1.5.2021 Ajoneuvot Viimeinen Airbus A380 valmistui: Mitä seuraavaksi ilmojen jättiläiselle? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Superjumbo Airbus A380 on ollut jo vuosia vastatuulessa epäsuotuisan suureksi osoittautuneen kokonsa vuoksi. Sen tuotanto on nyt päättynyt lentokoneiden mittapuulla harvinaisen aikaisin. Esiinmarssinsa aikaan 2000-luvun alkupuoliskolla A380 edusti juuri sitä, mitä kaksikantiselta ”Taivaiden kuningattarelta” voi odottaa. Euroopan ennätyksellisestä vastineesta Boeing 747:lle piti tulla lentoliikenteen mullistaja, todellinen ilmakehän hallitsija. Toisin kävi, eikä koneen kauppa lähtenyt toivotunlaiseen nousuun missään vaiheessa.Edelliseen lausahdukseen poikkeuksen tuo kuitenkin dubailainen Emirates Airlines, joka on hyödyntänyt konetyypin tuomia mahdollisuuksia juuri alun perin tarkoitetulla tavalla. Näitä ovat toisaalta pitkä kantama, jonka avulla yhtiö pystyy esimerkiksi yhdistämään solmukohtansa kautta Euroopan Australiaan ja taas toisaalta suuri matkustajakapasiteetti, jota Emirates hyödyntää lyhyimmilläkin suuren kysynnän reiteillään. Isona osana pitkän aikavälin strategiaansa Emirates onkin investoinut kaikkiaan peräti 123:een A380-yksilöön.Rajansa kaikella. Konetyypin uskollisin käyttäjä päätti lopulta peruuttaa tilauksensa lähes 40 koneyksilön osalta. Vielä tilauskirjoihin jääneistä koneista viimeisetkin on nyt rakennettu, mikä tarkoittaa, että yhtäkään Superjumboa ei tulla enää valmistamaan. Koronapandemian aikana tyyppiä käyttävät lentoyhtiöt ovat kipuilleet A380:n tulevaisuudesta laivastossaan. Operaattorit voi karkeasti jakaa ”pitäjiin” ja ”luopujiin” sen mukaan, mikä kunkin yhtiön tämänhetkinen suunnitelma hyvin pitkälti karenssissa olevan konetyypin varalle on.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKortteihinsa tyytyväisetTästä sakista merkittävin on edelleen Emirates, joka on toimitusjohtajansa Tim Clarkin suulla ilmoittanut sitoutuvansa konetyyppiin pitkälle 2030-luvulle saakka. Ensimmäiset yhtiön koneista ovat jo eläköityneet, mutta viime vuosina laivastoon saapuneilla yksilöillä riittää elinkaarta kirkkaasti seuraavan vuosikymmenen puolelle.Niin ikään vanhemmasta päästä poistuvan Boeing 777-300-kaluston tilalle hankitaan uusia, erikokoisia, mutta kuitenkin joka tapauksessa kaksimoottorisia laajarunkokoneita. Tällä hetkellä Emirates käyttää reittiliikenteessä vain pientä osaa lähes 120:n A380-koneen laivastostaan. Niillä operoidaan lähinnä Euroopan muutamiin suurimpiin kaupunkeihin sekä esimerkiksi Kairoon ja Ammaniin.British Airwaysin laivastosta löytyy kaksitoista Superjumboa. Ne ovat kaikki koronaparkissa, mutta Emiratesin tavoin myös brittiläisoperaattori aikoo pitää sitoumuksensa konetyyppiin ja vähintäänkin ottaa sen uudelleen käyttöönsä tilanteen niin salliessa.Suurin osa maailman A380-operaattoreista pitää majaansa Aasian ja Oseanian puolella. Niistä suurimpana Singapore Airlines on päätynyt nykytermein ilmaistuna hybridiratkaisuun, eli pitää osan koneista edelleen laivastossaan. Takuuna tälle on esimerkiksi se, että yhtiö on investoinut Superjumbojensa matkustamouudistuksiin sievoisen summan rahaa.Etelä-Korea on Arabiemiirikuntien ohella ainoa maa, jossa on peräti kaksi A380-operaattoria. Niistä Korean Air näyttää edellen vihreää valoa tyypille. Niin ikään kaikkein tuorein operaattori, japanilainen All Nippon Airways, samoin kuin kiinalaisjätti China Southern Airlines, aikovat pitäytyä Superjumbossa vielä hyvän aikaa.LuopujatAbudhabilainen Etihad Airways on hyödyntänyt A380:n suuria sisätiloja erityisesti tasokkaan matkustuskokemuksensa suunnittelussa. Yhtiö on tunnettu hyvin eksklusiivisesta matkustustuotteestaan ja sen tarjoamat ykkösluokan istuimet – ei kun siis huoneistot – vievät runsaasti tilaa. Nyt on kuitenkin niin, että kaikki kymmenen konetta ovat saaneet lähtöpassit laivastosta ja A380-ohjelman hienoimmat yksilöt ovat historiaa.Lähi-idässä on myös toinen valtavan kokoinen lentoyhtiö, joka ei lähtenyt rakentamaan tulevaisuuttaan Superjumbon varaan. Qatar Airways on operoinut kymmentä konetta muutamilla volyymireiteillään. Tämä määrä vähenee ainakin puoleen ja pandemian hellittäessä otettaan lentoliikenteestä tullaan mahdollisesti lopuistakin viidestä luopumaan.A380-hansikkaansa tiskiin löi niin ikään Air France. Päätös syntyi yhtiössä jo ennen pandemian alkua. Eurooppalaisyhtiöistä ensimmäisenä A380:n vastaanottanut on niin ikään luopunut Boeing 747- ja Airbus A340-koneistaan jatkaen näin konsernisisarensa KLM:n tavoin pelkästään kaksimoottoristen kanssa. Air Francen jäljellä olleet Superjumbot ehtivät olla hetken koronaparkissa, kunnes viimeinenkin jätti laivaston jo viime kesänä.Lufthansa löysi itsensä suosta, kun pandemian alussa sen käytössä oli valtava määrä eri konetyyppejä ja peräti neljän eri nelimoottorityypin edustajia. Euroopan suurin toimija joutuukin luopumaan vanhojen 747-400:sten lisäksi A380-laivastostaan. Ainakin jonkin aikaa Lufthansan kalustoluettelon suurimman konetyypin virassa tulevat olemaan tuoreet Boeing 747-8 Intercontinentalit eli Jumbo Jetin harvinaisiksi jääneet tuoreimmat painokset.Varmoihin luopujiin tai epävarmoihin pitäjiin lukeutuvat niin ikään australialainen Qantas, malesialainen Malaysia Airlines, eteläkorealainen Asiana Airlines sekä Thaimaan Thai Airways, jotka ovat pitäneet konetyyppiä lähinnä pitkien matkojen työjuhtana. Kaikki edellä kerrotut tosiasiat tarkoittavat, että British Airways on jäämässä Euroopan ainoaksi- ja Emirates Lähi-idän ainoaksi A380-operaattoriksi. Afrikan tai Amerikoiden puolelle ei Superjumbo koskaan käynyt edes kaupaksi.Kaiken tämän seurauksena pandemian jälkeen maailmanlaajuinen A380-laivasto näyttää selvästi harvalukuisemmalta. On kuitenkin onneksi niin, että mikäli jollain ilmailukärpäsen puraisemalla on Superjumbosta valokuvat saamatta tai tyypit ottamatta, se on vielä jatkossakin mahdollista.Teksti: Benjamin Helander Kuvat: Benjamin Helander, Singapore Airlines Lähteet: Aeronews, SimpleFlying, Planespotters.netLisää aiheestaLentomatkusta sviitissä – Singapore Airlinesin A380:ssä onnistuu Jättikoneiden valtakausi päättyy – korona viimeisteli 747:n ja A380:n kohtalot Jeremy Clarkson pyjamassa ja virtuaaliakkunoita: Emiratesin ykkösluokkaMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 26.12.2024 Lentokoneet Mitä tulee, kun yhdistää historian suurimman ja nopeimman matkustajalentokoneen? – British Airwaysin uusi ykkösluokka 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon – yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 24.12.2024 Matkailu Helsinki-Vantaan lentoasema – kaupunki, joka sykkii 24/7/365 myös talvella! 24.12.2024 Lentokoneet Finnairilla on taas joulupukkitarroja koneissaan – Qantas kuitenkin tohti haastaa pukin virallisen lentoyhtiön joulutarrakisaan 22.12.2024 Lentokoneet Finnair vastaanotti jo toiseksi viimeisen Airbus A350 -yksilönsä – tervetuloa kotiin, OH-LWT 20.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Dongfeng Nammi Box on erikoisimpia sähköautoja vähään aikaan – 25 tonnilla saa paljon, muttei tarkoituksellisestikaan miellytetä kaikkia 20.12.2024 Uutinen Volkswagenin ID.-täyssähköautot ylittivät 10000 auton rajan Suomessa 20.12.2024 Ajoneuvot Autoliitto varoittaa: pitkät pyhät vaaraksi autoille – ”nyt olisi korkea aika tarkistaa…” Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon - yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 26.12.2024 Lentokoneet Mitä tulee, kun yhdistää historian suurimman ja nopeimman matkustajalentokoneen? - British Airwaysin uusi ykkösluokka 25.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi Q4 e-tron – entistä pidemmälle ja entistä paremmin 24.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz 250 TD ja ihanat ajomuistot syysretkeltä 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 23.12.2024 Laivat Helsingissä rakennettiin neljän vuoden aikana kuuden aluksen loistoristeilijäluokka - nyt tuoreinkin niistä on 20-vuotias 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 22.12.2024 Lentokoneet Finnair vastaanotti jo toiseksi viimeisen Airbus A350 -yksilönsä - tervetuloa kotiin, OH-LWT 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja