11.2.2024

Vene 24 Båt: Candela C-8 Hardtop nostaa sähköisen day cruiserin kantosiiville

Ainutlaatuinen ruotsalainen sähkövene maksimoi toimintamatkansa Polestar 2:n akuston lisäksi venemaailmassa ennennäkemättömällä kulkuratkaisulla.

Vuotuiset venemessut käynnistyivät perjantaina Helsingin Messukeskuksessa, ja jatkuvat aina sunnuntaihin 18. helmikuuta asti. Moottori tulee poimimaan Vene 24:stä mielenkiintoisimpia veneisiin ja muuhun vapaa-ajan vesilläliikkumiseen liittyviä uutuuksia.

Yksi kiistatta mielenkiintoisimmista venemaailman avauksista on ruotsalainen Candela, joka valmistaa sähköveneitä perin ennennäkemättömällä tavalla.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Lentäen veden pinnalla

Tukholmassa kotipaikkaansa pitävä Candela on ratkaissut plaanaavien eli veden pinnalla liukuvien sähköveneiden suuren energiankulutuksen tuomat toimintamatkahaasteet hydrofoilien eli kantosiipien avulla. Vene siis ikään kuin lentää veden pinnalla niin, että veneen runko pidetään irti vedestä, jolloin veden vastus pienenee radikaalisti.

Hydrofoilit ovat tietokoneohjattuja, ja ohjausjärjestelmä on samankaltainen kuin suihkuhävittäjissä. Saavuttaessaan 16 solmun nopeuden, tietokone kallistaa siivet, ja koko vene alkaa lentää veden pinnalla. Kantosiipialukset eivät vanhastaan ole olleet vahvimmillaan niin sanotuissa kovissa keleissä, mutta tietokoneohjattujen hydrofoilien ansiosta C-8 saadaan vakautettua vähän kovemmassakin aallokossa. 1,1 metrin aallonkorkeudessa veneen pohja on edelleen veden yläpuolella. Foilatessa aallonkorkeus saa tällöin olla enintään 1,2 metriä.

Paras nopeus on 22 solmua eli 40 km/h, jolloin toimintamatkaa riittää 57 meripeninkulmaa eli 105 kilometriä. Toimintamatka on Candelan mukaan jopa kolme kertaa pidempi, kuin parhaillakin plaanaavilla sähköveneillä, energiatehokkuuden parantuessa peräti 80 prosentilla foilatessa. Veneen huippunopeus on 50 kilometriä tunnissa.

Candela C-8:ssahan on Polestar 2 -sähköauton 69 kilowattitunnin akusto. Akku latautuu tyhjästä täyteen 11 kilowatin vaihtovirralla 6,5 tunnissa. 10:stä 80:aan prosenttiin pitäisi puolestaan yltää 135 kilowatin tasavirralla 35 minuutissa. Venettä voi ladata kaikissa satamissa, joissa vain on suinkin sähköt.

Candelan hydrofoilit on valmistettu hiilikuidusta, ja ne on suunniteltu kestämään tietyntasoisia osumia. Jos kuitenkin vastaan tulee 30 solmun nopeudella jokin kiinteä este, puomit katkeavat tietystä, suunnitellusta kohdasta.

Moottorina veneessä on Candela C-Pod -sähkömoottori, joka tuottaa maksimissaan 50 kilowatin tehon. Se on vähän tämänkokoiseen veneeseen, mutta nyt pitää ottaa huomioon aivan olennaisesti plaanaavaa venettä pienempi vastus.

Vahva ennätys vyöllä

Candela C-8:n ennennäkemätön lähestymiskulma täyssähköiseen veneilyyn on poikinut sille maailmanennätyksen melkoisen turvallisen matkan päähän edellisestä ennätyksen haltijasta.

Ennätys liittyy tietenkin toimintamatkaan. C-8:lla ajettiin viime alkusyksystä 24 tunnin aikaikkunassa yhteensä 420 merimailia eli noin 778 kilometriä Tukholman saaristossa, Frihamnenin satamasta alkaen. Sähköveneiden osalta kyse on siis tukevasta maailmanennätyksestä, sillä tiettävästi aiempi ennätys oli 79 merimailia eli noin 146 kilometriä 20 tunnin aikana.

Veneellä ajettiin foilaten 45 minuutin ajan, tehden välissä latauspysähdyksiä laiturissa, nopeuden käydessä maksimissaan siellä 50 km/h huippunopeudessa.

Lähes 800 kilometrin taittaminen millä tahansa moottoriveneellä maksaa valuuttaa, mutta Candela C-8:n tapauksessa hinta on vastaavan kokoluokan polttomoottorikäyttöistä ja plaanaavaa venettä jopa kymmenen kertaa edullisempi, samalla nopeusalueella. Jos ajatellaan, että Candelalla tuo 778 kilometrin matka yli 20 solmun nopeudella maksoi valmistajan mukaan sähköenergian muodossa hieman yli sata euroa, olisi se perinteisen veneen kohdalla jopa pitkälle toista tonnia. Luvut perustuvat Candelan antamiin tietoihin.

Hardtop mukana messuilla

Viime vuoden venemessuilla Candela esitteli C-8:n avoversiota, mutta tällä kertaa ruotsalaisvalmistajan suomalainen jälleenmyyjä Oy Telva Ab esittelee veneen Hardtop -mallia.

Candela C-8 Hardtop on niin kutsuttu day cruiser, se on tarkoitettu maksimissaan kahdeksalle hengelle, ja siinä on myös nukkumapaikat muutamalle hengelle. Hardtop tuo avo- ja T-top -versioihin, kuten myös pulpettimalliin verrattuna lisää mahdollisuuksia operoida venettä heikommissa sääolosuhteissa, mutta antaa myös auringon paistaa sisälle. C-8 Hardtopissa on kangaskatto, joka päästää auetessaan reilusti valoa sisälle. Katon lisäksi myös kabiinin takaosa on tarvittaessa mahdollista suojata kankaalla.

Veneen istuimet on mahdollista järjestää niin, että katon alla on jopa kahdeksan hengen pöytäryhmä. Veneestä löytyy jääkaappi esimerkiksi juomatarjoiluja varten. Kantosiipitekniikka näkyy veneen kannella ainoastaan puomin muodossa silloin kun ei foilata.

Candela C-8 rakentuu kauttaaltaan hiilikuiturungolle. Materiaalilla on toki hintansa, mutta se on vahvaa ja kevyttä. Itse asiassa 8,5 metriä pitkä ja 2,5 metriä leveä vene, jossa on kaiken lisäksi akku, painaa tyhjänä ainoastaan 1 750 kiloa. C-8 on messuillakin trailerin kyydissä, ja venettähän pystyy vetämään trailereineen ainakin monille E-SUV -segmentin autoilla, kuten vaikkapa BMW X5:llä tai Mercedes-Benz GLE:llä.

Telva esittelee Candela C-8:aa venemessujen osastolla 6m91.

Teksti: Benjamin Helander Kuvat: Candela, Benjamin Helander

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat