voivat arvoketjut häiriintyä ja materiaalien saatavuus heikentyä. Asianmukaisen huolellisuuden noudattaminen arvoketjuissa on yrityksille välttämätöntä, Finér muistuttaa.Finnwatch kertoo vaativansa, että EU-tason neuvottelujen loppusuoralla olevassa yritysvastuudirektiivissä riskiperusteiset huolellisuusvelvoitteet ulotetaan toimitusketjussa raaka-ainetuotannon tasolle asti koko arvoketjuun. Kansalaisjärjestön mukaan myös toimitusketjujen läpinäkyvyyttä on edistettävä sekä yritysvastuusääntelyn keinoin että lisäämällä tullitietojen yleisöjulkisuutta.Lähde: Finnwatch Lue lisää Kaikki artikkelit 18.9.2024 Uutinen Vaikka uusien autojen rekisteröinti sakkaa, Suomen autokanta sähköistyy EU:n kärkivauhtia – sille on selitys 18.9.2024 Uutinen Suomalainen Hornet-lentäjien kellovalmistaja ja Jeep aloittavat yhteistyön – ainutlaatuinen Jeep-arvokellojen sarja tulossa 17.9.2024 Autoilu Älykäs nopeusavustin tuli uusiin autoihin – mutta miten toimii? 16.9.2024 Euro NCAP Euro NCAP jakoi tähtiä – Jeep Avenger erottuu joukosta väärällä tavalla 16.9.2024 Uutinen Asiakas halusi päättää leasing-sopimuksen 12 kuukauden jälkeen – myyjän mukaan se oli mahdollista vasta 48 kuukauden kohdalla 15.9.2024 Esittely Kun kaikki on jossain muualla – Gibraltarin erikoisajoneuvot 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii – ja todellakin uskaltaa – mennä kovaankin maastoon 13.9.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Peugeot E-5008 on toistaiseksi luokkansa ainoa 7-paikkainen sähkö-SUV, mutta onneksi se onnistuu tehtävässään 13.9.2024 Uutinen Sähköautot ovat syrjäyttämässä bensiiniajoneuvot Etiopian pääkaupungissa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.9.2024 Koeajo Koeajo: Land Rover Defender 130 V8 – Hävyttömän makea 17.9.2024 Testit Liveseuranta: Katumaasturien vertailulenkki 17.9.2024 Käyttötesti käytetyllä Parivertailu: Å koda Octavia vs Mercedes-Benz 250 D – vanhassa vara parempi, vai onko sittenkään? 16.9.2024 Uutinen Asiakas halusi päättää leasing-sopimuksen 12 kuukauden jälkeen – myyjän mukaan se oli mahdollista vasta 48 kuukauden kohdalla 18.9.2024 Uutinen Suomalainen Hornet-lentäjien kellovalmistaja ja Jeep aloittavat yhteistyön – ainutlaatuinen Jeep-arvokellojen sarja tulossa 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 12.9.2024 Uutinen Totuus hulppeasta, yli miljoonan arvoisesta Dubain rekisterikilvestä paljastui – oliko rekisterikilpi sittenkin tekaistu? 16.9.2024 Uutinen Asiakas halusi päättää leasing-sopimuksen 12 kuukauden jälkeen – myyjän mukaan se oli mahdollista vasta 48 kuukauden kohdalla 15.9.2024 Lentokoneet Lentokoneet: viimeinenkin perinteinen eurooppalaislentoyhtiö harkitsee luopuvansa ilmaisista aterioista lyhyillä ja keskipitkillä lennoilla 11.9.2024 Käyttötesti käytetyllä Parivertailu: premium-Mercedekset aikakoneessa – vanha diesel vastaan uusi lataushybridi 24.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Finnair ja useat muut länsiyhtiöt ovat alkaneet käyttää Talebanin hallitseman Afganistanin ilmatilaa, koska se on turvallisin reitti Euroopasta Aasiaan 27.8.2024 Renkaat Laitonta pitoa – Moottori löysi lukuisia kiellettyjä nastarenkaita 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 2.9.2024 Testit Rengastesti: kalliit kitkat ja halvat nastat - purevia piikkejä, liukkaita lamelleja 12.9.2024 Uutinen Totuus hulppeasta, yli miljoonan arvoisesta Dubain rekisterikilvestä paljastui – oliko rekisterikilpi sittenkin tekaistu?