22.3.2022 Ajoneuvot Venäjän automarkkina epätietoisuudessa – näin pakotteet näkyvät idässä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Länsimaalaisten yritysten poistuminen Venäjältä laittaa tavalliset venäläiset autonomistajat ahtaalle. Ukrainan sota on vavisuttanut monella tapaa yritysten kaupankäyntiä Venäjän kanssa. Erilaiset talouspakotteet ovat estäneet kaupankäyntiä venäläisten kanssa, mutta yritykset poistuvat Venäjältä myös vapaaehtoisesti – samalla kun venäläisiä yrityksiä vastaan boikotoidaan Venäjän ulkopuolella.Suomessa suurin keskustelu liittyy ymmärrettävistä syistä siihen, miten kotimaiset yritykset pärjäävät Venäjän markkinan salamannopean hyytymisen jälkeen. Pakotteet eivät näy kovin paljoa suomalaisessa katukuvassa, mitä nyt taloudellisten asioiden suhteen ollaan jonkin verran tavallista varautuneempia.Sen sijaan Venäjällä pakotteet ja länsiyritysten poistuminen näkyy monella tapaa arjessa. Monet yritykset ovat jo vähintäänkin poistumassa maasta, elleivät ole ehtineet sitä jo tehdä. Samaan aikaan monet venäläiset kuluttajat pääsevät nyt nauttimaan länsiyritysten palveluista mitä todennäköisemmin viimeisiä kertoja maan rajojen sisäpuolella.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPikaruokaa, huonekaluja tai autoja – kaikki viedään Venäjällä nyt käsistäMonien Venäjältä poistuvien länsiyritysten ympärillä on riittänyt kuhinaa sen jälkeen, kun yhtiöt ovat tiedottaneet Venäjän liiketoimintojensa lopettamisesta. Tieto Venäjän markkinan jättämisestä on saanut monet venäläiset käyttämään viimeisiä kertoja yritysten tuotteita ja palveluita.Osansa tästä yllättävästä suosiosta ovat saaneet mm. huonekalumyymäläketju Ikea ja pikaruokaravintola McDonald’s, joissa on riittänyt paikoittain hyvinkin suuria asiakasruuhkia. Ihmiset hamstraavat ulkomaisia kulutushyödykkeitä kahdestakin syystä. Tällä hetkellä ei ole tietoa siitä, palaavatko yritykset koskaan enää takaisin Venäjälle. Viimeisten asiointikertojen huuman lisäksi tilanne avaa mahdollisuuden trokaamiselle, jossa tuotteista tulee rahanarvoista kauppatavaraa.Sama tilanne koskee myös autokauppaa, joskin kysyntä ylittää tarjonnan myös venäläisten automerkkien kohdalla. Autoalan tilanne oli sirupulasta johtuen haastava jo ennen Ukrainan sotaa, mutta helmikuun lopun tapahtumat ovat vauhdittaneet autokauppaa entisestään. Markkinalla on nyt puutetta sekä uusista, että myös käytetyistä ajoneuvoista. Puute koskee erityisesti länsiautoja, jotka ovat kadonneet markkinoilta lähes kokonaan.Autojen hinnat rajussa nousussaAutojen hinnat ovat Venäjällä kasvaneet roimasti lyhyessä ajassa. Esimerkiksi sotilasajoneuvoista tutuksi tullut autovalmistaja UAZ nosti maaliskuun alussa mallistonsa suositushintoja 2–4 prosentilla. Tämä ei kuitenkaan ollut nähtävästi tarpeeksi, sillä myös uusi hinnasto katosi melko nopeasti autovalmistajan viralliselta verkkosivustolta. Epävirallinen syy hinnaston poistolle piili siinä, että jälleenmyyjät korottivat autojen hintoja oikeasti huomattavasti suositushintoja enemmän.Autojen hinnat ovat nousseet lyhyessä ajassa jopa kymmeniä prosentteja. Kaikista hurjimpien huhujen mukaan jotkut automallit ovat saattaneet hetkessä jopa tuplata hintansa. Hintojen nousun arviota vaikeuttaa se, että yleisen epävarmuuden, komponenttipulan ja suuren kysynnän vuoksi markkina on hiljentynyt, sillä kukaan ei tahdo luopua nyt omasta autostaan.Koska ruplan kurssi on heikentynyt ulkomaisiin valuuttoihin nähden samalla kun inflaatio nostaa jatkuvasti hintoja, monet venäläiset ovatkin hankkineet autoista itselleen jonkinlaista suojaa rahan arvon heikkenemistä vastaan. Raha nähdään olevan pankkitiliä paremmin turvassa neljän pyörän päällä. Kaikista kovimmat kauppamiehet pyrkivät ostamaan autoja mahdollisimman nopeasti, mutta pitkittämään niiden maksamista. Tällä tavoin he voivat hyötyä samaan aikaan autojen hintojen noususta, sekä ruplan arvon laskemisesta.Miten käy auton takuuasioille?Myös auton varaosien hinnat ovat nousseet jyrkästi. Hinnat ovat kasvaneet jopa sellaisella vauhdilla, että jotkut varaosaliikkeet eivät halua myydä tuotteitaan tällä hetkellä asiakkaille. Alati kasvava hintataso yhdistettynä etenkin länsiyhtiöiden varaosien heikkoon saatavuuteen on hiljentänyt markkinan odottavaan tilaan.Varaosien saatavuuden tulevaisuus on tällä hetkellä suuren epävarmuuden peitossa. Venäjältä vetäytyneet autovalmistajat eivät välttämättä toimita jatkossa enää ollenkaan autojensa varaosia maahan. Varaosaongelma ei koske välttämättä pelkästään länsiautoja, vaan myös monet venäläiset autovalmistajat käyttävät autoissaan länsimaalaisia komponentteja, joiden saatavuus voi tulevaisuudessa olla mitä vain.Niin ikään epävarmaksi menee myös uusien autojen takuukorjaukset. Epäselvää on se, kuka vastaa takuuasioista, jos autovalmistajan merkkiedustus on poistunut maasta. Lisäksi takuukorjaukset vaativat onnistuakseen valmistajan alkuperäisiä varaosia, joita ei välttämättä enää saada. Täysin poissuljettua ei ole sekään, että joidenkin autojen takuuasiat raukeavat ennen aikojaan, mutta varmistusta käytännön asioiden sujumiselle ei toistaiseksi ole.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAutoteollisuus kärsii ympäri EurooppaaMyytävien autojen puutteeseen ei ole tulossa kovin nopeaa helpotusta ainakaan uusien autojen markkinoilta, sillä autovalmistajat ympäri maailmaa ovat joutuneet ajamaan tuotantoa väliaikaisesti alas. Venäjän suurin autovalmistaja AvtoVAZ ilmoitti juuri keskeyttävänsä tuotantonsa kolmeksi viikoksi komponenttipulan takia. Ladoja ja Renaulteja valmistavan yhtiön tehtaat sijaitsevat Toljatissa ja Iževskissä.Syy 20 päivän mittaiselle tuotantotauolle johtuu vähemmän yllättävästi komponenttipulasta. Siirtämällä työntekijöiden kesäloman kesältä huhtikuulle AvtoVAZ mahdollistaa varastojen täydentämisen tärkeimpien komponenttien osalta, jotta toiminta yhtiön tehtailla vakautuu.Autoteollisuus on hikisissä paikoissa myös Venäjän ulkopuolella. Komponenttipula jatkuu yhtä myös Euroopan puolella, eikä Ukrainan sota ole ainakaan helpottanut asiaa. Ennen sodan syttymistä saksalainen alihankkija Leoni valmisti autojen johdinsarjoja kahdessa Länsi-Ukrainan tuotantolaitoksessaan työllistäen niissä 7 000 työntekijää.Sodan myötä johdinsarjatuotantoa on alettu siirtämään pois Ukrainasta, mutta tuotantomääriä on jouduttu leikkaamaan, sillä tuotannon siirtäminen vaatii oman aikansa. Tuotanto on jäänyt sen verran pahasti jälkeen, että arvioiden mukaan Euroopan autotuotannosta saattaa leikkautua tänä vuonna jopa 15 prosenttia.Teksti: Rikhard Wacker Kuva Moottorin arkisto Lue lisää Kaikki artikkelit 20.12.2024 Moottoriurheilu Formula-fanin viime tingan lahjavinkki: Lego Icons McLaren MP4/4 Senna 20.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Dongfeng Nammi Box on erikoisimpia sähköautoja vähään aikaan – 25 tonnilla saa paljon, muttei tarkoituksellisestikaan miellytetä kaikkia 20.12.2024 Uutinen Volkswagenin ID.-täyssähköautot ylittivät 10000 auton rajan Suomessa 20.12.2024 Ajoneuvot Autoliitto varoittaa: pitkät pyhät vaaraksi autoille – ”nyt olisi korkea aika tarkistaa…” 18.12.2024 Automatkailu Ulkomaille automatkaileva, ensi vuonna helpottuu – Vihreä kortti digitaaliseksi 17.12.2024 Uutinen Tämäkin oli kiinalaisille autoille langetettujen rangaistustullien vaikutusta – suuri määrä hybridejä myyntiin 17.12.2024 Autoilu Vähäpäästöisten autojen pysäköintialennus Helsingissä loppuu monilta ensi vuonna 16.12.2024 Sähköautot Hyundai Inster rymistelee sähköautojen hintakisaan – 25 000 euroa ja pitkä toimintamatka 16.12.2024 Ajoneuvot Valhalla, Aston Martin Valhalla on hyperauto, yli tuhannen hevosvoiman hybridihyperauto Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.12.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model Y Long Range – kovaa kyytiä seitsemälle hengelle 21.12.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Toyota Carina TA60 DX '83 21.12.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: miksi lataushybridejä ei voi ladata pikalatauspisteillä? 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 21.12.2024 Historia Aikakone koneiden aikaan – Alfa Romeo Museo Storico 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 16.12.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Toyota Hilux Couchmen – avolavasta matkailuautoksi 17.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: farkku-Mersu ja laajennetun tavaratilan arvoitus 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 25.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo FH, jollaisesta jokaisen heppatytön faija haaveilee 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua”