4.10.2017

Viides pyörä puuttuu

renkaan vaihto

Hanki autoosi varapyörä – mikäli mahdollista.

Monessa nykyautossa ei ole täysikokoista varapyörää enää lainkaan. Varapyörä autossa on kuitenkin järkiratkaisu.

Ei ole vaikea keksiä tilanteita, joissa varapyörä pelastaisi pulasta. Renkaan puhkeaminen on harmillista, etenkin jos se sattuu talvipakkasella lumipyryssä. Rengaskorjaamoa voi olla vaikea löytää, jos rengas simahtaa syrjäisillä seuduin kuten viikonloppuna Kainuun korvessa. Huoltoasemistakin on tullut jakeluasemia, jotka huoltavat enemmän ihmisiä kuin autoja.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Paikkausaine ei korvaa rengasta

Tilalla on paikkausaine ja kompressori. Joissakin malleissa on tilapäiseen käyttöön tarkoitettu minivarapyörä.

Paikkausaine ei korvaa kunnollista vararengasta. Paikkausaine ei tahdo toimia kovassa pakkasessa eikä auta renkaan sivuviiltoihin. Paikkausaine on vain tilapäinen apu lähimpään korjaamoon pääsemiseksi. Lisäksi aine sotkee renkaan sisältä ja yleensä edessä on uuden renkaan hankinta.

Tilapäiseen käyttöön tarkoitetulla minivarapyörällä on 80 km/h nopeusrajoitus ja kehno ajomukavuus, joten käytännössä sekin on vain apu lähimpään korjaamoon pääsemiseksi.

– Minivarapyörän vierintäkehä saattaa poiketa täyskokoisesta renkaasta. Lisäksi minivarapyörän pito on normaalia rengasta heikompi. Nämä seikat saattavat vaikuttaa häiritsevästi auton ESC-ajonvakautuksen ja ABS-jarrujen toimintaan, minkä vuoksi on ajettava erityisen varovasti, Continental Rengas Oy:n asiantuntija Jari Alopaeus muistuttaa.

Kysy vararengasta myyjältä

Uutta autoa ostettaessa kannattaa kysyä myyjältä, onko vakiona olevan paikkaussarjan (paikkausaine ja kompressori) sijasta varapyörä saatavana valinnaisvarusteena.

Varapyörä, tunkki ja pyöränvaihtotyökalut ovat tehdastilauksena yleensä edullisempia kuin jälkikäteen asennettuna.

Täyskokoinen varapyörä on harvinaisuus

Selvitimme 32:n suositun automallin varapyörätilanteen: onko varapyörä saatavana valinnaisvarusteena ja mihin hintaan? Selvitys paljasti sen, että yhdessäkään ei ole enää täyskokoista varapyörää vakiona. Paikkaussarja oli vakiona 26:ssa mallissa ja pieni varapyörä kuudessa mallissa.

Varapyörän saatavuustiedot on koottu pääosin maahantuojien verkkosivuilta. Joidenkin merkkien osalta on pyydetty tietoja puhelimitse ja sähköpostilla, koska tietoa ei löytynyt verkosta tai tiedot olivat vaikeasti ymmärrettäviä kuten esimerkiksi Škoda Octavian lisävarustelistassa.

Škoda Fabia

  • Paikkaussarja vakio.
  • Pieni varapyörä (PJA) tehdastilauksena kaikkiin malleihin, paitsi jos 15ʺ-renkaat, hinta 93–96 euroa.
  • Täysikokoinen varapyörä (PJB) tehdastilauksena Active- ja Ambition -malleihin, jos 15ʺ-renkaat, hinta 93–96 euroa.

Škoda Octavia

  • Paikkaussarja vakio.
  • Pieni varapyörä (PJA) tehdastilauksena Ambition-, Style-, L&K- ja Scout-malleihin, hinta 127–150 euroa. Vain jos PCR, PCX, PJW, PJ2, PJ3, PJ4, PJ5, PJ6, PJ7, PJ8, PXB, PXD, PXG tai PXH. Ei jos PK3 tai jos G-TEC -malli.
  • Täysikokoinen varapyörä (PJB) tehdastilauksena Active-, Ambition- ja Style-malleihin, hinta 127–150 euroa. Vain jos PJU, PJ0, PJ9, PXI tai PXJ. Ei jos PK3 tai jos G-TEC -malli.
  • Pieni varapyörä (PJC) tehdastilauksena Ambition-, Style-, L&K-, RS-, RS 245- ja Scout-malleihin, hinta 127–150 euroa. Muut kuin RS: vain jos Combi ja PK3. (Vain jos -kohdan koodit (PCR jne.) ovat vanteiden koodeja).

Škoda Superb

  • Paikkaussarja vakio.
  • Pieni varapyörä (PJA) kaikki mallit, tehdastilauksena, hinta 122–145 euroa. Ei jos 3GN.
  • Pieni varapyörä (PJB) kaikki mallit, paitsi Active, hinta 122–145 euroa. Vain jos 2.0 TSI tai jos 3GN.

Nissan Qashqai

  • Paikkaussarja vakio.
  • Pieni varapyörä saatavana, hinta 290 euroa.

Toyota Auris, Yaris, Avensis, CH-R…

  • Toyotan henkilöautomallistossa varapyörä on vakiona vain Land Cruiserissa.
  • Muissa Suomeen tuotavissa henkilöautomalleissa on paikkaussarja vakiona.
  • Syitä tähän ovat esimerkiksi: rengasvaurioiden harvinaisuus, määräaikaishuoltojärjestelmän kyky huomioida renkaiden kunto (myös ikä), asiakkaiden haluttomuus tehdä renkaanvaihtoja tie päällä sekä päästö- ja kustannusseikat.
  • Jälleenmyyjäliikkeistä saa hankittua varapyörän uuteenkin Toyotaan, mutta niiden kysyntä on erittäin vähäistä. Vararengasta käytettäessä tavaratilan kotelointia tai välipohjaa ei voida aina hyödyntää täysipainoisesti, ja siksi varapyörää mukana kuljetettaessa joudutaan tyypillisesti myös luopumaan jostain varusteista tai ominaisuuksista.

Volkswagen Golf, Tiguan, Passat

  • Golf ja Golf Variant perusmallit: tilaa-säästävä varapyörä vakio.
  • Golf GTE, e-Golf: renkaanpaikkaussarja vakio.
  • Golf: ei normaalikokoista varapyörää tarjolla lisävarusteena.
  • Tiguan: renkaanpaikkaussarja vakio
  • Tiguan: tilaa-säästävä varapyörä tarjolla lisävarusteena (sisältää myös tavaratilan välipohjan), hinta alk. 290 euroa.
  • Tiguan: ei normaalikokoista varapyörää tarjolla lisävarusteena.
  • Passat ja Passat Variant perusmallit: tilaa-säästävä varapyörä vakio.
  • Passat GTE: renkaanpaikkaussarja vakio.
  • Passat: normaalikokoinen varapyörä tarjolla lisävarusteena (kevytmetallivanne), hinta alk. 326 euroa.
  • Volkswagen, Audi ja Seat -liikkumisturvaan kuuluu rikkinäisen renkaan vaihtaminen. Materiaalikustannukset (uusi rengas/täyttöaine) asiakkaan tulee hoitaa itse.

Audi A4

  • A4 Sedan ja A4 Avant: tilaa-säästävä varapyörä vakiona.
  • A4 allroad: tilaa-säästävä varapyörä järeämmällä vanteella, kasaan taiteltu rengas, mukana kompressori, jolla rengas täytetään.
  • Audi A4 -malleihin ei ole tarjolla täysikokoista varapyörää lisävarusteena.
  • Audin liikkumisturvaan kuuluu rikkinäisen renkaan vaihtaminen. Materiaalikustannukset (uusi rengas/ täyttöaine) asiakkaan tulee hoitaa itse.

Opel Astra

  • Paikkaussarja vakio.
  • Pieni varapyörä valinnaisvarusteena (tehdastilaus) hinta veroineen 115 euroa.

Ford Focus

  • Paikkaussarja vakio.
  • Pieni varapyörä (FEW) valinnaisvarusteena (tehdastilaus) hinta 68–78 euroa.
  • Täysikokoinen varapyörä (FEV) valinnaisvarusteena (tehdastilaus), ei saatavana Wagon malliin, hinta 101–116 euroa.
  • Focus RS: varapyörää ei saa.

Ford Fiesta

  • Paikkaussarja vakio.
  • Tilapäiskäyttöön tarkoitettu varapyörä 14ʺ-teräsvanteella valinnaisvarusteena (tehdastilaus) hinta 90–97 euroa.

Volvo V90

  • Paikkaussarja vakio.
  • Pieni varapyörä valinnaisvarusteena (tehdastilaus) kaikkiin varustetasoihin (ei TB), hinta 107–140 euroa, jälleenmyyjältä 200–300 euroa.

Volvo XC60

  • Paikkaussarja vakio.
  • Pieni varapyörä valinnaisvarusteena (tehdastilaus) kaikkiin varustetasoihin (ei TB), hinta 108–143 euroa, jälleenmyyjältä 200–300 euroa.

Volvo V40

  • Paikkaussarja vakio.
  • V40 Diesel: pieni varapyörä valinnaisvarusteena (tehdastilaus) kaikkiin varustetasoihin, hinta 113–128 euroa, jälleenmyyjältä 200–300 euroa.
  • V40 Bensiini: pieni varapyörä valinnaisvarusteena (tehdastilaus), nostaa tavaratilan lattiaa 11 senttiä, sisältää kaksitasoisen tavaratilan lattian ja ostoskassipitimen, hinta 283–321 euroa.

Kia Rio

  • Paikkaussarja vakio.
  • Pieni varapyörä (T125/80 R15) saatavana, hinta 225 euroa. Varapyörä ei syö normaalia tavaratilaa, mutta pohjan alla olevan lokerikon joutuu poistamaan ja korvaaman pyörällä.

Mercedes-Benz E-sarja

  • Paikkaussarja (Tirefit) vakio.
  • Run Flat -renkaat valinnaisvarusteena (tehdastilaus), hinta alkaen, E Sedan 429 euroa, E farmari 437 euroa, (E43 AMG ja T-farmari All Terrain vakio, ei E 63 AMG eikä E 63 AMG S-malleihin). (sis.koodiin RQJ, RQK, RQR, RTD, RTE, RTK, RVQ, RVR) (Koodin 22R, 25R, R07, R10, R24, R34, R43, R83, R01, RTD, RTE, RVQ, RVR, R17, R97 yht.)
  • Mercedes-Benz -malleissa ei tilaa varapyörälle, poikkeuksena GLE, johon saa minivarapyörän 129 eurolla, paitsi GLE 63 AMG ja GLE 63 AMG S-mallit.

BMW 3-sarja, BMW 5-sarja

  • BMW:ssä oli vuosikausia Run flat -renkaat vakiovarusteena.
  • Muutos: Tavalliset renkaat ja paikkaussarja on vakiona useimmissa malleissa.
  • Run flat -renkaat ovat valinnaisvaruste (tehdastilaus) ilman lisähintaa (Non-Cost-Option).
  • Maahantuoja perustelut muutokselle:
    Nyt on annettu asiakkaille lisää valinnanvapautta. Yksi olennainen syy on myös Run flat -renkaiden suurempi paino (noin 2kg/rengas). Painonsäästö on tärkeää autovalmistajien pyrkiessä alentamaan päästöjä. Tämä on yksi painonsäästökeino. Vaikka Run flat -renkaiden ominaisuudet ovat kehittyneet huimasti, niin kuitenkin varsin suuri osa asiakkaista mieltää Run flat -renkaat kovemmiksi ja meluisimmiksi. Ja toisaalta ehkä ”tyhjänä ajo-ominaisuuden” tarpeettomaksi.

BMW 3-sarja

  • Paikkaussarja vakiona.
  • Valinnaisvarusteena Run flat -renkaat ilman lisähintaa.
  • Vararengasta ei saatavana.

BMW 5-sarja

  • Paikkaussarja vakiona.
  • Valinnaisvarusteena Run Flat -renkaat ilman lisähintaa.
  • BMW 5-sarja sedan: Tilapäiskäyttöön tarkoitettu varapyörä valinnaisvarusteena (tehdastilaus) verollinen hinta alkaen 371 euroa. Tavaratila pienenee noin 100 litralla.
  • BMW 5-sarja farmari: Varapyörää ei saa.

Muut BMW mallit

  • X-malleihin saa kaikkiin vararenkaan (pl. X4), kuten myös 7-sarjaan ja 2-sarjan Active / Gran Tourereihin. Varapyörä on mallista riippuen joko täyskokoinen tai minivarapyörä, jolloin vaikutus tavaratilan kokoon jää vähäiseksi. Kannattaa tarkastaa myyjältä.

Teksti: Timo Turkula Kuva: Jari Saarentaus

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat