15.11.2024 Kuolonkolarit Väsymys ratissa aiheuttaa kuolonkolareita Teksti Marko Jokela Kuva Moottorin arkisto Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Väsymysonnettomuuksien aiheuttajakuljettajista 37 % oli päihtyneitä. Kuolemaan johtaneissa väsymysonnettomuuksissa on havaittu, että moottoriajoneuvon kuljettajan väsymys vaikutti 21 %:iin kuolemaan johtaneista liikenneonnettomuuksista. Väsymysonnettomuuksien aiheuttajakuljettajista 37 % oli päihtyneitä.Kolmas havaittu ilmiö on, että väsymysonnettomuuksista 54 % tapahtui päivänvalolla. Eniten väsymysonnettomuuksia tapahtui kesällä.Tiedot käyvät ilmi Onnettomuustietoinstituutin (OTI) tiedoista, joissa on mukana vuosina 2012–2021 tapahtuneet kuolemaan johtaneet väsymysonnettomuudet. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy358 kuolemaaOTI huomauttaa, että tarkastelujakson viimeisinä vuosina vähentyivät erityisesti kuljettajan suoranaisesta nukahtamisesta johtuneet onnettomuudet.Väsymysonnettomuudet johtivat yhteensä 358 henkilön kuolemaan.Kuolleista 65 % oli väsymysonnettomuuksien aiheuttajakuljettajia, 17 % heidän matkustajiaan, 12 % yhteenajoissa vastapuolena olleiden moottoriajoneuvojen kuljettajia ja matkustajia ja 6 % oli jalankulkijoita, polkupyöräilijöitä tai näihin rinnastettavalla kulkuvälineellä liikkuneita.Suuri osa yhteenajojaVäsymysonnettomuuksista 52 % oli yhteenajoja. Yhteenajoista 142 oli kahden tai useamman moottoriajoneuvon välisiä onnettomuuksia ja 21:ssa oli osallisena jalankulkija tai polkupyöräilijä.Väsymysonnettomuuksista 48 % oli yksittäisonnettomuuksia, joissa ei ollut muita osallisia.Väsymysonnettomuuksista 54 % tapahtui päivänvalolla. Väsymysonnettomuuksien aiheuttajista 82 % kuljetti henkilöautoa tai pakettiautoa.Väsymysonnettomuuksien aiheuttajista 76 % oli onnettomuuden sattuessa vapaa-aikaan tai asiointiin liittyvällä matkalla. 37 kuljettajan matkan tarkoitus ei ole tiedossa.Väsymysonnettomuuksien aiheuttajista 37 % oli päihtyneitä. Päihtyneillä kuljettajilla tarkoitetaan tässä kuljettajia, jotka olivat onnettomuushetkellä alkoholin (vähintään 0,5 promillea), huumausaineen tai ajokykyyn mahdollisesti vaikuttaneen lääkeaineen vaikutuksen alainen. Henkilö saattoi olla samanaikaisesti myös useamman päihteen vaikutuksen alainen.Vireystilan valvontaa ei ollutLiikenneonnettomuuksien tutkijalautakunnat tunnistivat usean väsymysonnettomuuden mahdollistavana tekijänä sen, että aiheuttajan ajoneuvossa ei ollut kuljettajan vireystilaa valvovaa tai omalla ajokaistalla pysymisessä tukevaa järjestelmää.Lisäksi maanteiden ajosuuntien fyysinen erottelemattomuus mahdollisti useassa tapauksessa väsyneen kuljettajan ajoneuvon ajautumisen vastaantulijoiden kaistalle.Osassa väsymysonnettomuuksia kuljettajan väsymykseen vaikuttivat todella pitkät ajomatkat ja riittämättömät tauot. Osalla kuljettajista väsymykseen vaikuttivat puolestaan erilaiset fyysiset ja mielenterveyden sairaudet.Yksin liikkeellä oleminen tunnistettiin myös joissain tapauksissa riksitekijäksi, koska matkustaja olisi voinut mahdollisesti auttaa kuljettajaa pysymään hereillä tai ajaa osan matkasta. Toisaalta nukkuvien matkustajien todettiin myös eräissä tapauksissa myötävaikuttaneen kuljettajan nukahtamiseen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKaikkina vuorikaudenaikoina sattuuVäsymysonnettomuuksia tapahtui kaikkina vuoden aikoina, eniten kuitenkin kesällä. Onnettomuuksista 39 % (n=122) tapahtui kesä–elokuussa. Kesällä olivat korkeimmillaan sekä selvien että päihtyneiden kuljettajien aiheuttamien väsymysonnettomuuksien määrät.Väsymysonnettomuuksia tapahtui myös kaikkina vuorokaudenaikoina.Selvien kuljettajien väsymysonnettomuudet painottuivat klo 12:n ja klo 18:n väliselle ajalle, kun taas päihtyneiden kuljettajien onnettomuudet tapahtuivat tyypillisimmin puolen yön ja aamukuuden välisenä aikana. Alkuillan ja loppuillan tunnit erottuvat muita pienemmillä onnettomuusmäärillään.Suurin osa väsymysonnettomuuksista tapahtuu vapaa-ajan matkoilla ja toisaalta henkilö- tai pakettiautojen kuljettajille. Väsymysonnettomuuksissa korostuivat myös päivänvalo sekä keskikesän kuukaudet. Reilu kolmannes onnettomuuksista oli päihtyneiden kuljettajien aiheuttamia.Väsymyksen arviointi haastavaaOTI tähdentää, että väsymyksen tunnistaminen ja väsymyksen vaikutuksen arviointi on usein vaikeaa onnettomuustutkinnassa. Väsymystä ei voida mitata, kuten esimerkiksi alkoholipromilleja verestä.”Väsymyksen muodostuminen ja sen vaikutus on myös yksilöllistä. Lisähaasteen onnettomuustutkinnalle aiheuttaa se, että onnettomuuden aiheuttanut kuljettaja on usein ollut yksin ajoneuvossa ja hän on kuollut onnettomuudessa. Tällöin tutkijalautakunta joutuu selvittämään kuljettajan mahdollista väsymystä muiden onnettomuudesta saatavilla olevien tietojen avulla ja esimerkiksi muita henkilöitä haastattelemalla.”Kuljettajien väsymystä pyritään selvittämään ja arvioimaan muun muassa onnettomuutta edeltäneiden ajo- ja nukkumisaikojen, sairauksien, fyysisen rasituksen ja ruokailujen perusteella. Viitteitä väsymyksestä voidaan saada myös ajoneuvojen onnettomuutta edeltäneestä liikehdinnästä.”Esimerkiksi silminnäkijätiedot ajoneuvon vaeltelusta kaistalla tai törmääminen jarruttamatta antavat aiheen epäillä kuljettajan väsymystä mahdollisena riskitekijänä. Väsymystä arvioidessa tutkijalautakunnan on arvioitava myös kuljettajan yleistä ajokuntoa, muuta ajonaikaista toimintaa ja mahdollisia motiiveja.”Onnettomuustutkinnassa pyritään esimerkiksi selvittämään, veikö jokin muu tekijä kuljettajan huomion pois ajamisesta tai mikä vaikutus vallinneilla olosuhteilla oli onnettomuuden syntymiseen. Lue lisää Kaikki artikkelit 20.11.2024 Yleinen Kuoppa tiessä, rengasrikko kävi – harva saa korvausta 20.11.2024 Uutinen Vuoden Auto Suomessa 2025: nämä kuusi mallia etenevät finaaliin – kalleimmankin lähtöhinta alle 42 000 euroa! 20.11.2024 Uutinen Helsinki pohtii polttomoottoriautojen kieltoja 19.11.2024 Uutinen Ajoneuvon vuosivero esillä lakiluonnoksessa – ei kuitenkaan realistinen vaihtoehto lähiaikoina 18.11.2024 Vuoden Auto Suomessa Vuoden Auto Suomessa 2025: 45 uutuusmallia – mitä seuraavaksi tapahtuu? 17.11.2024 Uutinen Uuden digialustan käyttöönotto on nostanut romuautojen keräysmääriä 15.11.2024 Liikennepolitiikka Autoliitto sähköpotkulautailusta: poliisille riittävät oikeudet puhallutuksiin 15.11.2024 Sähköautot Uusien sähköautojen myyntinotkahdus oikeni – paljastaa tuore raportti 14.11.2024 Yleinen Pureeko kiinalaisten sähköautojen rangaistustullit? Markkinaosuus pienentyi Euroopassa jälleen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 20.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: "Transitporter" on pian täällä - Ford Transit palaa siis ainakin välillisesti Poliisi-maijan tehtävään 20.11.2024 Uutinen Vuoden Auto Suomessa 2025: nämä kuusi mallia etenevät finaaliin – kalleimmankin lähtöhinta alle 42 000 euroa! 20.11.2024 Uutinen Helsinki pohtii polttomoottoriautojen kieltoja 20.11.2024 Koeajo Koeajo: Ford Puma – vähän sähköisempi kissapeto 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 16.11.2024 Koeajo Maistiainen: Kia EV3 – onko tässä yksi vuoden odotetuimmista sähköautoista? 14.11.2024 Koeajo Koeajo: Land Rover: Range Rover Sport – mukavuutta ja mafia-tyyliä 1.11.2024 Käytetyt autot Tehokkaaseen AMG-Mersuun asennettiin viritysohjelmisto ja moottori hajosi – kuluttajariitalautakunta ratkaisi laskun maksajan 7.11.2024 Autoilu Teslan haamujarrutuksia on raportoitu ympäri maailmaa – suomalainen Teslan omistaja aloitti taistelun autojättiä vastaan 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 10.11.2024 Lentokoneet Finnair uudisti ensimmäisen Embraerinsa - kone on nyt joka lentoonlähdössä noin kahden aikuisen verran kevyempi 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä