12.10.2022 Liikenne Vauhtia ja vaarallisia tilanteita – ylinopeuksien karu sato taajamissa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Onnettomuustutkinta paljastaa: 63 % kuljettajista ajoi ylinopeutta niissä onnettomuuksissa, jotka aiheuttivat moottoriajoneuvossa olleen menehtymisen. Taajamissa sattuvien vaarallisten liikennetilanteiden taustalla on usein aiheuttajakuljettajan ajoneuvon ylinopeus.Onnettomuustietoinstituutin (OTI) raportti paljastaa taajamissa sattuneista vakavista kolareista, että 63 % aiheuttajakuljettajista ajoi vähintään 10 km/h ylinopeutta niissä onnettomuuksissa, jotka aiheuttivat moottoriajoneuvossa olleen menehtymisen.Monella kuskilla ylinopeus suhteessa tiekohtaiseen nopeusrajoitukseen oli merkittävästi suurempi: suurin osa, 80 %, kaikista vähintään 10 km/h ylinopeutta ajaneista aiheuttajista ajoi vähintään 30 km/h ylinopeutta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyNippu holtittomuuksiaYlinopeus kielii holtittomasta suhtautumisesta liikennesääntöihin. Ja jos joku ajaa ylinopeutta, on samalla kuskilla usein kontollaan muutakin piittaamattomuutta, OTIn taajamaraportti 2021 paljastaa.Raportin mukaan onnettomuuksien aiheuttajina olleiden henkilö- ja pakettiautonkuljettajien osuus, jotka rikkoivat samanaikaisesti useaa sääntöä (olivat humalassa tai huumeissa, ajoivat vähintään 10 km/h ylinopeutta, eivätkä käyttäneet turvavyötä), oli 20 %.Miltei joka toisella (44 %) aiheuttajina olleista henkilö- ja pakettiauton kuljettajista havaittiin ainakin kaksi näistä rikkomuksista.Kaikista aiheuttajakuljettajista 19 prosentilla ei ollut voimassa olevaa tai onnettomuusajoneuvolla ajamiseen riittävää ajokorttia. Monilla oli myös taustallaan kehno liikennehistoria: aiheuttajakuljettajista hieman yli puolella (54 %) oli kontollaan aiempia liikennerikkomuksia – joka kolmannella kolme tai useampia rikkomuksia.Kuljettajan kunto riskinäOTIn raportin mukaan yleisin onnettomuuden taustalla vaikuttanut riskitekijä liittyi aiheuttajakuljettajan tilaan tai toimintaan. Näitä onnettomuuksille altistavia riskitekijöitä olivat esimerkiksi päihteiden vaikutuksen alaisena ajaminen, vähäinen ajokokemus ja sairaudet.Vaikka onnettomuudet eivät johtuneet sairauskohtauksista, heikensivät erilaiset sairaudet lautakuntien mukaan esimerkiksi kuljettajan havainnointi- ja toimintakykyä sekä kykyä arvioida riskejä, raportissa tähdennetään.Joissakin tapauksissa sairaus puolestaan alensi kuljettajan vireystilaa.Ennakointiin ja liikennetilanteeseen liittyvä taustariski tarkoitti aiheuttajakuljettajilla useimmiten ylinopeudella tai liian suurella tilannenopeudella ajamista, joita ilmeni kaikkiaan 67 prosentissa onnettomuuksista.Ajoneuvon ikä ja kunto vaikuttaaTutkinnassa havaittiin myös, että ajoneuvon iällä ja kunnolla on merkitystä. Iäkkäässä ajoneuvossa ei ole kaikkia niitä aktiivisia ja passiivisia turvavarusteita, joita on moderneimmissa autoissa.Raportissa asiasta kerrotaan seuraavasti: Ajoneuvon ajo-ominaisuuksien näkökulmasta tyypillisin riskitekijä oli se, ettei onnettomuuden aiheuttaneen kuljettajan ajoneuvossa ollut usein ajamista tukevia aktiivisia ajoneuvojärjestelmiä, kuten ajonvakautusta, kaistavahtia tai hätäjarrutusjärjestelmää. Ajoneuvojärjestelmien puutteet mainittiin joka viidennen (21 %) onnettomuuden taustalla. Iso yllätys ei ole, että turvalaitteiden ja ajoneuvon törmäysturvallisuuden näkökulmasta tyypillisin taustariski aiheuttajien ajoneuvoissa oli turvavyön käyttämättömyys.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyRaportissa 78 kuolonkolariaOTI taajamaraportti 2021:n mukaan vuosina 2015–2019 taajamissa tapahtui 78 moottoriajoneuvossa olleen osallisen kuolemaan johtanutta onnettomuutta.Raportissa on tarkasteltu taajamissa vuosina 2015–2019 tapahtuneita liikenneonnettomuuksien tutkijalautakuntien tutkimia kuolemaan johtaneita tieliikenneonnettomuuksia sekä liikennevakuutuksesta korvattuja vahinkoja.Teksti: Marko Jokela Kuvituskuva: Onnettomuustietoinstituutti Lähde: OTI taajamaraportti 2021 Lue lisää Kaikki artikkelit 31.5.2025 Uutinen Lehdistörallin ensimmäinen päivä: perinpohjaisella toheloinnilla varmistettiin häntäsija jo ensiminuuteilla 30.5.2025 Uutinen BMW M2 CS – lisää lisää, mutta jääkö tämä M2:n viimeiseksi sähköttömäksi versioksi? 30.5.2025 Uutinen Matka lehdistöralliin: Porsche 911 ja Lada Samara samassa kilpailussa saivat jännityksen vaihtumaan naureskeluun 29.5.2025 Uutinen Neljälle entiselle VW-pomolle tuomio Dieselgatesta 28.5.2025 Uutinen Vanhalla yli 300 000 kilometriä ajetulla Peugeotilla autokisaan – viime hetken valmistelut Press Rallya varten 27.5.2025 Uutinen Renault 4 alkaen alle 30 000 euroa – akun esilämmityksellä hinta nousee tuhansia 26.5.2025 Uutinen Mercedekseltä hintashokki: uusi sähköinen CLA alkaen 49990 euroa! 23.5.2025 Uutinen Vetyauto Toyota Mirai tarjolle myös Suomessa – hinta selviää toistaiseksi vain itse kysymällä 23.5.2025 Liikenneturvallisuus Testivaatimukset kiristyivät – näin turvaistuimet pärjäsivät Autoliiton testissä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 31.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Viritetty VW Kupla '70 30.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: innovatiiviset lämmityslaitteen säätimet 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 31.5.2025 Ajoneuvot Land Rover toteutti Defenderiin varttia vaille faceliftin, eikä ole unohtanut Discoveryakaan 31.5.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: mitä tehdä, kun avaimet jäivät lukitun auton sisälle? 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 26.5.2025 Uutinen Mercedekseltä hintashokki: uusi sähköinen CLA alkaen 49990 euroa! 26.5.2025 Laivat Kaksi maailman vanhinta risteilyvarustamoa toivat peräkkäin aluksensa Helsinkiin - nuorempi varustamoista täyttää juuri 185 vuotta 31.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Viritetty VW Kupla '70 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä”