4.10.2017 Liikenne Viides pyörä puuttuu Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Hanki autoosi varapyörä – mikäli mahdollista. Monessa nykyautossa ei ole täysikokoista varapyörää enää lainkaan. Varapyörä autossa on kuitenkin järkiratkaisu.Ei ole vaikea keksiä tilanteita, joissa varapyörä pelastaisi pulasta. Renkaan puhkeaminen on harmillista, etenkin jos se sattuu talvipakkasella lumipyryssä. Rengaskorjaamoa voi olla vaikea löytää, jos rengas simahtaa syrjäisillä seuduin kuten viikonloppuna Kainuun korvessa. Huoltoasemistakin on tullut jakeluasemia, jotka huoltavat enemmän ihmisiä kuin autoja.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPaikkausaine ei korvaa rengastaTilalla on paikkausaine ja kompressori. Joissakin malleissa on tilapäiseen käyttöön tarkoitettu minivarapyörä.Paikkausaine ei korvaa kunnollista vararengasta. Paikkausaine ei tahdo toimia kovassa pakkasessa eikä auta renkaan sivuviiltoihin. Paikkausaine on vain tilapäinen apu lähimpään korjaamoon pääsemiseksi. Lisäksi aine sotkee renkaan sisältä ja yleensä edessä on uuden renkaan hankinta.Tilapäiseen käyttöön tarkoitetulla minivarapyörällä on 80 km/h nopeusrajoitus ja kehno ajomukavuus, joten käytännössä sekin on vain apu lähimpään korjaamoon pääsemiseksi.– Minivarapyörän vierintäkehä saattaa poiketa täyskokoisesta renkaasta. Lisäksi minivarapyörän pito on normaalia rengasta heikompi. Nämä seikat saattavat vaikuttaa häiritsevästi auton ESC-ajonvakautuksen ja ABS-jarrujen toimintaan, minkä vuoksi on ajettava erityisen varovasti, Continental Rengas Oy:n asiantuntija Jari Alopaeus muistuttaa.Kysy vararengasta myyjältäUutta autoa ostettaessa kannattaa kysyä myyjältä, onko vakiona olevan paikkaussarjan (paikkausaine ja kompressori) sijasta varapyörä saatavana valinnaisvarusteena.Varapyörä, tunkki ja pyöränvaihtotyökalut ovat tehdastilauksena yleensä edullisempia kuin jälkikäteen asennettuna. Täyskokoinen varapyörä on harvinaisuus Selvitimme 32:n suositun automallin varapyörätilanteen: onko varapyörä saatavana valinnaisvarusteena ja mihin hintaan? Selvitys paljasti sen, että yhdessäkään ei ole enää täyskokoista varapyörää vakiona. Paikkaussarja oli vakiona 26:ssa mallissa ja pieni varapyörä kuudessa mallissa. Varapyörän saatavuustiedot on koottu pääosin maahantuojien verkkosivuilta. Joidenkin merkkien osalta on pyydetty tietoja puhelimitse ja sähköpostilla, koska tietoa ei löytynyt verkosta tai tiedot olivat vaikeasti ymmärrettäviä kuten esimerkiksi Škoda Octavian lisävarustelistassa. Škoda Fabia Paikkaussarja vakio. Pieni varapyörä (PJA) tehdastilauksena kaikkiin malleihin, paitsi jos 15ʺ-renkaat, hinta 93–96 euroa. Täysikokoinen varapyörä (PJB) tehdastilauksena Active- ja Ambition -malleihin, jos 15ʺ-renkaat, hinta 93–96 euroa. Škoda Octavia Paikkaussarja vakio. Pieni varapyörä (PJA) tehdastilauksena Ambition-, Style-, L&K- ja Scout-malleihin, hinta 127–150 euroa. Vain jos PCR, PCX, PJW, PJ2, PJ3, PJ4, PJ5, PJ6, PJ7, PJ8, PXB, PXD, PXG tai PXH. Ei jos PK3 tai jos G-TEC -malli. Täysikokoinen varapyörä (PJB) tehdastilauksena Active-, Ambition- ja Style-malleihin, hinta 127–150 euroa. Vain jos PJU, PJ0, PJ9, PXI tai PXJ. Ei jos PK3 tai jos G-TEC -malli. Pieni varapyörä (PJC) tehdastilauksena Ambition-, Style-, L&K-, RS-, RS 245- ja Scout-malleihin, hinta 127–150 euroa. Muut kuin RS: vain jos Combi ja PK3. (Vain jos -kohdan koodit (PCR jne.) ovat vanteiden koodeja). Škoda Superb Paikkaussarja vakio. Pieni varapyörä (PJA) kaikki mallit, tehdastilauksena, hinta 122–145 euroa. Ei jos 3GN. Pieni varapyörä (PJB) kaikki mallit, paitsi Active, hinta 122–145 euroa. Vain jos 2.0 TSI tai jos 3GN. Nissan Qashqai Paikkaussarja vakio. Pieni varapyörä saatavana, hinta 290 euroa. Toyota Auris, Yaris, Avensis, CH-R… Toyotan henkilöautomallistossa varapyörä on vakiona vain Land Cruiserissa. Muissa Suomeen tuotavissa henkilöautomalleissa on paikkaussarja vakiona. Syitä tähän ovat esimerkiksi: rengasvaurioiden harvinaisuus, määräaikaishuoltojärjestelmän kyky huomioida renkaiden kunto (myös ikä), asiakkaiden haluttomuus tehdä renkaanvaihtoja tie päällä sekä päästö- ja kustannusseikat. Jälleenmyyjäliikkeistä saa hankittua varapyörän uuteenkin Toyotaan, mutta niiden kysyntä on erittäin vähäistä. Vararengasta käytettäessä tavaratilan kotelointia tai välipohjaa ei voida aina hyödyntää täysipainoisesti, ja siksi varapyörää mukana kuljetettaessa joudutaan tyypillisesti myös luopumaan jostain varusteista tai ominaisuuksista. Volkswagen Golf, Tiguan, Passat Golf ja Golf Variant perusmallit: tilaa-säästävä varapyörä vakio. Golf GTE, e-Golf: renkaanpaikkaussarja vakio. Golf: ei normaalikokoista varapyörää tarjolla lisävarusteena. Tiguan: renkaanpaikkaussarja vakio Tiguan: tilaa-säästävä varapyörä tarjolla lisävarusteena (sisältää myös tavaratilan välipohjan), hinta alk. 290 euroa. Tiguan: ei normaalikokoista varapyörää tarjolla lisävarusteena. Passat ja Passat Variant perusmallit: tilaa-säästävä varapyörä vakio. Passat GTE: renkaanpaikkaussarja vakio. Passat: normaalikokoinen varapyörä tarjolla lisävarusteena (kevytmetallivanne), hinta alk. 326 euroa. Volkswagen, Audi ja Seat -liikkumisturvaan kuuluu rikkinäisen renkaan vaihtaminen. Materiaalikustannukset (uusi rengas/täyttöaine) asiakkaan tulee hoitaa itse. Audi A4 A4 Sedan ja A4 Avant: tilaa-säästävä varapyörä vakiona. A4 allroad: tilaa-säästävä varapyörä järeämmällä vanteella, kasaan taiteltu rengas, mukana kompressori, jolla rengas täytetään. Audi A4 -malleihin ei ole tarjolla täysikokoista varapyörää lisävarusteena. Audin liikkumisturvaan kuuluu rikkinäisen renkaan vaihtaminen. Materiaalikustannukset (uusi rengas/ täyttöaine) asiakkaan tulee hoitaa itse. Opel Astra Paikkaussarja vakio. Pieni varapyörä valinnaisvarusteena (tehdastilaus) hinta veroineen 115 euroa. Ford Focus Paikkaussarja vakio. Pieni varapyörä (FEW) valinnaisvarusteena (tehdastilaus) hinta 68–78 euroa. Täysikokoinen varapyörä (FEV) valinnaisvarusteena (tehdastilaus), ei saatavana Wagon malliin, hinta 101–116 euroa. Focus RS: varapyörää ei saa. Ford Fiesta Paikkaussarja vakio. Tilapäiskäyttöön tarkoitettu varapyörä 14ʺ-teräsvanteella valinnaisvarusteena (tehdastilaus) hinta 90–97 euroa. Volvo V90 Paikkaussarja vakio. Pieni varapyörä valinnaisvarusteena (tehdastilaus) kaikkiin varustetasoihin (ei TB), hinta 107–140 euroa, jälleenmyyjältä 200–300 euroa. Volvo XC60 Paikkaussarja vakio. Pieni varapyörä valinnaisvarusteena (tehdastilaus) kaikkiin varustetasoihin (ei TB), hinta 108–143 euroa, jälleenmyyjältä 200–300 euroa. Volvo V40 Paikkaussarja vakio. V40 Diesel: pieni varapyörä valinnaisvarusteena (tehdastilaus) kaikkiin varustetasoihin, hinta 113–128 euroa, jälleenmyyjältä 200–300 euroa. V40 Bensiini: pieni varapyörä valinnaisvarusteena (tehdastilaus), nostaa tavaratilan lattiaa 11 senttiä, sisältää kaksitasoisen tavaratilan lattian ja ostoskassipitimen, hinta 283–321 euroa. Kia Rio Paikkaussarja vakio. Pieni varapyörä (T125/80 R15) saatavana, hinta 225 euroa. Varapyörä ei syö normaalia tavaratilaa, mutta pohjan alla olevan lokerikon joutuu poistamaan ja korvaaman pyörällä. Mercedes-Benz E-sarja Paikkaussarja (Tirefit) vakio. Run Flat -renkaat valinnaisvarusteena (tehdastilaus), hinta alkaen, E Sedan 429 euroa, E farmari 437 euroa, (E43 AMG ja T-farmari All Terrain vakio, ei E 63 AMG eikä E 63 AMG S-malleihin). (sis.koodiin RQJ, RQK, RQR, RTD, RTE, RTK, RVQ, RVR) (Koodin 22R, 25R, R07, R10, R24, R34, R43, R83, R01, RTD, RTE, RVQ, RVR, R17, R97 yht.) Mercedes-Benz -malleissa ei tilaa varapyörälle, poikkeuksena GLE, johon saa minivarapyörän 129 eurolla, paitsi GLE 63 AMG ja GLE 63 AMG S-mallit. BMW 3-sarja, BMW 5-sarja BMW:ssä oli vuosikausia Run flat -renkaat vakiovarusteena. Muutos: Tavalliset renkaat ja paikkaussarja on vakiona useimmissa malleissa. Run flat -renkaat ovat valinnaisvaruste (tehdastilaus) ilman lisähintaa (Non-Cost-Option). Maahantuoja perustelut muutokselle: Nyt on annettu asiakkaille lisää valinnanvapautta. Yksi olennainen syy on myös Run flat -renkaiden suurempi paino (noin 2kg/rengas). Painonsäästö on tärkeää autovalmistajien pyrkiessä alentamaan päästöjä. Tämä on yksi painonsäästökeino. Vaikka Run flat -renkaiden ominaisuudet ovat kehittyneet huimasti, niin kuitenkin varsin suuri osa asiakkaista mieltää Run flat -renkaat kovemmiksi ja meluisimmiksi. Ja toisaalta ehkä ”tyhjänä ajo-ominaisuuden” tarpeettomaksi. BMW 3-sarja Paikkaussarja vakiona. Valinnaisvarusteena Run flat -renkaat ilman lisähintaa. Vararengasta ei saatavana. BMW 5-sarja Paikkaussarja vakiona. Valinnaisvarusteena Run Flat -renkaat ilman lisähintaa. BMW 5-sarja sedan: Tilapäiskäyttöön tarkoitettu varapyörä valinnaisvarusteena (tehdastilaus) verollinen hinta alkaen 371 euroa. Tavaratila pienenee noin 100 litralla. BMW 5-sarja farmari: Varapyörää ei saa. Muut BMW mallit X-malleihin saa kaikkiin vararenkaan (pl. X4), kuten myös 7-sarjaan ja 2-sarjan Active / Gran Tourereihin. Varapyörä on mallista riippuen joko täyskokoinen tai minivarapyörä, jolloin vaikutus tavaratilan kokoon jää vähäiseksi. Kannattaa tarkastaa myyjältä. Teksti: Timo Turkula Kuva: Jari SaarentausMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 21.12.2024 Liikenne Synkkiä lukuja liikenteestä – lasten tieliikennekuolemat hälyttävässä kasvussa 20.12.2024 Moottoriurheilu Formula-fanin viime tingan lahjavinkki: Lego Icons McLaren MP4/4 Senna 20.12.2024 Uutinen Volkswagenin ID.-täyssähköautot ylittivät 10000 auton rajan Suomessa 18.12.2024 Automatkailu Ulkomaille automatkaileva, ensi vuonna helpottuu – Vihreä kortti digitaaliseksi 17.12.2024 Uutinen Tämäkin oli kiinalaisille autoille langetettujen rangaistustullien vaikutusta – suuri määrä hybridejä myyntiin 17.12.2024 Autoilu Vähäpäästöisten autojen pysäköintialennus Helsingissä loppuu monilta ensi vuonna 17.12.2024 Liikenne Taksivälittäjä paljastaa: näitä arkisia ja vähemmän arkisia esineitä asiakkaat unohtavat takseihin 16.12.2024 Sähköautot Hyundai Inster rymistelee sähköautojen hintakisaan – 25 000 euroa ja pitkä toimintamatka Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon - yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 25.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi Q4 e-tron – entistä pidemmälle ja entistä paremmin 26.12.2024 Lentokoneet Mitä tulee, kun yhdistää historian suurimman ja nopeimman matkustajalentokoneen? - British Airwaysin uusi ykkösluokka 24.12.2024 Lentokoneet Finnairilla on taas joulupukkitarroja koneissaan - Qantas kuitenkin tohti haastaa pukin virallisen lentoyhtiön joulutarrakisaan 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 23.12.2024 Laivat Helsingissä rakennettiin neljän vuoden aikana kuuden aluksen loistoristeilijäluokka - nyt tuoreinkin niistä on 20-vuotias 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 22.12.2024 Lentokoneet Finnair vastaanotti jo toiseksi viimeisen Airbus A350 -yksilönsä - tervetuloa kotiin, OH-LWT 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja