1.5.2021 Ajoneuvot Viimeinen Airbus A380 valmistui: Mitä seuraavaksi ilmojen jättiläiselle? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Superjumbo Airbus A380 on ollut jo vuosia vastatuulessa epäsuotuisan suureksi osoittautuneen kokonsa vuoksi. Sen tuotanto on nyt päättynyt lentokoneiden mittapuulla harvinaisen aikaisin. Esiinmarssinsa aikaan 2000-luvun alkupuoliskolla A380 edusti juuri sitä, mitä kaksikantiselta ”Taivaiden kuningattarelta” voi odottaa. Euroopan ennätyksellisestä vastineesta Boeing 747:lle piti tulla lentoliikenteen mullistaja, todellinen ilmakehän hallitsija. Toisin kävi, eikä koneen kauppa lähtenyt toivotunlaiseen nousuun missään vaiheessa.Edelliseen lausahdukseen poikkeuksen tuo kuitenkin dubailainen Emirates Airlines, joka on hyödyntänyt konetyypin tuomia mahdollisuuksia juuri alun perin tarkoitetulla tavalla. Näitä ovat toisaalta pitkä kantama, jonka avulla yhtiö pystyy esimerkiksi yhdistämään solmukohtansa kautta Euroopan Australiaan ja taas toisaalta suuri matkustajakapasiteetti, jota Emirates hyödyntää lyhyimmilläkin suuren kysynnän reiteillään. Isona osana pitkän aikavälin strategiaansa Emirates onkin investoinut kaikkiaan peräti 123:een A380-yksilöön.Rajansa kaikella. Konetyypin uskollisin käyttäjä päätti lopulta peruuttaa tilauksensa lähes 40 koneyksilön osalta. Vielä tilauskirjoihin jääneistä koneista viimeisetkin on nyt rakennettu, mikä tarkoittaa, että yhtäkään Superjumboa ei tulla enää valmistamaan. Koronapandemian aikana tyyppiä käyttävät lentoyhtiöt ovat kipuilleet A380:n tulevaisuudesta laivastossaan. Operaattorit voi karkeasti jakaa ”pitäjiin” ja ”luopujiin” sen mukaan, mikä kunkin yhtiön tämänhetkinen suunnitelma hyvin pitkälti karenssissa olevan konetyypin varalle on.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKortteihinsa tyytyväisetTästä sakista merkittävin on edelleen Emirates, joka on toimitusjohtajansa Tim Clarkin suulla ilmoittanut sitoutuvansa konetyyppiin pitkälle 2030-luvulle saakka. Ensimmäiset yhtiön koneista ovat jo eläköityneet, mutta viime vuosina laivastoon saapuneilla yksilöillä riittää elinkaarta kirkkaasti seuraavan vuosikymmenen puolelle.Niin ikään vanhemmasta päästä poistuvan Boeing 777-300-kaluston tilalle hankitaan uusia, erikokoisia, mutta kuitenkin joka tapauksessa kaksimoottorisia laajarunkokoneita. Tällä hetkellä Emirates käyttää reittiliikenteessä vain pientä osaa lähes 120:n A380-koneen laivastostaan. Niillä operoidaan lähinnä Euroopan muutamiin suurimpiin kaupunkeihin sekä esimerkiksi Kairoon ja Ammaniin.British Airwaysin laivastosta löytyy kaksitoista Superjumboa. Ne ovat kaikki koronaparkissa, mutta Emiratesin tavoin myös brittiläisoperaattori aikoo pitää sitoumuksensa konetyyppiin ja vähintäänkin ottaa sen uudelleen käyttöönsä tilanteen niin salliessa.Suurin osa maailman A380-operaattoreista pitää majaansa Aasian ja Oseanian puolella. Niistä suurimpana Singapore Airlines on päätynyt nykytermein ilmaistuna hybridiratkaisuun, eli pitää osan koneista edelleen laivastossaan. Takuuna tälle on esimerkiksi se, että yhtiö on investoinut Superjumbojensa matkustamouudistuksiin sievoisen summan rahaa.Etelä-Korea on Arabiemiirikuntien ohella ainoa maa, jossa on peräti kaksi A380-operaattoria. Niistä Korean Air näyttää edellen vihreää valoa tyypille. Niin ikään kaikkein tuorein operaattori, japanilainen All Nippon Airways, samoin kuin kiinalaisjätti China Southern Airlines, aikovat pitäytyä Superjumbossa vielä hyvän aikaa.LuopujatAbudhabilainen Etihad Airways on hyödyntänyt A380:n suuria sisätiloja erityisesti tasokkaan matkustuskokemuksensa suunnittelussa. Yhtiö on tunnettu hyvin eksklusiivisesta matkustustuotteestaan ja sen tarjoamat ykkösluokan istuimet – ei kun siis huoneistot – vievät runsaasti tilaa. Nyt on kuitenkin niin, että kaikki kymmenen konetta ovat saaneet lähtöpassit laivastosta ja A380-ohjelman hienoimmat yksilöt ovat historiaa.Lähi-idässä on myös toinen valtavan kokoinen lentoyhtiö, joka ei lähtenyt rakentamaan tulevaisuuttaan Superjumbon varaan. Qatar Airways on operoinut kymmentä konetta muutamilla volyymireiteillään. Tämä määrä vähenee ainakin puoleen ja pandemian hellittäessä otettaan lentoliikenteestä tullaan mahdollisesti lopuistakin viidestä luopumaan.A380-hansikkaansa tiskiin löi niin ikään Air France. Päätös syntyi yhtiössä jo ennen pandemian alkua. Eurooppalaisyhtiöistä ensimmäisenä A380:n vastaanottanut on niin ikään luopunut Boeing 747- ja Airbus A340-koneistaan jatkaen näin konsernisisarensa KLM:n tavoin pelkästään kaksimoottoristen kanssa. Air Francen jäljellä olleet Superjumbot ehtivät olla hetken koronaparkissa, kunnes viimeinenkin jätti laivaston jo viime kesänä.Lufthansa löysi itsensä suosta, kun pandemian alussa sen käytössä oli valtava määrä eri konetyyppejä ja peräti neljän eri nelimoottorityypin edustajia. Euroopan suurin toimija joutuukin luopumaan vanhojen 747-400:sten lisäksi A380-laivastostaan. Ainakin jonkin aikaa Lufthansan kalustoluettelon suurimman konetyypin virassa tulevat olemaan tuoreet Boeing 747-8 Intercontinentalit eli Jumbo Jetin harvinaisiksi jääneet tuoreimmat painokset.Varmoihin luopujiin tai epävarmoihin pitäjiin lukeutuvat niin ikään australialainen Qantas, malesialainen Malaysia Airlines, eteläkorealainen Asiana Airlines sekä Thaimaan Thai Airways, jotka ovat pitäneet konetyyppiä lähinnä pitkien matkojen työjuhtana. Kaikki edellä kerrotut tosiasiat tarkoittavat, että British Airways on jäämässä Euroopan ainoaksi- ja Emirates Lähi-idän ainoaksi A380-operaattoriksi. Afrikan tai Amerikoiden puolelle ei Superjumbo koskaan käynyt edes kaupaksi.Kaiken tämän seurauksena pandemian jälkeen maailmanlaajuinen A380-laivasto näyttää selvästi harvalukuisemmalta. On kuitenkin onneksi niin, että mikäli jollain ilmailukärpäsen puraisemalla on Superjumbosta valokuvat saamatta tai tyypit ottamatta, se on vielä jatkossakin mahdollista.Teksti: Benjamin Helander Kuvat: Benjamin Helander, Singapore Airlines Lähteet: Aeronews, SimpleFlying, Planespotters.netLisää aiheestaLentomatkusta sviitissä – Singapore Airlinesin A380:ssä onnistuu Jättikoneiden valtakausi päättyy – korona viimeisteli 747:n ja A380:n kohtalot Jeremy Clarkson pyjamassa ja virtuaaliakkunoita: Emiratesin ykkösluokkaMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään – kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 19.4.2025 Ajoneuvot Kia EV3 on World Car of the Year 2025 – toisen kerran peräkkäin Kia ja neljännen kerran peräkkäin korealainen sähköauto 18.4.2025 Ajoneuvot Subaru Solterran suuri päivä: itselle elinkaaripäivitys ja yläpuolelle uusi isompi sisar Subaru Trailseeker 17.4.2025 Ajoneuvot Ministeri-Audin uusi tuleminen on täällä – Audi A6 Sedan C9 16.4.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz lakkauttaa ensi vuonna T-sarjan, EQT:n ja Citanin – tai siis Renault lakkauttaa ne 13.4.2025 Lentokoneet Finnair panostaa ensi vuonna pohjoiseen – uusi reitti Norjan Altaan ja lisäpanostuksia ympäri Pohjolaa 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 12.4.2025 Ajoneuvot Smart #5 Brabus on 646 hevosvoiman taskuraketti, joka ei mahdu taskuun 11.4.2025 Ajoneuvot Mazda 6e sai hinnat – ehkäpä markkinoiden tyylikkäin sähkösedan irtoaa 44 300 eurolla Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 26.4.2025 Koeajo Maistiainen: Škoda Enyaq – uusi keula vie pidemmälle 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 26.4.2025 Käyttötesti Käyttötesti: CF Moto 800 MT-X on täynnä elektroniikkaa ja avustimia 26.4.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Porsche 959 'Speedster' 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous