1.5.2021 Ajoneuvot Viimeinen Airbus A380 valmistui: Mitä seuraavaksi ilmojen jättiläiselle? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Superjumbo Airbus A380 on ollut jo vuosia vastatuulessa epäsuotuisan suureksi osoittautuneen kokonsa vuoksi. Sen tuotanto on nyt päättynyt lentokoneiden mittapuulla harvinaisen aikaisin. Esiinmarssinsa aikaan 2000-luvun alkupuoliskolla A380 edusti juuri sitä, mitä kaksikantiselta ”Taivaiden kuningattarelta” voi odottaa. Euroopan ennätyksellisestä vastineesta Boeing 747:lle piti tulla lentoliikenteen mullistaja, todellinen ilmakehän hallitsija. Toisin kävi, eikä koneen kauppa lähtenyt toivotunlaiseen nousuun missään vaiheessa. Edelliseen lausahdukseen poikkeuksen tuo kuitenkin dubailainen Emirates Airlines, joka on hyödyntänyt konetyypin tuomia mahdollisuuksia juuri alun perin tarkoitetulla tavalla. Näitä ovat toisaalta pitkä kantama, jonka avulla yhtiö pystyy esimerkiksi yhdistämään solmukohtansa kautta Euroopan Australiaan ja taas toisaalta suuri matkustajakapasiteetti, jota Emirates hyödyntää lyhyimmilläkin suuren kysynnän reiteillään. Isona osana pitkän aikavälin strategiaansa Emirates onkin investoinut kaikkiaan peräti 123:een A380-yksilöön. Rajansa kaikella. Konetyypin uskollisin käyttäjä päätti lopulta peruuttaa tilauksensa lähes 40 koneyksilön osalta. Vielä tilauskirjoihin jääneistä koneista viimeisetkin on nyt rakennettu, mikä tarkoittaa, että yhtäkään Superjumboa ei tulla enää valmistamaan. Koronapandemian aikana tyyppiä käyttävät lentoyhtiöt ovat kipuilleet A380:n tulevaisuudesta laivastossaan. Operaattorit voi karkeasti jakaa ”pitäjiin” ja ”luopujiin” sen mukaan, mikä kunkin yhtiön tämänhetkinen suunnitelma hyvin pitkälti karenssissa olevan konetyypin varalle on. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kortteihinsa tyytyväiset Tästä sakista merkittävin on edelleen Emirates, joka on toimitusjohtajansa Tim Clarkin suulla ilmoittanut sitoutuvansa konetyyppiin pitkälle 2030-luvulle saakka. Ensimmäiset yhtiön koneista ovat jo eläköityneet, mutta viime vuosina laivastoon saapuneilla yksilöillä riittää elinkaarta kirkkaasti seuraavan vuosikymmenen puolelle. Niin ikään vanhemmasta päästä poistuvan Boeing 777-300-kaluston tilalle hankitaan uusia, erikokoisia, mutta kuitenkin joka tapauksessa kaksimoottorisia laajarunkokoneita. Tällä hetkellä Emirates käyttää reittiliikenteessä vain pientä osaa lähes 120:n A380-koneen laivastostaan. Niillä operoidaan lähinnä Euroopan muutamiin suurimpiin kaupunkeihin sekä esimerkiksi Kairoon ja Ammaniin. British Airwaysin laivastosta löytyy kaksitoista Superjumboa. Ne ovat kaikki koronaparkissa, mutta Emiratesin tavoin myös brittiläisoperaattori aikoo pitää sitoumuksensa konetyyppiin ja vähintäänkin ottaa sen uudelleen käyttöönsä tilanteen niin salliessa. Suurin osa maailman A380-operaattoreista pitää majaansa Aasian ja Oseanian puolella. Niistä suurimpana Singapore Airlines on päätynyt nykytermein ilmaistuna hybridiratkaisuun, eli pitää osan koneista edelleen laivastossaan. Takuuna tälle on esimerkiksi se, että yhtiö on investoinut Superjumbojensa matkustamouudistuksiin sievoisen summan rahaa. Etelä-Korea on Arabiemiirikuntien ohella ainoa maa, jossa on peräti kaksi A380-operaattoria. Niistä Korean Air näyttää edellen vihreää valoa tyypille. Niin ikään kaikkein tuorein operaattori, japanilainen All Nippon Airways, samoin kuin kiinalaisjätti China Southern Airlines, aikovat pitäytyä Superjumbossa vielä hyvän aikaa. Luopujat Abudhabilainen Etihad Airways on hyödyntänyt A380:n suuria sisätiloja erityisesti tasokkaan matkustuskokemuksensa suunnittelussa. Yhtiö on tunnettu hyvin eksklusiivisesta matkustustuotteestaan ja sen tarjoamat ykkösluokan istuimet – ei kun siis huoneistot – vievät runsaasti tilaa. Nyt on kuitenkin niin, että kaikki kymmenen konetta ovat saaneet lähtöpassit laivastosta ja A380-ohjelman hienoimmat yksilöt ovat historiaa. Lähi-idässä on myös toinen valtavan kokoinen lentoyhtiö, joka ei lähtenyt rakentamaan tulevaisuuttaan Superjumbon varaan. Qatar Airways on operoinut kymmentä konetta muutamilla volyymireiteillään. Tämä määrä vähenee ainakin puoleen ja pandemian hellittäessä otettaan lentoliikenteestä tullaan mahdollisesti lopuistakin viidestä luopumaan. A380-hansikkaansa tiskiin löi niin ikään Air France. Päätös syntyi yhtiössä jo ennen pandemian alkua. Eurooppalaisyhtiöistä ensimmäisenä A380:n vastaanottanut on niin ikään luopunut Boeing 747- ja Airbus A340-koneistaan jatkaen näin konsernisisarensa KLM:n tavoin pelkästään kaksimoottoristen kanssa. Air Francen jäljellä olleet Superjumbot ehtivät olla hetken koronaparkissa, kunnes viimeinenkin jätti laivaston jo viime kesänä. Lufthansa löysi itsensä suosta, kun pandemian alussa sen käytössä oli valtava määrä eri konetyyppejä ja peräti neljän eri nelimoottorityypin edustajia. Euroopan suurin toimija joutuukin luopumaan vanhojen 747-400:sten lisäksi A380-laivastostaan. Ainakin jonkin aikaa Lufthansan kalustoluettelon suurimman konetyypin virassa tulevat olemaan tuoreet Boeing 747-8 Intercontinentalit eli Jumbo Jetin harvinaisiksi jääneet tuoreimmat painokset. Varmoihin luopujiin tai epävarmoihin pitäjiin lukeutuvat niin ikään australialainen Qantas, malesialainen Malaysia Airlines, eteläkorealainen Asiana Airlines sekä Thaimaan Thai Airways, jotka ovat pitäneet konetyyppiä lähinnä pitkien matkojen työjuhtana. Kaikki edellä kerrotut tosiasiat tarkoittavat, että British Airways on jäämässä Euroopan ainoaksi- ja Emirates Lähi-idän ainoaksi A380-operaattoriksi. Afrikan tai Amerikoiden puolelle ei Superjumbo koskaan käynyt edes kaupaksi. Kaiken tämän seurauksena pandemian jälkeen maailmanlaajuinen A380-laivasto näyttää selvästi harvalukuisemmalta. On kuitenkin onneksi niin, että mikäli jollain ilmailukärpäsen puraisemalla on Superjumbosta valokuvat saamatta tai tyypit ottamatta, se on vielä jatkossakin mahdollista. Teksti: Benjamin Helander Kuvat: Benjamin Helander, Singapore Airlines Lähteet: Aeronews, SimpleFlying, Planespotters.net Lisää aiheesta Lentomatkusta sviitissä – Singapore Airlinesin A380:ssä onnistuu Jättikoneiden valtakausi päättyy – korona viimeisteli 747:n ja A380:n kohtalot Jeremy Clarkson pyjamassa ja virtuaaliakkunoita: Emiratesin ykkösluokka Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Lentokoneet Ilmailu: Kaksi vakavaa vaaratilannetta tammikuussa 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 20.4.2024 Lentokoneet Lähi-idän kiristyvät jännitteet vaikuttavat isosti lentoliikenteeseen – myös osa Finnairin lennoista pakotettu sakkokierroksille Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 28.4.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N – sähköautokin paranee vaihtamalla 27.4.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: mistä tietää, että automaattisesti palavat takavalot varmasti palavat? 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?