17.2.2018 Ajoneuvot Vene 18 Båt: Venetrailerin hankinta – muista olla tarkkana Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Veneilykuumeen myötä tulee ajankohtaiseksi myös venetrailerin hankinta – mutta mihin kannattaa kiinnittää huomiota? Auton, veneen ja trailerin kolminaisuudessa riittää tasapainoilemista. Moni aloitteleva veneilijä ja kokeneempikin suunnittelee keväällä uuden venetrailerin hankintaa. Etenkin veneilyä aloittelevan on syytä olla tarkkana ja kysellä kokeneempien veneilijöiden kokemuksia. Markkinoilla on lukuisia trailerimerkkejä, joilla on laaja mallisto ja vertailussa menee helposti pää pyörälle. Venenäyttelyssä on onneksi helppo tutustua laajaan venetraileritarjontaan.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMökkiveneluokan traileritTässä keskitytään kevyisiin, jarruttomiin O1-luokan venetrailereihin, joiden kokonaismassa (omamassa + kantavuus) on enintään 750 kiloa. Tällaisten trailerien omamassa on yleensä noin 150 – 275 kilon luokkaa.Näin ollen jarruttomalla trailerilla voi vetää yleensä enintään 475 – 600 kilon kuormaa, mutta uusi EU-määräys voi tietyissä tapauksissa antaa siihen 75 kg lisää. Venetrailerissa kuorma tarkoittaa veneen, moottorin, polttoainesäiliön ja veneen varusteiden painoa yhteensä. Jarruttomien kevyiden perävaunujen kokonaismassa voi olla 825 kg – trailerista, autosta ja vetokoukusta riippuenJos trailerin kantavuudessa on pelivaraa, myös kuormassa olla pelivaraa - riippuen autosta: Jos vetoauton rekisteriotteessa on sallittu perävaunumassa 750 kg ja auto/vetokoukku sallii 75 kg:n pystykuorman, voi autolla hinata 825 kg perävaunua.O1-luokan perävaunulle sallitaan Suomen kansallisessa lainsäädännössä 750 kg kokonaismassa. EU-asetuksissa kuitenkin sallitaan akselilta maahan kohdistuvan massan lisäksi perävaunun vetopään kantaa kokonaismassaan laskettavaa pystysuuntaista kuormaa.EU-tason asetus siis sallii sen, että O1-luokan kevyiden perävaunujen kokonaismassa voi olla 825 kg. Tällöin kuormataan 750 kg akseleille ja 75 kg vetopäälle.Jotta perävaunua voi käyttää 825 kg-kuormauksella, tulee 825 kg olla merkittynä perävaunun rekisteröintitodistuksen tekniseen osaan. O1-luokan kevyille perävaunuille ei edellytetä pakollisena jarruja. Perävaunun rekisteritiedot voi tarkistaa myös Trafin oma asiointi–palvelusta https://asiointi.trafi.fi/fiPerävaunun lastauksessa on huomioitava, ettei akselimassa tai vetokoukun sallima maksimi pystysuuntaisen kuorman massa ylitä sallittuja rajoja.Tarkasta auton sallittu jarruttoman perävaunun massa, mikä voi olla alempi kuin 750 kgKaikkein kevyimmissä ”perustrailereissa” valmistaja on voinut rajoittaa kokonaismassaa ja kantavuutta lain sallimaa pienemmäksi. Myös monissa automalleissa valmistaja on rajoittanut suurimman sallitun jarruttoman perävaunumassan pienemmäksi kuin 750 kg. Joissakin ekomalleissa, hybrideissä tai sähköautoissa sallittu perävaunumassa on nolla tai olemattoman pieni, vain muutama sata kiloa. Tämä asia on hyvä selvittää ennen venetrailerin ostoa.Satsaa laatuun pienenkin trailerin hankinnassaValitse venetraileri käyttötarpeen mukaan. Jos traileria käyttää harvoin, vain veneilykauden alkaessa ja päättyessä, saattaa edullinen perustraileri olla paras vastine rahoille.Jos veneen vesillelaskuja ja vedestä nostoja tehdään usein ja erilaisilla veneluiskilla tai vedetään venetraileria pidempiä matkoja, silloin halvin perustraileri ei taasen ole paras valinta.Yleensä kannattaakin hankkia kerralla kunnollinen venetraileri. Hyvä traileri kestää hoidettuna vuosikymmeniä – kun muistaa tarkistaa tärkeimpien kulumiselle alttiimpien osien kunnon säännöllisesti. Näitä ovat vetokytkin, pyöränlaakerit, pyöräntuenta, renkaiden ilmanpaine ja kunto sekä valot. Laadukkaalla venetrailerilla on samalla hyvä jälleenmyyntiarvo.O1-luokan jarrutonta traileria ei tarvitse katsastaa, joten vastuu trailerin kunnosta ja liikennekelpoisuudesta on viime kädessä trailerin käyttäjällä.Ensimmäiseksi ”mökkiveneluokan” traileriksi kannattaa harkita laadukasta, hyvin varustettua 1 000 – 2 000 euron hintaluokan jarrutonta traileria halvan, alle 1 000 euron perustrailerin sijasta. Muutamia näkökohtia, jotka on hyvä tarkastaa vertailussa Nämä seikat puoltavat keskikokoisen ja keskihintaisen trailerin hankintaa kaikkein halvimman perustrailerin sijasta: Pitempi, jämäkkä kahdella runkoputkella varustettu traileri lehtijousin ja iskunvaimentimin on yleensä vakaampi vedettävä maantiellä kuin lyhyt yksirunkoinen perustraileri kumivääntövarsijousilla. Mitä pitempi traileri ja aisa, sitä helpompi peruuttaa! Lyhyt traileri on aloittelijalle vikuri peruutettava. Pykälää isommassa trailerissa on paremmat säätömahdollisuudet erikokoisille veneille. Vinssipukin säädöt ovat monipuolisemmat: Vinssipukin paikkaa ja korkeutta voi säätää. Trailerissa riittää ominaisuuksia ja pelivaraa pykälää isommankin veneen kuljetukseen. Traileri ei mene heti vaihtoon venettä vaihdettaessa. Hinnakkaamman trailerin vinssi on yleensä korkealaatuisempi kitkavinssi liinalla. Hyvin toimivan kitkavinssin kampi jää aina haluttuun kohtaan eikä vene pääse itsestään romahtamaan veteen. Laadukas vinssi on tärkeä turvallisuutta ja käyttömukavuutta lisäävä tekijä. Laadukkaassa trailerissa on enemmän sidontalenkkejä, mitkä helpottavat sidontaliinojen käyttöä veneen trailerikuljetuksen aikana. Veneen jämäkkä sidonta traileriin on tärkeä turvallisuustekijä. Vene ei saa koskaan olla trailerikuljetuksessa liikenteessä pelkän vinssiliinan varassa. Venetrailerien takavalojen laadussa ja käytettävyydessä on suuria merkki- ja mallikohtaisia eroja. Laadukkaassa trailerissa takavalot saa kätevästi käännettyä sivulle ylös, jotta takavalot eivät kastu veneen noston tai laskun aikana. Kiinteät tai työkaluin irrotettavat takavalot alkavat olla vanhanaikaiset. Takavalojen hehkulamppupolttimot hajoavat kastuessaan eikä märkyys tee hyvää led-valoillekaan. Jos takavalojen irrottaminen vaatii työkaluja, jää valojen irrottaminen helposti tekemättä ennen trailerin veteen peruuttamista. Sivulle käännettävien takavalojen käyttömukavuus on ylivoimainen muihin ratkaisuihin verrattuna. Laadukkaan trailerin varustetaso on jo vakiona parempi. Veneen pohjaa säästävä ja venettä traileriin ohjaava kippi on yleensä vakiona ja kölirullia on enemmän. Jos kipin saa tarvittaessa lukittua paikalleen, sekin on plussaa. Kaikki nämä koituvat veneen kestävyyden hyväksi etenkin kalastajilla ja muilla, joille veneen nostoja ja laskuja tulee paljon. Laadukkaassa trailerissa on nokkapyörä vakiona. Kaikkein halvimpiin trailereihin nokkapyörä täytyy yleensä hankkia lisävarusteena, mikä kaventaa hinnaneroa perustrailerin ja pykälää isomman trailerin välillä. Nokkapyörä helpottaa trailerin käsittelyä pihoilla, satamissa ja venehalleissa. Jos traileria vedetään usein ja pitkiä matkoja, on hyvä selvittää varapyörän saatavuus ja kiinnitysmahdollisuus traileriin. Kannattaa tarkastaa, että traileriin saa kunnollisen kulkutason, mikäli veneen vesillelasku tai nosto joudutaan tekemään yksin eikä veneluiskan vieressä ole laituria. Ilman kulkutasoa trailerin kapean runkoputken päältä voi helposti pudota veteen veneen noston tai laskun yhteydessä. Venenäyttelyssä on esillä laaja tarjonta venetrailereita ja vesijettitrailereita. Muun muassa kotimaiset Majava- ja Muuli- sekä virolaiset Respo- ja Aku-trailerit ovat näyttävästi esillä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMajavaKotimaisen Majavan uusi perusmalli VT 750 Compact on paremmin varustettu muutaman vuoden takaiseen perusmalliin verrattuna, mutta samalla hinta on noussut 1 190 euroon. Kitkavinssi ja kääntyvät takavalot ovat vakiona, mutta kippi on lisävaruste. Se on vakiona VT 750 Classic-mallissa, jonka hinta on 1 490 euroa.Hieman järeämpään käyttöön sopiva malli on esimerkiksi VT 750 Pro. Siinä on kaksiputkirunko, laadukas kippi, kääntyvät takavalot ja monipuoliset säätömahdollisuudet. Se voi hyödyntää uutta EU-määräystä, eli kantavuus on 538 + 75 kg, mikäli auton sallittu jarruttoman perävaunun massa on 750 kg ja auton/vetokoukun sallittu aisapaino on 75 kg. VT 750 Pro –trailerin hinta on 1 890 euroa.RespoVirossa valmistettava Respo on ominaisuuksiin ja varusteluun verrattuna edullinen venetraileri. Hinnat voivat vaihdella eri liikkeissä.Esimerkkinä Trailerman-liikkeen tarjoushinnoista:Respo 750V511 L yksiputkirunkoinen venetraileri, jossa vakiona muun muassa kippi, säädettävä vinssipukki ja kääntyvät takavalot. Tarjoushinta 990 euroa, normaalihinta 1 190 euroa.Respo 750V591 L edustaa jarruttomien venetrailerien järeämpää päätä: Runko koostuu useammasta putkesta, varusteena muun muassa kippi, säädettävä vinssipukki, säädettävät sivutuet ja kölirullat ja kääntyvät takavalot. Tarjoushinta 1 490 euroa, normaalihinta 1 690 euroa. Teksti: Timo Turkula Kuvat: Jari Saarentaus , Timo Turkula Lue lisää Kaikki artikkelit 9.6.2025 Laivat Maailman meret ovat taas vähän turvallisempia – katastrofaalisen historian omaava entinen Sally Albatros/Silja Opera on romutettavana 8.6.2025 Ajatuksia autoista Aika entinen ei koskaan enää palaa: Dieselgate rikkoi autoalan viattomuuden 10 vuotta sitten – Ajatuksia autoista 8.6.2025 Ajoneuvot Suuri ja mahtava Chrysler juhlii 100-vuotista taivaltaan lätkäisemällä ainoaan malliinsa, 9 vuotta vanhan tila-autoon, tarran 7.6.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Ford Ranger PHEV – plugarissa on Mustangin bensiinimoottori, mutta se on ohjelmoitu imemään bensiinihöyryt sisäänsä 7.6.2025 Yleinen Volvo keksii turvavyön uudelleen – nyt tekoälyllä ja ohjelmistopäivityksillä 6.6.2025 Ajoneuvot Kia Sportagekin on nyt suututettu, mutta valmistaja kutsuu sitä hienostuneimmaksi Sportageksi ikinä 6.6.2025 Uutinen Kiinan kuristusote: nousevatko harvinaiset maametallit ja magneetit seuraaviksi piisiruiksi? 6.6.2025 Uutinen Täysin uusi Nissan Leaf lähestyy – aerodynaamisin Nissan ikinä, toimintamatka 300–500 kilometriä 5.6.2025 Ajoneuvot Lähes joka kolmas auto hylättiin katsastuksessa – myös sähköautojen viat kasvussa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.6.2025 Ajoneuvot Suuri ja mahtava Chrysler juhlii 100-vuotista taivaltaan lätkäisemällä ainoaan malliinsa, 9 vuotta vanhan tila-autoon, tarran 8.6.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq 85 Sportline – RS-mallia odotellessa 7.6.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Ford Ranger PHEV - plugarissa on Mustangin bensiinimoottori, mutta se on ohjelmoitu imemään bensiinihöyryt sisäänsä 8.6.2025 Matkailu Viron ilmailumuseossa mieleen nousee synkkiä ajatuksia, mitä jos… 7.6.2025 Klassikko Villi viisikymppinen: Mercedes-Benz 450 SEL 6.9 juhlii klassikkoikää 1.6.2025 Matkailu 85 vuotta sitten käytiin yksi merkittävimmistä toisen maailmansodan operaatioista 4.6.2025 Tapahtumat Päivän kuva: Scania LT146 6x4 -vetopöytäauto – "nokka, lippa ja veekasi" 2.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Mercedes-Benz E 350 Bluetec Cabriolet - avomersu, joka ei kavahda asuntovaunua tai venetraileria 5.6.2025 Käyttötesti Kesäkausi ja odottamaton ohjelmistopäivitys – Dacia Dusterin käyttötesti 8.6.2025 Ajoneuvot Suuri ja mahtava Chrysler juhlii 100-vuotista taivaltaan lätkäisemällä ainoaan malliinsa, 9 vuotta vanhan tila-autoon, tarran 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä”