17.2.2023 Liikenne Vene 23: Sähkömoottorien valikoima laajenee nopeasti Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Sähkötoimisten perämoottorien ja keulamoottorien lisäksi tarjolla on sähkötoimisia sisä- ja sisäperämoottoreita sekä pod-vetolaitteita eri teholuokissa. Helppokäyttöinen sähköperämoottori tulee korvaamaan pienehköjen veneiden pieniä bensiinikäyttöisiä perämoottoreita ja yleistyy myös soutuveneen lisävarusteena. Sähkömoottorien merkki-, teho- ja mallivalikoima on nopeasti laajenemassa. Lisäksi tarjolla oli sähköperämoottorien ja sähkökeulamoottorien lisäksi myös sähkötoimisia sisä- ja sisäperämoottoreita sekä pod-vetolaitteita.Merkittävää on se, että Helsingin Vene23-messuilla monen näytteillä olleen mökki- ja soutuvenemallin perään oli kiinnitetty sähköperämoottoreita aikaisemmin tyypillisten 1,5–2,5 kilowatin (2,5–4 hevosvoiman) bensiinikäyttöisten perämoottorien asemesta. Esimerkkinä mainittakoon asiantuntijaraadin Messujen avoveneeksi valitsema veneuutuus, Terhi 390, joka oli varustettu sähköperämoottorilla messuosastolla sekä Messujen avovene -valinnan kuvassa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPienet moottori, pienet veneetPieniä sähkömoottoreita käytetään myös suosiota kasvattaneissa heittokalastusveneissä keulamoottoreina. Pikkuveneissä sähkömoottorit tulevat yleistymään paitsi helppokäyttöisyyden, myös niiden hiljaisuuden ja vähäpäästöisyyden ansiosta. Monilla pienillä järvillä on moottorivenekielto, mutta kielto ei aina koske sähkömoottoreita.Sähkömoottorien akkujen asettamat teho-, toiminta-aika- ja toimintamatkarajoitukset ovat toistaiseksi hillinneet sähköperämoottorien yleistymistä, mutta viime vuosina parannusta on tapahtunut akkuteknologian kehittymisen myötä. Pienimpien sähköperämoottorien hinnat ovat edullisia, mutta tehon, ominaisuuksien ja varustelun kasvaessa hinta nousee merkittävästi.Torqeedo-sähkömoottoritSaksalainen Torqeedo tarjoaa laajan valikoiman sähkömoottoreita eri teholuokissa. Pienehköihin mökkiveneisiin sopivissa Torqeedo Travel -sähköperämoottoreissa on moottoriin integroitu irrotettava litium-ioni-akku, joten mitään erillisiä akkuja hankaline sähkökaapeleineen ei tarvita. Travel-perämoottorin akku voidaan helposti irrottaa ja kantaa mukana säilytykseen ja lataukseen.Lisäksi ohjauskahva voidaan irrottaa ja ottaa mukaan. Moottori rikeineen voidaan lukita veneeseen tukevasti lukkoraudalla ja lukolla. Pelkkä moottori ilman akkua ja ohjauskahvaa veneen perässä tuskin houkuttelee varasta.Mukavuutta lisää se, että erillisten akkujen ja niiden kaapelien kanssa ei tarvitse äheltää lainkaan. Akku on helppo ja kevyt kantaa mukana lataukseen ja säilytykseen. Pienimmän 603-mallin akku painaa 4,2 kiloa ja isomman 1103-mallin akku 6 kiloa.Pienimmän 603-mallin ottoteho on 600 W, se vastaa työntövoimaltaan suunnilleen 1,5 kW:n (2 hv:n) polttomoottoria. 1103-mallien ottoteho on 1 100 W, mikä vastaa suunnilleen 3 kW:n (4 hv:n) polttomoottorin työntövoimaa. Sähkömoottorin teho ja työntövoima eivät ole suoraan verrannollisia polttomoottorin ilmoitettuun tehoon.Edistyksellisyys maksaaTorqeedo Travel -mallit ovat harkinnan arvoinen vaihtoehto soutuvenekokoluokan perinteisille perämoottoreille. Edistyksellinen tekniikka myös maksaa. Torqeedo Travel -sähköperämoottorit ovat perinteisiä pieniä sähköperämoottoreita ja bensiiniperämoottoreita kalliimpia, mutta on otettava huomioon, että Travel-malleissa on runsas varustelu: moottoriin integroidut, irrotettavat litium-ioniakut ja laturi ovat vakiona.Lisäksi on GPS-yhteydellä varustettu ajotietokone, joka näyttää nopeuden, akun varaustilan sekä jäljellä olevan toimintamatkan ja -ajan. Polttomoottoriin verrattuna säästöä tulee myös huoltotarpeen vähenemisenä ja käyttötunneista riippuen myös energiakustannuksissa, vaikka pienet, enintään 3 kW:n (4 hv:n) tehoiset bensiinimoottorit eivät mitään bensarosvoja olekaan.Torqeedon akkuja on mahdollisuus ladata myös aurinkokeräimellä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTorqeedo Travel 603 SOttoteho 600 W. Paino akkuineen 15,5 kg, 600 Wh Li-Ion-akku. Toiminta-aika soutu/moottoriveneellä: 6 km/h noin 2 tuntia, 3,9 km/h reilut 5 tuntia. Lyhyt riki. Ohjehinta 2 180 euroa, kampanjahinta 1 690 euroa.Torqeedo Travel 1103 CS/CL. Ottoteho 1 100 W, paino akkuineen 17,3–17,7 kg, 915 Wh Li-Ion-akku. Toiminta-aika soutu/moottoriveneellä: 9,3 km/h 50 minuuttia, 6,9 km/h reilut 2 tuntia, 3,9 km/h reilut 9 tuntia. Metsästys&Kalastus 6/2020 mittasi Terhi Saiman -veneellä toimintamatkat ja -ajat: 5 solmua 7 km / 45 min, 4 solmua 18 km / 2,5 tuntia, 3 solmua 37,8 km / 7 tuntia ja uistelunopeudella 2 solmua 68,4 km / 19 tuntia. Tyypillisessä pienveneen mökki- ja kalastuskäytössä toiminta-aika ja -matka yhdellä latauksella riittävät monenlaisiin kulkutarpeisiin. Lyhyt tai pitkä riki. Ohjehinta alkaen 2 850 euroa, kampanjahinta alkaen 2 490 euroa. Torqeedo Travel -malleihin on saatavana kaukohallintalaite lisävarusteena.Torqeedolla on laaja mallisto sähkömoottoreita alkaen kajakkeihin sopivasta Ultralight-mallista alkaen. Torqeedo Travel -malleja isommat ja tehokkaammat Torqeedo Cruise -perämoottorit, sisäperämoottorit ja Pod-vetolaitteet on toteutettu erillisin akuin. Ne ovat Travel-sarjan moottoreita huomattavasti kalliimmassa hintaluokassa. Cruise-sarjan moottoreita löytyy monessa teholuokassa. Komponenttipula haittasi Viime vuonna sähkömoottorien toimituksia Suomessa haittasi komponenttien saatavuudessa ilmenneet suuret ongelmat. Veneiden sähkömoottoreita tuotiin Suomeen vajaa 5 000 kappaletta. Sähköperämoottoreita toimitettiin 3 737 kappaletta, 40 prosenttia edellisvuotta vähemmän. Heittokalastajien suosimia sähkötoimisia keulamoottoreita tuotiin Suomeen 1 110 kappaletta, 11 prosenttia edellisvuotta vähemmän. Komponenttipulan hellittäessä sähkömoottorien markkinaosuuden odotetaan kasvavan lähivuosina merkittävästi. ePropulsion-sähkömoottoritePropulsion-sähkömoottoreita oli esillä laaja valikoima. Niistä kiinnostavin on pienehköihin mökkiveneisiin tarkoitettu Spirit -mallisto: ePropulsion Spirit 1.0 Plus- ja Evo-sähköperämoottoreissa on moottoriin integroitu 1 276 Wh:n litium-ioni-akku, joka on kätevästi irrotettavissa latausta ja säilytystä varten. Ratkaisu lisää käytön helppoutta ja säästää tilaa, koska erillistä akkua sähkökaapeleineen ei tarvita. Moottori rikeineen voidaan lukita veneeseen tukevasti lukkoraudalla ja lukolla. Pelkkä moottori ilman akkua tuskin houkuttelee varasta.Spirit 1.0 1 kW -sähköperämoottori vastaa suunnilleen 2,2–3 kW:n (3–4 hv:n) polttomoottorin työntövoimaa. Sähkömoottorin teho ja työntövoima eivät ole suoraan verrannollisia polttomoottorin ilmoitettuun tehoon. Toimintamatka ja -aika riittävät mainiosti tyypilliseen mökki- ja kalastuskäyttöön.Valmistajan ilmoituksen mukaan nelimetrisellä alumiiniveneellä pääsee täydellä teholla 10 km/h nopeudella 12,5 kilometriä 75 minuutissa. Nopeudella 4,4 solmua/ 7,1 km/h toimintamatka pitenee 35 kilometriin ja toiminta-aika 5 tuntiin. Uistelunopeudella 2,2 solmua / 3,5 km/h pääsee pitkälle, 129 km reilun 36 tunnin ajoajalla.ePropulsion Spirit 1.0 Plus -moottorin hinta on 2 295 euroa, Spirit 1.0 Evo -mallin hinta on 2 495 euroa, jälkimmäiseen on saatavana kaukohallintalaite.Rikipituuksia on kolme, erikoislyhyt, lyhyt ja pitkä. Laajasta ePropulsion -mallistosta löytyy Spirit 1.0-mallien lisäksi erillisillä akuilla varustettuja, tehokkaampia perämoottoreita, sisämoottoreita ja Pod-vetolaitteita.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPropel S1-sähköperämoottoriTekno-Marinen osastolla oli täysin uusi Propel S1 -sähkömoottori ensiesittelyssä. Propel S1:n moottorin jatkuva teho on 10 kW. Hetkellisesti se antaa 13 kW. Moottorin suorituskyky vastaa 20–25 hv perämoottoria. Sähkömoottorin suuri vääntömomentti tulee erityisesti edukseenhieman raskaammissa veneissä. Propel S1:n moottori ja ohjainyksikkö ovat yläosassa vesitiiviissä lieriön muotoisessa kotelossa. Moottorin vedenalainen osa on hydrodynaamisesti muotoiltu ja sen vastus on oleellisesti pienempi kuin niiden merkkien, joilla moottori sijaitsee alapäässä. Alaevä on muovia ja se on helposti vaihdettavissa.Propel S1 moottoria on kehitetty jo yli kolme vuotta. Markkinointi alkaa nyt 2023 siten, että Tekno-Marine myy rajoitetun erän moottoreita tietyin ehdoin. Moottorit tulee asentaa ammattimiehen toimesta, jotta voidaan olla varmoja sopivasta akkuvalinnasta ja niiden kytkennöistä. Veneillä tehdään viralliset koeajot ja testitulokset kirjataan datapankkiin. Omistajat seuraavat moottorin käyttöä ja sesongin jälkeen tehdään raportti. Näin omistajat tavallaan osallistuvat laajemman kenttäkokemuksen hankkimiseen.Muitakin valmistajia messuillaTorqeedo-, ePropulsion ja Propel S1-sähkömoottoreiden lisäksi sähkömoottoreita oli esillä monta muutakin merkkiä, esimerkiksi Aquamot-perä-, sisä- ja Pod-moottorit, Haswing -perämoottorit ja keulakoneet uisteluun, MotorGuide ja Minn Kota.Myös tunnettujen bensiinikäyttöisten perämoottorivalmistajien mallistossa on myös sähköperämoottoreita, esimerkiksi Mercurylla ja Yamahalla.Aurinkopaneelit yleistyvätSähkömoottorien akkujen lisäksi aurinkokeräimiä oli runsaasti esillä erikokoisten sähkömoottorien yhteydessä. Jotkut lisävarusteena tarjottavat aurinkopaneelit näyttivät pikavilkaisulta kiinnitykseltään aika heppoisilta tilapäisratkaisuilta, mikä lisää niiden vaurioiden ja varkauksien vaaraa -poikkeuksena Greta-aurinkosähkövene.Greta-aurinkosähkövene on 4,7 metriä pitkä ja 1,4 metriä leveä mökkivene, joka on alun pitäen suunniteltu aurinkosähköveneeksi. Siinä on kiinteät, lujatekoiset aurinkopaneelit, joiden päällä voi vaikka kävellä, teho 2 x 115 W. Kookkaat aurinkopaneelit rajoittavat veneen turkkipinta-alaa (lattiapinta-alaa). Henkilöluku 4.Akku on 200 Ah (2 400 Wh). Gretan perämoottori toimii 12 voltin jännitteellä ja tehoa on 1 000 wattia. Teho vastaa 3–4 hevosvoiman polttomoottoria. Lataussäädin 12V – 20 Ah näyttää lataustehon ja akun varaustilan. Sähkömoottori antaa veneelle 5 solmun huippunopeuden. Ison akkukapasiteetin ansiosta veneen kulku ei edellytä jatkuvaa auringonpaistetta. Täyteen ladatulla akulla veneelle ilmoitetaan 20 merimailin eli 36 kilometrin toimintamatka 4,5 solmun nopeudella.Greta-aurinkosähköveneen hinta on 4 999 euroa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Skipperi Club Vuokravene- ja yhteiskäyttövenepalvelu Skipperi esitteli messuilla sähkömoottorilla varustetun Club-veneen. Sähkö mahdollistaa rauhallisen etenemisen lähisaaristossa ilman merkittävää aaltojen muodostumista. Club on 7,2 metriä pitkä ja tarjoaa tilat kuudelle henkilölle. Kuuden solmun matkanopeudella laskennallinen toimintamatka on 78 merimailia, eli noin 140 km. Tämä mahdollistaa veneen soveltuvuuden yhteiskäyttöön. Suurehko 27 kWh akusto vakauttaa venettä ja tekee siitä turvallisen ilman merkittävää ohjattavuuden ja käsiteltävyyden vaikeutumista. Veneen huippunopeus on kahdeksan solmua. Teksti: Timo Turkula Kuvat: Jari Saarentaus, Timo Turkulaa:2:{i:0;s:6:"130303";i:1;s:6:"130419";} Lue lisää Kaikki artikkelit 8.6.2025 Ajatuksia autoista Aika entinen ei koskaan enää palaa: Dieselgate rikkoi autoalan viattomuuden 10 vuotta sitten – Ajatuksia autoista 7.6.2025 Yleinen Volvo keksii turvavyön uudelleen – nyt tekoälyllä ja ohjelmistopäivityksillä 6.6.2025 Uutinen Kiinan kuristusote: nousevatko harvinaiset maametallit ja magneetit seuraaviksi piisiruiksi? 6.6.2025 Uutinen Täysin uusi Nissan Leaf lähestyy – aerodynaamisin Nissan ikinä, toimintamatka 300–500 kilometriä 5.6.2025 Liikenneturvallisuus Kiveniskemät yleistyvät tuulilaseissa – lähes joka toisessa autossa vaurioita 4.6.2025 Moottoriurheilu Omalla autolla katukiihdytyksiin – helppo ensikosketus kiihdytysautoiluun 2.6.2025 Uutinen Lehdistörallin päätös – vanha Peugeot kesti lähes 3 000 kilometrin roadtripin ralleineen lähes ongelmitta 2.6.2025 Yleinen Rolls-Royce Phantom Extended ”Goldfinger 60 years” – kun elokuvafanitus vaikuttaa ostopäätökseenkin 31.5.2025 Uutinen Lehdistörallin ensimmäinen päivä: perinpohjaisella toheloinnilla varmistettiin häntäsija jo ensiminuuteilla Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.6.2025 Matkailu Viron ilmailumuseossa mieleen nousee synkkiä ajatuksia, mitä jos… 9.6.2025 Laivat Maailman meret ovat taas vähän turvallisempia - katastrofaalisen historian omaava entinen Sally Albatros/Silja Opera on romutettavana 9.6.2025 Kuluttajat Uuden matkailuauton omistajalta yli 14 000 euron vaatimus myyjälle – kuluttajariitalautakunta ei voinutkaan ottaa kantaa asiaan 8.6.2025 Ajoneuvot Suuri ja mahtava Chrysler juhlii 100-vuotista taivaltaan lätkäisemällä ainoaan malliinsa, 9 vuotta vanhan tila-autoon, tarran 9.6.2025 Autokauppa Kamux ja Saka kuluttaja-asiamiehen syyniin – Moottori kertoi autokaupan ongelmista jo viime syksynä 8.6.2025 Matkailu Viron ilmailumuseossa mieleen nousee synkkiä ajatuksia, mitä jos… 4.6.2025 Tapahtumat Päivän kuva: Scania LT146 6x4 -vetopöytäauto – "nokka, lippa ja veekasi" 5.6.2025 Käyttötesti Kesäkausi ja odottamaton ohjelmistopäivitys – Dacia Dusterin käyttötesti 8.6.2025 Ajoneuvot Suuri ja mahtava Chrysler juhlii 100-vuotista taivaltaan lätkäisemällä ainoaan malliinsa, 9 vuotta vanhan tila-autoon, tarran 9.6.2025 Laivat Maailman meret ovat taas vähän turvallisempia - katastrofaalisen historian omaava entinen Sally Albatros/Silja Opera on romutettavana 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster